Verankeren balustrade

Lid geworden
11 jan 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik wil zelf een glazen balustrade plaatsen. Het zou gaan om een balustrade van 980mm breed op 1080mm hoog.
Doel van de balustrade is om te voorkomen dat je doorvalt tussen het muurtje en de muur. Dit is de andere kant van de trap die hier naar beneden loopt.

Rechts van de balustrade is een muur uit snelbouw
Links van de balustrade staat een betonnen muurtje uit snelbouw.

Aan de linkse kant kan de balustrade niet bevestigd worden aan het muurtje omdat het begin van het glas samenloopt met het einde van het muurtje. Het einde van het muurtje is dan ook 1-2cm gips waar dus geen bout stevig in vast blijft zitten.

Daarom wilde ik de balustrade monteren middels een vloerprofiel. De vloer is hier opgebouwd uit 20cm chape en hier onder begint het betonnen dek. Is het stevig en veilig genoeg om het vloerprofiel te bevestigen op de chape met keilbouten/chemische ankers? Of moet dit doorgeboord worden tot in de vloerplaat/welfsel?

Doel van de balustrade is om te voorkomen dat je doorvalt tussen het muurtje en de muur. Dit is de andere kant van de trap die hier naar beneden loopt.

20cm chappe? ben je daar zeker van? of zit er nog isolatie tussen? Ik zou die chappe wegbreken zodat je het profiel 'verzonken' kan plaatsen, een centimeter of 10 dus, en dan met lange bouten tot in je betonplaat vastzetten.

Ik wil zelf een glazen balustrade plaatsen. Het zou gaan om een balustrade van 980mm breed op 1080mm hoog.

Aan de linkse kant kan de balustrade niet bevestigd worden aan het muurtje omdat het begin van het glas samenloopt met het einde van het muurtje. Het einde van het muurtje is dan ook 1-2cm gips waar dus geen bout stevig in vast blijft zitten.

Daarom wilde ik de balustrade monteren middels een vloerprofiel. De vloer is hier opgebouwd uit 20cm chape en hier onder begint het betonnen dek. Is het stevig en veilig genoeg om het vloerprofiel te bevestigen op de chape met keilbouten/chemische ankers? Of moet dit doorgeboord worden tot in de vloerplaat/welfsel?

Zal wellicht aan mij liggen, maar ik snap er geen jota van.
Kun je dat niet even verduidelijken met een tekening ? (grondplan)
Om een glazen wand van 1 m hoog enkel en alleen op de vloer te verankeren zal het al een redelijk zwaar vloerprofiel moeten zijn,(hefboomwerking) en zeker en vast te verankeren op de betonnen draagstructuur.
Eventueel een extra betonbalkje gieten op de vloerplaat op de plaats waar nu de chappe zit.

Beton of snelbouw?

Gewoon een klemprofiel aan je betonvloer vastmaken, kost wel wat geld 😇

FEE901F8-3AC4-4F01-AE36-859D12AD28B3.jpg

Mogelijk maakt deze afbeelding het duidelijker. Inderdaad 20cm chape bovenop het betonnen dek (laatste stuk isochape weg gehaald voor een stevigere hoek).

Inderdaad beide kanten een snelbouw. Maar links niet te bevestigen aangezien deze gelijk loopt met het einde van de vloer.

Er bestaan elleboogbeugels die op de kop van die muur kunnen.
Of je metst edie kop opnieuw

• Leuk
Waarderingen: pw90
Er bestaan elleboogbeugels die op de kop van die muur kunnen.
Of je metst edie kop opnieuw
Klopt. Ik was al aan het denken om op de kopse kant van het muurtje een hoekprofiel te bevestigen. Of middels een F profiel zodat ik de linkerkant van het glasprofiel ook aan de muur kan bevestigen.
Dan zou ik alsnog het glas aan beiden kanten kunnen bevestigen in de muur en op het hoekprofiel (gelast) met behulp van U-glasprofielen. Lijkt me de veiligste optie.

Laatst bewerkt:
Doorvalbeveiliging trap.jpg

Ben van plan het op deze manier te maken. Met profielen bevestigen en 66.2 glas.

Ik zou dat linkse profiel gelijk met de rand van de bezetting plaatsen om geen vervuiling te hebben tussen het glas en de muur.
Als je het linkse en onderste profiel plakt en het rechtste vast zte met een paar pluggen zal dat niet bougeren.

Waarom 66.2? Dat kan ook dunner met een 44.2

Ik zou dat linkse profiel gelijk met de rand van de bezetting plaatsen om geen vervuiling te hebben tussen het glas en de muur.
Als je het linkse en onderste profiel plakt en het rechtste vast zte met een paar pluggen zal dat niet bougeren.

Waarom 66.2? Dat kan ook dunner met een 44.2
Is verlijmen stevig zat? In de vloer kan ik het wel nog vastzetten met chemische ankers en lijm onder het profiel.

Ik had wat offertes opgevraagd en hieruit kwamen offertes met glas van 55.2 en 88.2. Vandaar dat ik de middenmaat wilde nemen met 66.2.

Is 44.2 stevig genoeg?

Is verlijmen stevig zat? In de vloer kan ik het wel nog vastzetten met chemische ankers en lijm onder het profiel.
Ja de als er iemand door wil vallen is het richting de trap. Als het glas op de kop van de muur in de U zit kan dat al niet weg geduwd worden.
Onderaan heeft geen meerwaarde en zal ook geen kracht moeten hebben, deze U is eigenlijk maar ter afwerking. Als je deze zou bevesigen met schroeven o.i.d. moet je ook gaan opvullen tot boven de schroefkoppen. Best altijd iets in de onderste U leggen zoals een houten of pvc blokje.
U rechts aan de muur bevestigen met schroeven en deftige pluggen, bovenaan beter 1 teveel.

En vergeet u glas dan geen speling te geven omwille van de schroeven in de muur + een paar mm extra.
Alleen zien dat als het glas bijvoorbeeld volledig in de linkse U zou schuiven dat het dan ook nog tussen de rechtse u blijft zitten.
Is 44.2 stevig genoeg?
Net eens even gekeken en het lijkt mij een randgeval tussen 44.2 en 55.2. Dus misschien toch maar opteren voor 55.2

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan