Verantwoordelijkheid aannemer afvoeren afbraak afval

• Tags Aannemer afbraak afval
  • Gacrux

Nieuw Lid
    Lid geworden
    13 dec 2021
    Waarderingsscore
    17
    Punten
    8
    Dag allemaal,

Ik liet onlangs wat werken uitvoeren in mijn huis, waaronder het verniuwen van 2 glazen binnendeur.
    1 daarvam bestond uit een deur met links en rechts 2 grote glaspartijen (pakweg 3.5-4m2 elk).
    De andere deur was een simepele houten schuifdeur.

De aannemer heeft alles uitgebroken, inclusief de glazen pannelen die uiteraard behoorlijk zwaar waren, alsook de oude omkastingen, oude deuren etc.
    Er was dus een redelijk bergje afbraak afval.
    Nu heeft hij dat afval allemaal achter gelaten op mijn oprit, terwijl ik wel in de veronderstelling was dat hij dit ging afvoeren.

De vraag is ongetwijfeld gesteld en ik vond er wel al wat over terug maar : bij mijn weten is een aannemer toch wettelijk verplicht om het bouw afval dat hij zelf veroorzaakt af te voeren?
    Hij komt echter nu met het argument dat dit niet aangerekend of expliciet vermeld stond op zijn offerte en dat hij bij vorige kleine rioolwerken, de afvoering ook niet heeft aangerekent (stond ook niet op de offerte).

Mijn vraag is nu simpelweg: maakt dat nu uit of het op de offerte staat of niet en is hij niet gewoon verantwoordelijk, punt? En als hij dit dan niet mee gerekend had in de offerte, dat dan niet mijn probleem is.

Alvast bedankt voor enig advies.

De ramenman hier had dat als aparte kostenpost op zijn offerte. Zelfde voor de dakwerker. Ik denk dat jij als opdrachtgever verplicht bent om je afval af te voeren, maar als je daar met de aannemer geen afspraken over maakt lijkt mij dat zijn contractuele verplichting niet.

Dat moet je afspreken met de aannemer.
    Zo laten velen afvoer van bv uitgegraven grond uit de offerte...groot verschil.

Voor hetzelfde geld wil je ze recupereren voor elders.....

Dag allemaal,

Ik liet onlangs wat werken uitvoeren in mijn huis, waaronder het verniuwen van 2 glazen binnendeur.
    1 daarvam bestond uit een deur met links en rechts 2 grote glaspartijen (pakweg 3.5-4m2 elk).
    De andere deur was een simepele houten schuifdeur.

De aannemer heeft alles uitgebroken, inclusief de glazen pannelen die uiteraard behoorlijk zwaar waren, alsook de oude omkastingen, oude deuren etc.
    Er was dus een redelijk bergje afbraak afval.
    Nu heeft hij dat afval allemaal achter gelaten op mijn oprit, terwijl ik wel in de veronderstelling was dat hij dit ging afvoeren.
    Dus niet besproken en hij vermelde het niet in zijn offerte.
    De vraag is ongetwijfeld gesteld en ik vond er wel al wat over terug maar : bij mijn weten is een aannemer toch wettelijk verplicht om het bouw afval dat hij zelf veroorzaakt af te voeren?
    als schilder rekende ik het ook aan.....1 klantr ging het zelf doen en t'zou veeeeeel goedkoper uitkomen. Bij de volgende renovatiewerken heeft hij helpen inladen (die afval) en betaalt:cool:
    Hij komt echter nu met het argument dat dit niet aangerekend of expliciet vermeld stond op zijn offerte en dat hij bij vorige kleine rioolwerken, de afvoering ook niet heeft aangerekent (stond ook niet op de offerte).
    Was misschien toen wel besproken en heeft u een "geste" gedaan
    Mijn vraag is nu simpelweg: maakt dat nu uit of het op de offerte staat of niet en is hij niet gewoon verantwoordelijk, punt? En als hij dit dan niet mee gerekend had in de offerte, dat dan niet mijn probleem is.

Alvast bedankt voor enig advies.
    zie hierboven ;)

Het maakt niet uit of het op de offerte staat of niet.
    Aannemer is wettelijk verplicht om zelf zijn sloopafval af te voeren naar een wettelijk vergunde inrichting tot recyclage.
    Hij mag hier wel de nodige kosten voor aanrekenen.

Dat is natuurlijk de truc met de duif... "het staat niet mee op de offerte en het is niet aangerekend, dus het blijft staan".
    Goed geprobeerd van die aannemer, maar fout.
    In principe volgens de letter van de wet kan je hem vervolgen voor sluikstorten op jouw oprit.

Waarom moet een aannemer dat zelf doen, dat puin afvoeren? Omdat een particulier niet verplicht is om kennis te hebben van de afvalstromen en recyclagestromen die uit het professionele circuit komen. Dat zou mooi zijn.
    Inderdaad de kosten van afval kan je nooit 100% doorrekenen als je dat als aannemer zelf moet afvoeren en als aannemer kan je normaal ook niet zomaar op een containerpark terecht overal.
    Dus (kleinere) aannemers moeten hun afval al gaan uit elkaar halen en tijdelijk gaan opslaan in hun magazijn waar ze geen plaats hebben, geen tijd willen insteken en nog veel minder goesting voor hebben. En dus "niet mee op de offerte, geen prijs voor gemaakt, geen zaken mee". Weten die particulieren veel hoe die reglementering in elkaar zit. Af en toe maakt er eens ene van zijn oren, bij alle andere pakt die mayonaise wel.
    En als ze dat aanrekenen allemaal, gaat hun prijs boven de marktprijs en hebben ze minder werk.
    Dat is dus eigenlijk heel de (dubbelzinnige) situatie en problematiek. De onbenoemde en ongemakkelijke olifant in de kamer.

En jij kan ook niet kijken wat er achter de schermen in een aannemersbedrijf gebeurd. Er zijn aannemers die wel zelf een container hebben staan. Ofwel een bigbag meebrengen, alles in stukken zagen en dan zo op straat zetten voor ophaling. Er zijn wel wat mogelijkheden. Gebruik maken van de onwetendheid en braafheid van bouwheren is er daar ook ééntje van...

Met veel slechte wil zou je het op het trottoir kunnen zetten en dan naar de gemeente bellen voor sluikstort.... maar daar maak je geen vrienden mee natuurlijk.
    Dus ja, je zit in een vervelende situatie. Heb je zijn factuur al betaald?

Iedereen die nog werken doet met aannemers: bespreek dat afval nog voor de fase van de offerte en vraag om dat als aparte post op te nemen.

Laatst bewerkt:
    sterk antwoord, daar ben je iets mee. Het laatste advies kan je natuurlijk ook omkeren: elke aannemer die nog werkt met particulieren: bespreek dat afval nog voor de fase van de offerte en neem dat als aparte post op.

Eigenlijk is het heel simpel:
    LEES de offerte , stel vragen als het niet duidelijk is of als je denkt dat iets niet is inbegrepen of vergeten.
    Trouwens hetzelfde kan je voor hebben met leveringen van materialen (toestellen), normaliter moet er ook bij staan dat het verwerk of geplaatst is.
    vb : leveren en plaatsen van .....

Wat er in de wet staat weet ik niet, maar snap zo'n dingen niet als aannemer. 2 glazen binnendeuren met grote glaspartijen, gaat hier om enkel duizenden euro's waarschijnlijk? Waarom dan moeilijk doen over 20 à 30 euro containerpark?

kan je natuurlijk ook omkeren: elke aannemer die nog werkt met particulieren: bespreek dat afval nog voor de fase van de offerte en neem dat als aparte post op.
    klopt. En je kan dan ook de analogie maken naar een B2B omgeving.. bij werken in onderaanneming moet ook iedereen zijn eigen vuiligheid en rommel meenemen, behalve als de hoofdaannemer een container heeft voorzien. En daar moet je ook niet te hoog gaan met je prijzen, want dan val je af op voorhand, dus het kan wel. Dat wil ik dan nog wel eens zien dat zo'n aannemer zijn stort daar achter laat.

Eigenlijk is het heel simpel:
    LEES de offerte , stel vragen als het niet duidelijk is of als je denkt dat iets niet is inbegrepen of vergeten.
    Ben ik helemaal akkoord mee. Maar mag je van een particuliere klant zonder kennis of affiniteit met de bouwsector verwachten dat die dingen gaat bevragen die niet mee in een offerte staan? Moet die klant dan misschien ook warm middageten mee voorzien? Of de aannemer laten douchen voor die 's avonds terug in zijn camionette stapt?

Vroeger had ik ook een clausule in mijn offertes met een minprijs indien de klant zelf z'n afval afvoerde. Heel lang geleden (nog voor de wetgeving in voege kwam) ben ik er ooit eens achtergekomen dat de klant het gipsafval dat hij zelf ging afvoeren gewoon onder z'n oprit had gestort in plaats van af te voeren. (uiteraard met verzakking tot gevolg een paar jaar later, boeltje terug kunnen uitschuppen). Als je dat als aannemer doet in de hedendaagse tijd en klant flikt dat om dat onder te schuppen, dan hang je als aannemer voor sluikstort. Dus ik neem altijd zelf alles mee tegenwoordig. Op de offerte staat wel de kost voor dat afvoeren als aparte post mee vermeld. Als klant dat niet wil betalen, moet hij een andere aannemer zoeken.

Ik vind nu toch ook dat dat standaard inbegrepen moet zijn indien dat niet expliciet uitgesloten wordt: je laat de werf achter zonder afval en even proper als je die hebt aangetroffen voor je startte.

Dat is een basis uitgangspunt.

Betreft de opmerking "lees de offerte". Akkoord maar dat is een mes dat aan 2 kanten snijdt. Het staat ook niet in de offerte dat het niet inbegrepen is. Bij dingen die niet beschreven staan in de offerte moet je wel van basis uitgangspunten kunnen uitgaan.

Dat moet m.i. niet in de offerte vermeld staan. Het moet wel duidelijk er in staan als dat niet inbegrepen is.

Om er een heel klein beetje ludieke analogie bij te halen: als er een aannemer voor de Grote boodschap naar mijn WC moet en daar een mega remspoor achterlaat van hier tot in Timboektoe, dan mag ik er toch ook vanuit gaan dat hij er een keer met de wc borstel doorgaat en dat niet weg wuift met "sorry dat is tijd die ik niet geteld heb en het staat niet in de offerte".

Wat er in de wet staat weet ik niet, maar snap zo'n dingen niet als aannemer. 2 glazen binnendeuren met grote glaspartijen, gaat hier om enkel duizenden euro's waarschijnlijk? Waarom dan moeilijk doen over 20 à 30 euro containerpark?
    Als zelfstandige mag ik niet binnen in ons lokaal containerpark... Maar ik pak wel altijd al het vuil weg of bespreek het met de klant. Ik pak zelfs mijn lege waterflessen of blikjes mee, niets zo degoutant als extra afval in iemand zijn huis of zelfs op een werf achter te laten.

Bedankt allemaal voor de reacties en advies, zeker @albarius .

Ik zou inderdaad de vraag gesteld kunnen hebben, maar ik heb ondertussen al menig werken laten uitvoeren (dak, buitenschrijnwerk, sanitair, elektriciteit,....) en dit is de eerste keer dat een aannemer zijn afval gewoon op mijn oprit laat staan.
    Feit is ook dat wij zelf niet zomaar even een paar glaspartijen van totaal 8m2 kunnen gaan afvoeren samen met al het ander afval...dat zou je als aannemer toch ook veronderstellen en minstens even bespreken dan??

Zeker als hij het bij vorige werken dan wel doet... al was dat afval echt miniem - metertje of 2 kapotte afvoerbuis en dat zal het best zo wat zijn want het was gewoon een stuk buis vervangen. De weggegraven aarde heeft hij gewoon terug gebruikt om toe te maken, dus dat argument vind ik niets waard.

Ik weet overigens dat hij zelf een container bezit, schoonouders hebben er al beroep op gedaan.
    Dus het is niet dat hij er geen weg mee kan...

Dit ook allemaal gezegd zijnde: ik vind dit persoonlijk gewoon geen propere manier van werken, als aannemer moet je daarin toch correcter en klantgericht zijn.

Ik zal het in ieder geval aanhalen dat we verwachten dat hij het het toch komt ophalen zeggende dat wij het zelf gewoon niet kunnnen en dat hij hier gewoon in principe wettelijk toe verplicht is.

Ik denk wel dat je meer gedaan krijgt met de menselijke toer op te gaan dan de "wettelijke". "Zou je ons een plezier kunnen doen en het afval meenemen van de vorige job? We hadden dat eigenlijk een beetje verwacht" tov "wanneer kom je dat afval halen, je bent daar wel wettelijk toe verplicht hé" klinkt volledig anders.

Wel ja, zo hebben we het dan ook aangebracht initieel.
    Gewoon gevraagd of en wanneer hij dit komt ophalen want dat wij niet in staat zijn dit af te voeren... en dan kwam het argument.

Ik kan het gerust nog een keer menselijk houden maar dat duurt bij mij ook maar zo lang, door genoeg slechte vorige ervaringen met aannemers (op andere vlakken) heb ik wel geleerd van op mijn strepen te staan en voet bij stuk te houden, er zijn er genoeg die er zich wat graag makkelijk vanaf maken en goed weten dat dit bij de meeste brave bouwheren wel pakt omdat ze niet beter weten.

Maar je spreekt over "zijn afval" maar refereert naar de uitgebroken deuren.
    Zet ze op facebook, gratis af tte halen. zulke dingen gaan soms snel

Welja, het afval dat gevolg is van zijn werken - semantics?
    Ik mag toch veronderstellen dat afval dat het gevolg is van zijn uitbraakwerken, of dat nu mijn deuren zijn of wat dan ook uit mijn huis komt, maakt toch niet uit? Het is door zijn werken veroorzaakt aldus, "zijn" afval toch...

En geloof me, die deuren geraak ik nergens kwijt hoor, daarbij ik heb ook gewoon geen zin me daarmee bezig te houden.

Afval moet je als aannemer afvoeren en dat dit betalend is , is duidelijk.
    Echter je kan de aannemer niet verplichten om het afval van anderen mee te nemen.
    Dikwijls genoeg een containerbewaker moeten voorzien om te beletten dat de buren hun afval in onze container kwamen droppen.
    En als je dan een snoeiafvalcontainer hebt geregeld en ze smijten daar bakstenen in of nog erger potten verf dan ben je gechareld en gestroopt.

Maar wat is "afval van anderen"?
    Planten die al zijn opgeschoten in de tuin waar je gaat werken, wat doe jij daarmee?
    Of grind die al is gebruikt voor een tijdelijke oprit die je nu deftig gaat aanleggen?
    ...
    Allemaal niet van jou.

Welja, het afval dat gevolg is van zijn werken - semantics?
    Ik mag toch veronderstellen dat afval dat het gevolg is van zijn uitbraakwerken, of dat nu mijn deuren zijn of wat dan ook uit mijn huis komt, maakt toch niet uit? Het is door zijn werken veroorzaakt aldus, "zijn" afval toch...

En geloof me, die deuren geraak ik nergens kwijt hoor, daarbij ik heb ook gewoon geen zin me daarmee bezig te houden.
    Het is jou eigendom. Zoals aangehaald, kan dat nog waarde hebben.
    Dat is niet het bouwafval van de aannemer.

Overlaatst nog een man gehoord die aan installateur zijn oude thermostaat is gaan terugvragen... Daar dus de omgekeerde situatie.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan