• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verbouwen met een hond

V

Verwijderd lid 306135

Guest
Hallo,

Graag had ik wat meningen gehad over het volgende: binnenkort starten wij aan de verbouwingen van ons huis. We zullen in de living nieuwe vloer plaatsen en een nieuwe keuken. Er komt vloerverwarming, elektriciteit zal waarschijnlijk aangepast worden en er komt een nieuwe ketel.

Nu zitten we met het volgende: een bevriend koppel moet binnenkort onverwacht verhuizen naar het buitenland voor hun werk. Ze hadden echter net een puppy. Aangezien wij sowieso plannen om een hond te nemen, vroegen ze of wij hem niet wilde hebben. Wij zijn best wel geïnteresseerd maar twijfelen in verband met de verbouwingen. Wat denken jullie?

Deze zomer zal hij nog voornamelijk bij mij en mijn ouders verblijven. Als we in het huis werken kan hij in de tuin, deze is 25a. Aan de ene kant lijkt het doenbaar. Aan de andere kant twijfel of we wel genoeg tijd in hem kunnen steken. Ondertussen is hij 18 weken.
Graag jullie ongezouten mening :)

Bedankt
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Niet doen
Puppy's hebben heel veel aandacht en discipline in het begin ( en later ) nodig.
Met een zware intensieve verbouwing staat je kop er niet naar om die hond op te voeden .
En je kunt het later niet uitleggen.
Volledig mee eens. Het is niet enkel die avond op de hondenschool waarmee je de pup iets zal aanleren. Is een dagelijkse oefening, wandelingen, speelmomenten en training van de basis commando's. Zalig die grote tuin voor een volwassen hond met de nodige skills maar voor een puppy en verbouwingen......:unsure:
 
V

Verwijderd lid 306135

Guest
Niet doen
Puppy's hebben heel veel aandacht en discipline in het begin ( en later ) nodig.
Met een zware intensieve verbouwing staat je kop er niet naar om die hond op te voeden .
En je kunt het later niet uitleggen.
Volledig mee eens. Het is niet enkel die avond op de hondenschool waarmee je de pup iets zal aanleren. Is een dagelijkse oefening, wandelingen, speelmomenten en training van de basis commando's. Zalig die grote tuin voor een volwassen hond met de nodige skills maar voor een puppy en verbouwingen......:unsure:
Het is indd veel werk maar enkele tegen argumenten die we hadden waren de volgende:

- We willen sowieso graag adopteren. Hierdoor weet je echter nooit of de hond zoals je al zegt 'de nodige skills' heeft. Als de geadopteerde hond bij de vorige eigenaar ook niet helemaal perfect is opgevoed, zit je in de zelfde( of slechtere) situatie.
- Normaal zouden we geen pup nemen aangezien we beide voltijds werken(mijn vriend wel veel van thuis uit, maar het blijft werken). Ik vind de eerste weken voor een pup te cruciaal om hem alleen te laten. Het voordeel nu is dat mijn moeder door de dag thuis is en er op kan letten. Daarbovenop is hij al een stukje ouder dan de normale 8-10 weken, waardoor hij al iets langer zijn plas kan ophouden en al even alleen kan blijven voor snel even naar de winkel.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Misschien even meegeven aan de leden over welk hondenras het gaat!
Jullie staan open om een hond te adopteren, voldoet de 18 weken pup aan jullie wensen? Qua ras en/of geslacht?

Niet ieder hondenras is snel in aanleren. Dus iedere dag zal u/jullie even de tijd moeten nemen om hem/haar aandacht te geven.
Weet dat een hond maar één meester heeft en dat is doorgaans hij/zij die hem/haar de maaltijd geeft.
Zelf moet u/jullie hem/haar buiten zetten, hem/haar aanmoedigen met duidelijke woorden (plasje doen/ kakje doen) en nadien belonen met een korrel of een ander koekje (speciaal voor honden van zijn ras).
Dus geen snoepen of zoetigheden zoals je een kind beloond.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Dat moet lukken als je naast de verbouwing toch wat tijd neemt met de hond, beschouw het dan als ontspanning. Een voorwaarde is wel dat je toch op zijn minst een puppy klas cursus volgt bij een hondenschool.
 
V

Verwijderd lid 306135

Guest
Het is een Duitse herder. Puppyschool en hondenschool zal sowieso gedaan worden. We hebben ook vroeg gedaan met werken(16u) dus nog lange avond.
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
De combinatie verbouwen en een hond trainen is niet realistisch. De argumenten zijn eerder al aangehaald. 18 weken is nog heel jong, en tot 18 maanden zit je in een heel uitdagende fase van de ontwikkeling van een hond. Juist een Duitse herder, uitgaande van een mooie zuivere raslijn, heeft veel aandacht, training en uitdaging nodig. Zijn fantastische honden, als ze goed getraind zijn.
Als je tijdens een verbouwing hieraan begint is het vast vol goede intenties, maar je maakt het jezelf heel moeilijk. Een puberhond als je moe bent van een dag verbouwen is geen pretje.
overigens zou ik sowieso niet beginnen aan een hond als je nu of in de toekomst de hele dag van huis bent.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
... Juist een Duitse herder, uitgaande van een mooie zuivere raslijn, heeft veel aandacht, training en uitdaging nodig. Zijn fantastische honden, als ze goed getraind zijn.
Niet iedere hond en mens heeft nood aan gehoorzaamheid met de vingerknip.
Ne hond die constant tegen uw been hangt/plakt en opkijkend kwijlt, is niet mijn ding.
De mensen voeden hun kinderen meer vrij op maar een hond zou bijna een marionet moeten zijn. Niet voor mij.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Het hangt er toch allemaal van af hoe veel je zelf wil doen.
Ga je echt 12h per dag met 2 aan het verbouwen zijn, dan is het geen goed idee...

Je noemt wat werken, ga je die echt allemaal zelf doen?
Ik denk aan keuken en verwarmingsketel, ben je zeker dat je de skills hebt?
Vloeren: op een dag leg je wel 40m2 als je dat goed aan pakt, dus zo intensief is dat niet.

Je hond om 8h in de tuin los laten en nog eens gaan kijken om 18h is uiteraard geen goed idee.
Als je daar wat balans in kan vinden, en niet al je tijd in de verbouwing steken, dan is het wel doenbaar verwacht ik.
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Ik heb geen hond, maar wel kleine kinderen aan't grootbrengen geweest tijdens verbouwingen... Niet ideaal maar dat lukt.
Idealiter eerst verbouwing en dan hond, maar als je écht wil en eventueel sommige stukken van verbouwing trager laat gaan, kan dat wel lukken denk ik.
Maar bezint eer ge begint :)
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.493
Waarderingsscore
971
Punten
113
... Juist een Duitse herder, uitgaande van een mooie zuivere raslijn, heeft veel aandacht, training en uitdaging nodig. Zijn fantastische honden, als ze goed getraind zijn.
Niet iedere hond en mens heeft nood aan gehoorzaamheid met de vingerknip.
Ne hond die constant tegen uw been hangt/plakt en opkijkend kwijlt, is niet mijn ding.
De mensen voeden hun kinderen meer vrij op maar een hond zou bijna een marionet moeten zijn. Niet voor mij.
Volledig mee akkoord. Daarom ben ik ook geen fan van sommige hondenscholen. Die zijn veel te bruut, honden moeten daar bijna robots zijn, etc. Zo kweek je honden kapot.

Langs de andere kant, sommige honden moet je gewoon in bedwang hebben. Heb toch op de wandeling met de kindjes erbij al een aantal keer schrik gehad van sommige honden (en ik ben een hondenliefhebber). Maar dat ligt meer aan het baasje dan aan de hond.
 
V

Verwijderd lid 306135

Guest
Het hangt er toch allemaal van af hoe veel je zelf wil doen.
Ga je echt 12h per dag met 2 aan het verbouwen zijn, dan is het geen goed idee...

Je noemt wat werken, ga je die echt allemaal zelf doen?
Ik denk aan keuken en verwarmingsketel, ben je zeker dat je de skills hebt?
Vloeren: op een dag leg je wel 40m2 als je dat goed aan pakt, dus zo intensief is dat niet.

Je hond om 8h in de tuin los laten en nog eens gaan kijken om 18h is uiteraard geen goed idee.
Als je daar wat balans in kan vinden, en niet al je tijd in de verbouwing steken, dan is het wel doenbaar verwacht ik.
Keuken en ketel laten we doen. Eigenlijk gaan we enkel de vloer uitbreken(75m²), elektriciteit en leidingen keuken leggen, 1 muur 30cm verkorten en een deur dichtmaken. Chape, vloerverwarming frezen en leggen, vloeren, keuken en ketel geven we allemaal uit handen.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Dieje titel moet veranderen :D.

Iedere keer zie ik een hond in klusteneu langs ne mens staan...
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
... Juist een Duitse herder, uitgaande van een mooie zuivere raslijn, heeft veel aandacht, training en uitdaging nodig. Zijn fantastische honden, als ze goed getraind zijn.
Niet iedere hond en mens heeft nood aan gehoorzaamheid met de vingerknip.
Ne hond die constant tegen uw been hangt/plakt en opkijkend kwijlt, is niet mijn ding.
De mensen voeden hun kinderen meer vrij op maar een hond zou bijna een marionet moeten zijn. Niet voor mij.
Dat ben ik helemaal met je eens. Het gaat mij meer om de moeilijke balans tussen aandacht voor je oproeiende hond en je verbouwing. Het maakt het gewoon een stuk moeilijker. Ik zou zelf niet beginnen aan de combinatie. En ja, herdershonden zijn intelligente werkhonden. Die hebben veel (mentale) uitdaging nodig om gelukkig te blijven. Dus daar heb ik wel een mening over.

met “je” bedoel ik niemand specifiek, gewoon in het algemeen. Maar iedere situatie is natuurlijk anders.
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Het hangt er toch allemaal van af hoe veel je zelf wil doen.
Ga je echt 12h per dag met 2 aan het verbouwen zijn, dan is het geen goed idee...

Je noemt wat werken, ga je die echt allemaal zelf doen?
Ik denk aan keuken en verwarmingsketel, ben je zeker dat je de skills hebt?
Vloeren: op een dag leg je wel 40m2 als je dat goed aan pakt, dus zo intensief is dat niet.

Je hond om 8h in de tuin los laten en nog eens gaan kijken om 18h is uiteraard geen goed idee.
Als je daar wat balans in kan vinden, en niet al je tijd in de verbouwing steken, dan is het wel doenbaar verwacht ik.
Keuken en ketel laten we doen. Eigenlijk gaan we enkel de vloer uitbreken(75m²), elektriciteit en leidingen keuken leggen, 1 muur 30cm verkorten en een deur dichtmaken. Chape, vloerverwarming frezen en leggen, vloeren, keuken en ketel geven we allemaal uit handen.
Deze werken lijken me echt wel mee te vallen om te combineren met een hond. Je moet er natuurlijk tijd voor vrijmaken, maar dat is altijd het geval. De tijd voor je hond zou je eigenlijk moeten zien en aanvoelen als ontspanning en niet als inspanning.
Maar, als je nog nooit een hond gehad hebt of geen ervaring ermee: onderschat het niet. Informeer je op voorhand heel goed over het ras en opvoedingstechnieken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan