• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verbouwing: regenput de moeite??

dragonfly

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 jul 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
Ik heb al een paar weken een discussie met m'n pa, hij is PRO regenwater en ik vind het niet de moeite. Voor het milieu wel maar niet financieel.... :oops:

Straatje is te smal voor een kraan dus ik zou moeten achteraan opening maken in de tuin en dan kan er zo'n kleine bobcat/kraantje binnen die heel m'n gazon kapot rijdt (tot daar aan toe) Oppervlakte van het dak die ik kan aansluiten op de put is maar 50m²

Enige vrije plaats is eigenlijk vlak tegen de afsluiting bij de buren. Daar wat gras en planten uitgraven, putje maken en dan proberen dat deksel voor het mangat proberen weg te werken want anders ga ik daar altijd moeite mee hebben als ik een tafel of een stoel in het gras zet.

Dan de prijs, neem max 500euro voor put in beton van 5000L (plastiek VEEL te duur), 250euro voor de bobcat + wat werkuren (ik ga niet met de schop putje graven) dus totaal 1.000euro. Dan nog een pomp en wat filterkes, samen goed voor 750euro? pak nog een 100euro materiaal voor mangat te metsen + deksel. Dus optimistisch gezien een investering van 1850euro en 1-2 dagen werk.

Water kost 1,5euro per m³, ik ben alleen maar neem 100L water per dag is per jaar 36500 liter water. Dat kost 55euro per jaar. Het mag nog verdubbelen in prijs of verbruik en dan kost het 110euro per jaar. Stel dat we 50% uit de put halen is per jaar 23euro winst of in de toekomst 55euro winst. Dan duurt het 16 of 32 jaar tegen dat ik de investering terug gewonnen heb :roll:

Dus iemand die mij kan overtuigen (behalve voor het milieu dan) want ik zie er persoonlijk het nut niet van in: investering/rendement om het cru te zeggen.

Wij zitten met net hetzelfde dilemma...

HOB, maar er kan maar één kant op regenput aangesloten worden (de voorkant watert nu af naar straat en is onmogelijk naar achter te brengen zonder grote kosten te doen).

We hebben wel de plaats voorzien en een apart collectorke voor de 2 WC's, buitendienstkraantje en de uitgietbak, dat nu gevoed wordt door de collector van het koud leidingwater. Overschakelen later kan nog vrij makkelijk.

Maar op dit moment past het echt niet in het budget en idd, 't duurt toch een tijd eer je het hebt terugverdiend. Misschien eens als we voor de eerste keer langs de kassa van de belastingen passeren ofzo.

We hebben wel zo'n grondwaterput gevonden die bestaat uit betonringen die op elkaar staan (zo'n 3m diep)... Maar we twijfelen om hem te gebruiken, want al vanalles gehoord over ijzer en andere bestanddelen die je liever niet in je nieuwe leidingen wil.

Ik begrijp je volkomen. Voor 't geld moet je 't zeker niet doen, er zijn betere investeringen around the house.

Als 't niet verplicht is, en je verhaal klopt (hoe ga je trouwens die betonnen put in je put laten steken, kan de vrachtwagen ermee in je tuin ?!), zou ik het niet doen.

Zelf gaan we het wel doen : zijn met vier thuis, 90m² dak. Rijhuis, onbereikbaar achteraan, dus ofwel dure plastiek steken, ofwel -en zo gaan we 't doen- zelf put in beton gieten (met kruiwagens beton door het huis sjezen). Ik dacht er met 1000 euro van af te geraken (pomp hebben we al).

Maar je hebt gelijk : terugverdientijd is zo lang dat je 't niet als investering mag zien, dus behalve voor het milieu-argument : niet doen...

succes ermee,

Fred

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan