- Reaction score
- 3
Recente half-open bebouwing (E-peil 60, geen hernieuwbare energie) met condenserende gaswandketel met ingebouwde SWW-boiler van 62 liter en 2 kringen met een aparte thermostaat.
Beneden vloerverwarming (ca. 100m²), boven 4 radiators op 4 kamers waarvan 1 badkamer (totaal ca. 75m²) .
Blijkbaar buitenvoeler aangesloten. Pas zijn onderhoud gehad door een vakman.
Gasverbruik was de afgelopen jaren vrij hoog voor het aantal dagen dat ik de verwarming aanzette, maar SWW-boiler stond ook constant op.
Dit jaar met veranderd gascontract en stijgende energieprijzen wou ik toch eens monitoren hoe ik wat zuiniger kan stoken en toch mijn comfort behouden.
SWW temperatuur verlaagd naar 60°C en bedien ik sinds 2 maanden handmatig en zet ik enkel 15 minuten op indien nodig: 0,5m² gasverbruik -hetgeen me schappelijk lijkt?- en prima voor een douche met 2.
Eergisteren voor het eerst ook de verwarming op de ketel terug opgezet om 8u 's morgens, bij een buitentemperatuur van ca. 15°C.
Temperatuur in de woning was 18.5°C.
Op een 2.5 à 3u was de volledige woning op temperatuur: 20.5 à 21°C.
Verbruik hiervoor was ca. 3m³ gas.
Rond 11u beide thermostaten op 16°C gezet omdat ik geen verdere verwarming meer nodig zou hebben die dag.
MAAR om 22u30 kijk ik toevallig naar mijn thermostaat beneden en zie ik een "vlammetje" oplichten.
De temperatuur beneden was nog steeds 21°C, dus geen warmtevraag nodig toch?!
Gasmeter nog eens gecontroleerd en van 11u tot 22u30 nog 3.5m³ gas extra verbruik zonder bijkomende verwarming?!
Hoe kan dat terwijl er via mijn thermostaten geen vraag was?
Ik heb meteen de verwarming op de ketel terug afgezet.
Gisteren heeft er dus géén verwarming opgestaan en de temperatuur was de hele dag nog steeds 20°C!
Enige verklaring hoe dat kan? Verkeerde afstelling ketel of iets anders?
Thanks!
Beneden vloerverwarming (ca. 100m²), boven 4 radiators op 4 kamers waarvan 1 badkamer (totaal ca. 75m²) .
Blijkbaar buitenvoeler aangesloten. Pas zijn onderhoud gehad door een vakman.
Gasverbruik was de afgelopen jaren vrij hoog voor het aantal dagen dat ik de verwarming aanzette, maar SWW-boiler stond ook constant op.
Dit jaar met veranderd gascontract en stijgende energieprijzen wou ik toch eens monitoren hoe ik wat zuiniger kan stoken en toch mijn comfort behouden.
SWW temperatuur verlaagd naar 60°C en bedien ik sinds 2 maanden handmatig en zet ik enkel 15 minuten op indien nodig: 0,5m² gasverbruik -hetgeen me schappelijk lijkt?- en prima voor een douche met 2.
Eergisteren voor het eerst ook de verwarming op de ketel terug opgezet om 8u 's morgens, bij een buitentemperatuur van ca. 15°C.
Temperatuur in de woning was 18.5°C.
Op een 2.5 à 3u was de volledige woning op temperatuur: 20.5 à 21°C.
Verbruik hiervoor was ca. 3m³ gas.
Rond 11u beide thermostaten op 16°C gezet omdat ik geen verdere verwarming meer nodig zou hebben die dag.
MAAR om 22u30 kijk ik toevallig naar mijn thermostaat beneden en zie ik een "vlammetje" oplichten.
De temperatuur beneden was nog steeds 21°C, dus geen warmtevraag nodig toch?!
Gasmeter nog eens gecontroleerd en van 11u tot 22u30 nog 3.5m³ gas extra verbruik zonder bijkomende verwarming?!
Hoe kan dat terwijl er via mijn thermostaten geen vraag was?
Ik heb meteen de verwarming op de ketel terug afgezet.
Gisteren heeft er dus géén verwarming opgestaan en de temperatuur was de hele dag nog steeds 20°C!
Enige verklaring hoe dat kan? Verkeerde afstelling ketel of iets anders?
Thanks!