Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Ventilatie nieuwbouwwoning

• Tags ventilatie
  • Crumpler512

Nieuw Lid
    Lid geworden
    25 feb 2018
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    Hallo allemaal,

Voor mijn eigen nieuwbouwwoning zou ik zelf de ventilatie installatie aankopen en installeren. M'n oog sprong op Vasco. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
    Vasco (offerte via Facq) stelde zelf een model 425 boost voor. Een aannemer uit de buurt een DX5 (500 m3/u). Welk systeem zou prijstechnisch voldoende zijn om de woning voldoende te ventileren? Overkill (in unit en dus ook prijs) lijkt me natuurlijk ook zonde.

In bijlage de plannen van ventilatieverslaggever en enkele renders van de woning.

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2026-04-21 om 14.59.09.png
      Scherm­afbeelding 2026-04-21 om 14.59.09.png
      228,5 KB · Weergaven: 53
    • Scherm­afbeelding 2026-04-21 om 14.59.05.png
      Scherm­afbeelding 2026-04-21 om 14.59.05.png
      249,8 KB · Weergaven: 52
    • Scherm­afbeelding 2026-04-21 om 14.59.02.png
      Scherm­afbeelding 2026-04-21 om 14.59.02.png
      193,4 KB · Weergaven: 53
    • Scherm­afbeelding 2025-12-01 om 19.47.55.png
      Scherm­afbeelding 2025-12-01 om 19.47.55.png
      1,5 MB · Weergaven: 51
    • Scherm­afbeelding 2025-12-01 om 19.47.34.png
      Scherm­afbeelding 2025-12-01 om 19.47.34.png
      1,7 MB · Weergaven: 43
    • Scherm­afbeelding 2025-11-29 om 10.35.03.png
      Scherm­afbeelding 2025-11-29 om 10.35.03.png
      1,4 MB · Weergaven: 43
    • Scherm­afbeelding 2025-11-29 om 10.34.37.png
      Scherm­afbeelding 2025-11-29 om 10.34.37.png
      1,4 MB · Weergaven: 52
    Idealiter weet je de drukval van uw volledig systeem, dan kan je kijken naar de technische fiche van de unit of hij dit (ruim) aankan op het gewenste debiet. Staat dat toevallig niet op de offerte?

Bijkomende vraag: heeft iemand ervaring met de zwarte geïsoleerde leidingen van Vasco zelf? Ik zou hier graag alles mee willen aanleggen (zowel de aan- en afvoer naar buiten) als de binnenleidingen. Of is dat overkill?
    De afwerking op het platdak zou ik graag op deze manier doen. Best hiervoor dus ook de zwarte geïsoleerde buizen gebruiken neem ik aan?
    T lijkt me ook stevig genoeg en t makkelijkst werken om deze bak ook uit een 18mm watervaste berken betonplex te maken.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-04-21 at 17.35.10.jpeg
      WhatsApp Image 2026-04-21 at 17.35.10.jpeg
      613,7 KB · Weergaven: 42
    Ik heb wel wat ervaring met vasco. Ik heb altijd hun easy flow buizen gebruikt. Dit zijn de buizen die je op de beton legt.

De aan- en afvoer van uw unit leg je steeds in geïsoleerde buizen. De buizen naar de plenums leg je in galva of kan ook in geïsoleerde maar is nergens voor nodig.

Ga geen geïsoleerde buizen leggen naar de ventielen. Gebruik daarvoor easyflow deze zijn op de debieten voorzien en geven dus ook de minste geluidsoverlast.
    Ga zelf nooit freewheelen, tenzij je perfect weet hoe en wat.

Met 350m3 benodigd is 425 debiet normaal zeker voldoende. 10% verlies heb je zowiezo wel en jij hebt 20% marge.

Binnen geisoleerde leidingen is zinloos.
    Waar zou die bak voor moeten dienen? Steek gewone leidingen in je hellingschape en daarop je plat dakisolatie dan zit dat allemaal mooi weg.

De bak is voor de aanvoer en afvoer buizen. De ruwbouwaannemer voorziet een technische schacht en op de betonplaat van het afdak kan ik deze bak makkelijk bevestigen zodat de chape er gewoon rond komt en later alles mooi af te werken is. Hij wordt natuurlijk ook geïsoleerd en langs binnen ook opgevuld met wol. Op deze manier blijven blijft zowel toe- als aanvoer laag en voldoende uit mekaar.

De leidingen/plenums voor de verdieping liggen inderdaad op het dak onder de hellingschape.

Easyflow ga ik ook gebruiken. De buizen naar plenums kan dan evengoed in galva buizen en naar de ventielen ook easyflow buisjes uiteraard.
    De buizen van toevoer en afvoer (beide dus op het dak) kan dus wel met Vasco's geïsoleerde luchtleidingen?

Voor de galva buizen naar de plenums: plaats je vlak na de DX4 (?) nog dempers of niet nodig?

D425 boost vs DX4 of 5: de laatste is als ik het goed heb gewoon een nieuwer en stiller/zuiniger model? Op zich kom ik er dan wel met een DX4 lijkt me.

Dank je

Laatst bewerkt:
    500m3/h is er zwaar over
    Kanalen over het dak, buiten is niet OK, dan heeft architect geen rekening gehouden met wetgeving ventilatie

De kanalen die OP het dak liggen liggen in de chape, onder de isolatie.
    De 2 kanalen die uitsteken zijn de toevoer en afvoer die naar de machine beneden gaan.

Ik heb nooit dempers geplaatst.

Zowel dx als d serie hoor je niet in stand 1. Als je ze wel hoort, meestal aan de unit zelf, is het tijd dat je je filters vervangt.

Die Vasco Easyflow kanalen zijn wel niet goedkoop precies, is ongeveer dubbel zo duur als kanalen van bvb. Ubbink.

Ik heb met duco gewerkt, werlt zeer vlot. Alles in de vloer tussen gelijkvloer en 1e verdiep gestoken

Ik heb Zehnder gebruikt. Blijf met alles binnen 1 merk en gebruik op elkaar afgestemde buizen/collectors. Dat maakt je eigen leven makkelijker, en hier is de qualiteit in ieder geval ook gewoon goed.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Ik heb Zehnder gebruikt. Blijf met alles binnen 1 merk en gebruik op elkaar afgestemde buizen/collectors. Dat maakt je eigen leven makkelijker, en hier is de qualiteit in ieder geval ook gewoon goed.
    Buizen tussen collector-plenums-ventilatiemonden inderdaad binnen 1 merk blijven.
    Maar de grote verdeel kanalen zijn toch gewoon standaard 150/180mm buizen.
    Ik heb een zehnder toestel, standaard galva buis en ubbink verdelers/buizen. Past gewoon op elkaar.

Ik zou ook even overwegen (als je de plaats hebt) om echte verdeeldozen te gebruiken ipv alles te verdelen via plenums in de beton/chape.
    Ik heb op zolder de ubbink verdeeldozen en daar komen alle buizen samen. 1 buis loopt dan naar 1 ventilatiemond.

Buizen tussen collector-plenums-ventilatiemonden inderdaad binnen 1 merk blijven.
    Maar de grote verdeel kanalen zijn toch gewoon standaard 150/180mm buizen.
    Ik heb een zehnder toestel, standaard galva buis en ubbink verdelers/buizen. Past gewoon op elkaar.

Ik zou ook even overwegen (als je de plaats hebt) om echte verdeeldozen te gebruiken ipv alles te verdelen via plenums in de beton/chape.
    Ik heb op zolder de ubbink verdeeldozen en daar komen alle buizen samen. 1 buis loopt dan naar 1 ventilatiemond.
    Zo bedoelde ik het eigenlijk ook...
    Je kan perfect een buis van Zehnder combineren met een toestel van Vasco.
    De galva of geisoleerde buizen is standaard 150/180.

Ik heb ook verdeelboxen van Zehnder, waarin alle buizen naar de ventilatiepunten in komen. Die zijn binnenkant bekleed met zeer goed geluid absorberend materiaal. Daardoor heb je helemaal geen overspraak tussen kamers want dat geluid valt dood in die box.

Kan iemand me exact zeggen wat het verschil is tussen de DX reeks en D- boost? De DX heeft nog wel een serieuze meerprijs maar ik weet niet of dit 'de moeite' loont. (bv. D 425 boost vs DX4 of 5)

De DX reeks is nieuwer, iets betere warmtewisselaar, iets stiller, plafondmontage is ook mogelijk, ...
    De D425 zal voldoende zijn maar hangt af of je bovenstaande zaken belangrijk vindt of je kiest voor de DX.

De verkoper zei me dat het volume niet uitmaakt tussen 425 of DX5..

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan