Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Ventilatie gemetste tuinberging (geen isolatie)

• Tags isolatie tuinberging ventilatie
  • mrnk

Lid
    Lid geworden
    31 okt 2006
    Waarderingsscore
    4
    Punten
    18
    We hebben een losstaande tuinberging van ongeveer 8mx4m, daar komt tuingerief in te staan, maar het zal ook als algemene opslagplaats gebruikt worden (misschien zelfs voor wat kledij). Het is een betonplaat met snelbouw en een gevelsteen, met een dubbele deur maar voor de rest (nog) geen openingen. Om te vermijden dat het er in de winter vriest dacht ik aan een elektrische verwarming met een thermostaat op pakweg 5 graden ofzo.

De ruimte is nog niet helemaal klaar: de betonvloer ligt nog bloot (er komt nog polierbeton op), de snelbouwstenen zijn bloot en ook het plafond zijn blote welfsels. De bouwwerken zijn al zeker een maand of 6 achter de rug en ook het dak ligt er al zo lang op, maar misschien dat er wel nog vocht uit de muren/vloet moet.

De laatste +- 5 weken is de deur niet open geweest, en ik had er wat legplanken gelegd die ik nog had liggen (MDF), en daar was denk ik schimmel op te zien. Het is er dus nogal vochtig momenteel, en dat vocht kan niet buiten. Geen probleem tijdens de werken, maar op termijn maak ik me meer zorgen in vocht dan in temperatuur.

Wat ik me dus afvraag: hoe wordt zoiets typisch verlucht? Passief of actief (met een hygrometer en ventilator bvb, zoals badkamers)? Hoe bereken je hoeveel verluchting er nodig is? Want ik lees hier en daar dat je ongeveer 1/300 tot 1/150e van het vloeroppervlak nodig hebt als verluchtingsoppervlak (gelijk verdeeld in/uit), maar als je daar met roosters gaat werken (die al snel maar 20% tot 40% van hun oppervlak als "vrije doorlaat" rekenen) heb je al snel 2 vierkante roosters van 50cmx50cm nodig (passief), en dat lijkt me nogal veel.

Ik heb het er nog niet met de architect in detail over gehad (pas volgende week), weet er iemand wat courante oplossingen zijn, of waar ik zeker op moet letten?

Je hebt nu wel net een goede periode gemist om het gebouw verder te laten uitdrogen.
    Je zal iets van verluchting moeten voorzien. Eventueel passief als iets simple als een rooster in de deur en roosters in de ramen of een ventialtie opening in muren of dak (met wat schouweffect is die laatste zeker een optie).
    Nu gaat het bouwvocht echt wel over veel vocht. Later gaat het over het feit dat het gebouw binnen afkoelt en dan risico hebt op condensatie als je geen verluchting hebt. Je hebt weinig interne vocht productie (als vloer en aanzet muren idd vochtdicht zijn).
    Iets ga je moeten voorzien. Voor een schuur kan een kipraam dat constant openstaat eventueel voldoende zijn.

Of het er gaat vriezen valt nog te bezien. Zelf zie ik dat niet als een probleem.

Walter

• Leuk
    Waarderingen: mrnk
    Nu schimmel met zo een droog weer? Raar

Droog is het niet echt hé, woensdag-donderdag was het hier 20-25% RV buiten, maar dat was de eerste keer deze zomer met die extreem warme dagen.

Zoals Walter zegt: die schimmel nu komt van het bouwvocht, de betonvloer/fundering zal nog veel vocht afgeven, en dat kan daar (nog) niet weg. Voorlopig af en toe openzetten (ik wil 't niet open achterlaten want er staat wat gerief dat anders misschien gestolen wordt).

geen raam dat je op kip kunt zetten ?

• Leuk
    Waarderingen: DDVL
    Geen isolatie en verwarmen met elektriciteit tot 5°?
    Daar krijg je het vocht nooit uit op die manier. Dauwpunt en zo...
    En vocht... bouwvocht of vocht van de weersomstandigheden.
    Het staat er al zes maanden en we hebben 2 maanden hittegolf achter de rug, tijd genoeg om te drogen.
    Dat is een blijvend probleem zelfs als je bouwvocht er al lang uit is.
    Of ga je ook elke keer je tuingerief helemaal afdrogen voor je dat terug binnen zet?
    En dat met een architect???

mdf platen hebben daar snel last van ja, van schimmel. Is echt niet gemaakt om in dergelijke omstandigheden gebruikt te worden. Neem platen uit echt hout of multiplex of betonplex.

stockeren van kledij, of in kartonnen dozen.... ik weet het ni...

Volgens mij de enige deugdelijke oplossing is dat helemaal isoleren en verwarmen tot minimum 16°.
    En dan pas praten over ventilatie.

... er ligt toch folie onder de betonplaat ?

Die dient enkel om te vermijden dat de grond het beton te snel droogtrekt.
    Heeft geen functie tov grondvocht.
    Na jaren versterft dat ook en is niet meer waterdicht.
    Is vaak ook niet eens uit 1 stuk maar losse overlappende stukken (voor 8x4 misschien wel 1 stuk).

Wel erg jammer dat dit tijdens de hittegolf dicht gebleven is, was ideaal om te drogen (eerste golf was redelijk vochtig, maar tweede was droog en zelfs eerste golf had nog marge om extra water op te nemen bij die temperaturen).

@DIY
    Ik volg en ik weet dat
    Maar ik wil ze niet de kost geven die een betonplaat storten voor een tuinhuis, fietsekot, honderen ... Waarbij er geen folie onder zit.
    Klopt dat dit vooral is om te vermijden dat de grond het beton snel droog trekt maar houdt ook optrekkend capillair vocht tegen.
    En zeker bij hoge grondwaterstand kan dat wel eens de doorslag geven.

geen raam dat je op kip kunt zetten ?
    Neen.
    Het staat er al zes maanden en we hebben 2 maanden hittegolf achter de rug, tijd genoeg om te drogen.
    Het is in die maanden niet verlucht, dus het vocht (als er al iets gedroogd zou zijn) kon niet weg.
    Of ga je ook elke keer je tuingerief helemaal afdrogen voor je dat terug binnen zet?
    Dat ben ik niet van plan :)
    Volgens mij de enige deugdelijke oplossing is dat helemaal isoleren en verwarmen tot minimum 16°. En dan pas praten over ventilatie.
    Bedankt voor je voorstel, maar ik ga het niet terug afbreken :) Ik wil het er niet te vochtig laten worden, het mag er gerust koud worden. Ik denk best boven het vriespunt, maar zelfs als het er onder gaat is dat misschien geen probleem.
    Wel onder de funderingsbalken, maar niet onder de hele plaat. Ik zie op de foto's dat er onder de plaat wel minstens 20 cm steenslag ofzo ligt, ik weet niet of er tussen die steenslag en de beton nog een folie gelegd is, de volgende folie ligt de beton er al op.
    Wel erg jammer dat dit tijdens de hittegolf dicht gebleven is, was ideaal om te drogen (eerste golf was redelijk vochtig, maar tweede was droog en zelfs eerste golf had nog marge om extra water op te nemen bij die temperaturen).
    Ja, want ook nu staat het nog dicht omdat ik er wat gerief ingezet heb. Misschien moet ik dat er uithalen (en in de woning plaatsen) en de deur open laten terwijl we uitvissen hoe en wanneer we dat gaan verluchten.
    maar houdt ook optrekkend capillair vocht tegen. En zeker bij hoge grondwaterstand kan dat wel eens de doorslag geven.
    Er is zeker een hoge grondwaterstand, want er ligt een soort buffer-beek naast.

Ik heb er een digitaal meettoestel ingezet (een datalogger) dat elke minuut temperatuur en luchtvochtigheid meet, ik zal daar eens op zien hoe het loopt. Binnen enkele weken komt er gepolierde beton in (bovenop de beton), dan zal er weer veel vocht uitkomen.

Terug
Bovenaan