• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Veranda

Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
1
hallo, wij zijn momenteel bezig met een nieuwbouw. Dit doen we met een SOD firma. Onlangs hadden we nog een werfbezoek gedaan, na dit serfbezoek hadden we nog een idee om een veranda toe te voegen daar waar nu het terras voorzien is. Dit terras ligt tussen 2 muren, de breedte is 5m, en diepte us 3m. De tuin is oostelijk, dus denken we dat we niet veel zon gaan hebben op dit terras gezien we tussen die 2 muren zitten, vandaar het idee van de veranda. We zouden de veranda willen laten aansluiten op onze Living, dus de toegang zou niet afgesloten mogen zijn, ons idee was om de schuifraam die nu voorzien is om naar het terras te gaan (en die nog niet geplaatst is, maar wel besteld), te recupereren in de veranda, dus eigenlijk die 3M naar achter verschuiven, en dan nog een verandadak plaatsen, met eventueel nog enkele dakvensters in. Ik heb reeds de vraag gesteld aan de SOD firma of dit kan, wacht nog op feedback. Maar indien dit niet kan via hen, vroeg ik me af of een verandabouwer dit zou willen doen? Dus een veranda bouwen met een reeds bestaande schuifraam? Indien ja, zou iemand me dan kunnen zeggen waar ik hiervoor terecht kan, liefst regio Vlaams Brabant. Ik heb hier ook een foto bijgestoken van hoe ik die veranda zie. Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 
 

Bijlagen

  • adbfab23-e9e0-4677-ad36-367fcd73ba8f.jpeg
    adbfab23-e9e0-4677-ad36-367fcd73ba8f.jpeg
    159,2 KB · Weergaven: 1
  • 0aee8459-0333-4eb0-9ed6-e817e987d8c6.jpeg
    0aee8459-0333-4eb0-9ed6-e817e987d8c6.jpeg
    64,5 KB · Weergaven: 1

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Je wijzigt de bouwvergunning dus zul je eerst je bouwvergunning moeten laten aanpassen en laten goedkeuren. Door het beperkte volume dat er bijkomt zal dit een eenvoudige aanvraag zijn , maar kijk zeker die regels even na!

Als je toelating hebt dan kan je de opdracht doorgeven aan je bouwfirma of verandabouwer.
 
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
1
lukanar zei:
Je wijzigt de bouwvergunning dus zul je eerst je bouwvergunning moeten laten aanpassen en laten goedkeuren. Door het beperkte volume dat er bijkomt zal dit een eenvoudige aanvraag zijn , maar kijk zeker die regels even na!

Als je toelating hebt dan kan je de opdracht doorgeven aan je bouwfirma of verandabouwer.

Hallo, dank u voor je reactie. We hadden reeds de architect van het project gecontacteerd en die zei dat dit zonder bouwvergunning kan, we zouden dit gewoon moeten melden aan de gemeente. Ik wil vooral weten of verandabouwers er voor te vinden zijn om die bestaande schuifraam reeds te gebruiken, want ik zou wel kunnen verstaan dat die liever met hun eigen materiaal/leveranciers werken?
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Uw EPB-dossier gaat van geen kanten meer kloppen!
 
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ook hier zei de architect dat dit geen verschil zal maken, want die vraag hadden we ons ook al gesteld, en momenteel zitten we aan e51, en we moeten e60 doen, plus we gaan nog zonnepanelen leggen dus epb dossier maak ik me geen zorgen om. Maar daar ging mijn vraag ook niet om, de vraag is of verandabouwers bereid zijn om de schuifraam die voorzien was in de living te hergebruiken, en of er mensen zulke verandabouwers kennen in vlaams brabant?
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
1. Je kan misschien vragen aan uw SOD of hun ramenleverancier ook veranda's maakt.

2. Schuifdeursystemen en verandasystemen zijn altijd 2 totaal verschillende productgroepen geweest en hebben in se niks met elkaar te zien.Zo kan je bvb een constructeur hebben die Reynaers verwerkt voor zijn ramen en bvb Flandria voor het dak. Er zijn er ook die Reynaers of een ander merk verwerken voor hun ramen en hun dak. Maar dat dak zal dan door hun leverancier ook ergens anders worden aangekocht en zit gewoon in hun gamma om zo kompleet mogelijk te zijn. Verandasystemen zijn voor raamprofielleverancier smaar een heel kleine markt en ze gaan er zelf meestal geen eigen profiel voor ontwikkelen.

Als uw schuifdeur een kompleet klaar/af bouwelement is dan zal een beetje   verandabouwer die naam waard daar in princiepe geen probleem van maken. Enig knooppunt dat aandacht vraagt is de overgang tussen top van de schuifdeur en onderzijde draagbalk van de liggers van uw dak
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Aangezien je enkel en alleen een antwoord op je vraag wilt: de enige die gaat weten of hij je veranda wil bouwen met het reeds aangekochte schuifraam is de verandabouwerdie je best even zal contacteren!
 
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ok, thanks voor de verduidelijking. De SOD gaat bekijken voor mij wat er mogelijk is hebben er gisteren gezegd, ik hoop dat het gaat lukken. Groeten
 
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo, ben naar de gemeente geweest vandaag, en het mag dus, er is gewoon een meldingsplicht, het hoeft zelfs geen veranda te zijn, het mag gewoon dichtgebouwd worden zolang er maar niet voorbij de bouwgrens gegaan wordt, wat niet het geval is. Maar nu doet de SOD firma moeilijk, die komen nu af met dat het nog niet zeker is dat ze het doen want er moet veel veranderd worden (allerlei studies,...), het gaat hier om het verleggen van een muur met 3meter, dus mijns inziens toch geen al te ingrijpende verandering. Ik vroeg me nu eigenlijk af of ze dit uberhaupt kunnen weigeren? In onze akte staat iets van bij alle extra werken die de koper beveelt aan de aannemer wordt een aanhangsel gemaakt. Kunnen we daar niet uit concluderen dat ze dit niet mogen weigeren? Of zie ik dat mis?
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Waarom zouden ze dit niet mogen weigeren? Daarnaast kunnen ze er eender welk bedrag voor vragen waardoor jullie het niet willen.
 
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
1
m1chaelm zei:
Waarom zouden ze dit niet mogen weigeren? Daarnaast kunnen ze er eender welk bedrag voor vragen waardoor jullie het niet willen.

Omdat ik de bouwheer ben en met hen in zee ben gegaan? En ik vraag hen nu om deze bijkomende werken uit te voeren. Lijkt me dan toch logisch dat ze deze gevraagde werken moeten uitvoeren? Ik kan bv niet naar een andere aannemer stappen want dan moet ik ook een vergoeding betalen aan de SOD, en ik denk dat andere aannemers nu niet op de werf mogen komen, enkel na oplevering. Vind het gewoon vreemd dat ze de boot afhouden, ze willen zelfsgeen offerte geven. Het is alsof je ze een zak geld geeft, en ze moeten hem niet hebben, begrijpe wie begrijpe kan...
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Omdat het niet hun core-business is, omdat ze er geen zin in hebben,...

Ze moeten dit niet doen omdat jij dat wenst.
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
Daarom is het een SOD.

Ze hebben een contract met jou voor een bepaalde woning te bouwen. Meestal zijn dat redelijk standaard dingen, zonder veel toeters en bellen, en daardoor grotere marges voor hun.

Nu moeten ze veel tijd gaan steken om dat allemaal aan te passen, waardoor ze dat liever niet doen.

Ofwel gaan ze er een fortuin voor vragen, waardoor jij wel zal afhaken.

Maar zo'n veranda, met glazen dak, dat binnen het beschermd volume valt, is niet echt meer van deze tijd!
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
11221 zei:
...

Maar zo'n veranda, met glazen dak, dat binnen het beschermd volume valt, is niet echt meer van deze tijd!

De TS breidt er wel zijn woonruimte mee uit wat voor hem/haar meer van nut is.
 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Zoals hier al gezegd, de vraag of een verandabouwer dit zou willen doen moet je aan een verandabouwer vragen. De opmerking dat uw epb hierdoor zal veranderen zou ik ook niet negeren, het gaat dan niet enkel om dat cijfertje maar vooral over het veel grotere warmteverlies dat dit zal teweeg brengen.

En als de SOD aannemer hier allemaal geen zin in heeft dan is dat zijn goed recht: hij heeft immers met jou geen overeenkomst gemaakt om een veranda aan te bouwen. Het is niet omdat je die voor een bepaald werk hebt aangenomen dat hij daardoor verplicht is om nog alle andere werken die je bedenkt aan te moeten nemen.

Maar goed: Ik snap de verleiding van die veranda en ik zou dan eerst de woning laten afwerken zoals ze gepland is met ook het schuifraam daar waar ze bedoeld is. En dan kan je daarna door een verandabouwer een veranda hier tegenaan laten bouwen met opnieuw een schuifraam. Het gaat nog dikwijls handig zijn dat je de veranda kunt afsluiten (ook en vooral energetisch) van de rest van de woning.

Ik weet dat dit niet is wat je nu in het hoofd hebt, ik geef het maar ter overweging mee.
 
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
25
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mja ik zal wel zien waar het op uit zal draaien, en ondertussen is het niet enkel een veranda dat ik mag bouwen daar, het mag gewoon een aanbouw zijn, dus dat zal dan niet zo veel veranderen aan de epb, dat wist de architect (die ook betrokken was bij de epb) ons ook te vertellen. Eigenlijk willen we gewoon dus onze living uitbreiden met 3m door de achtergevel 3m dieper te steken, tot op de lijn van onze garage en die van de buren. Soit, ik probeer dit door te duwen bij de SOD en lukt het niet, dan zal dit iets voor later worden.
 

daver11

Lid
Lid geworden
22 jul 2016
Berichten
153
Waarderingsscore
0
Punten
16
Opletten dat je cv - radiator?  
Dat gaat trekken, is m.i. " groot koude gat ".
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan