verbouwen voor dummies: hoe begin je daar aan?

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een vraag... wij hebben zelf nieuw gebouwd, alles laten doen, zeer goeie architect die alles opvolgde, offertes vroeg,enz. Wij moesten alleen betalen.

Stel nu dat je een oud huis hebt,een huis dat al minstens naar de modernen tijd moet gebracht worden ( hoewel het bewoonbaar is nu he) en waar je eventueel nog iets wilt aan veranderen... hoe begin je daar aan??

vb: een plan van dat huis, is er niet denk ik.

Bepaal je eerst wat je graag wil doen met dat huis? Of moet je eerst naar een architect om te vragen wat er mogelijk is met dat huis?

vb Hoe bepaal je een budget? Zeg je : ik heb 100 000 euro, wat krijg ik daarvoor? of zeg je: wat is er nodig, hoeveel gaat me dat kosten? en dan eventueel van daaruit vertrekken??

vb. Isoleer je zo'n oud huis extra langs de muren? of gewoon nieuwe ramen, en nieuw geisoleerd dak? Ik heb er werkelijk geen flauw idee van...

Dus, shoot, hoe zijn jullie daaraan begonnen??

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
je begint met jezelf te informeren. al de vragen die je hier al stelt zijn hier al meermaals aan bod gekomen dus met een zoekfunctie ga je al veel bij leren. dan kan je gerichtere vragen stellen en krijg je ook betere antwoorden...

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Je zal moeten inventariseren op welke onderdelen jouw huis tekortschiet om het tot een moderne en goed geïsoleerde woning te classificeren. Zodra je dat lijstje heb, ga je prioriteiten stellen en bepalen welke werkzaamheden sowieso als eerste moeten plaatsvinden.

Jouw prioriteit kan zijn een geïsoleerde vloer en een mooie tegel erop. Daarnaast wil je uiteindelijk ook vloerverwarming. Dan moet je dus eerst de vloer isoleren en vloerverwarming aanleggen/voorbereiden, voordat jouw mooie nieuwe tegel er op komt.

Hiervoor vraag je offertes. Past het binnen het allemaal budget? Dan kan je aan de slag. Past het niet? Dan moet je andere prioriteiten stellen.

Leuke projecten zijn dat. Wij hebben het op deze manier ook gedaan.

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zal eens een paar vragen opstellen en via de zoekfunctie starten. Maar heb vrees ik geen gerichte vragen genoeg, snap je?

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bezoek dan een architect en laat die je bij het handje nemen.

Alles begint met een plan van aanpak.

En dat plan komt er pas als de bouwheer weet wat ie wil en beslissingen begint te nemen.

Geïnformeerde beslissingen liefst en daarvoor kies je dus een architect.

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
babelutte, je hebt al meer dan 600 berichten gepost op dit forum... je gaat dus al even mee.... dan zou je toch al iets moeten weten hé...

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nee, ik weet niets, wij hebben ons huis from scratch gebouwd, quasi budgetloos, en alles laten doen, zonder enige aandacht voor verstandig bouwen :) architect tekende, wij zeiden: wow, ferm zeg, en lieten uitvoeren, dat is het.

Starten van een bestaand huis is totaal wat anders . Enne, mijnnposts zitten in de off topic ;-)

acl

Lid geworden
21 feb 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je stelt geen concrete vraag, maar je verwacht een concreet antwoord? :wink:

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Babelutte wrote:
...Bepaal je eerst wat je graag wil doen met dat huis? Of moet je eerst naar een architect om te vragen wat er mogelijk is met dat huis?

...

Hangt er vanaf wat je wil. Is het enkel wat behangen, hier en daar een andere venster, en wat beperkte stucturele ingrepen is een architect niet absoluut noodzakelijk.

Wil je bestemming veranderen, andere vorm vh dak, stukje bij, dan wel.

Meestal is er bij een verbouwing geen goed uitgewerkt plan. Zowel budgettair, fasering en methodes.

Zou dit er wel zijn werd er ahv dit plan dikwijls beslist worden om kompleet af te breken.

Meestal is het zoals bij ons 14 jaar geleden: Wat opknappen/verbeteren waar het kan, op de momenten dat er wat centen zijn.

Dikwijls het je dan na al die jaren iets beters, maar bijlange niet wat je écht wil.

..

Lid geworden
29 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stap 1

Waarom renoveren?

- Is het om zelf in te gaan wonen ? (denk het niet) dan mag het al wat extra's hebben

- Is het om te verhuren? budget vriendelijk, eenvoudig maar alles toch mooi afgewerkt

Stap 2

Wat moet er gebeuren?

- Is de elektriciteit nog in orde

- Is er CV

- Keuken vernieuwen

- Badkamer vernieuwen

-.....

Als je er zelf gaat wonen: wil je andere indeling van de woning?

Denk dat het belangrijkste is dat je weet wat je wilt en waarom.

Daarna een concreet stappenplan opzetten.

(als je wilt opfrissen denk ik dat een architect weggesmeten geld is)

Joost79

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
Je moet bekijken welk budget je kan vrijmaken.

Je moet kijken in hoeverre het mogelijk is om je huis qua isolatie te moderniseren, als je de vloer gaat uitbreken is het misschien ook mogelijk om en vloerverwarming en vloerisolatie te zetten. bv. Is er een spouw kan jke die al laten naisoleren meestal. langs buitenkant bij-isoleren gaat ook maar is vaak veel duurder... dakisolatie is bijna altijd mogelijk en kost relatief gezien niet zoveel.

wil je ergens kamer in 2 delen? of net een draagmuur weg , of is de indeling al ok? ...

Lid geworden
16 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hey,

Wij hebben ook een oud huis gekocht maar wij zijn zowiezo eerst naar de bank gegaan om te zien hoeveel we konden lenen waarbij het voor ons ook leefbaar is en dan gezien hoeveel het huis kost en dan zien hoeveel je over hebt hé! Maar wij hadden het (misschien zoals velen) wel onderschat. Dan zijn we eerst naar een architect gegaan omdat we een vergunning moesten hebben om een paar stallen af te breken en er een nieuwe aanbouw aan te zetten. Sloopwerken hebben we grotendeels zelf gedaan, maar ook met veel containers natuurlijk! Ook epb en vc niet vergeten. Dan bij ons nieuw dak, nieuwe ramen, er moest nog riolering gelegd worden, elektriciteit en loodgieterij alles opnieuw. Eigenlijk hebben we het huis volledig gestript en gaan we het nu terug opbouwen. Offertes op voorhand vragen kan wel schelen natuurlijk! Richtprijzen van bij ons kan ik wel geven, maar dit scheelt van huis tot huis hé! Zo kostte bij ons enkel het dak al 30k (isolatie en afbraak schouwen inbegrepen) maar dat hangt er ook van af hoe slecht uw dak is en hoe groot enzo hé! Het achterste gedeelte van ons huis is éénsteense muur en die gaan we wel isoleren en dan langs de buitenkant eternit sidings. De rest van het huis gaan we niet extra isoleren, wel purisolatie in de vloer natuurlijk maar de muren niet extra... Ook misschien al zien of er mogelijkheid is tot uitbreden. We hebben een aanbouw gezet van 25 vierkante meter, hiervoor moet je bij de gemeente maar een melding doen maar het biedt het huis wel meteen veel meerwaarde

Lid geworden
17 okt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een update...

een aantal nieuwe ramen,meer bepaald 6. Een oude keuken eruit en in de plaats een simpele ikea keuken. De badkamer eruit , bad weg, en een douche in de plaats, maar dus voorlopig allemaal op de plaats waar het nu is. Over de (lelijke) vloer overal een sisal uitrollen, kamerbreed als het ware? Een schouw wegkappen in de living, oude kachel weg en een klein mooi kacheltje in de plaats.

Haalbaar voor.... euro? ( vul uw gedacht aub in)

Lid geworden
13 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
zo hebben wij het gedaan:

wij = koppel zonde rkidneren dat ook niks van (ver)bouwen weet, werken allebei fulltime, niet echt handig bovendien heeft mijn vriend rugproblemen waardoor hij ook niet veel kan doen (kan misschien wel voor 3 dagen maar dan ligt hij daarna 3 weken plat, out of the question dus)

- in 2006: huis gekocht uit de jaren 60

- voor we er introkken: nieuwe electriciteit

- een jaar later: nieuwe badkamer, nieuwe ketel, nieuwe water en gasleidingen, begin van CV aangelegd eigenlijk

- bij aankoop van het huis wisten we dat we zouden moeten verbouwen, we hadden vooropgesteld binnen de 5 jaar, intussen sparen

- in 2010 (was eigenlijk bedoeld om nog in 2009 te gebeuren) nieuwe ramen

- door al een paar jaar in het huis te wonen, weet je goed wat je wilt en waar je wilt

- voorjaar 2010: kennismakingsgesprekken met architecten

- zomer 2010: architect aangesteld. Uitgebreid gesprek met alles wat we wouden. Wij hadden daarbij ook ons budget gezegd. Na een paar weken eerste voorontwerp van architect. zij maakte ons duidelijk dat met ons vermelde budget het niet mogelijk zou zijn om een kwalitatieve basis te hebben = overal nieuwe vloeropbouw, isolatie, nieuwe rioleringen, verwarming, electriciteit,.... Ze stelde ook voor om ineens vaste trap naar zolder te steken terwijl ze toch bezig waren met zware sloopwerken enz. Even over nagedacht en ingezien dat de architect gelijk had. We wouden nu ook liever alle grote werken ineens doen dus nog eens met de bank gaan spreken en budget opgetrokken.

- Resultaat: in april 2011 zijn de sloopwerken begonnen, in oktober 2011 woonden we terug in ons huis :D (we zijn dus elders gaan wonen om de werken vooruit te kunnen laten gaan)

Moesten we opnieuw moeten beginnen zou ik het op net dezelfde manier doen!

Lid geworden
13 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verbouwen en verbouwen is twee natuurlijk. Ik ga ervan uit dat er wel wat meer dan behangen enz. moet gebeuren.

A: Je kent zelf niks van verbouwen en in de familie zitten ook niet meteen mensen die er veel van afweten. => 1 tip architect onder de hand nemen en begin niet zomaar lukraak wat te bricoleren, want dan beland je binnen 10 jaar in HELP, MIJN MAN IS EEN KLUSSER. Voordeel : afhankelijk van de architect kan je relatief zorgeloos laten verbouwen. Nadeel : Een serieuze gepeperde rekening.

Persoonlijk zou ik mensen die voor alles een architect, aannemers, ... nodig hebben bij een grondige verbouwing gewoon aanraden het niet te doen. Kostprijs weegt niet op tegen uiteindelijk resultaat ivm nieuwbouw.

B : Je weet wat je wil aanvangen met je huis, maar je hebt geen vakkenis om het ook uit te voeren. Laat de architect vallen en ga zelf op zoek naar aannemers die het werk kunnen doen. Stel hen eventueel voor om mee te helpen dienen enz. Voordeel : prijs zal al heel wat lager liggen dan wanneer je met architect werkt. Nadeel : opvolging doe je natuurlijk zelf, wat tijd en energie kost.

C: Je weet wat je wil en je kan alles, of toch zeker het merendeel, zelf (of familie) ook nog uitvoeren. Dit is de grootste groep verbouwers. Deze zijn dan nog op te delen in de langetermijnrenovatie (renovatie terwijl pand bewoond wordt) of de kortetermijnrenovatie (volledige renovatie zonder pand bewoond wordt). Onderverdeling hangt volledig af van de financiële mogelijkheden.

Zelf behoren we tot groep C. Daarbij hebben we ook de financiële ruimte om in ons huurhuis te blijven wonen tot renovatie gebeurd is.

Persoonlijk zou ik het nooit op een andere manier willen doen. We zijn in september begonnen en zullen tijdens het paasverlof verhuizen. Alles verloopt super tot nu toe en met nog enkel de finale afwerking te gaan, zitten we mooi voor op schema.

Het huis (bungalow) was gestript van vloer tot dak (met zelfs een groot gat van de schouw). Meer dan een dak en de muren die behouden konden blijven stond er niet.

Ik kan me niet voorstellen dat je dit soort renovatie moet gaan doen terwijl je er in woont. Lijkt me gewoon onbegonnen werk.

Tip: Forum lezen en vooral bij projecten eens extra kijken naar de renovatieprojecten die daar te bekijken zijn. Spijtiggenoeg heb ik zelf geen topic lopen. Was het wel van plan, maar is er nooit van gekomen.

Bovenaan