Ventilatie Systeem C / Doorstroomopeningen

dkl

Lid geworden
6 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens bouw&advies was het minimum 8mm ipv 1cm onder de deur

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.362
Punten
113
Ernieken wrote:
stonebiker wrote:
VRWerner wrote:
Carbonblack wrote:
De boete :lol:

Weet er iemand hoeveel deze boete is.

En hoe moet je dat bewijzen dat je 1cm speling hebt onder de deur, als je rooster steekt kun je de factuur als bewijs meegeven aan u verslaggever

Ik ga ook voor de boete!

Eerste 2 jaar steek ik sowieso geen deuren (sowieso open living/keuken/mezzanine)

(Toilet en badkamer staan wel direct verbonden met de ventilatieschacht van de schouw)

Ik zou ook graag te weten komen hoeveel de boete bedraagt voor die onreglementaire binnendeuren?

PS. 1 cm is te veel! Belachelijk gewoon!

Wat is daar zo belachelijk aan? Al eens een deur gezien met een spleet van 1cm onderaan? Als je er niet bewust op let valt het niet eens op, dat is mijn ervaring alleszins.

juist, bij ons ook, niemand ziet het tot je iets zegt

Lid geworden
28 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aan al de paniekzaaiers hier, wij hebben ook systeem c en dus ook 8mm vrije ruimte onder onze binnendeuren. Ik kan jullie garanderen dat je dit totaal niet ziet en tocht is er al evenzeer niet.

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
5
Punten
38
stonebiker wrote:

Eigenlijk is dat wel bijzonder: mensen gaan roosters boven hun ramen steken en zorgen dan nadien door haast luchtdichte deuren te plaatsen dat die roosters niet gaan kunnen verluchten.

Walter

Lid geworden
9 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Roel,

Wij zouden ook de voorkeur geven aan het systeem C in combinatie met verluchtingsroosters.

Kun je ons een richtprijs geven van een systeem C?

Alvast bedankt!

Groetjes

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Baantje wrote:
Aan al de paniekzaaiers hier, wij hebben ook systeem c en dus ook 8mm vrije ruimte onder onze binnendeuren. Ik kan jullie garanderen dat je dit totaal niet ziet en tocht is er al evenzeer niet.

Voor alle duidelijkheid; die vrije ruimte onder de binnendeuren is onafhankelijk van het type ventilatiesysteem.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
dkl wrote:
Volgens bouw&advies was het minimum 8mm ipv 1cm onder de deur

Dat is afhankelijk van de breedte van de deur. Voor een 'standaard' 83cm deur klopt dit, maar vele hebben slechs 73cm deuren aan toilet en soms slaapkamers.

Voor de keuken heb je dubbel zoveel nodig.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
stirreke wrote:
Zou het ook niet mogelijk zijn om bv via roosters in het vals plafond verbinding te hebben met alle ruimten zodat die spleten ed. overbodig worden?

Alternatieven zijn roosters in de muur, roosters in de deur... Maar dat zal een stuk duurder zijn dan een eenvoudige spleet onder de deur.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
stonebiker wrote:
Ik zou ook graag te weten komen hoeveel de boete bedraagt voor die onreglementaire binnendeuren?

Je Architect of EPBverslaggever kan dit perfect uitrekenen.

stonebiker wrote:

Is inderdaad belachelijk. :roll: Geef mij maar een deur die nog geen mm boven de vloer sleept. Dan heb je na verloop van tijd zo'n mooie schuurlijnen in je vloer. :lol:

De meeste binnendeuren hadden vroeger al 'standaard' een 5-6mm spleet. Die paar extra mm's gaan echt het verschil niet maken hoor.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.362
Punten
113
Blue wrote:
Beste Roel,

Wij zouden ook de voorkeur geven aan het systeem C in combinatie met verluchtingsroosters.

Kun je ons een richtprijs geven van een systeem C?

Alvast bedankt!

Groetjes

er zijn raamroosters van 50 € per meter en ook van 150 per meter, wat wil je?

hoeveel badkamers, toiletten heb je? voor elk een afzonderlijke ventilator en korte buis, met elk hun gevelrooster

of veel buizen centraal aansluiten op één ventilator ?

reken op minimaal 3000 €

Lid geworden
9 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

De invisivent roosters werden reeds besteld (bij het lot van het aluminiumschrijnwerk).

We hebben twee badkamers en twee afzonderlijke toiletten en ik wou gewoon even een richtprijs weten voor alleen het systeem C.

Groetjes

D&A

Lid geworden
11 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Even praktisch vraagje...

Wij hebben ook besloten om systeem C te plaatsen.

Onze architect en tevens onze EPB-vrouw heeft de ventilatiewaarden voor ons uitgerekend maar nog niet in welke ramen er effectief roosters moeten voorzien worden en van welke deuren 1cm af moet en dergelijke.

Dit zou de taak van de ramenleverancier zijn. (Verona in ons geval)

Klopt dit of is dit eigenlijk ook haar taak?

Grjts

D&A

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Is niet zo moeilijk hoor

Je moet eerst weten voor welke roosters je kiest omdat de debieten per type kunnen verschillen.

Als je weet wat het debiet van je roosters per lopende meter is weet je hoeveel meter rooster je minimum nodig hebt.

Dan even kijken hoe dat uitkomt met je ramen, het is interessant dat je rekening houdt met je gevelzicht (vb raam met en zonder rooster naast elkaar heeft een verschillend uitzicht)

Je krijgt altijd een doorstroom van je droge ruimtes (leefruimtes= living, slaapkamers,...) al dan niet door je circulatie zones (gangen) naar je natte ruimtes (wc, wasplaats, keuken, badkamer,...)

Dus onder die deuren moet een doorstroomopening voorzien zijn.

Waarschijnlijk heb je wel een plan gekregen met pijltjes waar er lucht aangevoer en waar er lucht afgevoerd moet worden in een ruimte?

D&A

Lid geworden
11 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja... niet dus. Enkel dat blad waar de ventilatiewaarden opstaan. Meer heb ik niet gezien.

Lid geworden
23 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zouden ook voor C(+) gaan, maar ik heb daar toch nog enkele vragen bij.

vraag 1) Mag ik onze woning opdelen in twee ventilatiedelen?

D.w.z 1=gelijkvloers & 2=kamers.

Het voordeel is dat ik niet zoveel buizen ga moeten steken en ik gemakkelijk doorvoer kan creeren. Maar dan wel 2 regelbare afzuigers (bvb Xtravent ofzo - of iets kleiners) 1=washok & 2=badkamer

vraag 2)

Ik heb ook alles al eens berekend, rekening houdend met minima en beperkingen.

Gelijkvloers :Aanvoer: Living 136m³; Afvoer: open keuken 75m³ / WC 25 / washok 50

Verdiep: Aanvoer: Kamers 36 + 36 + 25; Afvoer: WC 25 / Badkamer 50

Wat ik dus niet begrijp is dat de aanvoer zelden gelijk is aan de afvoer. Moet dat dan nooit gelijk zijn, zijnde de grootste totale waarde?

Bij mij bvb dus:

gelijkvloers: aan= 136 af=150: dus aanvoer ook 150???

verdiep: aan=97; af= 75: dus afvoer ook 97???

thx

Lid geworden
22 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Boterham wrote:
Wij zouden ook voor C(+) gaan, maar ik heb daar toch nog enkele vragen bij.

vraag 1) Mag ik onze woning opdelen in twee ventilatiedelen?

D.w.z 1=gelijkvloers & 2=kamers.

Het voordeel is dat ik niet zoveel buizen ga moeten steken en ik gemakkelijk doorvoer kan creeren. Maar dan wel 2 regelbare afzuigers (bvb Xtravent ofzo - of iets kleiners) 1=washok & 2=badkamer

vraag 2)

Ik heb ook alles al eens berekend, rekening houdend met minima en beperkingen.

Gelijkvloers :Aanvoer: Living 136m³; Afvoer: open keuken 75m³ / WC 25 / washok 50

Verdiep: Aanvoer: Kamers 36 + 36 + 25; Afvoer: WC 25 / Badkamer 50

Wat ik dus niet begrijp is dat de aanvoer zelden gelijk is aan de afvoer. Moet dat dan nooit gelijk zijn, zijnde de grootste totale waarde?

Bij mij bvb dus:

gelijkvloers: aan= 136 af=150: dus aanvoer ook 150???

verdiep: aan=97; af= 75: dus afvoer ook 97???

thx

bij systeem C maakt het geen 'kneit' uit of je gebouw in onevenwichtstaat qua ventilatie

bij systeem D gaat de software er zelf rekening met houden.

als ge systeem C+ steekt met den xtravent ventilator kunt ge bij uw epb berekening een waarde ingeven van 1.02 (kwaliteit van uitvoering. staat onder installaties->ventilatie) ge moet maar eens aan renson een stavingstuk daarvoor vragen. ik heb het op mijn werk liggen.

normaal staat die op 1.50 en dit scheelt hem veel punten.

ook kunt ge uw laatste rooster voor uw ventilator (of spleet onder de deur) rekenen met een 10Pa zodat je meer debiet krijgt over uw 70cm²

Lid geworden
23 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Witten wrote:
bij systeem C maakt het geen 'kneit' uit of je gebouw in onevenwichtstaat qua ventilatie bij systeem D gaat de software er zelf rekening met houden.

als ge systeem C+ steekt met den xtravent ventilator kunt ge bij uw epb berekening een waarde ingeven van 1.02 (kwaliteit van uitvoering. staat onder installaties->ventilatie) ge moet maar eens aan renson een stavingstuk daarvoor vragen. ik heb het op mijn werk liggen.

normaal staat die op 1.50 en dit scheelt hem veel punten.

ook kunt ge uw laatste rooster voor uw ventilator (of spleet onder de deur) rekenen met een 10Pa zodat je meer debiet krijgt over uw 70cm²

Witten, blijkbaar kent ge iets van de EPB software... Ken je dan ook het antwoord op mijn eerste vraag? - mag ik 2 ventilatiedelen creëren en moet ik dan 2 energiesectoren aanmaken?

Lid geworden
22 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
dat weet ik niet echt goed.

daarvoor zou ik eens een plan moeten zien.

maar dan ga je twee ventilators steken?

allezins denk ik niet echt dat je dit gaat moeten opsplitsen aangezien je met systeem C zit. (dus geef je onder installaties-ventilatie twee keer systeem c in.)

tis een specialleken.

want bij hulpenergie ventilatoren staat er geschreven

'er zijn ventilatoren voor enkel bewuste ventilatie.

ik ga je het antwoord denk ik moeten verschuldigd blijven.

Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
2
Punten
0
ik heb hier ook een vraag over - ze komen vanavond de deuren opmeten en nu weet ik niet precies hoe het zit met die spleten onder de binnendeuren. We hebben systeem C+.

De keuken, living, eetplaats en bureau zijn 1 ruimte. Dan heb je de deur naar de hal toe, en de deur naar de berging. Ik neem aan dat daar een spleet van 8mm moet. Maar dan zit ik met de deur van de berging naar de kelder en van de berging naar de garage. Hier wil ik eigenlijk geen spleet om te vermijden dat al de koude lucht zomaar binnenkomt. Kan ik voor die deuren de spleet gewoon weglaten?

Bovenaan