• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ventilatiebuis beschadigd, wat nu?

Lid geworden
5 jan 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij het opschuren van de gespoten pur, hebben ze op verschillende plaatsen mijn PVC ventilatiebuizen (Zehnder comfort 90mm) beschadigd.

Er zitten nu kleine gaatjes op sommige plaatsen. (Zie foto 1)

Wat is de oplossing hiervoor? Stukken uit de pur snijden en vervangen?
Gaatjes afdichten met silicone? (Zie foto 2)

Alvast bedankt voor jullie reacties
IMG-20210519-WA0012.jpeg

Bijlagen

• 16216887373722311525317307100345.jpg
    16216887373722311525317307100345.jpg
    232,8 KB · Weergaven: 69

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.882
Punten
113
Die mannen hun verzekering vragen om op te lossen
Die zullen zeggen dat de buizen te hoog lagen voor het vooropgestelde peil van afschuren.
Best zelf de pur uitkrabben en het kapotte deel vervangen door een nieuw stuk buis

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.428
Punten
113
Die zullen zeggen dat de buizen te hoog lagen voor het vooropgestelde peil van afschuren.
Best zelf de pur uitkrabben en het kapotte deel vervangen door een nieuw stuk buis
Firma had dit dan moeten melden voor de start van de werken

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
805
Punten
113
Firma had dit dan moeten melden voor de start van de werken
Bij mij stond dat in de kleine letters van de offerte dat het om de zoveel plaats moest vastgemaakt worden en ze niet verantwoordelijk waren voor opdrijven. Dat is niet expliciet gezegd geweest bij bezoek, maar je gaat de offerte tekenen en dus "weet" je het.

Je kan proberen om via de verzekering te doen maar als die nee zeggen zou ik toch ook niet een advocaat hiervoor inschakelen.

Zoals @minoeske zegt, stuk vervangen. Dat gaat een prutswerk zijn om uit te krijgen en voornamelijk om bestaande buis (2 kanten waar niet gaat beschadigd zijn) proper te krijgen zodat je kan koppeling opsteken. Er bestaan normaal van die koppelingen om buis op buis vast te maken voor ventilatie (was toch bij mijn H-balans).

Ik zie niet zo goed hoe groot de gaten zijn, maar als alternatief zou ik nog volgende overwegen als gaten niet te groot zijn, je maakt de bovenste 90° zo proper mogelijk, en dan plaats je een "schaal" erover (kan nog stuk zijn dat je liggen hebt, opensnijden) en dan ga je dat aan de zijkanten volledig op silicone en dan nog eens met deftige tape afplakken. Er komt waarschijnlijk toch nog plastiek over voor je VW en chape?

Schets hieronder, oranje PUR, blauw bestaande buis, rood de schaal.

1621710692081.png

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.779
Punten
113
Voor de 'schaal' eventueel een stukje PVC regenpijp gebruiken.

bartus

Lid
Lid geworden
28 apr 2020
Waarderingsscore
30
Punten
18
Uiteindelijk moet de leiding gewoon luchtducht zijn.
Dus die kleine gaatjes kan toch gewoon dichten met polymeerkit denk ik.
Dan je vloer erop en dus boel is dubbel afgedicht.
De buis zal vanbinnen nog altijd reinigbaar zijn hoor

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.965
Punten
113
Niet twijfelen en de stukken vervangen. Dit is de laatste keer dat je eraan kan, die vloer breek je nooit meer open.

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
432
Punten
83
Ik volg @bartus hierin.
Kan dit veel kwaad? Nee toch? Voor de gemoedsrust kan je dit dicht spuiten met silicone, maar die koker wordt ingegoten met chappe, wat is juist het gevaar, dat je met je ventilatie unit je vloer gaat omhooggevallen blazen?

Dit volledig gaan vrijmaken en een stuk buis proberen tussensteken geeft toch evengoed voegen en mogelijks verdere knikken in de buis of whatever.
En hoe ga je achteraf de vloerisolatie herstellen? De gespoten Pur in een rechthoek wegkrappen zodat je er een Pur plaat kunt inleggen of beetje purschuim uit spuitbus of...
Dat lijken me veel grotere risico's naar plaatselijk verzakken ofzo dan ik ooit problemen verwacht door die gaten in de ventilatiebuis.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat is gewoon maar een buis waar bijna drukloos lucht door gevoerd wordt. De binnendiameter is nog altijd dezelfde, er zal dus geen verstoring van het debiet zijn. Volgens mij volstaat het om die kleine gaatjes af te plakken om er dan een lopende mortel overheen te strijken om te beletten dat er materiaal in de buis kan terecht komen tijdens de werken.
Wat zou er daarna nog kunnen mislopen ?

Lid geworden
18 jan 2015
Waarderingsscore
5
Punten
3
Ik vraag mij af of het werkelijk een gat is. Die Zehnder buizen zijn dubbelwandig. Als enkel de ribbel geraakt is, maar de binnenwand is nog intact, dan is er geen enkel probleem, lijkt me.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.965
Punten
113
Als je dit dicht smeert, het zal wel luchtdicht zijn. Maar daar passeert wel 75m3 lucht per uur.
Als je een braam hebt riskeer je wervelingen en geluid misschien?
Kan die silicone kit 30 jaar meegaan, is die bestand tegen die constante luchtverplaatsing?

Ik zou het risico niet nemen.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
578
Punten
113
Zeker dat je er door zit? Op de foto lijkt het alsof je alleen de ribbels hebt geraakt. Die Zehnder buizen hebben van buiten ribbels maar hebben nog een 2e gladde witte binnenlaag. Als die niet geraakt is zou ik er ook wat polymeer kit op smeren en er mij niet te veel zorgen om maken.

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Waarderingsscore
135
Punten
43
Camera inspectie om zeker te zijn van gaten in de binnenlaag ? en dan beslissen wat te doen. Als er inderdaad geen gaten zijn ben je toch al gerust en als ze er wel zijn dan kan er nog tot meer of minder drastische maatregelen over gegaan.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Persoonlijk zou ik niet teveel met lijmen/polymeren/siliconen prutsen.
Als er iemand OSB legt steigert bij wijze van spreke half BI in het kader van formaldehyde en de gassen dat dit voortbrengt en nu zou je nota bene uw verluchtingskanalen gaan oplappen met van die produkten die er niet voor gemaakt zijn.

Zit je echt door de binnenwand? Vervang dan dat stuk buis.
Zit je er niet door, leg dan op die plaatsen al een extra stuk VVW folie en prik dat vast in de pur. Gewoon om te vermijden dat er alsnog tussen nu en VVW toch gaten zouden komen.

Hoja: eens je VVW folie ligt zou ik precies met een spuitbus uw ventialtie parcours uittekenen op die folie. kwestie dat je bij het tackeren daar rekening mee kan houden want anders zij uw ventilatiebuizen een gatenkaas.

bartus

Lid
Lid geworden
28 apr 2020
Waarderingsscore
30
Punten
18
Tis ook maar lucht he...
Geen gas of olie die zou lekken...

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
432
Punten
83
Hoja: eens je VVW folie ligt zou ik precies met een spuitbus uw ventialtie parcours uittekenen op die folie. kwestie dat je bij het tackeren daar rekening mee kan houden want anders zij uw ventilatiebuizen een gatenkaas.
Zeer goed tip lijkt me, als die ventilatiebuizen inderdaad zo hoog liggen dat ze mee afgefreesd worden.

Wat doen andere mensen met ventilatie in de PUR? is dat beschermd op 1 of andere manier? Of gaat men er vanuit dat die klemmen daar niet door geraken?

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
578
Punten
113
Zeer goed tip lijkt me, als die ventilatiebuizen inderdaad zo hoog liggen dat ze mee afgefreesd worden.

Wat doen andere mensen met ventilatie in de PUR? is dat beschermd op 1 of andere manier? Of gaat men er vanuit dat die klemmen daar niet door geraken?
Vaak ligt er niet te veel vvw op verdieping. En je kan ook je vvw buizen vastmaken op Inox roosters ipv tacken

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Waarderingsscore
18
Punten
18

Geen pur maar isolatie-chape hier. Ik heb dezelfde buizen als jij (alleen zwartkleurig). Ik had toen dezelfde vraag en heb dat gewoon uitgetest: reststuk buis genomen, vastgelegd en me uitgeleefd met wat tackers. Geen enkele tacker kreeg ik er door, hoe hard ik ook probeerde ? Het was bij mij wel eerder voor de lol, want ik had alle buizen gemarkeerd en ging ze normaal nooit raken, maar ik was wel gerustgesteld :D

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Waarderingsscore
578
Punten
113

Geen pur maar isolatie-chape hier. Ik heb dezelfde buizen als jij (alleen zwartkleurig). Ik had toen dezelfde vraag en heb dat gewoon uitgetest: reststuk buis genomen, vastgelegd en me uitgeleefd met wat tackers. Geen enkele tacker kreeg ik er door, hoe hard ik ook probeerde ? Het was bij mij wel eerder voor de lol, want ik had alle buizen gemarkeerd en ging ze normaal nooit raken, maar ik was wel gerustgesteld :D
Goed punt. Ik denk niet dat je die plastieken tackers door zo'n Zehnder buis krijgt.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan