• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

verantwoordelijkheid na elektrische keuring

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik heb de elektrische installatie vernieuwd bij mijn nonkel. Nu moet ik binnenkort mijn handtekening zetten onder het keuringsbewijs. Wat zijn de gevolgen hiervan? Stel dat er iets gebeurd, dat er iemand aan de elektriciteit hangt. Kan ik hiervoor verantwoordelijk gesteld worden?
 
Lid geworden
10 apr 2008
Berichten
878
Waarderingsscore
0
Punten
0
hangt er vanaf , als er de eerste 10 jaar iets gebeurd in de woning wat een gevolg is van een elektrisch defekt gaat men eerst bij jouw komen aankloppen om het dossier van de werken te vergelijken met de bestaande situatie , als dat allemaal in orde is hoef je niets te vrezen , anders ben jij verantwoordelijk ja .
 
Lid geworden
22 okt 2006
Berichten
2.181
Waarderingsscore
0
Punten
0
lijkt me vreemd. Waarom zou diegene die de installatie geplaatst heeft verantwoordelijk zijn als er iets gebeurd met een deel dat iemand anders heeft bijgezet?



Waarom zou iemand die een installatie geplaatst heeft verantwoordelijk zijn als als er iets gebeurd op een installatie die gekeurd is? Waarvoor dient die keuring dan nog?
 

400 volt

Actief Lid
Lid geworden
17 mei 2007
Berichten
180
Waarderingsscore
30
Punten
28
Een installateur is verantwoordelijk voor zijn installatie .



Zeker niet denken als het gekeurd is de verantwoordelijkheid weg is voor de installateur ,zou in u geval u nonkel laten teken .



EDS
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Een keuring is een controle via steekproeven en bepaalde controles.



Een keurder gaat niet van elk stekkertje gaan kijken of de draadjes goed verbonden zijn.



Dus de plaatser blijft (zoals altijd) verantwoordelijk voor zijn prestaties. En dat is maar goed ook!



Het is niet omdat een auto gekeurd is, dat een wagenfabricant geen verantwoordelijkheid meer draagt voor constructiefouten.
 

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
1) Mijn nonkel was vorige week lampen aan het hangen. Hij had de lusterblokjes al losgevezen zonder de spanning af te zetten. Ik veronderstel niet dat ik voor zo'n klunzig gedraag verantwoordelijk zou kunnen zijn, moest hij nu aan de elektriciteit gehangen hebben.



2) Men is een slaapkamer aan het verbouwen tot badkamer. Boven waar het bad gaat komen is een aftakpunt voor het licht van de gang en voor licht van een andere kamer, ook zou er een lamp komen hangen. In feite zit dit aftakpunt en ook de lamp in volume 0. Ik heb geen idee of de keurder het gaat goedkeuren, de kringen liggen er al van voor 1981 en zijn onmogelijk te verleggen (in een plat dak kan je onmogelijk een paar gaatjes maken).

Wat denken jullie hiervan:



Situatieschema
 

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
1) Mijn nonkel was vorige week lampen aan het hangen. Hij had de lusterblokjes al losgevezen zonder de spanning af te zetten. Ik veronderstel niet dat ik voor zo'n klunzig gedraag verantwoordelijk zou kunnen zijn, moest hij nu aan de elektriciteit gehangen hebben.



2) Men is een slaapkamer aan het verbouwen tot badkamer. Boven waar het bad gaat komen is een aftakpunt voor het licht van de gang en voor licht van een andere kamer, ook zou er een lamp komen hangen. In feite zit dit aftakpunt en ook de lamp in volume 0. Ik heb geen idee of de keurder het gaat goedkeuren, de kringen liggen er al van voor 1981 en zijn onmogelijk te verleggen (in een plat dak kan je onmogelijk een paar gaatjes maken).

Wat denken jullie hiervan:



Situatieschema
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Dat je nonkel zelf z'n schema ondertekend.

Jij doet al genoeg door de elektriciteit daar te gaan installeren.
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
Avancada wrote:
2) Men is een slaapkamer aan het verbouwen tot badkamer. Boven waar het bad gaat komen is een aftakpunt voor het licht van de gang en voor licht van een andere kamer, ook zou er een lamp komen hangen. In feite zit dit aftakpunt en ook de lamp in volume 0. Ik heb geen idee of de keurder het gaat goedkeuren, de kringen liggen er al van voor 1981 en zijn onmogelijk te verleggen (in een plat dak kan je onmogelijk een paar gaatjes maken).

Wat denken jullie hiervan:



Situatieschema



Volume 0 is IN de badkuip zelf, dus zal wel volume 1 zijn :wink: (als het niet hoger is dan 2m25 gemeten vanuit de badkuip). Als de keurder zijn werk naar behoren doet zal dit afgekeurd worden...
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Kom je het gratis doen, dan kan je nonkel zelf tekenen.



Vraag je er geld voor, dan kan je best zelf ondertekenen.

Het kan niet dat iemand betaald en dan zelf nog verantwoordelijk is voor het geleverde werk.



Quote:
1) Mijn nonkel was vorige week lampen aan het hangen. Hij had de lusterblokjes al losgevezen zonder de spanning af te zetten. Ik veronderstel niet dat ik voor zo'n klunzig gedraag verantwoordelijk zou kunnen zijn, moest hij nu aan de elektriciteit gehangen hebben.



Dat betwijfel ik heel sterk: er moet namenlijk wel een verband zijn tussen het ongeluk en de wijze van installatie.

Bv. Aftakken van een verlichtingskring van de hoofdleiding (dus voor de zekeringskast => als er dan iemand aan de stroom hangt ben je gezien.
 
Lid geworden
25 okt 2009
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Avancada wrote:
1) Mijn nonkel was vorige week lampen aan het hangen. Hij had de lusterblokjes al losgevezen zonder de spanning af te zetten. Ik veronderstel niet dat ik voor zo'n klunzig gedraag verantwoordelijk zou kunnen zijn, moest hij nu aan de elektriciteit gehangen hebben.







Waar dient een differentieel voor? die valt af als je een draad raakt[/quote]
 
Lid geworden
1 jun 2006
Berichten
2.082
Waarderingsscore
0
Punten
0
roald 60 wrote:
Avancada wrote:
1) Mijn nonkel was vorige week lampen aan het hangen. Hij had de lusterblokjes al losgevezen zonder de spanning af te zetten. Ik veronderstel niet dat ik voor zo'n klunzig gedraag verantwoordelijk zou kunnen zijn, moest hij nu aan de elektriciteit gehangen hebben.







Waar dient een differentieel voor? die valt af als je een draad raakt



Differentiëel reageert bij lekstroom. Als je zelf als verbruiker fungeert gaat die niet zo snel uitvallen...
 
Lid geworden
25 okt 2009
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je krijgt hoogstens een licht schokje en dan valt m uit.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan