• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

ventilator voor houtkachel

Lid geworden
15 mrt 2010
Waarderingsscore
12
Punten
18
hoi,

wij hebben een houtkachel staan, warmen al 3 jaar met hout in ons huis, maar sinds dit jaar een zwaardere houtkachel, de vorige was eentje van de gamma nu een dovre.

maar het warmtegevoel met deze is heel anders, minder zelfs naar ons gevoel.

daarom dachten we van misschien een ventilator systeem te plaatsen maar heb het internet als is rondgezocht maar niet direct iets gevonden, iemand zoiets zelf geplaatst of dergerlijke ?

of een ander idee ?

anders zullen we denk ik een pelletkachel overwegen...

ellenenbram

Joost79

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
het hangt ook af van het soort hout wat je stookt, een dovre is ook zwqarder ijzer zal de warmte iets beter vasthouden.

Je kan er anders een paar chamottestenen opzetten, dat verhoogt de efficiëntie van je kachel wel iets, en als ventilator, er bestaan verschillende ventilatorkes op het stirling effect, dat is misschien nog wel tof.

Hier overigens geen klagen van de dovre 300

Lid geworden
15 mrt 2010
Waarderingsscore
12
Punten
18
ja inderdaad warmte vasthouden doet hij goed.

hier is het de 900g versie dat er staat.

is op zoek gaan naar zoon stirling ventilatortje betaalbaar dan toch :)

ellenenbram

Lid geworden
9 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
De Dovre zal langer warmte geven dan een (plaatstalen?) kachel van Gamma, maar misschien minder intens stralen tijdens de verbranding.

Ik heb hier nochtans ook een Dovre staan en daarmee kan ik makkelijk drie ruimtes verwarmen. Het hangt natuurlijk allemaal een beetje af van een aantal factoren; welk hout? hout droog? grootte van de ruimtes, afkoeling van de ruimtes, enz....

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een ventilator, maar het is natuurlijk wel een mogelijkheid.

Lid geworden
15 mrt 2010
Waarderingsscore
12
Punten
18
hebben hout dit jaar van de zelfde leverancier als vorig jaar.

eik en beuk vooral. van het hout zelf zijn we wel content en dergerlijke.

het zal hem vooral in het materiaal zitten denk ik, die plaatstalen van de gamma gaf heel goed. maar inderdaad dun materiaal, en deze is een pak zwaarder van materiaal. nochtans zo een sterling fan ziet er wel komisch uit maar of het echt zo efficient is ?????

wat meer hout opgooien zal de oplossing worden denkek :)

ellenenbram

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan