Verbleken deuren

Lid geworden
22 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb enkele deuren gedecapeerd, en die hebben nu een gele schijn. Hoe kan ik deze deuren witter maken? Het zou mogelijk zijn met zuurstofwater en ammoniak, maar ik weet de mengverhouding niet.

Marc

Lid geworden
24 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
veel hangt af van de houtsoort, om welke houtsoort gaat het hier?

Lid geworden
25 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
met witte verf kan je ze heeeeel wit krijgen :lol:

Lid geworden
24 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat ammoniak op pitch pine doet weet ik niet: op eik heeft het een vergrijzend, verouderend effect maar dat komt door de looizuren in eik.

Pitch pine kan wel tegen water, in tegenstelling tot eik, dus ontweringswater lijkt mij een mogelijkheid. Maar vraag vooraf nog eens advies aan een kenner/ verdeler van deze producten.

Vroeger hebben wij grenen meubelen wel eens terug blank gemaakt met water en Saint Marc (zo van die kristallen ) en staalwol, lukte toch ook goed!

Pitch pine (grenen) heeft eigenlijk van nature wel een gele schijn...wil je de deuren witter, bleker maken kan je misschien cerruseren overwegen?

Lid geworden
19 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Pitch pine is gewoon Amerikaans vurenhout (Pinus rigida), zelfde als het Europese grenen maar dan sterker (omdat het trager groeit) en met minder noesten. Het hout kleurt van nature geel/oranje.

Je gaat dit hout nooit bleek krijgen met zuurstofwater of gelijk welk ander chemisch middel, geloof me, ik heb het geprobeerd.

Afhankelijk van wat je in gedachten hebt kan je het wel beitsen met een blanke satijnvernis waar je ongeveer 20 à 40% wit pigment bijvoegt (verf). Je strijkt het op het geschuurde hout uit met een brede borstel en neemt het meteen weer af met een zachte propere doek. Dit herhalen tot het gewenste resultaat.

Lid geworden
4 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wel dat hangt er natuurlijk vanaf wat je bleek noemt. Het parket bij ons op de verdieping is in pitch pine. Om dat gele/oranje weg te krijgen heb ik het hout geloogd (heel éénvoudig) en erna een witte olie opgezet. De loog breekt de kleurpigmenten af. Ik heb deze van trip trap gebruikt maar veronderstel dat je dat in elke DHZ kan krijgen.

Christ

Lid
Lid geworden
24 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hebben eiken deuren gedecapeerd en daarna ingestreken met ontweringswater en dan afgewreven met een vochtige spons.

Ontweringswater te verkrijgen in de betere DHZ.

Groeten,

Christ

Lid geworden
14 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
er zijn verschillende manieren om pitch pine te verbleken

1) op solventenbasis vb KB wit van basin,maar stinkt enorm

2)op basis van olie van osmo,kun je aanbrengen op verschillende manieren: -transparant wit hardwach olie,verbleekt voor mij niet genoeg of

- mengeling van decorwas transparant wit 3/4 met blanke was 1/4,daarna afwerken met hard wach olie keurloos zijdemat of mat

3) op waterbasis,profilan fina wit of grijs,afwerken met profilan top créme of grijs

Bovenaan