• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ventilatiesysteem in kelder

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
Ik heb een huis gekocht van 1928. De kelder is volledig onderkuipt en heeft een ventilatiesysteem van orcon. Op de muren is een waterafstotende cement aangebracht. Het zag er goed uit! Toch de zouten beginnen reeds door de muren te slaan. De kelder is ook potdicht gemaakt nl. de keldergaten zijn toe met heel kleine gaatjes. Het ventilatiesysteem vangt het zogezegd op voor de afvoer van vochtige lucht. Nu komt mijn vraag: doe ik er goed aan om vooraan terug een keldergat te maken? Zo ja, hoe kan ik dit afsluiten voor diefstal en regenvrij te maken? Of moet dit dicht blijven met een spleet en wordt de rest opgevangen door het ventilatiesysteem?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.296
Punten
113
Is dat een ventilatie C (enkel afvoer)?
Dan moet er natuurlijk ook iets van opening zijn langswaar verse lucht kan toegevoerd worden.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.154
Punten
113
De kelder is volledig onderkuipt en heeft een ventilatiesysteem

Heeft die kelder inderdaad een ventilatiesysteem, maw wordt er in de kelder zelf lucht opgezogen ?

Of staat er een ventilatiesysteem dat de lucht in het huis boven de kelder behandelt en eigenlijk niks te maken heeft met de lucht in de kelder ?

In het eerste geval heb je ofwel systeem D waarbij er afvoer én toevoer is.
Ofwel systeem C waarbij er enkel afvoer is, en zoals DiscoStu aangeeft, er ook ergens openingen in de kelder moeten zijn om nieuwe lucht binnen te krijgen.

In het tweede geval (kelder heeft géén afvoer door dat ventilatiesysteem) moeten er meerdere openingen naar de kelder zijn, liefst diagonaal tov elkaar zodat er luchtcirculatie is.

Bij zo'n vraag geven foto's veel beter de situatie weer.

Laatst bewerkt:

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
Dank je om mee na te denken. Het ventilatiesysteem betreft enkel de kelder. Het is een ventilatiesysteem D MAAR wordt nu enkel gebruikt als een ventilatiesysteem C maw vochtige lucht naar buiten. Lucht via kieren naar binnen omdat de vroegere keldergaten bedekt zijn met steen. Dus vroeg ik mij af of ik er goed aan doe om die stenen te verwijderen en de keldergaten terug openmaak?

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
Is dat een ventilatie C (enkel afvoer)?
Dan moet er natuurlijk ook iets van opening zijn langswaar verse lucht kan toegevoerd worden.
De lucht komt nu via kieren binnen. Ok dus als ik het goed begrijp, doe ik er goed aan om terug keldergaten te maken?

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
De kelder is volledig onderkuipt en heeft een ventilatiesysteem

Heeft die kelder inderdaad een ventilatiesysteem, maw wordt er in de kelder zelf lucht opgezogen ?

Of staat er een ventilatiesysteem dat de lucht in het huis boven de kelder behandelt en eigenlijk niks te maken heeft met de lucht in de kelder ?

In het eerste geval heb je ofwel systeem D waarbij er afvoer én toevoer is.
Ofwel systeem C waarbij er enkel afvoer is, en zoals DiscoStu aangeeft, er ook ergens openingen in de kelder moeten zijn om nieuwe lucht binnen te krijgen.

In het tweede geval (kelder heeft géén afvoer door dat ventilatiesysteem) moeten er meerdere openingen naar de kelder zijn, liefst diagonaal tov elkaar zodat er luchtcirculatie is.

Bij zo'n vraag geven foto's veel beter de situatie weer.
Ok, ik maak foto's

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
IMG_20231022_104806.jpgIMG_20231022_104818.jpgIMG_20231022_104836.jpgIMG_20231022_104921.jpgIMG_20231022_105142.jpg

Bijlagen

• IMG_20231022_104836.jpg
    IMG_20231022_104836.jpg
    167,6 KB · Weergaven: 6

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.296
Punten
113
Als het een systeem D is dat als C "misbruikt" wordt, zou ik het trachten aan te sluiten als volwaardige D, zoals eigenlijk bedoeld.
Dus luchtdoorvoer maken met vandaar een toevoerkanaal naar de ventilatie unit

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
Als het een systeem D is dat als C "misbruikt" wordt, zou ik het trachten aan te sluiten als volwaardige D, zoals eigenlijk bedoeld.
Dus beter geen keldergat opnieuw maken maar luchttoevoer maken? Het is maar dat ik naar de goedkoopste oplossing zoek want zit nu al op mijn tandvlees maar wat moet dat moet

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.154
Punten
113
Misschien de foto's even toelichten ?

Ik zie drie buizen aan de ventilatie-unit aangesloten.
Eén zal de afvoer naar buiten zijn ?
Dan nog twee buizen, waarvan blijkbaar eentje naar een hoek in de kelder voor afzuiging ?
En de derde buis ?

De twee laatste foto's zijn buiten ?
Wat wil je met de voorlaatste aangeven ?
De laatste is de afvoer naar buiten ?

De kelder is ook potdicht gemaakt nl. de keldergaten zijn toe met heel kleine gaatjes.
Wat bedoel je daarmee, kan je die 'heel kleine gaatjes' eens tonen ?

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
1ste foto: 2 buizen die lucht zuigen uit de kelder en 1 buis die de lucht naar buiten afvoert. Geen buis die verse lucht naar binnen brengt.
2de foto: buis dat lucht zuigt, en nog 1 ander buis dat lucht zuigt op een ander plaats is er ook nog
3de foto: waar vroeger het keldergat is, er is 1 grote spleet
4de foto: waar vroeger keldergat zat, dichtgemaakt
5de foto: afvoer lucht kelder

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
Misschien de foto's even toelichten ?

Ik zie drie buizen aan de ventilatie-unit aangesloten.
Eén zal de afvoer naar buiten zijn ?
Dan nog twee buizen, waarvan blijkbaar eentje naar een hoek in de kelder voor afzuiging ?
En de derde buis ?

De twee laatste foto's zijn buiten ?
Wat wil je met de voorlaatste aangeven ?
De laatste is de afvoer naar buiten ?

De kelder is ook potdicht gemaakt nl. de keldergaten zijn toe met heel kleine gaatjes.
Wat bedoel je daarmee, kan je die 'heel kleine gaatjes' eens tonen ?
Ok ik plaats foto, daarop zie je de kier

Bijlagen

• IMG_20231022_120323.jpg
    IMG_20231022_120323.jpg
    69,4 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20231022_104836.jpg
    IMG_20231022_104836.jpg
    167,6 KB · Weergaven: 7

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.488
Punten
113
Dus beter geen keldergat opnieuw maken maar luchttoevoer maken? Het is maar dat ik naar de goedkoopste oplossing zoek want zit nu al op mijn tandvlees maar wat moet dat moet
Neen, niet open maken, je gaat vocht binnenmeren via daar

je moet EERST je vocht buitenhouden
cement kan je niet tegen een muur zetten, cement is zoals stof
je waterdichte bezetting is dus niet OK, ventilatie gaat dit NIET oplossen

NathalieS

Nieuw Lid
Lid geworden
5 okt 2023
Waarderingsscore
6
Punten
8
Ja, ik weet het. Riolering moet vernieuwd worden en naar boven getrokken. Maar dus niet openmaken

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan