• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ventilatiebuis beschadigd, wat nu?

Lid geworden
5 jan 2019
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij het opschuren van de gespoten pur, hebben ze op verschillende plaatsen mijn PVC ventilatiebuizen (Zehnder comfort 90mm) beschadigd.

Er zitten nu kleine gaatjes op sommige plaatsen. (Zie foto 1)

Wat is de oplossing hiervoor? Stukken uit de pur snijden en vervangen?
Gaatjes afdichten met silicone? (Zie foto 2)

Alvast bedankt voor jullie reacties
IMG-20210519-WA0012.jpeg
 

Bijlagen

  • 16216887373722311525317307100345.jpg
    16216887373722311525317307100345.jpg
    232,8 KB · Weergaven: 69

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Wat doen andere mensen met ventilatie in de PUR? is dat beschermd op 1 of andere manier? Of gaat men er vanuit dat die klemmen daar niet door geraken?

Geen pur maar isolatie-chape hier. Ik heb dezelfde buizen als jij (alleen zwartkleurig). Ik had toen dezelfde vraag en heb dat gewoon uitgetest: reststuk buis genomen, vastgelegd en me uitgeleefd met wat tackers. Geen enkele tacker kreeg ik er door, hoe hard ik ook probeerde ? Het was bij mij wel eerder voor de lol, want ik had alle buizen gemarkeerd en ging ze normaal nooit raken, maar ik was wel gerustgesteld :D
Goed punt. Ik denk niet dat je die plastieken tackers door zo'n Zehnder buis krijgt.
Hier ook nooit er door geraakt. Wel elke keer die nagel vast in uw tacker ?
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Hallo vrienden,

Wees zeer voorzichtig: HDPE kanalen (Zehnder ComfoTube 90mm HDPE, Brink, andere merken) zijn kanalen met een buitenhuid voor sterkte en een "dunne" binnenhuid voor voedselkwaliteit en glad (nou ja bijna) voor reiniging.

De binnenhuid (wit of doorschijnend) is niet bestand tegen betondruk!

Ik raad aan de beschadigde HDPE-liners te vervangen (voor uw gemoedsrust gedurende minstens 70 jaar). Elk vervangen HDPE kanaaldeel is mogelijk met 1 rechte verbinding tussen 2 HDPE kanalen, deze verbindingen zijn verkrijgbaar bij Zehnder, idem voor andere merken.

Gelieve geen doe-het-zelf technieken te gebruiken (siliconen, enz.) !
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Hallo vrienden,

Sinds 2010 of zo is het de grote WTW-mode (Duitsland, Oostenrijk, Nederland en zelfs in België) om HDPE-kanalen (rond of plat) in het beton van platen of dekvloeren te plaatsen.

Verwar "elektriciteitskanalen" en "ventilatiekanalen" niet met elkaar!

Naar mijn mening: op lange termijn is het een ernstige ontwerpfout om de ventilatiekanalen in het beton te plaatsen!

Kunt u zich voorstellen wat er over 50 tot 100 jaar zal gebeuren?

Waar moeten de HDPE ventilatiekanalen komen?
Het antwoord is eenvoudig: in een verlaagd plafond (onder de betonnen plaat) en eventueel op de vloer van de onbewoonde zolder.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
lol, allemaal een verlaagd plafond in de nieuwbouw zekers.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Kunt u zich voorstellen wat er over 50 tot 100 jaar zal gebeuren?
Ik niet, nee. Kan je wat meer uitleg geven?
Waar moeten de HDPE ventilatiekanalen komen? Het antwoord is eenvoudig: in een verlaagd plafond (onder de betonnen plaat) en eventueel op de vloer van de onbewoonde zolder.
In een verlaagd plafond verlies je natuurlijk wel meteen X cm hoogte. Kan het ook in een leidingenspouw? Al komen je ventielen dan in de muur ipv het plafond :(
Zijn er andere opties? Of kanalen die wel in beton/chape mogen?
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Naar mijn mening: op lange termijn is het een ernstige ontwerpfout om de ventilatiekanalen in het beton te plaatsen!
Goh, ik zie in alle eerlijkheid niet direct in waarom dit op lange termijn een probleem zou kunnen worden.
Kunt u zich voorstellen wat er over 50 tot 100 jaar zal gebeuren?

Waar moeten de HDPE ventilatiekanalen komen?
Het antwoord is eenvoudig: in een verlaagd plafond (onder de betonnen plaat) en eventueel op de vloer van de onbewoonde zolder.
Wat dat juist zal zijn binnen 50-100 jaar zullen er maar weinig mensen zich kunnen voorstellen (alhoewel ik hier niemand wil onderschatten op dit forum ;) ). Als het gaat om het versterven van HDPE kanalen of iets dat ze vinden dat ongezond er aan is binnen 50 jaar, dan kan je toch nog altijd die gewoon laten zitten in je beton en de nieuwe kanalen plaatsen in een nieuw verlaagd plafond.

PS: ik heb zelf mijn ventilatiekanalen deel op zolder, deel via valse plafonds gedaan omdat dit zo kon in een paar kleine ruimtes (bijkeuken, badkamer glv, wc en inkom) en zo alles ruimtes kunnen bedienen.
Verder ging ik ook anders een eindje mijn ruwbouw aannemer moeten wegsturen tegen ik het kon doen indien ingieten (en die gasten stuur je liever niet voor 4-5 weken weg om ze dan minstens 6 maand niet te zien of horen :ROFLMAO: ).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Als men bij het ontwerp rekening houdt met die ventilatiebuizen dan hoef je daarvoor niet overal valse plafonds te steken, enkel op een paar strategische plaatsen, zo is dat hier enkel boven een tussengang, de wc, de badkamer en het keukengedeelte. Van daaruit kunnen gemakkelijk alle ruimtes worden bereikt.
Trouwens bij verwerking in de vloer of de betonplaat verlies je over de ganse oppervlakte hoogte, de vloeropbouw komt dan namelijk zo'n 9 cm hoger.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Als men bij het ontwerp rekening houdt met die ventilatiebuizen dan hoef je daarvoor niet overal valse plafonds te steken
Of helemaal nergens vals plafond nodig.
Hier lopen de ventilatiebuizen in technische koker, in de garage en op de zolder achter de verticale benen van de spanten.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik ga werken met UniFlex+ ronde 90mm kanalen.
Voor het gelijkvloers zal ik ze rechtstreeks aanbrengen op de predallen en laten instorten in de betonnendruklaag, van het bovenliggende verdiep. Op die manier kan ik zo kort en zo recht mogelijke trajecten hanteren. Mijn colectoren zal ik onder de zoldertrap plaatsen, om ze zo toegankelijk te houden via een verwijderbare rug van de kleerkast van een kinderkamer.
Voor de verdieping, zal ik de kanalen los laten liggen op de gespoten PUR, achter de kapsteunen van het hellende dak op de bovenliggende zolder.
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Als men bij het ontwerp rekening houdt met die ventilatiebuizen dan hoef je daarvoor niet overal valse plafonds te steken, enkel op een paar strategische plaatsen, zo is dat hier enkel boven een tussengang, de wc, de badkamer en het keukengedeelte. Van daaruit kunnen gemakkelijk alle ruimtes worden bereikt.
Trouwens bij verwerking in de vloer of de betonplaat verlies je over de ganse oppervlakte hoogte, de vloeropbouw komt dan namelijk zo'n 9 cm hoger.
Hallo, vrienden,

Installatie in het verlaagde plafond van een corridor: alle WTW-fabrikanten bieden deze oplossing (Duitsland, Oostenrijk, Nederland, enz.) in Spiro Linear en HDPE Octopus.

Couloir linéaire et pieuvre.jpg

Kijk eens goed naar de foto "Corridor: Linear Spiro" in 160-125, geen enkele kanaal kruist elkaar... een echt mirakel :Fietser op zijn bek:

WTW installaties zoals op de foto hierboven, het is een "Opel". WTW-installaties "Mercedes" of "Rolls-Royce" zijn iets anders !

___________________________________________________________________________
Collecteur Spiro.jpg
Hij is niet bekend in Nederland en België. Voor de Linear Spiro in de corridor, zijn er speciale verdelers om te voorkomen dat de leidingen elkaar kruisen ... het is prachtig :oops:
 
Laatst bewerkt:

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Als men bij het ontwerp rekening houdt met die ventilatiebuizen dan hoef je daarvoor niet overal valse plafonds te steken, enkel op een paar strategische plaatsen, zo is dat hier enkel boven een tussengang, de wc, de badkamer en het keukengedeelte. Van daaruit kunnen gemakkelijk alle ruimtes worden bereikt.
Trouwens bij verwerking in de vloer of de betonplaat verlies je over de ganse oppervlakte hoogte, de vloeropbouw komt dan namelijk zo'n 9 cm hoger.
Als men bij het ontwerp rekening houdt met die ventilatiebuizen dan hoef je daarvoor niet overal valse plafonds te steken
Of helemaal nergens vals plafond nodig.
Hier lopen de ventilatiebuizen in technische koker, in de garage en op de zolder achter de verticale benen van de spanten.
Inderdaad, bij ons liggen de meeste ventilatiebuizen IN het plat dak.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan