• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verbouwing zolder - meldingsplicht?

Lid geworden
19 mrt 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
We hebben de zolder verbouwd, we willen hier een extra kamer van maken met een toegankelijke vaste trap (ipv de huidige uitklapbare zoldertrap). Zijn we verplicht dit te melden aan het stad/gemeente (België)? Ik weet dat het wel verplicht is om dit bij de bank te melden IVM verzekeringen... Er zouden tevens 2 balken tussen 1ste verdieping en zolder gedeeltelijk doorgezaagd moeten worden (nadien opnieuw verstevigen rond trapgat) . Moet hiervoor een architect ingeschakeld worden of een ingenieur voor een stabiliteitsvergunning?

We hebben om de trap te laten plaatsen wel al een aannemer/schrijnwerker, het uitbreken van het plafond en het verstevigen van het trapgat zouden we zelf doen. Op de foto zie je waar het trapgat moeten komen.
Alvast bedankt




20230317_145016.jpg


20230317_143244.jpg
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Vergunning voor functiewijziging.
Alle ingrepen aan de stabiliteit moeten normaal ook met een vergunning
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
jij bent dat denk ik toch niet verplicht te melden aan de bank...
 
Lid geworden
19 mrt 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dat is nodig voor je brandverzekering (bank). Dus om problemen te vermijden gaan we dit toch maar doen
 
Lid geworden
19 mrt 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zou het lang duren voor die vergunningen goedgekeurd worden?iemand ervaring hiermee?
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
jij bent dat denk ik toch niet verplicht te melden aan de bank...
Wel voor je verzekeringen. Je betaalt een andere premie voor een 'zolder' dan een functionele ruimte. Wij hebben zopas nog nieuwe verzekeringen moeten afsluiten en dat staat allemaal apart vermeld.
Daarom dat ik ook zei bank... Verzekering is logisch.

Sowieso ben je ook verplicht om het kadaster op de hoogte te brengen omdat het kadastrale inkomen moet worden herberekend... Anders ben je uiteraard in overtreding ;-)
 

Pidl

Lid
Lid geworden
5 aug 2022
Berichten
88
Waarderingsscore
64
Punten
18
Zou het lang duren voor die vergunningen goedgekeurd worden?iemand ervaring hiermee?

Hangt sterk af van gemeente tot gemeente en hoeveel tijd en goesting ze hebben.
Kan gaan van enkele weken tot enkele maanden (max 105 dagen).
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Vergunning voor functiewijziging.
Alle ingrepen aan de stabiliteit moeten normaal ook met een vergunning
Hier sla je de bal toch wel mis, een functiewijziging is iets heel anders...
Omvormen zolder naar slaapkamers, zonder het aantal wooneenheden te wijzigen is vrijgesteld van vergunning als je niets wijzigt aan de dragende structuren....
idd, heb me vergist met wooneenheden.
Maar voor de stabiliteitswerken, gaan ze het wel nodig hebben.

Best gewoon steeds de gemeente informeren, want die kunnen altijd strengere regels opleggen.
 
Lid geworden
19 mrt 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Volgens het stad moeten we met een architect werken omdat die plannen op papier moeten staan voor we het indienen
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Volgens het stad moeten we met een architect werken omdat die plannen op papier moeten staan voor we het indienen
Moet je perse met een architect werken of kan je ook gewoon zelf een plannetje maken met afmetingen en dit 'melden' aan de stad? Zolang je niet aan steunmuren of het dak komt lijkt dit me toch gewoon 'meldingsplicht'? Kadastraal inkomen zal wss ook omhoog gaan dan?
 
Lid geworden
20 okt 2022
Berichten
24
Waarderingsscore
23
Punten
3
Op de website van Omgeving Vlaanderen staat nochtans zwart op wit dat het inrichten van kamers op zolder noch vergunningsplichting noch meldingsplichtig is...

zolder inrichten.JPG
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Eerlijk gezegd zou ik dit gewoon doen zonder de gemeente iets te vragen. Je kan je afvragen of het aanpassen van de 3 balken een wijziging aan de stabiliteit van de woning is? Voor mij niet, elke schrijnwerker/dakwerker/aannemer doet dit zonder er ook maar 1 ingenieur bij te betrekken. Er gebeuren zeker andere, straffere dingen zonder vergunning.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Op de website van Omgeving Vlaanderen staat nochtans zwart op wit dat het inrichten van kamers op zolder noch vergunningsplichting noch meldingsplichtig is...

Bekijk bijlage 93514
iets verder staat ook dat iedere gemeente zelf strengere regels mag opleggen.
Her is het behalve inrichten zolder, ook aanpassingen aan de dragende structuur
 
Lid geworden
19 mrt 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
We zullen ons eens informeren bij de schrijnwerker die de trap gaat plaatsen, en hem de balken en het verstevigen van trapgat laten uitvoeren. Het zou financieel in elk geval veel goedkoper uitkomen indien we geen architect moeten aanspreken.
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
We zullen ons eens informeren bij de schrijnwerker die de trap gaat plaatsen, en hem de balken en het verstevigen van trapgat laten uitvoeren. Het zou financieel in elk geval veel goedkoper uitkomen indien we geen architect moeten aanspreken.
Hier heeft de schrijnwerker op de zolder ook twee grote trekbalken plaatselijk verhoogd (lees onderbroken) en op een andere manier weer bevestigd en verstevigd. Was nodig om tweemaal een deftig deurgat te kunnen maken voor kamers. Is ondertussen vijf jaar geleden en alles staat en hangt nog vast(er). Ingenieur is er niet aan te pas gekomen. Je hebt bij voorkeur wel een schrijnwerker die zijn vak kent en een (rijke) ervaring heeft :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan