Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Verantwoordelijk loskomen gelijmde gevelpanelen

• Tags gevelpanelen
  • Lid geworden
    2 jan 2021
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Goeiedag,

Vandaag kwam één van onze "Eternit Equitone" gevelpanelen naar beneden. Deze werden +-7jaar geleden door de aannemer op houten latwerk gelijmd, maar nu komen ze dus los.
    Bij nazicht zie je dat zelfs meerdere panelen beginnen kromtrekken...

Kan ik die kosten verhalen op de aannemer, of is dat een verloren zaak?

Thx!!!

Voor oplossing zie ik maar 1 goeie optie:
    Defect paneel vervangen (paneel was ongeveer 1m x al, maar standaard zijn die panelen véél groter en dus duurder, zou je dat ergens in kleine maten kunnen krijgen?)
    En alle panelen boren en vastschroeven

Dat boren en vastschroeven is ook niet zo simpel.
    Die panelen zetten uit en krimpen, dus sommige gaten moeten de maat van de schroef hebben (of eigenlijk van de ingezette afstandsring die te hard aanschroeven moet vermijden), maar sommige moeten een grotere maat hebben om het uitzetten mogelijk te maken, maar zonder dat ze scheef kunnen zakken (en nu weet ik niet meer of dat een ovalen gat was of niet).
    En het is niet al gelijk welk gat wat is.

Goeiedag,

Vandaag kwam één van onze "Eternit Equitone" gevelpanelen naar beneden. Deze werden +-7jaar geleden door de aannemer op houten latwerk gelijmd, maar nu komen ze dus los.
    Bij nazicht zie je dat zelfs meerdere panelen beginnen kromtrekken...

Kan ik die kosten verhalen op de aannemer, of is dat een verloren zaak?

Thx!!!
    Welke voorwaarden stonden er in de overeenkomst met de plaatser ?

Hier is de aannemer al 2 keer op 10 jaar tijd een paar panelen terug komen lijmen of vervangen. Ethernit is hier ook al geweest. En blijkbaar mogen deze niet meer gelijmd worden volgens hun plaatsing voorschriften. De luchtspiuw die voor koeling moet zorgen is ook belangrijk en gewijzigd dacht ik. Hier zijn ze wel gratis vervangen door de aannemer en heeft de platen ook gratis gekregen van ethernit. Laatste keer was een 2 tal jaar geleden.

Ben al blij dat ik die 15j geleden dan toch niet geplaatst heb. Al gingen ze wel geschroefd zijn want lijmen vertrouwde ik sowieso niet.

Gekend probleem inderdaad. Ik herinner me een artikel waaruit bleek dat Eternit het probleem vooral afschuift op de plaatsers: bij verlijming op houten regelwerk moet dat hout aan strikte voorwaarden voldoen en de verlijming zelf moet onder de juiste condities gebeuren (en die zijn zo strikt dat je het maar enkele dagen per jaar kan doen).

Dat boren en vastschroeven is ook niet zo simpel.
    Die panelen zetten uit en krimpen, dus sommige gaten moeten de maat van de schroef hebben (of eigenlijk van de ingezette afstandsring die te hard aanschroeven moet vermijden), maar sommige moeten een grotere maat hebben om het uitzetten mogelijk te maken, maar zonder dat ze scheef kunnen zakken (en nu weet ik niet meer of dat een ovalen gat was of niet).
    En het is niet al gelijk welk gat wat is.

Dat klopt niet helemaal. Volgens de plaatsingsvoorschriften van Eternit zelf zijn alle boorgaten 7mm. Bij schroefbevestiging komt er wel een specifieke epdm-strook achter de plaat op de verticale regels. Of het aan die epdm-strook ligt weet ik niet, maar ik heb een gevel in (geschroefde) equitone en heb de instructies nauwlettend gevolg, en van scheef zakken (of kromtrekken) is geen sprake... Of er al dan niet schroefhulzen gebruikt moeten worden hangt af van het type plaat (bvb. wel voor equitone natura, niet voor equitone tectiva).

Bij ons zijn ze na 3 jaar allemaal vervangen door een allu sandwich gevelbekleding. Nooit geen Eternit meer, waren panelen van 3m x 1 m, een 170m²
    Kwamen los van de beplanking en krulden verder los. Eternit doet paraplu open, lijmproducent idem, klant blijft zitten met probleem.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan