charel zei:
andycamps zei:
tjay en charel: jullie hebben beiden goede punten, maar ik mis iets in jullie uitleg. Cijfers en berekeningen voor complete systemen! Zowel voor geluid als voor druk is alles prima te berekenen en te controleren.
Uiteraard moet alles goed berekend en beredeneerd worden. Mij ging het enkel om het principe van de systemen. Het ene systeem eist meer of andere aandacht en voorzieningen dan het andere.
Andere aandacht klopt volledig. Als nu ook iedereen die kleine instortkanalen aanbied de correcte informatie begint te geven, dan kan ik daar prima mee leven. Instortkanalen kunnen veel minder lang zijn dan de meeste mensen denken. Diameter 5cm maximaal 5 meter, 7cm wordt maximaal 7 meter en 9 cm wordt 9 meter. Meer kan wel, maar dan moet je echt de berekening gaan maken. En dat gebeurt niet. Vergeet niet dat je bij die 9 meter vaak ook de overgang tussen de verdiepingen (ongeveer 3 meter) nog hebt. Galva spiraalkokers kennen dat probleem niet, maar heeft dan andere aandachtspunten.
En charel: met veel genoegen zal ik binnen enkele jaren nog eens vragen of de grotere kanalen al verdwenen zijn uit de woningen. We hebben voor instortkanalen op 10 jaar tijd een groei van 50mm kanalen gezien naar 90mm kanalen.
Andy, je zou natuurlijk even goed kunnen zeggen dat er op 10 jaar tijd al een sterke groei van de grotere galvakanalen naar de 90 mm kanalen is gebeurd. Dat het verdwijnen van galva dus al is ingezet.
Euh, da's wel erg kort door de bocht. Er was 10 jaar geleden nauwelijks een woningventilatiemarkt. Instortkanalen zijn als noodoplossing in 2005 en 2006 in de Belgische markt verschenen en zijn door een aantal mensen als de enige oplossing naar voor geschoven. Dat er daardoor gedrochten van ventilatiesystemen ontstaan zijn, is al dikwijls genoeg aangehaald in dit forum.
Als je eerst geen (of nauwelijks een) woningventilatiemakrt hebt en dan een paar systemen ziet groeien, dan kan je daaruit niet concluderen dat spiraalkokers op de terugweg zijn. Spiraalkokers hebben net zoals elk merk instortkanalen een stukje van de woningventilatiemarkt ingenomen. Instortkanalen hebben op niet-residentieel vlak geen draagvlak. Ze worden daar (na 10 jaar) nog steeds nauwelijks gebruikt.
Ik wacht nog op absolute cijfers voor de woningventilatiemarkt. Het feit dat iedere fabrikant (instortkanalen en spiraalkokers) daarover zwijgt, geeft me een vermoeden dat er weinig evolutie is. Als er echt een grote groei in zou zitten voor het ene of het andere, dan zouden ze het van de daken roepen. En dat gebeurt niet.
Status quo kan ik prima mee leven. Kanaalsysteem toepassen dat meest geschikt is in een gegeven situatie is de boodschap. En niet te veel lucht verkopen of de mensen blaaskes wijsmaken.