• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Verborgen gebreken

MattR

Nieuw Lid
Lid geworden
15 nov 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb al een topic hierover openstaan ongeveer, maar ik ga kort mijn verhaal schetsen.

Ik ben sinds 2 weken in bezit van mijn woning en de problemen blijven maar opduiken. Eerst een architect laten komen, die stelde ook al vochtproblemen vast (deze man baat er niet bij om dit te zeggen).
Daarna nog 2 vochtexperts laten komen, 2 vriendelijke mensen zeker geen verkopers en dingen voorgesteld om de kosten ook te drukken voor mij.
Conclusie telkens opstijgend vocht.
Achteraan de veranda zit ook heel de muur vol vocht. Aannemer zegt enige oplossing is goot leggen op het terras en aansluiten op riolering.
Bon, ik probeer optimistisch te blijven en durf zelf wel de handen uit de mouwen te steken. Maar ik vroeg mij ook telkens af wat die kleine vliegjes zijn in de woning, blijken dit latrine vliegjes te zijn, dus kan er ook nog eens lekkage in de riolering zijn.
Dit zou een ramp zijn uiteraard, overal ligt nieuwe chape en vloerverwarming dan is alles naar de kl#te.
De architect en vochtexperts zeiden ook dat dit duidelijke verborgen gebreken zijn.

In de woonkamer is er knauf eerst gebruikt en daartegen dan gipsplaten opgedrukt. De architect zei zelf dat hij dit nooit gezien zou kunnen hebben. Vermits nu ook wat vochtplekken hier en daar beginnen door te komen (op het nieuwe gerenoveerde plakwerk).
Ook zeiden ze dat nu veel vocht word tegengehouden door die gipsplaten maar dat na verloop van tijd echt wel schimmel gaat doorkomen op de hele muren.
Ik heb nog contact gehad met dochter van de eigenaar, en die zei ook doodsimpel oh ja dat probleem was er idd maar hier is speciale gyproc tegen de wanden gezet dus komt er geen vocht meer door (tijdelijk oplapmiddeltje), en van voor aan de voorgevel kan je alleen nog problemen hebben :eek: .
Donderdag komt er iemand met een cameraatje de riolering nakijken en rook in de leidingen doen om te kijken waar er eventueel lekkages zitten.

Ik heb inmiddels al contact gehad met mijn notaris, en al een deel foto's doorgestuurd. Zij begrijpt mij volledig en gaat volgende maandag als de andere notaris terug is van verlof, alle foto's en gebreken doorsturen en proberen tot een minnelijke schikking te komen.
En ja, er staat een clausule in de verkoopsovereenkomst met zichtbare en onzichtbare gebreken, tenzij kwader trouw kan bewezen worden.
Dit lijkt mij toch vrij duidelijk nu te bewijzen. Vermits de buren er ook last van hebben aan die ééne muur. Ging het nu simpel om een paar duizend euro tot daar toe. Ik snap ook dat eventueel een procedure starten veel geld kost, maar als er nu ook mankementen aan de riolering gaan zitten dan zit het vrij hoog bij mij.
Vermits ik ook een bod heb gedaan met de gedachte dat de woning vrijwel in orde zou zijn.

Zijn er mensen met ervaringen hier op het forum ?
En die al weten welke kosten er zijn aan verbonden i.v.m procederen?
Had hier eens gelezen dat iemand vier jaar aan het procederen was en toch zijn vonnis had gewonnen (ongeveer zelfde problematiek). Maar goed misschien komen we zo wel overeen met elkaar.
Dit is allemaal zeer zenuwslopend, ik moet binnenkort uit mijn huurappartement en kan dan mss noodgedwongen terug thuis gaan wonen indien er geen overeenkomst of minnelijke schikking is en indien de problemen niet snel kunnen opgelost worden.
Dit is ook mijn eerste aankoop woning en kom aub niet af met had je beter moeten kijken er is zelfs iemand met kennis van zake meegekomen.
Bij bezichtigingen was er letterlijk geen vuiltje aan de lucht (muffe geur die er nu is). Door altijd pas net toevallig gekookt te hebben, goed met de stoof te stoken. Geen vliegjes te bespeuren etc... Alles mooi "gewit".

Blijkbaar moet je alles openbreken wat verdacht is ofzo?
En elke toilet en kraantje testen etc... Dat ga ik zeker doen moest ik ooit nog iets aankopen.
Alvast bedankt.

Bent u gaan kijken zelf? Hebt u gevraagd achter vochtproblemen? Hoe verliep de verkoop allemaal? Want als u niet vraagt achter vochtproblemen, dienen ze dat toch niet uit zichzelf te zeggen. Maar als ze ontkennen dat er vochtproblemen zijn, die er nu duidelijk wel zijn, dan kan u dat aanhalen aks 'kwadertrouw'. Slecht renoveren betekend nog niet dat ze ter kwader trouw waren. Dan zal u dat moeten kunnen bewijzen dat die renovatie nu net daarom was. Als voorbeeld:hoe gaat u bewijzen dat zie niet net hadden gekookt? Of hard hebben gestookt met de kachel?

Goed dat uw notaris in actie gaat springen, dan raakt het misschien nog opgelost. Alleszins, u zal niet op 1-2-3 geld moeten verwachten, de tegenpartij zaligden die ter kwader trouw was, ook niet zomaar plooien. Hebt I al schriftelijk de verkopers in gebreke gesteld ipv telefoneren? Hou zeker al het mail en briefverkeer bij, neem gesprekken via telefoon op. Zo kan u proberen bewijs te verzamelen dat ze ter kwader trouw waren.

Toch wel Brecht, zoiets verzwijgen is net ter kwader trouw handelen. Je bent als verkoper verplicht alle informatie die impact zou kunnen hebben op de verkoop te delen - hier kan men niet beweren dat men niet wist dat er een vochtprobleem was, men heeft het zelfs gemasqueerd!

Je doet er goed aan de notarissen in te schakelen en bv. herstelkosten te laten terugvorderen. Zorg dat je genoeg noteert, vraag ook tijdig aan de notaris wanneer het nodig is formele ingebrekestellingen te versturen en een advocaat onder de arm te nemen. De hulp van de notaris zal immers snel eindigen (hij/zij kan enkel advies geven en na bevraging bij andere notaris je al dan niet adviseren om verdere stappen te ondernemen).

De verkoop ga je er niet ongedaan mee laten maken denk ik (tenzij je moest kunnen argumenteren dat vochtproblemen in huis bv een slechte impact op uw reeds aanwezige astma ofzo hebben, of dat uw chronische hoest opeens sterk toegenomen is...). Je zal denk ik wel kunnen hard maken dat men frauduleus getracht heeft een probleem te verbergen en dat je daardoor meer betaald hebt dan wanneer je van deze vochtproblemen geweten had. De eis om de herstelkosten terug te vorderen lijkt me dan niet onredelijk en voor de rechtbank hard te maken. Probeer het uiteraard eerst in de minne te regelen, bv. via bemiddeling van de notarissen. Normaal zal de notaris van de verkopers hen adviseren daarmee akkoord te gaan.

Altijd grappig om te zien hoe men zijn eigen overtuiging tracht naar voor te brengen als de regels van toepassing.

Bij verborgen gebreken is er namelijk maar 1 grote stelregel. En die is dat je als koper ontegensprekelijk moet kunnen weerleggen dat de verkoper bewust de boel heeft trachten te verdoezelen. Als de rest is eigenlijk beetje prietpraat.

Englishdude, zo moeilijk is dat allemaal niet hoor:

"Het burgerlijk wetboek definieert het verborgen gebrek als het gebrek dat de verkochte zaak ongeschikt maakt tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of het gebrek dat dit gebruik zodanig vermindert dat de koper, indien hij het gebrek gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht (art. 1641 B.W.)."

Om als verkoper je achter de standaard clausule "de verkoper is niet aansprakelijk voor verborgen gebreken" te verschuilen, moet je van goeder trouw zijn. Dit wil zeggen dat hij ofwel de aanwezigheid van een verborgen gebrek (dus iets dat de waarde had verminderd) "waarvan hij kennis had, heeft onthuld (en dit ten laatste op het ogenblik van het afsluiten van de overeenkomst), ofwel dat hij persoonlijk onwetend was van het bestaan van dat gebrek."

In de laatste link wordt het plaatsen van gyproc voor vochtige muren letterlijk als voorbeeld van verborgen gebrek ter kwader trouw genoemd... 

http://www.livios.be/nl/bouwen-verbouwen-of-kopen/kopen/waarop-letten/wat-als-er-verborgen-gebreken-opduiken-na-koop/
http://www.immo-particulier.be/nl/informatie/vastgoed-tips/gebreken-aan-aangekocht.html

Dus zoveel prietpraat is er niet rond in dit geval. Vochtige muren zijn verborgen door gyproc, en TS had er ongetwijfeld minder voor betaald. Alleen over de mogelijke gevolgen (bedrag terugvorderen, herstelkosten laten terugvorderen, verkoop ongedaan laten maken) kan je nog discussieren. 

Camerainspectie gedaan in de riolering, nu blijkt dat hij het regenwater van de volledige achterkant woning, achterkant schuin dak, plus plat dak heeft aangesloten op de enige riolering die er blijkbaar ligt.. Dus regenwater en afvalwater allemaal samen. Ook blijkbaar ligt er in de veranda achteraan (waar de buis binnekomt van het regenwater) een kleine put. De woning ligt iets lager dan de tuin dus.. Die wc en douche in de veranda staan dus iets hoger waar ook dat putje ligt.. Nu heb ik schrik dat er bij hevige regenval alles gaat overlopen :eek:. Ook vooraan zou er in de keuken nog zo een raar putje liggen met allemaal oude rioleringsbuizen. Vooraan onder de trap (bergingruimte) heeft hij blijkbaar gewoon even zelf een buisje in de bestaande riolering GEKLOPT waar de ontkalker in afgevoerd word met een beetje TEC 7 aan in de hoop dan maar dat dit er goed inzit, niet dus.. Heeft er iemand raad voor mij ? Ik weet eigenlijk niet goed wat doen.. Alles gaan openbreken terug zou een ramp zijn dan zijn al mijn vloeren omzeep, chape en de vloerverwarming :s.. Zou ik hier beter niet mee verder gaan.. Hij heeft al 2 fouten gemaakt ivm het regenwater en even zelf gewoon een buis op de bestaande riolering in te kloppen. Als je dacht dat je alles gezien had.

Hij heeft al 2 fouten gemaakt ivm het regenwater en even zelf gewoon een buis op de bestaande riolering in te kloppen. Als je dacht dat je alles gezien had.

Dat het regenwater en al de rest samen zitten was vroeger heel normaal en als alle leidingen de juiste diameter hebben kan dat ook totaal geen kwaad.

Buisje in de riolering geklopt?. tja haal het er uit, koop een zadelstuk met de juiste maat en plak alles vast, dat kost je minder dan 15€ en niet  de moeite waard om over wakker te liggen.

Ben het eens met janus, dat rioleringsaspect is niet iets waar je van moet wakker liggen... dat soort "verrassingkjes" (bricolage) ga je nog tegenkomen hoor, da's normaal bij een gebruikte woning (hier zit geen kwade opzet achter denk ik). Dat je schrik hebt dat alles gaat overstromen, lijkt me ook wel ongegrond, op basis waarvan denk je dat?

Is er nu een lek gevonden in de riolering wat die vliegjes verklaard? Of heeft er zo ne pipo die rioleringen zuivert ne camera ergens ingepropt en zijn persoonlijke mening gedeeld rond de al dan niet professionele afwerking van een buiske hier of ginds? Eerst feiten verzamelen... zoals janus zegt, zo een buiske repareren en tegoei bevestigen is eenvoudig, maar is er daar ook effectief een lek? 

Focus niet te veel op de gebreken die je vindt, want dat gaat een lange lijst zijn... focus op je nieuwe huis en wat je er mee gaat doen. Zoals het hier klinkt ben je excuses aan het zoeken om er terug vanaf te geraken, en die piste zou ik mooi terug opbergen, daar gaan alleen de advocaten iets aan verdienen.

Ik weet niet of er een lek is, hij geraakte moeilijk met de camera door alles, er zijn wel 2 putjes tussen de rioolleidingen in (was vroeger zo bij een oud huis zeker). Ik zal het kort proberen te schetsen, je hebt dus heel achteraan eerst de afvoer van het hemelwater die op de buitenste muur onder het huis doorgaat (achter de veranda). Dan heb je de Veranda zelf (zelfde hoogte als tuintje). Daar zit een WC en een Douchebak op aangesloten op die zelfde afvoer. Nu blijkt dat onder die wc een putje zit, en dan onderaan dat putje de buis verder loopt. Dan kom je dus 2 trapjes lager in de woning in een gangetje en berging uit. Ik schat dat het niveauverschil een 60 cm is. Dus in feite zit tegen de muur van die berging dat eerste putje, onder de veranda wc en douche. Dan loopt die verder weer tot aan de keuken die tegen die berging ligt, hier ligt ook weer zo een putje. Nu zei die man van de riollering dat je beter die putjes dicht kan metsen en bvb gewoon direct een buis kan verbinden. Omdat hier dan door die putjes vocht onder de woning kon afgegeven worden ? Is dit zo.. Alles zag er wel goed proper uit, en die vliegjes kunnen die niet gwn komen als er een sifon lang droog staat ofzo. Het is ook niet dat er 100 rondvliegen, ma ik tel er toch meestal wel een 5 met gemak. Dan het volgende probleem is het vocht in de muur, Er zijn 3 firma's langs geweest, de eerste zei voorgevel injecteren en uiteraard hun ventilatiesysteem plaatsen, 2de firma zei.. Volledige muur injecteren, hier mocht ik zelf de pleister afkappen, terug bezetten en gaten boren. Drukt de kosten wat. Dan derde firma komt langs en die zegt dit is geen opstijgend vocht, dat is omdat je buren hoger liggen (normaal slechts aan die eene kant waar er nergens niks te merken is aan de muur). Die zei gwn doe maar wat Kerdi doek op de plaatsen waar je vocht hebt dat is doorslaand vocht van de buren ?? Wtf.

En ik wil er zeker iets leuks van maken hoor begrijp me niet verkeerd.
Ik heb gwn schrik dat bvb bij hevige regenval, dat die putjes onder water komen te staan, en dat de hele boel het niet meer geslikt krijgt. Met alle gevolgen vandien, dat alles terug aan de wc bvb overloopt en zo langzaam door heel men huis loopt. Nu had ik ook gezien dat er nog een volle groene container van de vorige eigenaar buiten staat met vettige eitjes precies, deze ook maar eens buiten plaatsen. En er is een grote kier onder het profiel van de voordeur wat nog afgekit moet worden.

Ik kan niet goed meer volgen hoor, je hebt de sleutel 2 weken en ziet nu vocht op de muren, dan kun je toch niet spreken van een verborgen gebrek, dat was er toch ook bij de bezichtiging neem ik aan?

Je ziet 5 vliegjes in huis en begint dan met camera onderzoeken??

Waarom zou er een probleen zijn met die putjes, die zitten er toch al vele jaren?

En nu kom je er plots achter dat er een groene container met afval buiten staat??

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij moet iemand jouw eens een schop onder je achterste geven zodat je weer wakker wordt.

Je hebt een oud huis gekocht en geen nieuwbouw!!!!!

Dit was zeker niet aanwezig.. Ik had de woning ook enkele weken terug bezocht VOOR de sleuteloverdracht.. Op een paar weken kan er al veel veranderen e.. Ook niet moeilijk toch, mss nog even gewit zou hebben voor bezichtigen etc.. of nog wat bijgeplakt. En dat ik een oud huis heb gekocht besef ik maar al te goed. Maar dan moet je er maar vanuit gaan dat elk oud huis vochtproblemen heeft volgens uw beredenering. En ik zoek maar oplossingen, voor eventuele barsten in leidingen voor ik overga op injecteren. En vanwaar die vliegjes zouden kunnen komen.

Als het werkelijk zo erg is als jij denk is er maar 1 oplossing, "alles strippen" en overnieuw beginnen.

Amai, zoveel doemscenario's, en het nieuwe jaar is nog maar 18u bezig :). Zo een vaart zal het wel niet lopen... 

Dat risico op "overstroming" in het huis, denk ik dat je overschat. Dat zou je anders zeker gemerkt hebben bij een plaatsbezoek, een huis waar 1 cm water ingestaan heeft, dan verstop je niet even snel snel even...  De opmerking van die rioolkerel over het dichtmaken van die puttekes, daar ben ik niet helemaal bij mee... ik vermoed eerder dat bij een verstopping van de hoofdriolering er een risico is op overlopen van die puttekes (maar bon, dat is in elk huis zo, hoofdriool verstopt, dan komt het op plaatsen uit waar je niet wil weten). Of er een risico op verlopen is bij zware regenval... hoeveel regenafvoeren zijn er? Een regenafvoer is diameter 80 zeker? Dat komt uit op een buis met diameter 110 ... ik vermoed dat je wel ergens een berekening kan maken van hoeveel een buis van 110 zonder problemen kan slikken, en hoeveel liter er dan per m2 op uw dak moet vallen... ik heb hier een buis (hoogst waarschijnlijk) 90mm liggen als hoofdafvoer, daar komt 175m2 dak door, en 4 meter op die buis komt alles van de oprit er ook nog eens bij (nooit geteld maar zal ook dikke 100m2 zijn)... en dat heeft nog nooit problemen gehad met regenafvoer (en ik zou het ook merken want op die buis staan 3 puttekes van de kelder die meteen zouden overlopen). Dus ja, de kans lijkt mij klein dat onder normale omstandigheden, zelfs bij hevige regenval, daar veel water gaat uitkomen. Er zijn natuurlijk grenzen aan alles, en bij 100 liter per m2 regenval ga je heus niet de enige met problemen zijn hoor ;). Enfin, zoals gezegd... tenzij een rioolinspectie of loodgieter hier problemen in ziet, lijkt me de kans klein dat je daar een punt van moet maken.

Wat de vochtige muren betreft, daar zou ik wel achter gaan om te horen wat de notaris zegt. Ik heb hier ondertussen wel al enkele extra stukken informatie gelezen (alleen aan de muur met de buren?) die het probleem ook weer een stuk afzwakken, dus laat je daar vooral goed adviseren.

Voorts... geen paniek. Het klinkt dramatischer dan het is maar: hier is een professionele kuisploeg langsgeweest (2 dagen werk, kassa kassa), heeft rentokill alles platgespoten (vorige eigenaar had 7 katten en 2 honden met alle beesten en ziektes, vraag me niet waar die leefden, heb wel veel versteende kattenkak die over de jaren geaccumuleerd was in hoeken en spleten verwijderd en goddamnit, hondenpis in baksteen kan stinken... )... heb hier constructieve ingrepen gevonden waar ik ernstige vraagtekens bij stelde (stabiliteitsingenieur heeft nagerekend en groen licht gegeven, geen interventies nodig)... een paar weken kuisen, behang & alle vuiligheid wegdoen, herbehangen en schilderen later, is dit ons nieuwe huisje geworden en daar wonen we nu al bijna 6 jaar gelukkig (en gezond) in... het lijkt me normaal dat je de eerste weken op wat desillusies stoot (ik heb bv. ontdekt dat er geen dakisolatie was en dat enkel in het zichtbare gedeelte er 6cm rotswol gepropt was, ik heb die discussies over informatieplicht, wegmoffelen van zaken etc etc ook nog gehad met de notaris, sop was de kolen niet waard).

Long story short: focus op het maken van je huisje, onderzoek of je dat vocht wegmoffelen voor een stuk kan recupereren, en geniet ervan! :)

Bedankt voor dit eerlijke antwoord tjay ! Ik ga er morgen verder aan werken, ik ben gewoon iemand die alles graag perfect heeft, en Maandag weet ik meer bij de notaris.. Ik denk dat ik achter de veranda nog een goot ga leggen en deze ook op de riolering aansluiten dan kan het vocht sowieso niet meer tegen de blokken onderaan staan, en dan aan de binnekant waterdichtingsmiddel dat de steen nog langs buiten kan ademen. Dan zal de schimmel daar ver gedaan zijn. Airco laten plaatsen met ontvochtiging. Zal wel allemaal in orde komen *acute*

De muren zijn al bijna allemaal afgekapt, omg zat nog de hele oude teerdoek tegen het vocht. Dus toen hij is gaan plakken knauf en gipsplaat had hij dit zeker gezien.. Overal goed foto's van genomen, die pipo heeft ipv gootjes te gebruiken gwn even de kabels stroom van stopcontacten in het pleisterwerk gedaan *shok*. 
Ik heb een waterkering ontdekt in de stenen, maar deze zit op een 30 cm hoogte van de chape. En het huis aan die kant ligt echt niet zoveel hoger never. Mss een fout van vroeger ? Hij voelt ook heel poreus aan. Nu heb beste gaten boren in de voeg van de bakstenen net boven de chape om de 10cm. Muur is een 22cm dik (dus ik veronderstel 18cm diep gaan)maar ligt wel gwn gemetst tegen die van de buren.

je hebt dus wel een waterkering , is er gewoon met gips over deze waterkering heen gewerkt ?  Hebben de buren ook vochtprobleem ? Nee, dan zal de waterkering nog goed zijn en  volstaat het om tot net boven de waterkering met een cementgebonden materiaal te bezetten.  Je kan als extra steeds wel injecteren.

XVB mag gewoon mee ingepleisterd worden, zonder in buisjes te steken hoor.

Ja maar bij het "origineel" gebouw staat deze waterkering echt 30 cm boven de chape. En het huisje ligt eigenlijk al met een trap hoger voor in te komen. Dus boven het maaiveld, alleen achteraan richting de veranda die iets hoger ligt, heb ik gezien dat de waterkering ineens stopt voor het einde van de muur. Bij het "bijgebouw" ligt de waterkering wel stukken beter ik schat een 15-20 cm boven de vloertegel. Maar het huis is al 100 jaar oud, dus ik ga toch die volledige muur injecteren voor de zekerheid nu toch alles er af is. Ik was van plan in te smeren met cement rubber, na goed drogen met bouwdroger en ontvochtiger van de bakstenen. Alleen de muur in de woonkamer zie je duidelijk dat deze bakstenen onderaan veel natter zijn tegen bovenaan en hier "stinkt" het ook meer. Hier zag je ook waar de gipsplaten contact maaktten met de knauf dat er schimmel op zat. Achteraan richting veranda/keukenmuur zo goed al kurkdroog. Alleen dan het stukje waar de waterkering stopt, was ook een beetje schimmel precies kort bij die veranda. Het ander huis is dus ook gewoon tegen het mijne gebouwd zonder spouw. Volle stenen tegen elkaar, het ander huis aan de andere kant wat iets hoger ligt, is volgens mij stukken beter gebouwd en met spouw wss. Aan die kant van de muur heb ik dan ook geen problemen. Voorgevel merktte je ook direct, het plakwerk kwam er met alle gemak van af onderaan.  Nu ben ik nog van plan de laatste schouw af te breken, Gasketel heeft al aparte afvoer naar buiten. Dus de schouw dient alleen nog voor een klein houtkacheltje, maar er zit toch vloerverwarming in en binnekort airco dus lijkt me overbodig. Best vanboven beginne afbreke zeker ? De schouw is tot op een zekere hoogte gemetst en hier steekt nog een lange pijp in, maar deze is al heel aant scheure en hangt scheef. En ja de buren aan die kant hebben ook wat last van vocht, die aan de goede meer niet.

Ook nog een vraag, ik heb ontdekt dat de vorige eigenaar 2 draagmuren heeft uitgebroken, en 2 stalen balken heeft geplaatst. Boven tegen een muur zit er een scheur (niets ergs op het eerste zicht) dus op het plakwerk. Maar ik gelooft dat hier toch altijd een bouwaanvraag moet voor gebeuren of ben ik mis ? Dat er zeker iemand kan berekenen of de balken sterk genoeg zijn etc.

. Maar het huis is al 100 jaar oud,

Maar ik gelooft dat hier toch altijd een bouwaanvraag moet voor gebeuren of ben ik mis ?

Een jaar of 30 geleden nog niet, dus als je kan bewijzen dat de "verbouwing" na die tijd is gebeurd heb je een punt.

Misschien is het trouwens wel 3 eigenaren voor jouw gebeurd :)

hangt ervan af, wanneer is dat gebeurd ? Hebt u plannen van uw woning ?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan