Ventillatiesysteem D, Welke buizen?

windsor

Lid
Lid geworden
13 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

Wat is het best?
Ronde grote ventillatie buizen die je in je vals plafond moet steken, kleine flexibele buizen die ze in de chape gieten of platte rechthoekige buizen en ook in chape?
Graag ook jullie ervaringen + het merk van de ventilatie, aub.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
andycamps zei:
tjay en charel: jullie hebben beiden goede punten, maar ik mis iets in jullie uitleg. Cijfers en berekeningen voor complete systemen! Zowel voor geluid als voor druk is alles prima te berekenen en te controleren.

Uiteraard moet alles goed berekend en beredeneerd worden. Mij ging het enkel om het principe van de systemen. Het ene systeem eist  meer of andere aandacht en voorzieningen dan het andere.
En charel: met veel genoegen zal ik binnen enkele jaren nog eens vragen of de grotere kanalen al verdwenen zijn uit de woningen. We hebben voor instortkanalen op 10 jaar tijd een groei van 50mm kanalen gezien naar 90mm kanalen.

Andy, je zou natuurlijk even goed kunnen zeggen dat er op 10 jaar tijd al een sterke groei van de grotere galvakanalen naar de 90 mm kanalen is gebeurd. Dat het verdwijnen van galva dus al is ingezet.

andycamps

Lid
Lid geworden
5 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
18
charel zei:
andycamps zei:
tjay en charel: jullie hebben beiden goede punten, maar ik mis iets in jullie uitleg. Cijfers en berekeningen voor complete systemen! Zowel voor geluid als voor druk is alles prima te berekenen en te controleren.

Uiteraard moet alles goed berekend en beredeneerd worden. Mij ging het enkel om het principe van de systemen. Het ene systeem eist  meer of andere aandacht en voorzieningen dan het andere.

Andere aandacht klopt volledig. Als nu ook iedereen die kleine instortkanalen aanbied de correcte informatie begint te geven, dan kan ik daar prima mee leven. Instortkanalen kunnen veel minder lang zijn dan de meeste mensen denken. Diameter 5cm maximaal 5 meter, 7cm wordt maximaal 7 meter en 9 cm wordt 9 meter. Meer kan wel, maar dan moet je echt de berekening gaan maken. En dat gebeurt niet. Vergeet niet dat je bij die 9 meter vaak ook de overgang tussen de verdiepingen (ongeveer 3 meter) nog hebt. Galva spiraalkokers kennen dat probleem niet, maar heeft dan andere aandachtspunten.
En charel: met veel genoegen zal ik binnen enkele jaren nog eens vragen of de grotere kanalen al verdwenen zijn uit de woningen. We hebben voor instortkanalen op 10 jaar tijd een groei van 50mm kanalen gezien naar 90mm kanalen.

Andy, je zou natuurlijk even goed kunnen zeggen dat er op 10 jaar tijd al een sterke groei van de grotere galvakanalen naar de 90 mm kanalen is gebeurd. Dat het verdwijnen van galva dus al is ingezet.

Euh, da's wel erg kort door de bocht. Er was 10 jaar geleden nauwelijks een woningventilatiemarkt. Instortkanalen zijn als noodoplossing in 2005 en 2006 in de Belgische markt verschenen en zijn door een aantal mensen als de enige oplossing naar voor geschoven. Dat er daardoor gedrochten van ventilatiesystemen ontstaan zijn, is al dikwijls genoeg aangehaald in dit forum.

Als je eerst geen (of nauwelijks een) woningventilatiemakrt hebt en dan een paar systemen ziet groeien, dan kan je daaruit niet concluderen dat spiraalkokers op de terugweg zijn. Spiraalkokers hebben net zoals elk merk instortkanalen een stukje van de woningventilatiemarkt ingenomen. Instortkanalen hebben op niet-residentieel vlak geen draagvlak. Ze worden daar (na 10 jaar) nog steeds nauwelijks gebruikt.

Ik wacht nog op absolute cijfers voor de woningventilatiemarkt. Het feit dat iedere fabrikant (instortkanalen en spiraalkokers) daarover zwijgt, geeft me een vermoeden dat er weinig evolutie is. Als er echt een grote groei in zou zitten voor het ene of het andere, dan zouden ze het van de daken roepen. En dat gebeurt niet.

Status quo kan ik prima mee leven. Kanaalsysteem toepassen dat meest geschikt is in een gegeven situatie is de boodschap. En niet te veel lucht verkopen of de mensen blaaskes wijsmaken. :)

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat er daardoor gedrochten van ventilatiesystemen ontstaan zijn, is al dikwijls genoeg aangehaald in dit forum.

Klopt, en die gedrochten zijn dan vrijwel altijd een mengeling van allerhande systemen, we hebben hier onlangs nog een schoolvoorbeeld van gezien. Vertrekken met loshangende flexibels, overgaan op galvabuis, overgaan op reductie's, overgaan op rechte (botsende ) T- stukken, overgaan op reducties van rond naar plat ovaal, overgaan van plat ovaal naar dunne buisjes, overgaan van plat ovaal naar rond enzovoort.

Men was dan nog verbaasd dat er te veel geluid uit de ventielen kwam.

Dat men dan tenminste consequent bij één en hetzelfde systeem blijft en dit volgens de regels toepast.

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
38
Bij ons een combinatie van flexibele instortleiding en galva. Wij hebben geprobeerd om bij het tekenen van het plan rekening te houden met wegwerken van technieken. Zo hebben we een technische schacht van 2m65x2m80x0m40. Om met galvakanalen in de slaapkamers te geraken zouden we wel vals plafond moeten steken hebben. Omdat ik het nogal zot vond om plafond te laten bepleisteren (luchtdichtheid) en er daarna een vals plafond voor te hangen hebben we gekozen voor flexibele instortkanalen in de beton v/h plat dak (voordeel van te werken met predallen, kan je al iets in kwijt).

De slaapkamers zijn dus voorzien van instortkanalen van Zehnder. Elk ventiel krijgt 2 buizen van 9cm diameter toe voor de toevoer van lucht. Geprobeerd om deze zo recht en dus ook zo kort mogelijk naar het ventiel te leggen. Wel goed vast maken of ze liggen bovenop je beton, haha. Ik denk dat de oplossing die voor jou geschikt is een beetje afhankelijk is van de specifieke situatie. Verder kan je élk systeem slecht praten omdat het slecht uitgevoerd is. Zo hebben wij om het risico om overspraak te hebben te verkleinen tussen alle ventielen een demper voorzien, buiten dan de dempers direct aan de unit.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan