• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ventilatiebuizen tijdens ruwbouw

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Berichten
47
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hey iedereen,

Onze bouw is nog bijlange niet water-laat staan winddicht (binnenmuren staat er en ze zijn halfweg de buitengevel). Maar dak ligt er dus nog niet op, nog geen ramen, en 2 grote dakopeningen voor dakramen).

Nu wil onze architect al de ventilatiebuizen laten leggen (dus ook die van dak etc.), die dan eigenlijk qausi volledig bloorgesteld zijn aan regen, vuil, de metsers die nog rondlopen, etc. Dak zal passen binnen een maand gelegd worden en ramen pas binnen 3-4 maand).

Moet ik mij hiier zorgen overmaken, of gebeurt het vaker dat ventilatiebuizen zo vroeg gelegd worden?
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Buizen moeten na het plakken gelegd worden.
Hmja, ik weet dat er verschillende volgordes mogelijk zijn. Maar als buizen na het plakken komt, komt buizen na electriciteit dus? En dan moet je die buizen daar nog tussenkrijgen?

BIj ons was het buizen ventilatie, electriciteit, isolatiechappe, vloerverwarming, chappe, en dan plakken.
Eerst afvoeren
dan ventilatie
dan de rest
ik zeg eerst plakken omdat anders de luchtdichtheid niet goed is daar waar de kanalen en andere infra vlak tegen de muur bevestigd worden.
zo kan er nadien niet meer gepleisterd worden met alle gevolgen van dien mbt luchtdichtheid.
betonplex plaat tegen de muur waar je die wilt bevestigen., is vaak toch een technische schacht. randen afgetaped en in de hoeken vloeibaar rubber, zo hebben wij het toch gedaan alleszins


Dag iedereen,

Betreft een D-systeem Zehnder Comfo Air Q600 ERV. Buizen 100% HDPE dia 90mm. Plat dak. Reden dat dit nu al zou gebeuren is.puur dat het beter inplanting van aannemer uitkomt en om later tijd te winnen gezien we amet serieus wat vertraging van ruwbouw zitten.
Ik heb dezelfde buizen, die kunnen in de druklaag, wss is uw archi dat ook van plan?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Snap niet echt het probleem .
Als architect en aannemer de verantwoordelijkheid dragen voor de plaatsing van die ventilatie en rekening willen houden met de nodige plaatsingsvoorschriften ???
Welk argument kun je dan aanbrengen om dat tegen te houden?
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
@jm188
Ik plan ook luchtkanalen van diameter 90mm in te storten in de druklaag ... waarschijnlijk UniflexPlus 90mm.
Maar mijn stabiliteitsingenieur wees mij erop dat de druklaag (en zelfs misschien predallen) mogelijk dikker moeten dan. Heb jij daar weet van?
En hoe heb jij de luchtkanalen van 90mm diameter onder de tralieliggers van je predallen gekregen? Heb je die dan door geknipt? :unsure:
Want standaard steekt een tralieligger maximum 50mm uit de predal.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
die zijn inderdaad hier en daar (zo weinig mogelijk) doorgeknipt.
Bij ons was de druklaag 15cm, onze architect/stabiliteitsingenieur heeft hier inderdaad rekening mee gehouden.1612184858031.png
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Goedemorgen, mensen,

Druklaag: vloeren zijn identiek in Duitsland. Duitsers passeren HDPE kanalen DN75 tussen schroot.

Op de foto van jm188, als ik verschillende HDPE buizen naast elkaar zie en een hoop schroot geknipt ... dan schrik ik.

Sommige architecten (of aannemers) in Duitsland weigeren deze HDPE-gootinstallaties in de storten de druklaag ... zonder het akkoord van een betonexpert (betoningenieur in Frankrijk).
 

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Berichten
47
Waarderingsscore
1
Punten
8
dag iedereen, bedankt voor jullie reacties. predallene n druklaag zijn al gestort, dus bedoeling is dat die buizen rechtstreeks in de vloer komen (er is wel rekening gehouden met de verhooge vloerhoogte via compensatie door hogere bruto plafonds)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Goedemorgen, mensen,

Druklaag: vloeren zijn identiek in Duitsland. Duitsers passeren HDPE kanalen DN75 tussen schroot.

Op de foto van jm188, als ik verschillende HDPE buizen naast elkaar zie en een hoop schroot geknipt ... dan schrik ik.

Sommige architecten (of aannemers) in Duitsland weigeren deze HDPE-gootinstallaties in de storten de druklaag ... zonder het akkoord van een betonexpert (betoningenieur in Frankrijk).
Zelfde verhaal op project in Antwerpen
ronde buizen mochten niet pal naast elkaar liggen voor IR stab
fabrikant predal ook goedkeuring gevraagd ...
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Goedemorgen, mensen,

Druklaag: vloeren zijn identiek in Duitsland. Duitsers passeren HDPE kanalen DN75 tussen schroot.

Op de foto van jm188, als ik verschillende HDPE buizen naast elkaar zie en een hoop schroot geknipt ... dan schrik ik.

Sommige architecten (of aannemers) in Duitsland weigeren deze HDPE-gootinstallaties in de storten de druklaag ... zonder het akkoord van een betonexpert (betoningenieur in Frankrijk).
tja, dan heb je maar bang, als de stabiliteit ingenieur er zijn stempel op zet... op wie moet je anders vertrouwen?
je ziet daar ook het "ergste" punt, aan de technische schacht.
overal ligt extra wapening, op verschillende plaatsen zijn nog extra wapeningsstaven bijgelegd (niet afgebeeld)

een jaar later heb ik in ieder geval geen enkel barstje in mijn plakkerij.


een hoop schroot geknipt... ik dacht dat dat wapening heette, maar ik kan mij vergissen
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
@jm188 Bedankt voor de duidelijke foto. Inderdaad, als de stabiliteitsingenieur zijn goedkeuring geeft is het toch OK zeker.

Maar weet jij hoe hoog die tralieliggers uit de predallen steken? Want je hebt ze inderdaad doorgeknipt om met die 90mm kanalen te paseren. Maar het wapeningsnet ligt er aansluitend boven. Dat kan toch zo veel niet schelen?

Weet je nog het verschil in dikte van predallen en druklaag, indien je de kanalen niet instortte?
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
@jm188 Bedankt voor de duidelijke foto. Inderdaad, als de stabiliteitsingenieur zijn goedkeuring geeft is het toch OK zeker.

Maar weet jij hoe hoog die tralieliggers uit de predallen steken? Want je hebt ze inderdaad doorgeknipt om met die 90mm kanalen te paseren. Maar het wapeningsnet ligt er aansluitend boven. Dat kan toch zo veel niet schelen?

Weet je nog het verschil in dikte van predallen en druklaag, indien je de kanalen niet instortte?
was idd meer dan 5 cm zoals jij al aanhaalde, ik denk dat die een 10cm waren, voor de dikte was er bij ons al van begin rekening gehouden met de buizen dus dat weet ik niet
 

splash

Nieuw Lid
Lid geworden
21 okt 2010
Berichten
47
Waarderingsscore
3
Punten
8
bij ons waren het galva buizen (125, 160 en 200) en die werden tijdens de constructie van het dak al in de onderste driehoek van het dak geplaatst, omdat dit nadien niet meer mogelijk is om er lange stukken buis tussen te krijgen. Uiteinden hadden we voorzien van plastic folie zodat de binnenkant ten allen tijde proper bleef.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan