• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Ver(w)arming: waarom slaat mijn CV-ketel nog steeds aan terwijl woning op temperatuur is?

Reaction score
3
Recente half-open bebouwing (E-peil 60, geen hernieuwbare energie) met condenserende gaswandketel met ingebouwde SWW-boiler van 62 liter en 2 kringen met een aparte thermostaat.
Beneden vloerverwarming (ca. 100m²), boven 4 radiators op 4 kamers waarvan 1 badkamer (totaal ca. 75m²) .
Blijkbaar buitenvoeler aangesloten. Pas zijn onderhoud gehad door een vakman.

Gasverbruik was de afgelopen jaren vrij hoog voor het aantal dagen dat ik de verwarming aanzette, maar SWW-boiler stond ook constant op.
Dit jaar met veranderd gascontract en stijgende energieprijzen wou ik toch eens monitoren hoe ik wat zuiniger kan stoken en toch mijn comfort behouden.

SWW temperatuur verlaagd naar 60°C en bedien ik sinds 2 maanden handmatig en zet ik enkel 15 minuten op indien nodig: 0,5m² gasverbruik -hetgeen me schappelijk lijkt?- en prima voor een douche met 2.

Eergisteren voor het eerst ook de verwarming op de ketel terug opgezet om 8u 's morgens, bij een buitentemperatuur van ca. 15°C.
Temperatuur in de woning was 18.5°C.
Op een 2.5 à 3u was de volledige woning op temperatuur: 20.5 à 21°C.
Verbruik hiervoor was ca. 3m³ gas.
Rond 11u beide thermostaten op 16°C gezet omdat ik geen verdere verwarming meer nodig zou hebben die dag.

MAAR om 22u30 kijk ik toevallig naar mijn thermostaat beneden en zie ik een "vlammetje" oplichten.
De temperatuur beneden was nog steeds 21°C, dus geen warmtevraag nodig toch?!
Gasmeter nog eens gecontroleerd en van 11u tot 22u30 nog 3.5m³ gas extra verbruik zonder bijkomende verwarming?!
Hoe kan dat terwijl er via mijn thermostaten geen vraag was?

Ik heb meteen de verwarming op de ketel terug afgezet.
Gisteren heeft er dus géén verwarming opgestaan en de temperatuur was de hele dag nog steeds 20°C!

Enige verklaring hoe dat kan? Verkeerde afstelling ketel of iets anders?

Thanks!

nog nooit problemen gehad en altijd een warme vloertemperatuur van 21-22°C om in deze dure verwarmingstijden gegarandeerd 19-19,5°C vast te houden tijdens de dag
Ik heb me altijd laten vertellen dat je met vvw deze minstens een graad lager kon zetten om toch je gewenste gevoelstemperatuur te krijgen ? Bij jou is het blijkbaar net omgekeerd ? Nou ja, ik las onlangs in een ander draadje dat bij vvw 19° aanvoelt als 19° ?? Als ik dat lees, dan ga ik zeker en vast geen dure investering doen in vloer uitbreken, isoleren en vvw leggen. Op dit moment doen mijn radiatoren even goed dat werk: ik breng op 1,5 u mijn ruimte op temperatuur (19,5°) komende van 18 of misschien nog net iets minder... eigenlijk vergelijkbare waarden van jou. Mijn oude chauffageketel staat op +/- 40°... Waar zit dan juist de winst ? Ik weet nog niet hoe het zit bij nog koudere temperaturen... ik gok dat ik dan gewoon iets langer de chauffage moet opzetten. Nu verbruik ik ongeveer 5 m3 per dag .. Ik weet het allemaal niet meer ..

nog nooit problemen gehad en altijd een warme vloertemperatuur van 21-22°C om in deze dure verwarmingstijden gegarandeerd 19-19,5°C vast te houden tijdens de dag
Ik heb me altijd laten vertellen dat je met vvw deze minstens een graad lager kon zetten om toch je gewenste gevoelstemperatuur te krijgen ? Bij jou is het blijkbaar net omgekeerd ? Nou ja, ik las onlangs in een ander draadje dat bij vvw 19° aanvoelt als 19° ?? Als ik dat lees, dan ga ik zeker en vast geen dure investering doen in vloer uitbreken, isoleren en vvw leggen. Op dit moment doen mijn radiatoren even goed dat werk: ik breng op 1,5 u mijn ruimte op temperatuur (19,5°) komende van 18 of misschien nog net iets minder... eigenlijk vergelijkbare waarden van jou. Mijn oude chauffageketel staat op +/- 40°... Waar zit dan juist de winst ? Ik weet nog niet hoe het zit bij nog koudere temperaturen... ik gok dat ik dan gewoon iets langer de chauffage moet opzetten. Nu verbruik ik ongeveer 5 m3 per dag .. Ik weet het allemaal niet meer ..
*Bij jou is het blijkbaar net omgekeerd?* Waaruit leidt jij dit af?
Kijk de ene vind het na een werkdag best al oké om met 19°C thuis te komen en dan nog een serie huistaken uit te voeren zoals kuisen en koken waarvan men het warm krijgt. In het weekend heeft men meestal meer tijd op uit te rusten en zet men dan liever een graadje meer.
De andere heeft de luxe om een kuisvrouw te hebben en elke dag op restaurant te gaan maar heeft dan 21-22°C nodig om uit te rusten, een boek te lezen of reclame op tv te bekijken...
Maar het klopt wel dat naar gevoelstemperatuur vvw met een tegel van 21°C bij 18°C luchttemperatuur beter aanvoelt dan een radiator van 40°C bij 18-18,5°C met parket of een tegel van nog geen 15°C. Om hetzelfde warmtegevoel te hebben vind ik dat je met radiatoren 1,5°C hogere luchttemperatuur moet hanteren om hetzelfde gevoel te bereiken, en op tegels nog steeds koude voeten zal hebben als men op sokken rondloopt. Dus vloerverwarming verhoogt het comfortgevoel (voeten) en is een besparing (1,5°C minder hoge luchttemperatuur = 10-13% minder stookkosten) daarbijkomend heeft men nog lagere retourtemperaturen en die meestal nog geen 25 graden zijn, 30 graden als retour met vvw is al een uitzondering (bv. bij -10°C buiten), minstens 5-7% beter rendement tegenover 40 graden retour.
De combinatie dat je met een lagere luchttemperatuur (= minder warmte nodig, minder warmteverlies), lagere retourtemperatuur, constantere warmteafgifte (massa) of straling van beneden af tegenover radiatoren (zijkant, warmte passeert het lichaam minder) ben ik van mening dat men zeker nog eens tot 15% extra erbovenop kan besparen tegenover radiatoren die op hoge temperatuur werken en slecht waterzijdig zijn afgeregeld. Bv 75/60/20. Bron zie gas besparen op tweakers.

Last edited:
Dank aan iedereen die heeft meegedacht / gereageerd.
Om even terug te komen op mijn initieel probleem, ik heb de installateur -die geen fouten kon vinden en dit normal behaviour vond- gebypasst en heb een technicus van de importeur laten langskomen.
Na 10 minuten had die door dat de pompgroep met gemotoriseerde mengkraan verkeerd aangesloten bleek zijn, zodat die altijd open stond (hoe ik het heb begrepen heeft die mengkraan 2 motoren -één voor open en één voor dicht- waarvan slechts één aangesloten was).
Daardoor dacht de ketel een quasi continue warmtevraag te krijgen waardoor die totaal onregelbaar werd en alles en overal continu te warm stond - zélfs in de zomer.
En inderdaad - na de interventie - als ik nu mijn thermostaat afzet springt de ketel af, als de gewenste temperatuur bereikt is springt de ketel af, timerfunctie werkt nu gewoon, ...
Ben ik blij dat ik in tussentijd ouderwets de ketel steeds zelf ben gaan op- en afzetten; met deze gasprijzen was me dat anders nogal een rekening geweest!
Ik begrijp alleen niet dat dit zo 3,5 jaar én 2 onderhoudsbeurten heeft zitten draaien zonder dat de fout werd ontdekt?!

bedankt voor de terugkoppeling.

Ik begrijp alleen niet dat dit zo 3,5 jaar én 2 onderhoudsbeurten heeft zitten draaien zonder dat de fout werd ontdekt?!

Goh, ik kan dat wel begrijpen... Dat is een beetje zoals een programmeur... Die programmeert iets en dat werkt niet, die zit te zoeken en te zoeken en te zoeken en vind het probleem niet. Tot iemand anders over zijn schouder meekijkt en op 1 2 3 de fout vind. Soms ben je zo overtuigd dat iets juist is, dat je de fouten niet meer ziet...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief