nog nooit problemen gehad en altijd een warme vloertemperatuur van 21-22°C om in deze dure verwarmingstijden gegarandeerd 19-19,5°C vast te houden tijdens de dag
Ik heb me altijd laten vertellen dat je met vvw deze minstens een graad lager kon zetten om toch je gewenste gevoelstemperatuur te krijgen ? Bij jou is het blijkbaar net omgekeerd ? Nou ja, ik las onlangs in een ander draadje dat bij vvw 19° aanvoelt als 19° ?? Als ik dat lees, dan ga ik zeker en vast geen dure investering doen in vloer uitbreken, isoleren en vvw leggen. Op dit moment doen mijn radiatoren even goed dat werk: ik breng op 1,5 u mijn ruimte op temperatuur (19,5°) komende van 18 of misschien nog net iets minder... eigenlijk vergelijkbare waarden van jou. Mijn oude chauffageketel staat op +/- 40°... Waar zit dan juist de winst ? Ik weet nog niet hoe het zit bij nog koudere temperaturen... ik gok dat ik dan gewoon iets langer de chauffage moet opzetten. Nu verbruik ik ongeveer 5 m3 per dag .. Ik weet het allemaal niet meer ..
*Bij jou is het blijkbaar net omgekeerd?* Waaruit leidt jij dit af?
Kijk de ene vind het na een werkdag best al oké om met 19°C thuis te komen en dan nog een serie huistaken uit te voeren zoals kuisen en koken waarvan men het warm krijgt. In het weekend heeft men meestal meer tijd op uit te rusten en zet men dan liever een graadje meer.
De andere heeft de luxe om een kuisvrouw te hebben en elke dag op restaurant te gaan maar heeft dan 21-22°C nodig om uit te rusten, een boek te lezen of reclame op tv te bekijken...
Maar het klopt wel dat naar gevoelstemperatuur vvw met een tegel van 21°C bij 18°C luchttemperatuur beter aanvoelt dan een radiator van 40°C bij 18-18,5°C met parket of een tegel van nog geen 15°C. Om hetzelfde warmtegevoel te hebben vind ik dat je met radiatoren 1,5°C hogere luchttemperatuur moet hanteren om hetzelfde gevoel te bereiken, en op tegels nog steeds koude voeten zal hebben als men op sokken rondloopt. Dus vloerverwarming verhoogt het comfortgevoel (voeten) en is een besparing (1,5°C minder hoge luchttemperatuur =
10-13% minder stookkosten) daarbijkomend heeft men nog lagere retourtemperaturen en die meestal nog geen 25 graden zijn, 30 graden als retour met vvw is al een uitzondering (bv. bij -10°C buiten),
minstens 5-7% beter rendement tegenover 40 graden retour.
De combinatie dat je met een lagere luchttemperatuur (= minder warmte nodig, minder warmteverlies), lagere retourtemperatuur, constantere warmteafgifte (massa) of straling van beneden af tegenover radiatoren (zijkant, warmte passeert het lichaam minder) ben ik van mening dat men zeker nog eens tot
15% extra erbovenop kan besparen tegenover radiatoren die op hoge temperatuur werken en slecht waterzijdig zijn afgeregeld. Bv 75/60/20. Bron zie gas besparen op tweakers.