• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verband + uitzetvoeg

Lid geworden
30 sep 2019
Waarderingsscore
1
Punten
18
Op het forum heb ik hier (wat oudere) topics doorgelezen over verbanden en uitzetvoegen.
Wij hebben een living zoals je onder kan zien. En zouden voor keramisch parket 120 x 20cm gaan.

sketch.PNG

Nu had ik gelezen dat je erop moet letten waar je uitzegvoeg komt en hoe je dit combineert met een verband.
- Heeft wildverband of halfsteens verband een voordeel?
- Wie beslist nu waar de uitzegvoeg komt (chape, vloerverwarming, vloerder, architect)?
- Want als ik het goed begrijp leg je je parket best evenwijdig met die uitzetvoeg?
- Andere aspecten die mensen nog over het hoofd zien, wat dit was er 1 van had ik dit forum niet. :)

PS: Dubbele verlijming en ontkoppelingsdoek zijn voorzien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
30 sep 2019
Waarderingsscore
1
Punten
18
Niemand?
Ik had gedacht, als parket in langste richting zou komen) dan ik best ook de uitzetvoegen evenwijdig plaats. Dus zoals de 2 rode lijnen onder (ik plaats ze daar omdat daar telkens 2 muren of 2 ramen samenkomen en meer kans om daar een barst te geven?)

Bijlagen

• 1616446464756.png
    1616446464756.png
    37,5 KB · Weergaven: 9

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
562
Punten
113
Als de ondergrond geleidelijk en gelijkmatig opwarmt en afkoelt (dus beton en chape eronder in één geheel gemaakt en geen vloerverwarming), kan je volgens de producenten met een ontkoppelingsmat ook op deze lengtes zonder uitzettingsvoegen werken. Er zijn wat voorwaarden om de ontkoppelingsmat te gebruiken, die hangen af van het gekozen merk en type (voorbeeld voor die van Schlüter staat hier).

In praktijk komt het ontwerp van de uitzettingsvoegen doorgaans van de producent van de vloerverwarming of van de vloerder. Dat wordt dan aan de chapper doorgegeven om uit te voeren (onze chapper stelde zelf uitzettingsvoegen voor, die kwamen exact overeen met wat de producent van de vloerverwarming aangeraden had). Als je architect de coördinatie van de werken doet, vind ik dat je van hem mag verwachten dat hij dit aspect ook opneemt, maar ik hoor op de meeste plaatsen dat de architect dat aan de ontwerper van de vloerverwarming of aan de vloerder overlaat. Als de vloerder adviseert om uitzettingsvoegen te plaatsen, zou ik dat advies volgen.
Uitzettingsvoegen volgen een rechte lijn. Dwars op een tegel die in verband gelegd wordt, wordt als "niet professioneel" beschouwd.

Keramische tegels worden uit klei gebakken en door dat proces gaan die tegels bol staan, de ene tegel heeft dat al wat meer dan de andere. Als je in halfverband legt, komen de bolste kant (het midden van de tegel) en de minst bolle kant (de korte zijde) juist naast elkaar liggen en wordt het een stuk moeilijker om een vlakke vloer te krijgen. Met een levellingsysteem kan je een deel opvangen, maar dat zet bij zo'n verband de tegel wel onder vrij grote druk, waardoor onder meer het risico op breken toeneemt. Het is dus zinvoller om het verband eerder klein te houden (bv de voegen 20 of 30cm laten verspringen). Of je datzelfde verband dan voor de hele vloer aanhoudt of wat meer willekeurig maakt (zoals bij echt parket gebruikelijk is), is kwestie van smaak.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan