Ventilatiesysteem D - schoorsteen buur - koolmonoxide

thijs86

Nieuw Lid
Lid geworden
12 sep 2012
Waarderingsscore
2
Punten
8
Beste forumgebruikers,

Bij onze renovatie hebben wij een ventilatiesysteem D laten plaatsen. We wonen in een koppelwoning en aangezien onze buurman een houtkachel heeft, trekt het ventilatiesysteem die lucht binnen waardoor we een verbrande geur waarnemen (als de wind slecht zit). We zullen sowieso een actief koolfilter plaatsen zodat we geen geurhinder meer ondervinden.

Nu vroeg ik mij af hoe reëel het gevaar is op koolmonoxidevergiftiging? De afstand tussen zijn schoorsteen en de toevoer voor ons ventilatiesysteem is zo'n 10 meter.

fillemon

Lid
Lid geworden
27 apr 2009
Waarderingsscore
7
Punten
18
dit is een probleem dat je vaker hoort.

Co vergifting zal wel meevallen, maar wat adem je nog allemaal in ?

zelfs als is de verbranding goed en is het hout "puur natuur", dan heb je nog een hoop schadelijke lees kankerverwekende stoffen. zelfs al ruik je niets, verre van gezond.

als je kan : de inlaat van je ventilatie versteken,

of desnoods de buurman trakteren op een extra stuk pijp zodat die hoger kan.

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Inderdaad, rekening mee houden bij de plaatsing en ver weg blijven van schoorstenen. Het is nu toch ook niet dat die schoorsteen daar nog niet stond he...

Lid geworden
22 dec 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hier net hetzelfde probleem.

Bijkomend is dat onze buurman deuren, kasten en wat weet ik nog allemaal dat de mensen uit de buurt bij hem dumpen opstookt.

Heb hier al contact voor opgenomen met de gemeente, maar niks aan te doen. Ze hebben hem enkel een brief gestuurd waarin stond wat je mocht opstoken. kunnen moeilijk een inval doen en zijn hout-stash gaan bekijken was hun antwoord.

Maar als het van dat windstil, mistig weer is, dan valt die vieze rook gewoon op ons huis en trekken we hem ook binnen met ons ventilatiesysteem.

Wij zetten het dus uit als we het merken...

Steven

Lid geworden
3 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn omringd door houtstokende buren. Enkel op een mistige dag is die stank rondom ons huis. Dan merken we een licht gerookte geur in huis. Dan maakt het echt niet uit waar de inlaat staat.

We merken een verschil tussen een filter aan het eind van de winter en die aan het eind van de zomer. Die eerste is gewoon zo zwart als zwarte piet!

Ik vind het wel spijtig dat er zoveel op hout wordt gestookt. De was buiten hangen nu is uit ten boze. Een wandeling op een zonnige winterdag in de wijk is ook geen goed idee. Je komt uitgerookt binnen!

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Tja, dat is dan geen verband meer met het ventilatiesysteem... op welke manier je op dat moment ventileert, je zal altijd die geur krijgen.

Hetzelfde als je op de boerenbuiten omringd bent door boeren en koeiestallen, enz... wat je buiten ruikt, ga je binnen ook ruiken als je goed ventileert.

Waar ik het over had, was dat je de problemen niet moet gaan opzoeken of verergeren door de aanvoer van de D unit te dicht bij een schoorsteen te zetten. Let daar op.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan