ventilatiebuizen en boren

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik moet binnenkort een gyprocwand plaatsen als scheiding.

Nu zie ik toevallig dat hier en daar ventilatiebuizen lopen :( (systeem d)

Nu ik weet dat er niet zoveel chape opligt.

De vraag is, stel dat ik om m'n onderste metalstud, gaatjes boor, om die vast te zetten (ik zal +- 5cm diep boren maar vrees dat ik ze zal raken)

Stel dat ik door die buizen zit.

Is dat een ramp?

Ik steek er uiteraard een plug en vijs in.

bgcw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
188
Punten
63
normaal heb je toch 6-8cm chape liggen...

teken op de boor maken dat je zeker niet te diep boort hé ;)

Lid geworden
27 sep 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
je boort gewoon naast de buizen en waar je niet kan boren zet je de metal stud vast met Tec 7 of zoiets. Enige nadeel : half uur rusten vooraleer verder te werken.

mvg de Fille

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
De vraag is wat als je er toch inzit?

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
975
Punten
113
stijn;1974594 wrote:
De vraag is wat als je er toch inzit?

Als je daar niet gerust in bent, dan lijm je toch de gehele lengte, eventueel volvlaks, daar zijn middelen genoeg voor. Tek7, Fixall .......Dat gaat heus nooit meer lopen.

Ik zou in ieder geval zeker vermijden om die buizen te doorboren. Niet zozeer voor een eventueel klein luchtlekje maar eerder omdat je dan een obstakeltje in de buis hebt dat later bij reiniging voor problemen kan zorgen.

c00kie

Big boss
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
408
Punten
83
mmm, boren in een ventilatiebuis is niet goed hé. Voor het reinigen is het niet goed zoals hierboven gezegd, maar je gaat de buis beschadigd hebben, en eventueel vuil dat door de buis gaat, gaat daar aan blijven hangen, en je gaat vroeg of laat verstoppingen krijgen... Welke diameter hebben uw buizen? 40? 50? 90? ik wist van al mijn buizen van ventilatie die in de chappe lagen, waar ze lagen...

kv nr12

Lid
Lid geworden
12 apr 2010
Waarderingsscore
3
Punten
18
Welke buizen zijn het?

Want als het bv. galvakanalen zijn in de chape, die al aan elkaar gemonteerd zijn met van die zelftappers of revetten, dan zal het wel niet op een paar extra uitsteeksels komen door die vijsjes.

Wat het risico op verstoppingen betreft, zoals c00kie aanhaalt, dat lijkt mij moeilijker in te schatten. Zou het daardoor zo ver kunnen komen?

Lid geworden
18 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Echt verstoppen misschien niet, maar toch gevoelig de diameter verkleineren en wervels veroorzaken, die het debiet verminderen.

Bij een buizensysteem met dichtlip, gelijk Lindap, is de installatie luchtdicht.

Met een gat erin, ook als een plug erin zit, kun je het niet meer luchtdicht noemen.

Ik heb geen idee hoever het de EPB beïnvloed.

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enkel vastzetten met tec7 zeggen jullie, dat zal niet weglopen?

Ook niet als ik in de horizontale metalstud die op de vloer komt, zo'n akoestische tape opkleef, en daarna die tec 7 op die tape doe, en zo op de chape?

Bovenaan