Ventileren of isoleren

• Tags kelder plafondisolatie ventilatie vocht vochtprobleem
  • Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    23 okt 2021
    Waarderingsscore
    198
    Punten
    43
    We weten niet goed wie we moeten contacteren voor volgend issue :

We hebben onder ons huis een grote kruipkelder van bijna 150m2 met kurkdroge vloeren en muren.

De ondergrondse kruipkelder grenst aan :
    - een kruipkelder onder het terras. In die 'buitenkruipkelder' komt ook de afvoer regenbuis naar beneden. Tussen beide zit er een grote opening.
    - onze kelder , waarbij plafonds op zelfde nivo lopen maar vloer van kelder lager dan die van kruipkelder. Ook hier zit een heel grote opening die de toegang naar de kruipk is.

De kruipkelder is in prima staat en waar ze niet grenst aan 1 van bovenvermelde stukken is ze permanent kurkdroog op zowel vloer, muur als plafond.
    De stukken die grenzen aan terras/kelder beginnen nu het buiten warmer wordt condens issues te hebben.

- de aansluiting naar het terras staat echt vochtig op diverse plaatsen, het condens loopt ook langs de oude gres buizen die niet meer in gebruik zijn. zie foto. De aarde op de grond is ook licht vochtig.
    - de aansluiting vanuit kelder naar kruipkelder : beginnende kleine condensdruppeltjes op de spanbandjes en de alupex leidingen die aan de plafond hangen in het eerste gedeelte dat grenst aan de opening naar de kelder

De muren van de kelder zelf zijn kurkdroog in het gedeelte dat lager ligt dan de kruipkelder. Maar in het deel dat grenst aan de kruipkelder staan ze kletsnat van condens.
    De keldermuren werden destijds volledig gecementeerd. In deze ruimte zit er een kipdraampje dat wel permanent op kip gestaan heeft de voorbije maanden.

Ik zie nergens verluchting naar buiten.
    Nu willen we dat condens weg hebben aangezien we de plafonds van de kruipkelder volledig willen isoleren.
    Alleen krijgen we tegenstrijdige raad hoe we dit best aanpakken.

Loodgieter en isolatiefirma zeggen : dat condens komt door het verschil in t° tussen beide, als je die openingen dichtzet dmv een deur en isolatie en je isoleert langs de kant terras/kelder de muren die eraan grenzen zal de kruipkelder terug zijn permanente t° houden en droog zijn (want volgens beiden is dit puur condens van warme lucht die neerslaat).
    De aannemer zegt : verluchtingsgaten steken op diverse plekken zodat er een courant d'air is, maw ventileren is de boodschap.

En wij weten dus niet goed wie hier nu de juiste raad kan geven. Want ik heb natuurlijk geen zin om een kruipkelder die al 60 jaar op 95% van de oppervlakte perfect droog is nu misschien om zeep te helpen door er rondom rond gaten te laten inboren om te ventileren en daarmee ook vochtige/koudere/warmere lucht in die kruipkelder binnen te brengen.

Sowieso moet het condensissue opgelost worden want plafonds moeten geïsoleerd worden en dat kan niet als er condens op staat.

Foto's :
    De natte aarde = de buiten kruipkelder (onder het terras)
    De droge aarde = de gewone binnenkruipkelder
    De alupex en gres buis met druppels = de grens tussen buiten -en binnenkruipkelder

Alvast bedankt !

Bijlagen

• 344300784_156192064073057_3545370410237898271_n.jpg
      344300784_156192064073057_3545370410237898271_n.jpg
      47,7 KB · Weergaven: 62
    • 344315833_593956896044012_2124383907078570957_n.jpg
      344315833_593956896044012_2124383907078570957_n.jpg
      47,5 KB · Weergaven: 61
    • 345582291_989482432211904_6632441860699334804_n.jpg
      345582291_989482432211904_6632441860699334804_n.jpg
      23,5 KB · Weergaven: 61
    • 344575471_940261960623782_330187200940306154_n.jpg
      344575471_940261960623782_330187200940306154_n.jpg
      27,9 KB · Weergaven: 60
    Zeker dat je rwa noch terras lekt?
    mij lijkt van wel.
    trouwens, een kruipkelder dient bouwkundig altijd geventileerd te zijn, dus er is minstens sprake van een bouwkundige fout.

Zeker dat je rwa noch terras lekt?
    mij lijkt van wel.
    trouwens, een kruipkelder dient bouwkundig altijd geventileerd te zijn, dus er is minstens sprake van een bouwkundige fout.
    Terras lekt idd beetje, maar dat is de buitenkuipkelder die daaronder zit. En daar heb je veronderstel ik altijd wel condensatie omdat je onder een tegellaagje zit dat nu eens warm (zomer, zuidengericht), dan eens koud (winter) is ?

En RWA = regenwaterafvoer ? Die zijn net vernieuwd en sinds vorige week aangesloten op de nieuwe regenput dus daar lekt het nu 100% zeker niet (meer).

Wat bouwkundige fout betreft : hoe kan het dat die kelder dan al meer dan 60 j langs geen enkele ondergrondse buitenrand ook maar een druppeltje vocht of condens heeft en er alleen daar waar er direct contact is met warme buitenlucht wel condens vormt ?
    Ik heb echt schrik dat we dan een probleem gaan binnenbrengen waar er geen is ?

Die gres buis, is dat geen rwa?
    als je terras lekt ga je natuurlijk condensatie krijgen.
    het vocht moet van ergens komen.

nu wel en vroeger niet?
    tja, ik had vroeger ook veel haar.

hetzelfde zien we met isolatiematerialen en bouwmaterialen in het algemeen: die presteren na verloop veel minder goed (slechtere U waarde) dan als ze nieuw zijn.
    op die muren die vroeger geen schimmel hadden staat nu meer haar op dan euh…mijn hoofd.
    (opgelet: ik heb wel geen schimmel)

Die gres buis, is dat geen rwa
    Vroeger was degene aan de terraskant voor regenwater en degene aan de andere kant (die je nog vaag op foto kan zien) voor de keuken. Alle gres zijn buiten werking gesteld en vervangen voor PE afvoeren.

als je terras lekt ga je natuurlijk condensatie krijgen.
    het vocht moet van ergens komen.
    ja dat is idd vermoedelijk de juiste logica voor dat gedeelte en de hogere condensvorming in dat deel ernaast. Maar als ik die opening tussen beide dan dichtmaak en isoleer, kan dat vocht dan daar nog steeds geraken ?
    Terras wordt sowieso herlegd als we binnen enkele maanden aan de tuin beginnen dus dan wordt die kruipkelder van bovenaf ook weer waterdicht gemaakt.
    nu wel en vroeger niet?
    tja, ik had vroeger ook veel haar.
    nee wat ik bedoel is dat die kruipkelder na 60 j nog steeds overal echt kurkdroog is, ook langs alle ondergrondse buitenmuren. Het is echt alleen ongeveer tot 2m van de openingen naar kruipkelder terras en kelder zelf (en dus contact met andere temp) dat er condensvorming is, verderop blijft het droger dan droog.

Het is echt een moeilijke beslissing vind ik. Als we die droge kelder vol ventilatiegaten steken en we krijgen dan overal condens dan zijn we nog verder van huis en is er geen weg terug...

je luistert niet.
    Je maakt het alleen maar erger door opening dicht te maken.
    de bouwkundige vereisten stellen net dat je de dampspanning dient te verlagen door om de X meter openingen te hebben in de tussen muren en voldoende ontspanning naar buiten (openingen).
    niets moeilijk aan, gewone bouwfysica.
    Maar je zit met een idee fix in je hoofd.
    (en dat is het enige echte probleem)

Ik dacht dat het er op neerkomt: ventileren & isoleren (van kelderplafond).
    Niet alleen ifv condens maar ook ifv radon etc.

Voor het maken van gaten voor ventilatie zoek ik ook nog iemand regio Mechelen.

Ik dacht dat het er op neerkomt: ventileren & isoleren (van kelderplafond).
    Niet alleen ifv condens maar ook ifv radon etc.

Voor het maken van gaten voor ventilatie zoek ik ook nog iemand regio Mechelen.

Tegen mij zei de aannemer : gewoon gat kappen, buis voor rooster erin en terug dichtcementeren. . zo hebben ze bij ons trouwens overal de doorvoeren van kruipkelder naar buiten gedaan bij het vernieuwen van alle leidingen en afvoeren)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan