Verborgen scharnier afstellen

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Ik kan geen handleiding terug vinden, kan iemand me vertellen hoe ik deze scharnieren kan verstellen? De deur zou een beetje moeten opschuiven naar de slotkant van de deur indien mogelijk. Nu kan de deur net niet helemaal open, de deur komt dan tegen de omkadering.
20210601_082341.jpg

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
169
Punten
63
In principe staat het er op : ik zie bvb een pijltje staan "hoger" , zijnde een + bovenaan , een pijltje en onder de pijl een minteken....
Tip : onthoud goed hoe je draait aan die boutjes maar overdrijf gerust , zo weet je meteen of je in de goede richting gedraaid hebt.
Doe dit wel bij alle scharnieren , anders heeft het geen effect.
Mocht je echt ten einde zitten met uitdraaien naar de slotkant toe : scharnieren/deur demonteren en een rondel achter elk vijsgat van de scharnieren zetten , zo schuift het ook de dikte op van de rondel....

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Waarderingsscore
9
Punten
38
Er staan inderdaad pijltjes op, maar wat ze betekenen is me toch niet erg duidelijk. Op het scharnier in de lijst zie ik bv 3 pijltjes, echter zien ik maar 2 stelboutjes, die dan nog niet overeenstemmen met de pijltjes.
In het scharnier in de deur zitten 2 stelboutjes, aan deze heb ik al eens gedraaid, maar ik zag geen verandering. Misschien moet ik dan maar eens wat verder draaien.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
Boutjes rechts zijn voor hoger/lager.
Boutjes links zijn voor links/rechts.
Telkens beide boutjes gebruiken

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
169
Punten
63
Het kan ook nog zijn dat je 1 boutje moet losdraaien , vervolgens een ander boutje daar vlakbij moet in-of uitdraaien en dat je dat eerste boutje terug vast moet zetten.
Pas dan zie je effect van wat je verdraaid hebt....

Bovenaan