• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ver(w)arming: waarom slaat mijn CV-ketel nog steeds aan terwijl woning op temperatuur is?

Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Recente half-open bebouwing (E-peil 60, geen hernieuwbare energie) met condenserende gaswandketel met ingebouwde SWW-boiler van 62 liter en 2 kringen met een aparte thermostaat.
Beneden vloerverwarming (ca. 100m²), boven 4 radiators op 4 kamers waarvan 1 badkamer (totaal ca. 75m²) .
Blijkbaar buitenvoeler aangesloten. Pas zijn onderhoud gehad door een vakman.

Gasverbruik was de afgelopen jaren vrij hoog voor het aantal dagen dat ik de verwarming aanzette, maar SWW-boiler stond ook constant op.
Dit jaar met veranderd gascontract en stijgende energieprijzen wou ik toch eens monitoren hoe ik wat zuiniger kan stoken en toch mijn comfort behouden.

SWW temperatuur verlaagd naar 60°C en bedien ik sinds 2 maanden handmatig en zet ik enkel 15 minuten op indien nodig: 0,5m² gasverbruik -hetgeen me schappelijk lijkt?- en prima voor een douche met 2.

Eergisteren voor het eerst ook de verwarming op de ketel terug opgezet om 8u 's morgens, bij een buitentemperatuur van ca. 15°C.
Temperatuur in de woning was 18.5°C.
Op een 2.5 à 3u was de volledige woning op temperatuur: 20.5 à 21°C.
Verbruik hiervoor was ca. 3m³ gas.
Rond 11u beide thermostaten op 16°C gezet omdat ik geen verdere verwarming meer nodig zou hebben die dag.

MAAR om 22u30 kijk ik toevallig naar mijn thermostaat beneden en zie ik een "vlammetje" oplichten.
De temperatuur beneden was nog steeds 21°C, dus geen warmtevraag nodig toch?!
Gasmeter nog eens gecontroleerd en van 11u tot 22u30 nog 3.5m³ gas extra verbruik zonder bijkomende verwarming?!
Hoe kan dat terwijl er via mijn thermostaten geen vraag was?

Ik heb meteen de verwarming op de ketel terug afgezet.
Gisteren heeft er dus géén verwarming opgestaan en de temperatuur was de hele dag nog steeds 20°C!

Enige verklaring hoe dat kan? Verkeerde afstelling ketel of iets anders?

Thanks!
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Je ketel kan op enkel stooklijn staan, dus geen rekening houdend met thermostaat, enkel buitentemperatuur.
Maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden die we van hier onmogelijk kunnen oplossen.
 
Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Je ketel kan op enkel stooklijn staan, dus geen rekening houdend met thermostaat, enkel buitentemperatuur.
Maar er zijn nog tal van andere mogelijkheden die we van hier onmogelijk kunnen oplossen.
Bedankt voor je antwoord!
Maar dat zou dan een instelling moeten zijn op de ketel?
En wordt dat courant toegepast?
Als je gescheiden circuits hebt met ieder een eigen thermostaat hebben die anders toch geen nut?
En dat lijkt me toch niet erg efficiënt, er wordt (in mijn geval véél) meer energie verbruikt dan nodig?
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Een WAR (WeersAfhankelijkRegeling) met buitenvoeler, zeker voor vloerverwarming, gebruikt de thermostaat typisch als correctie op de stooklijn, niet als aan/uit signaal.

Pur on/off werkt niet goed met vloerverwarming
Moest uw vloerverwarming volaan stoken tot binnentemperatuur 21° is, zou je quasi zeker naar 22-23 misschien zelfs 24° doorschieten, aangezien de ketel wel stopt, maar uw vloer warm staat. Omgekeerd als uw ketel maar aanslaat als de temperatuur onder de 20° zakt, zal het uren duren vooraleer de temperatuur weer op 21° komt, aangezien uw vloer volledig opnieuw moet opgewarmd worden.

Concreet wat u kunt doen:
1) WAR uitschakelen en puur op thermostaat gaan werken, maar zoals beschreven kan comfort daar wel onder gaan leiden, en of dat energiezuiniger is, denk ik ook niet.
2) De correctie/invloedsfactor van uw kamertemperatuur op de WAR verhogen.
Beide instellingen moeten bij mij gebeuren op mijn warmtepomp, of dat bij u dan op de ketel is of op uw thermostaat zal je zelf eens moeten bekijken in je handleiding.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Iets meer info zou beter zijn, is er een buitenvoeler?
Heb je vvw of radiators?
Kun je de boiler wel uitzetten als de verwarming aanstaat?
 
Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Iets meer info zou beter zijn, is er een buitenvoeler?
Heb je vvw of radiators?
Kun je de boiler wel uitzetten als de verwarming aanstaat?
Staat in mijn initiële tekst: beneden vvw, boven radiators en blijkbaar inderdaad een buitenvoeler. SWW boiler staat af en zet ik enkel handmatig op indien gewenst.
 
Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Een WAR (WeersAfhankelijkRegeling) met buitenvoeler, zeker voor vloerverwarming, gebruikt de thermostaat typisch als correctie op de stooklijn, niet als aan/uit signaal.

Pur on/off werkt niet goed met vloerverwarming
Moest uw vloerverwarming volaan stoken tot binnentemperatuur 21° is, zou je quasi zeker naar 22-23 misschien zelfs 24° doorschieten, aangezien de ketel wel stopt, maar uw vloer warm staat. Omgekeerd als uw ketel maar aanslaat als de temperatuur onder de 20° zakt, zal het uren duren vooraleer de temperatuur weer op 21° komt, aangezien uw vloer volledig opnieuw moet opgewarmd worden.

Concreet wat u kunt doen:
1) WAR uitschakelen en puur op thermostaat gaan werken, maar zoals beschreven kan comfort daar wel onder gaan leiden, en of dat energiezuiniger is, denk ik ook niet.
2) De correctie/invloedsfactor van uw kamertemperatuur op de WAR verhogen.
Beide instellingen moeten bij mij gebeuren op mijn warmtepomp, of dat bij u dan op de ketel is of op uw thermostaat zal je zelf eens moeten bekijken in je handleiding.
Bedankt voor de input.
1/ Je zegt dat als je WAR uitschakelt, je twijfelt of dat wel energiezuiniger is. Nu als ik het zo laat lijkt me ook niet echt zuinig: meer dan 50% van het gasverbruik gebeurt op een moment dat ik het tótáál niet nodig heb... en met de huidige gasprijzen en -schaarste lijkt me dat toch ook overdreven?

2/ zulke instellingen lijken me toch niet in het "gewone" menu te zitten, maar in dat van de installateur?

Werkt het merendeel van de mensen met vloerverwarming dan op de manier zoals het bij mij momenteel ingesteld staat? En niemand die zich daar vragen bij stelt of dat wel efficient is? Voor mijn situatie voelt dit voor mij in ieder geval niet comfortabel...
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
1/ Je zegt dat als je WAR uitschakelt, je twijfelt of dat wel energiezuiniger is. Nu als ik het zo laat lijkt me ook niet echt zuinig: meer dan 50% van het gasverbruik gebeurt op een moment dat ik het tótáál niet nodig heb... en met de huidige gasprijzen en -schaarste lijkt me dat toch ook overdreven?
Ik begrijp dat dit misschien tegen de directe observatie ingaat, maar misschien moet je iets minder vaak naar je gasmeter kijken, en eerder naar je thermometer kijken.
Zolang het binnen geen 22-23° wordt, kan het niet veel kwaad dat je gas aan het verbruiken bent. De energie daarvan wordt blijkbaar netjes zoals het hoort in je vloer opgeslagen om te voorkomen dat je onder de 21° zakt.
Het is maar als het binnen te warm wordt dat je energie aan het verspillen bent.

Gasverbruik is niet gelijk aan warmteverlies.

Om kleine analogie te maken: als je de batterij van je elektrische wagen aan het opladen bent, rijdt je auto niet, maar je gaat dan toch ook de zekering niet gaan uitleggen?


2/ zulke instellingen lijken me toch niet in het "gewone" menu te zitten, maar in dat van de installateur?
Bij mijn warmtepomp kan ik zelf aan deze instellingen. Maar dat kan uiteraard variëren van merk/model.
Installateur menu is trouwens niet per definitie verboden. Misschien vind je online wel de installatiehandleiding inclusief hoe je in installateursmenu geraakt?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Het feit dat het warm blijft in huis is dankzij die continue aanvoer van lichte warmte. Zo werkt vvw nu eenmaal. Het is dus niet omdat het 21° in huis is dat er geen warmtevraag is. Er ontsnapt ook permanent warmte naar buiten.
Er wort continu een kleine hoeveelheid warmte toegevoegd ipv in 1 keer veel.

De ketel blijft de vvw voeden, zelfs als de ruimtetemperatuur al op punt is. Anders krijg je te grote schommelingen.
Ik heb hier wel een instellingsmogelijkheid om de ketel af te zetten totdat de lagere temperatuur bereikt is wanneer je de thermostaat naar beneden regelt (of op nachtprogramma gaat). De normale setting is echter dat dan toch de vloer gevoed wordt met het water dat zou nodig zijn voor die lagere temperatuur te onderhouden. Het vloerpakket koelt dan minder diep af en dus minder schommeling, en eens op de koude temperatuur moet de ketel niet volle bak gaan stoken om dat te koude pakket weer wat omhoog te duwen.

Dergelijke instellingen zitten meestal in het installlateursmenu. Bij mijn Junkers moet ik daarvoor lang op de menu-knop duwen. En dan moet je ook nog begrijpen wat de instellingen betekenen. Sommige moeten ook via de ketel gebeuren. Dus je moet toch al een beetje weten waar je mee bezig bent.

Ik vind 5kWh overigens vrij veel voor 2 douches. Hier is dat 2 à 2,5kWh (wel elektrisch, dus duurder dan 5kWh gas, maar dankzij mijn terugdraaiende teller eigenlijk toch niet)
 
Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Maar hoe kan je dan je verbruik wat onder controle houden als je niet naar je gasmeter mag kijken?
Misschien wordt de energie wel netjes in de vloer opgeslagen maar op dat moment heb ik die energie daar niet nodig. En de opgeslagen energie vliegt na een paar uur toch langs kieren en ventilatie naar buiten. Ook de energie die nodig is om steeds bij te verwarmen op de momenten dat ik er niet ben gaat ook "verloren".
En bij mijn monitoring blijkt dat toch wel meer dan gedacht.

Dus idealiter wens ik enkel te verwarmen wat ik op dat moment nodig heb. Via een timer zou ik dat probleemloos kunnen instellen. Daardoor lijk ik ook niet (erg veel) aan comfort te moeten inboeten, maar denk ik dat mijn verbruik toch drastisch kan doen dalen?
Wat de temperatuurschommelingen betreft, ik zou wel steeds tussen de 17.5° en 20° blijven wat toch OK zou moeten zijn voor vvw?

Stel dat ik in het installateurmenu raak, moet ik daar extra voorzichtig mee zijn? Ik ben een IT'er en wel ervaring met troubleshooting en trial&error, maar van gascondensatieketels, WAR en consoorten heb ik geen kaas gegeten.
Bedankt!
 
Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Het feit dat het warm blijft in huis is dankzij die continue aanvoer van lichte warmte. Zo werkt vvw nu eenmaal. Het is dus niet omdat het 21° in huis is dat er geen warmtevraag is. Er ontsnapt ook permanent warmte naar buiten.
Er wort continu een kleine hoeveelheid warmte toegevoegd ipv in 1 keer veel.

De ketel blijft de vvw voeden, zelfs als de ruimtetemperatuur al op punt is. Anders krijg je te grote schommelingen.
Ik heb hier wel een instellingsmogelijkheid om de ketel af te zetten totdat de lagere temperatuur bereikt is wanneer je de thermostaat naar beneden regelt (of op nachtprogramma gaat). De normale setting is echter dat dan toch de vloer gevoed wordt met het water dat zou nodig zijn voor die lagere temperatuur te onderhouden. Het vloerpakket koelt dan minder diep af en dus minder schommeling, en eens op de koude temperatuur moet de ketel niet volle bak gaan stoken om dat te koude pakket weer wat omhoog te duwen.

Dergelijke instellingen zitten meestal in het installlateursmenu. Bij mijn Junkers moet ik daarvoor lang op de menu-knop duwen. En dan moet je ook nog begrijpen wat de instellingen betekenen. Sommige moeten ook via de ketel gebeuren. Dus je moet toch al een beetje weten waar je mee bezig bent.

Ik vind 5kWh overigens vrij veel voor 2 douches. Hier is dat 2 à 2,5kWh (wel elektrisch, dus duurder dan 5kWh gas, maar dankzij mijn terugdraaiende teller eigenlijk toch niet)
De 5kwh is wel om de 65liter van 18° tot 60° te brengen. Is dat vrij veel? Aan wat zou dat dan kunnen liggen of is dat gewoon zo met gasketels?
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Veel te weinig info over de installatie om een correct antwoord te geven … post eens even een foto vd hydraulische opstelling en welke thermostaten er gebruikt worden
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
In de zaak hebben wij een nieuwe gasketel gezet najaar 2020 en die luistert ook echt niet naar de thermostaat : vaak kwamen we 's morgens toe en vielen we letterlijk om van de warmte ook al programmeerde ik dat er geen verwarming nodig was.

Wat bij ons de ogen opende is een echte thermometer naast de thermostaat zetten : het verschil was paar graden, dus de thermostaat dacht letterlijk dat het kouder was dan het was.
Maar helaas bleef die zelfs als we dat aanpasten en minder warmte vroeger toch nog warmte afgeven op dagen dat we er niet waren. Installateur vond geen mankement. Duis nu zet ik die dan maar op zomerstand als ik 's avonds buiten ga (ik ben er maar 2-3 dagen per week)
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
En de opgeslagen energie vliegt na een paar uur toch langs kieren
Misschien moet je die kieren aanpakken ? Als die er niet zijn, blijft je huis beter op temperatuur en zal die vvw minder snel weer een beetje warmte moeten 'bijvullen' ? Ik heb dat bij mij pas gedaan en het resultaat is - hier althans - spectaculair. Maar echt spectaculair! Ik was vroeger al tevreden als onze temperatuur 'maar' met 2/10de graad per uur daalde. Nu daalt die nauwelijks over 8 uur met 4/10de. Onze situatie is natuurlijk anders dan die van jou maar hier heeft het opsporen en afdichten van kieren alvast zijn werk gedaan.
 
Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
En de opgeslagen energie vliegt na een paar uur toch langs kieren
Misschien moet je die kieren aanpakken ? Als die er niet zijn, blijft je huis beter op temperatuur en zal die vvw minder snel weer een beetje warmte moeten 'bijvullen' ? Ik heb dat bij mij pas gedaan en het resultaat is - hier althans - spectaculair. Maar echt spectaculair! Ik was vroeger al tevreden als onze temperatuur 'maar' met 2/10de graad per uur daalde. Nu daalt die nauwelijks over 8 uur met 4/10de. Onze situatie is natuurlijk anders dan die van jou maar hier heeft het opsporen en afdichten van kieren alvast zijn werk gedaan.
Bedankt voor de tip, maar is bij wijze van spreken. Vandaag en gisteren de verwarming nog niet terug opgezet omdat ik dit eerst allemaal wat wil begrijpen en temperatuur is nu nog steeds 19°C. Dus de daling van de temperatuur valt op zich wel mee. Vandaar dat ik het ook zo vreemd vind dat eergisteren op amper 10u zonder warmtevraag (van 11u tot 22u30) nog 3.5m³ gas extra verbruikt werd. En dat vind ik in verhouding gewoon (te) veel.
 
Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
In de zaak hebben wij een nieuwe gasketel gezet najaar 2020 en die luistert ook echt niet naar de thermostaat : vaak kwamen we 's morgens toe en vielen we letterlijk om van de warmte ook al programmeerde ik dat er geen verwarming nodig was.

Wat bij ons de ogen opende is een echte thermometer naast de thermostaat zetten : het verschil was paar graden, dus de thermostaat dacht letterlijk dat het kouder was dan het was.
Maar helaas bleef die zelfs als we dat aanpasten en minder warmte vroeger toch nog warmte afgeven op dagen dat we er niet waren. Installateur vond geen mankement. Duis nu zet ik die dan maar op zomerstand als ik 's avonds buiten ga (ik ben er maar 2-3 dagen per week)
Ja, dat zou een optie zijn, maar dat zou toch beter moeten kunnen? Ik denk dat er zéér weinig mensen stilstaan bij de werking van hun CV/SWW en kiezen voor "gemak" en al blij zijn dat het warm is. En de systemen zijn er niet echt op gemaakt om zonder enige voorkennis hier zelf aan beginnen tweaken. Daarom probeer ik me wat te verdiepen in het onderwerp maar is niet eenvoudig bruikbare info erover te vinden!
 
Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3

Bijlagen

  • Honeywell.JPG
    Honeywell.JPG
    48 KB · Weergaven: 4

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Dus idealiter wens ik enkel te verwarmen wat ik op dat moment nodig heb.
Het spijt me, dat kan gewoon niet met vloerverwarming.
Zodra je de ketel aanzet, duurt het enkele uren vooraleer je iets gaat merken in je woonruimtes.
Het zijn geen radiatoren, dus het idee van "ik kom thuis, dus ik zet de verwarming aan", werkt gewoon niet.

Vloerverwarming werkt inherent tegengesteld aan wat jij blijkbaar wilt zien.
Vloerverwarming gaat de warmtevraag uitmiddelen, de ketel stookt de hele dag om continu een constante temperatuur te houden.
Je kan beetje spelen met timers, maar dat heeft vooral zin bij warmtepompen om te proberen meer verbruik te steken tijdens daltarief of tijdens zonnige momenten als je PV panelen hebt. Met een gasketel heeft dat weinig nut. de kWh die je er niet insteekt op het moment dat je timer de ketel aflegt ga je er quasi allemaal toch in steken op het moment dat je timer de ketel weer aanlegt.
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Pffff … hydraulisch schema en regeling van mijn kloten … evenwichtsfles en 2gemengde pompgroepen met modulerende thermostaten… nooit problemen!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb hier wel een instellingsmogelijkheid om de ketel af te zetten totdat de lagere temperatuur bereikt is wanneer je de thermostaat naar beneden regelt (of op nachtprogramma gaat).
Excuses. Net nagekeken en die optie bestaat enkel voor het deel met radiatoren.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan