Ver(w)arming: waarom slaat mijn CV-ketel nog steeds aan terwijl woning op temperatuur is?

Lid geworden
10 nov 2022
Berichten
17
Waarderingsscore
3
Punten
3
Recente half-open bebouwing (E-peil 60, geen hernieuwbare energie) met condenserende gaswandketel met ingebouwde SWW-boiler van 62 liter en 2 kringen met een aparte thermostaat.
Beneden vloerverwarming (ca. 100m²), boven 4 radiators op 4 kamers waarvan 1 badkamer (totaal ca. 75m²) .
Blijkbaar buitenvoeler aangesloten. Pas zijn onderhoud gehad door een vakman.

Gasverbruik was de afgelopen jaren vrij hoog voor het aantal dagen dat ik de verwarming aanzette, maar SWW-boiler stond ook constant op.
Dit jaar met veranderd gascontract en stijgende energieprijzen wou ik toch eens monitoren hoe ik wat zuiniger kan stoken en toch mijn comfort behouden.

SWW temperatuur verlaagd naar 60°C en bedien ik sinds 2 maanden handmatig en zet ik enkel 15 minuten op indien nodig: 0,5m² gasverbruik -hetgeen me schappelijk lijkt?- en prima voor een douche met 2.

Eergisteren voor het eerst ook de verwarming op de ketel terug opgezet om 8u 's morgens, bij een buitentemperatuur van ca. 15°C.
Temperatuur in de woning was 18.5°C.
Op een 2.5 à 3u was de volledige woning op temperatuur: 20.5 à 21°C.
Verbruik hiervoor was ca. 3m³ gas.
Rond 11u beide thermostaten op 16°C gezet omdat ik geen verdere verwarming meer nodig zou hebben die dag.

MAAR om 22u30 kijk ik toevallig naar mijn thermostaat beneden en zie ik een "vlammetje" oplichten.
De temperatuur beneden was nog steeds 21°C, dus geen warmtevraag nodig toch?!
Gasmeter nog eens gecontroleerd en van 11u tot 22u30 nog 3.5m³ gas extra verbruik zonder bijkomende verwarming?!
Hoe kan dat terwijl er via mijn thermostaten geen vraag was?

Ik heb meteen de verwarming op de ketel terug afgezet.
Gisteren heeft er dus géén verwarming opgestaan en de temperatuur was de hele dag nog steeds 20°C!

Enige verklaring hoe dat kan? Verkeerde afstelling ketel of iets anders?

Thanks!
 
De 5kwh is wel om de 65liter van 18° tot 60° te brengen. Is dat vrij veel?
Dat is toch vrij veel, ja. Met die parameters zou je tegen 80% rendement aan 4kWh genoeg moeten hebben.
65 liter, dat zijn op vandaag ook al lange douches of met waterverspillende kop (regendouche bvb). Met 65L aan 60° maak je zo’n 100L aan 40°. Met een spaarkop van 5L/min zijn dat al 2 douches van 10min.

Laat je tijdens het douchen de ketel aan of eerst vatje opwarmen en dan ketel uit en dan douchen? Want tijdens het douchen warmt die anders het water ook meteen terug bij natuurlijk. Als je dan langer dan 2x10min doucht, of met bvb een regendouche, dan kan het zijn dat er meer dan 100L door gegaan is zonder koud te worden omdat de ketel ondertussen bijstookt. Dan heb je uiteraard ook meer gas verbruikt.

Er is ook zoiets als stilstandsverliezen. Stel dat het vat bijgewarmd is tot opnieuw 60°, en dat staat de hele dag te wachten tot iemand doucht, dan verlies je (doorheen de vat-isolatie) op die maat van ketel al 0,5 of meer kWh per 24h. Als die kouder staat is dat uiteraard minder.
Zijn die 18 en 60° waardes die je hebt afgelezen?
 
De 5kwh is wel om de 65liter van 18° tot 60° te brengen. Is dat vrij veel?
Dat is toch vrij veel, ja. Met die parameters zou je tegen 80% rendement aan 4kWh genoeg moeten hebben.
65 liter, dat zijn op vandaag ook al lange douches of met waterverspillende kop (regendouche bvb). Met 65L aan 60° maak je zo’n 100L aan 40°. Met een spaarkop van 5L/min zijn dat al 2 douches van 10min.

Laat je tijdens het douchen de ketel aan of eerst vatje opwarmen en dan ketel uit en dan douchen? Want tijdens het douchen warmt die anders het water ook meteen terug bij natuurlijk. Als je dan langer dan 2x10min doucht, of met bvb een regendouche, dan kan het zijn dat er meer dan 100L door gegaan is zonder koud te worden omdat de ketel ondertussen bijstookt. Dan heb je uiteraard ook meer gas verbruikt.

Er is ook zoiets als stilstandsverliezen. Stel dat het vat bijgewarmd is tot opnieuw 60°, en dat staat de hele dag te wachten tot iemand doucht, dan verlies je (doorheen de vat-isolatie) op die maat van ketel al 0,5 of meer kWh per 24h. Als die kouder staat is dat uiteraard minder.
Zijn die 18 en 60° waardes die je hebt afgelezen?
Is inderdaad eerst vatje opwarmen en dan ketel uit en dan douchen. 18° en 60° zijn de afgelezen waardes. Gisteren was het bvb van 22° tot 60 en weer om en bij 5kwh. Stilstandsverliezen kunnen er ook wel voor zorgen dat de boiler afkoelt tot rond de 20°, want de ene dag douchen we soms zeer vroeg en andere dag zeer laat. En de douches zijn inderdaad eerder aan de lange kant.
 
Waarom denk je dat fatsoenlijke ketelfabrikanten eigen regelingen en correcte hydraulische schema’s aanbevelen ipv samen raapsels ? Wil je hydraulisch en regeltechnisch correct zijn dan altijd met werken evenwichtsfles en gemengde pompgroepen.
Mss duurder in aankoop en plaatsing maar op termijn zuiniger en correcter stoken
 
Dus idealiter wens ik enkel te verwarmen wat ik op dat moment nodig heb.
Het spijt me, dat kan gewoon niet met vloerverwarming.
Zodra je de ketel aanzet, duurt het enkele uren vooraleer je iets gaat merken in je woonruimtes.
Het zijn geen radiatoren, dus het idee van "ik kom thuis, dus ik zet de verwarming aan", werkt gewoon niet.

Vloerverwarming werkt inherent tegengesteld aan wat jij blijkbaar wilt zien.
Vloerverwarming gaat de warmtevraag uitmiddelen, de ketel stookt de hele dag om continu een constante temperatuur te houden.
Je kan beetje spelen met timers, maar dat heeft vooral zin bij warmtepompen om te proberen meer verbruik te steken tijdens daltarief of tijdens zonnige momenten als je PV panelen hebt. Met een gasketel heeft dat weinig nut. de kWh die je er niet insteekt op het moment dat je timer de ketel aflegt ga je er quasi allemaal toch in steken op het moment dat je timer de ketel weer aanlegt.OK, maar

Dus idealiter wens ik enkel te verwarmen wat ik op dat moment nodig heb.
Het spijt me, dat kan gewoon niet met vloerverwarming.
Zodra je de ketel aanzet, duurt het enkele uren vooraleer je iets gaat merken in je woonruimtes.
Het zijn geen radiatoren, dus het idee van "ik kom thuis, dus ik zet de verwarming aan", werkt gewoon niet.

Vloerverwarming werkt inherent tegengesteld aan wat jij blijkbaar wilt zien.
Vloerverwarming gaat de warmtevraag uitmiddelen, de ketel stookt de hele dag om continu een constante temperatuur te houden.
Je kan beetje spelen met timers, maar dat heeft vooral zin bij warmtepompen om te proberen meer verbruik te steken tijdens daltarief of tijdens zonnige momenten als je PV panelen hebt. Met een gasketel heeft dat weinig nut. de kWh die je er niet insteekt op het moment dat je timer de ketel aflegt ga je er quasi allemaal toch in steken op het moment dat je timer de ketel weer aanlegt.
OK, maar vandaag dus dag 3 zonder verwarming aan. Buitentemperatuur 7°, beneden nog steeds 18°, badkamer 17°. Dus idealiter had ik via mijn timer vanmorgen van 6u to 9á10u mijn temperatuur willen laten klimmen tot 19.5° om deze vrije dag aan te vatten. Geschat verbruik dus 3á4m³, misschien ietsje meer, en dan weer af. Maar dat kan dus niet?!

In plaats daarvan had ik mijn installatie gewoon al 4 dagen moeten laten opstaan?
Dus iedere 10u wordt 3.5m³ gas verbruikt om temperatuur van de vloer zogezegd op peil te houden.
Als ik dat dus extrapoleer- we zijn nu 3 dagen verder, is 72u- komt dat ongeveer op 7 x 3.5m³!
Het voor mij totale nutteloze verbruik van ca. 25m³ moet ik er gewoon bijnemen?!
En dan zijn de temperaturen tijdens de dag nog vrij hoog!
Dat valt toch niet te verantwoorden in deze tijden? Ik zou dat kunnen aanvaarden als ik in een niet geisoleerde loods zou wonen, maar in een recente woning met een fatsoenlijk E-peil en een recente gascondensatieketel?
Zijn die ketels dan écht zó dom?
Krijg je inderdaad her en der te horen: "dat is vloerverwarming meneer - moet continu op dezelfde temperatuur blijven"
En ben ik dan écht de enige die hier bij stilstaat en hier niet akkoord mee kan gaan?
 
Waarom denk je dat fatsoenlijke ketelfabrikanten eigen regelingen en correcte hydraulische schema’s aanbevelen ipv samen raapsels ? Wil je hydraulisch en regeltechnisch correct zijn dan altijd met werken evenwichtsfles en gemengde pompgroepen.
Mss duurder in aankoop en plaatsing maar op termijn zuiniger en correcter stoken
Is een gekochte nieuwbouw van iemand die er niet zelf in kon komen wonen, dus ontwerp van opstelling en keuze niet zelf gemaakt. Hydraulisch schema is maar wat ik online heb gevonden op basis van ketel en pomp. Bedoel je dan dat het probleem bij opstelling/ketelfabrikant ligt?
 
Dus idealiter wens ik enkel te verwarmen wat ik op dat moment nodig heb.
Het spijt me, dat kan gewoon niet met vloerverwarming.
Zodra je de ketel aanzet, duurt het enkele uren vooraleer je iets gaat merken in je woonruimtes.
Het zijn geen radiatoren, dus het idee van "ik kom thuis, dus ik zet de verwarming aan", werkt gewoon niet.

Vloerverwarming werkt inherent tegengesteld aan wat jij blijkbaar wilt zien.
Vloerverwarming gaat de warmtevraag uitmiddelen, de ketel stookt de hele dag om continu een constante temperatuur te houden.
Je kan beetje spelen met timers, maar dat heeft vooral zin bij warmtepompen om te proberen meer verbruik te steken tijdens daltarief of tijdens zonnige momenten als je PV panelen hebt. Met een gasketel heeft dat weinig nut. de kWh die je er niet insteekt op het moment dat je timer de ketel aflegt ga je er quasi allemaal toch in steken op het moment dat je timer de ketel weer aanlegt.OK, maar

Dus idealiter wens ik enkel te verwarmen wat ik op dat moment nodig heb.
Het spijt me, dat kan gewoon niet met vloerverwarming.
Zodra je de ketel aanzet, duurt het enkele uren vooraleer je iets gaat merken in je woonruimtes.
Het zijn geen radiatoren, dus het idee van "ik kom thuis, dus ik zet de verwarming aan", werkt gewoon niet.

Vloerverwarming werkt inherent tegengesteld aan wat jij blijkbaar wilt zien.
Vloerverwarming gaat de warmtevraag uitmiddelen, de ketel stookt de hele dag om continu een constante temperatuur te houden.
Je kan beetje spelen met timers, maar dat heeft vooral zin bij warmtepompen om te proberen meer verbruik te steken tijdens daltarief of tijdens zonnige momenten als je PV panelen hebt. Met een gasketel heeft dat weinig nut. de kWh die je er niet insteekt op het moment dat je timer de ketel aflegt ga je er quasi allemaal toch in steken op het moment dat je timer de ketel weer aanlegt.
OK, maar vandaag dus dag 3 zonder verwarming aan. Buitentemperatuur 7°, beneden nog steeds 18°, badkamer 17°. Dus idealiter had ik via mijn timer vanmorgen van 6u to 9á10u mijn temperatuur willen laten klimmen tot 19.5° om deze vrije dag aan te vatten. Geschat verbruik dus 3á4m³, misschien ietsje meer, en dan weer af. Maar dat kan dus niet?!

In plaats daarvan had ik mijn installatie gewoon al 4 dagen moeten laten opstaan?
Dus iedere 10u wordt 3.5m³ gas verbruikt om temperatuur van de vloer zogezegd op peil te houden.
Als ik dat dus extrapoleer- we zijn nu 3 dagen verder, is 72u- komt dat ongeveer op 7 x 3.5m³!
Het voor mij totale nutteloze verbruik van ca. 25m³ moet ik er gewoon bijnemen?!
En dan zijn de temperaturen tijdens de dag nog vrij hoog!
Dat valt toch niet te verantwoorden in deze tijden? Ik zou dat kunnen aanvaarden als ik in een niet geisoleerde loods zou wonen, maar in een recente woning met een fatsoenlijk E-peil en een recente gascondensatieketel?
Zijn die ketels dan écht zó dom?
Krijg je inderdaad her en der te horen: "dat is vloerverwarming meneer - moet continu op dezelfde temperatuur blijven"
En ben ik dan écht de enige die hier bij stilstaat en hier niet akkoord mee kan gaan?
Ik vrees dat je het concept van warmteverlies in een huis niet goed doorhebt.
de (warmte) energie die je in een vvw steekt, gaat eerst de koude vloer opwarmen en daar heb je zelf weinig of niets aan / voel je niets van.
pas nadien zal die warme vloer afstralen en zal jij dat ook zo ervaren.
een radiator daarentegen zal je quasi onmiddellijk voelen want die straalt op jou en de omgeving en heeft daarbij nog een groot stuk convectiewarmte.
dat opwarmen van de vloer is dus niet nutteloos, maar essentieel in elk verwarmingsvraagstuk.
 
OK, maar vandaag dus dag 3 zonder verwarming aan. Buitentemperatuur 7°, beneden nog steeds 18°, badkamer 17°. Dus idealiter had ik via mijn timer vanmorgen van 6u to 9á10u mijn temperatuur willen laten klimmen tot 19.5° om deze vrije dag aan te vatten. Geschat verbruik dus 3á4m³, misschien ietsje meer, en dan weer af. Maar dat kan dus niet?!

In plaats daarvan had ik mijn installatie gewoon al 4 dagen moeten laten opstaan?
Dus iedere 10u wordt 3.5m³ gas verbruikt om temperatuur van de vloer zogezegd op peil te houden.
Als ik dat dus extrapoleer- we zijn nu 3 dagen verder, is 72u- komt dat ongeveer op 7 x 3.5m³!
Het voor mij totale nutteloze verbruik van ca. 25m³ moet ik er gewoon bijnemen?!
En dan zijn de temperaturen tijdens de dag nog vrij hoog!
Dat valt toch niet te verantwoorden in deze tijden? Ik zou dat kunnen aanvaarden als ik in een niet geisoleerde loods zou wonen, maar in een recente woning met een fatsoenlijk E-peil en een recente gascondensatieketel?
Zijn die ketels dan écht zó dom?
Krijg je inderdaad her en der te horen: "dat is vloerverwarming me
Ik vrees dat je het concept van warmteverlies in een huis niet goed doorhebt.
de (warmte) energie die je in een vvw steekt, gaat eerst de koude vloer opwarmen en daar heb je zelf weinig of niets aan / voel je niets van.
pas nadien zal die warme vloer afstralen en zal jij dat ook zo ervaren.
een radiator daarentegen zal je quasi onmiddellijk voelen want die straalt op jou en de omgeving en heeft daarbij nog een groot stuk convectiewarmte.
dat opwarmen van de vloer is dus niet nutteloos, maar essentieel in elk verwarmingsvraagstuk.
Ik snap het concept wel. Vandaar dat vvw 3u nodig heeft om de ruimte op temperatuur te brengen en een radiator direct zijn stralingswarmte afgeeft en dus veel sneller een voelbaar resultaat geeft. De vloer zelf moet eerst opgewarmd worden, daar ben ik me van bewust. En eigenlijk heb je daar ook al meteen resultaat van want vrij snel lekker warm aan de voeten!
Ik verwacht dus ook geen instant resultaat. Ik ben bereid 3u te wachten vooraleer de ruimte met vvw op temperatuur is. En ik laat het ook niet afkoelen tot 12°. Dan zou ik deze discussie nog begrijpen, maar het gaat hier over een temperatuursverschil van amper 1.5° á 2°C!
 
OK, maar vandaag dus dag 3 zonder verwarming aan. Buitentemperatuur 7°, beneden nog steeds 18°, badkamer 17°. Dus idealiter had ik via mijn timer vanmorgen van 6u to 9á10u mijn temperatuur willen laten klimmen tot 19.5° om deze vrije dag aan te vatten. Geschat verbruik dus 3á4m³, misschien ietsje meer, en dan weer af. Maar dat kan dus niet?!

In plaats daarvan had ik mijn installatie gewoon al 4 dagen moeten laten opstaan?
Dus iedere 10u wordt 3.5m³ gas verbruikt om temperatuur van de vloer zogezegd op peil te houden.
Het is niet omdat die eerste dag 3.5m³ gas verbruikt is dat het de dag daarna opnieuw zo ging zijn.
De eerste dag van stookseizoen dat je vloerverwarming aanlegt moet je de vloer volledig opwarmen.
Die ene meting van 11 tot 22u die je gedaan hebt, zegt dus niets over de isolatie/warmteverlies van je woning.


Zijn die ketels dan écht zó dom?
Krijg je inderdaad her en der te horen: "dat is vloerverwarming meneer - moet continu op dezelfde temperatuur blijven"
En ben ik dan écht de enige die hier bij stilstaat en hier niet akkoord mee kan gaan?
Dat heeft niets met slimme of domme ketel te maken.
Een domme ketel zou inderdaad op basis van uw timer zeggen: "ah 6u, ik ga starten", en u had opgestaan om 8u en gezegd "wat een slechte/domme ketel heb ik, het is hier nog steeds maar 18°" En u zou gelijk hebben.
Daarentegen hebt u wellicht en relatief slimme ketel die zegt, ah het moet hier 19.5° zijn? En buiten is het 14°? dan ga ik hier water door de vloer sturen van 28° en over 5 uur zien we wel of de kamerthermostaat al iets gestegen is."

In het kort, het heeft niets met gasketel of warmtepomp, of duur of goedkoop, of slim of dom te maken.
Een vloerverwarmingssysteem kan je niet een uur stoken en verwachten dat het invloed heeft op binnen temperatuur.
Dat zou veronderstellen dat je water van 40-50° door je vloer stuurt, daar wordt je vloerbekleding en je blote voeten allicht niet gelukkig van.
 
Ik snap het concept wel. Vandaar dat vvw 3u nodig heeft om de ruimte op temperatuur te brengen en een radiator direct zijn stralingswarmte afgeeft en dus veel sneller een voelbaar resultaat geeft. De vloer zelf moet eerst opgewarmd worden, daar ben ik me van bewust. En eigenlijk heb je daar ook al meteen resultaat van want vrij snel lekker warm aan de voeten!
Ik verwacht dus ook geen instant resultaat. Ik ben bereid 3u te wachten vooraleer de ruimte met vvw op temperatuur is. En ik laat het ook niet afkoelen tot 12°. Dan zou ik deze discussie nog begrijpen, maar het gaat hier over een temperatuursverschil van amper 1.5° á 2°C!
Laat je vloerverwarming dan eens enkele dagen aanstaan en bekijk het gasverbruik over de 2e en 3e dag vooraleer je beslist dat het gigantisch veel gas verbruikt en dus een k*t systeem is.
 
Ik snap het concept wel. Vandaar dat vvw 3u nodig heeft om de ruimte op temperatuur te brengen en een radiator direct zijn stralingswarmte afgeeft en dus veel sneller een voelbaar resultaat geeft. De vloer zelf moet eerst opgewarmd worden, daar ben ik me van bewust. En eigenlijk heb je daar ook al meteen resultaat van want vrij snel lekker warm aan de voeten!
Ik verwacht dus ook geen instant resultaat. Ik ben bereid 3u te wachten vooraleer de ruimte met vvw op temperatuur is. En ik laat het ook niet afkoelen tot 12°. Dan zou ik deze discussie nog begrijpen, maar het gaat hier over een temperatuursverschil van amper 1.5° á 2°C!
Laat je vloerverwarming dan eens enkele dagen aanstaan en bekijk het gasverbruik over de 2e en 3e dag vooraleer je beslist dat het gigantisch veel gas verbruikt en dus een k*t systeem is.
Hoe oud precies is dit huis?
4á5 jaar
 
Ik snap het concept wel. Vandaar dat vvw 3u nodig heeft om de ruimte op temperatuur te brengen en een radiator direct zijn stralingswarmte afgeeft en dus veel sneller een voelbaar resultaat geeft. De vloer zelf moet eerst opgewarmd worden, daar ben ik me van bewust. En eigenlijk heb je daar ook al meteen resultaat van want vrij snel lekker warm aan de voeten!
Ik verwacht dus ook geen instant resultaat. Ik ben bereid 3u te wachten vooraleer de ruimte met vvw op temperatuur is. En ik laat het ook niet afkoelen tot 12°. Dan zou ik deze discussie nog begrijpen, maar het gaat hier over een temperatuursverschil van amper 1.5° á 2°C!
Laat je vloerverwarming dan eens enkele dagen aanstaan en bekijk het gasverbruik over de 2e en 3e dag vooraleer je beslist dat het gigantisch veel gas verbruikt en dus een k*t systeem is.
Ja, dat is inderdaad de volgende stap, alles opnieuw eens een paar dagen laten aanstaan en dan eens opnieuw evalueren.
Maar dat gaat volgens mij tegenvallen want de reden dat ik ernaar ben beginnen kijken is dat ik mijn verbruik nogal aan de hoge kant vond voor de bescheiden gevraagde temperaturen...
 
Niet vergeten als je probeert te vergelijken: de buitentemperaturen moeten hetzelfde zijn. Ook wind heeft een effect (en het heeft stevig gewaaid eerdere dagen). En zon natuurlijk, los van de temperatuur, kan ook via het glas de woning opwarmen.

Wat ook een rol speelt: ‘s ochtends de ketel enkele uren aan en dan de rest van de dag zon binnen is heel anders dan ‘s avonds en ‘s nachts wanneer het buiten veel kouder is.
 
En de opgeslagen energie vliegt na een paar uur toch langs kieren
Misschien moet je die kieren aanpakken ? Als die er niet zijn, blijft je huis beter op temperatuur en zal die vvw minder snel weer een beetje warmte moeten 'bijvullen' ? Ik heb dat bij mij pas gedaan en het resultaat is - hier althans - spectaculair. Maar echt spectaculair! Ik was vroeger al tevreden als onze temperatuur 'maar' met 2/10de graad per uur daalde. Nu daalt die nauwelijks over 8 uur met 4/10de. Onze situatie is natuurlijk anders dan die van jou maar hier heeft het opsporen en afdichten van kieren alvast zijn werk gedaan.
Hoe heb je dit precies gedaan?
 
Hoe heb je dit precies gedaan?
@jova313 : wij hebben een wc die in een, door de vorige eigenaar gemetseld, buitenhokje staat. Verbonden met een deur naar onze eetplek. Die man had zich niks aangetrokken van ook maar enige luchtdichtheid. Dus heb ik op een heel winderige dag mijn hand nat gemaakt en ben overal in dat wc-kotje gaan voelen naar tocht. Kwam vanuit het plafond (gat voor kabels), van achter de plinten, plafondmoluren... Dus plinten eraf, moluren eraf en alles opgevuld met rotswol. Plinten en moluren er weer tegen gelijmd. Overige te smalle spleten dicht gespoten met silicone. Het zal geen schoonheidsprijs winnen maar de tocht is alleszins weg. En volgend jaar in de zomer moet dat kotje toch verdwijnen dus dat boeit niet. Maar veel belangrijker: tocht weg, ik merk nu dat ik kan verwarmen met de ketel op 40°C én verbruik naar beneden en stookkosten evenzo.
 
Hoe heb je dit precies gedaan?
@jova313 : wij hebben een wc die in een, door de vorige eigenaar gemetseld, buitenhokje staat. Verbonden met een deur naar onze eetplek. Die man had zich niks aangetrokken van ook maar enige luchtdichtheid. Dus heb ik op een heel winderige dag mijn hand nat gemaakt en ben overal in dat wc-kotje gaan voelen naar tocht. Kwam vanuit het plafond (gat voor kabels), van achter de plinten, plafondmoluren... Dus plinten eraf, moluren eraf en alles opgevuld met rotswol. Plinten en moluren er weer tegen gelijmd. Overige te smalle spleten dicht gespoten met silicone. Het zal geen schoonheidsprijs winnen maar de tocht is alleszins weg. En volgend jaar in de zomer moet dat kotje toch verdwijnen dus dat boeit niet. Maar veel belangrijker: tocht weg, ik merk nu dat ik kan verwarmen met de ketel op 40°C én verbruik naar beneden en stookkosten evenzo.
en hier hebben we dan de uitleg waarom er zo veel aandacht moet geschonken worden aan luchtdichtheid :)
 
Hoe heb je dit precies gedaan?
@jova313 : wij hebben een wc die in een, door de vorige eigenaar gemetseld, buitenhokje staat. Verbonden met een deur naar onze eetplek. Die man had zich niks aangetrokken van ook maar enige luchtdichtheid. Dus heb ik op een heel winderige dag mijn hand nat gemaakt en ben overal in dat wc-kotje gaan voelen naar tocht. Kwam vanuit het plafond (gat voor kabels), van achter de plinten, plafondmoluren... Dus plinten eraf, moluren eraf en alles opgevuld met rotswol. Plinten en moluren er weer tegen gelijmd. Overige te smalle spleten dicht gespoten met silicone. Het zal geen schoonheidsprijs winnen maar de tocht is alleszins weg. En volgend jaar in de zomer moet dat kotje toch verdwijnen dus dat boeit niet. Maar veel belangrijker: tocht weg, ik merk nu dat ik kan verwarmen met de ketel op 40°C én verbruik naar beneden en stookkosten evenzo.
en hier hebben we dan de uitleg waarom er zo veel aandacht moet geschonken worden aan luchtdichtheid :)
En ook waarom een constructie droog moet zijn :)
(natte hand…)
 
Indien het een Vaillant installatie is kan ik zeggen probeer Systeem Auto off op ECO te plaatsen ipv constant (bij)verwarmen in NACHTmodus. Op ECO ben je zeker dat het systeem uit ligt, enkel indien buitentemperatuur onder 4°C komt schakelt hij dan pas over naar NACHT, en dan pas wordt het toch interessanter om meer constanter 24/24 te verwarmen. Maar bij ECO hou je wel best rekening met extra vermogen, tijdelijk iets hogere aanvoer om je huis op Dag modus instelling te verkrijgen maar het zal nog steeds beter zijn dan puur jouw vvw op thermostaat aan/uit te draaien of 24/24h gas te verstoken in tussenseizoenen (alzeker met een pendelende ketel) weliswaar verkrijg je dan de laagste watertemperatuur en hier aanhangend beste ketelrendement, maar door de vele starts een ontsteker die sneller zal verslijten, of je hebt een ketel uit het duurdere gamma die heel diep kan moduleren. Dus tussen 1,5-3KW vermogen, als je werkt met een boiler hoop ik dat de installateur een ketel met kleiner vermogen heeft geplaatst. Het beste is de juiste middenweg te vinden door met een klein/kleinste vermogen jouw VVW te laten werken. Ik werk met 2 tijdsblokken van bijna 5 uur lang, en voor mijn radiatoren liggen die tijdsblokken meestal overlappend aan de tijdsblokken van de vloerverwarming, de radiatoren in Badkamer en slaapkamer werken op 35 tot 40°C aanvoer maar met aan/uit systeem, de aanvoer wordt wel nog door de WAR bepaald. De vloerverwarming ligt hier nooit meer dan 10 uur aan één stuk uit, en persoonlijk vind ik 10 uur (soms) zelfs al iets te lang om niet aan comfort te moeten inboeten. Met 10 stookuren aan het kleinste vermogen van 6,4KW (of een maximaal dagmodusverbruik van 64kWh/dag) heb ik nog nooit problemen gehad en altijd een warme vloertemperatuur van 21-22°C om in deze dure verwarmingstijden gegarandeerd 19-19,5°C vast te houden tijdens de dag en nooit onder 17-17,5°C in de vroege ochtend te duiken.
Mijn huidig verbruik ligt eigenlijk zelfs nog een stuk onder die maximum van 64kWh, momenteel nog geen 50kWh/dag aan gas voor verwarming + nog geen 5kWh voor warm water..
Bij buitentemperaturen onder 4°C wordt er dankzij ECO pas toegelaten dat er 24/24h gestookt kan worden nadat de vorstvertragingstijd is gepasseerd. (In mijn geval staat dit op 2 of 3 uur). Dan kan mijn max verwarmingsverbruik dus 23-24Hx6,4KW worden of rond de 150kWh/dag. Reken ook een uur stilstand voor het opwarmen van warm water.
Gekeken naar de recentere laatste Belgische winters zal ik waarschijnlijk nooit meer dan die 150kWh op een vorstdag nodig gaan hebben, en anders wordt dat uitzonderlijk de vermogenbegrenzer weghalen.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan