• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

ventilatie D: vasco D400 luidruchtig

Lid geworden
22 apr 2011
Berichten
26
Waarderingsscore
8
Punten
3
Hallo,

wij hebben nu al een jaartje of 8/9 een vasco D400 ventilatiesysteem (ik vermoed versie II) hangen. Het valt me meer en meer op dat deze te luidruchtig is. Toen we in de woning kwamen wonen hadden we er extra aandacht voor (was toen totaal nieuw voor ons) en toen was het ventilatiesysteem relatief stil ; maar in het wc/badkamer is het lawaai nu extreem hoorbaar. Vroeger was dat totaal niet zo. Een zeldzame keer vermindert hij zelf zijn debiet en hoor je bijv in de badkamer dat het merkelijk stiller wordt.

Ik vermoedde dat een van de kinderen met de afstandsbediening geprutst had, dus heb ik geprobeerd de unit opnieuw af te stellen. De handleiding is heel brak, want de beep-tonen komen totaal niet overeen met wat erin vermeld staat na heraansluiten.

Filters worden ook flink vervangen/gereinigd, dus dat kan het ook niet zijn. Heb er ook al geluidsisolerende panelen rondgezet, maar dat helpt natuurlijk niet voor de aanzuigpunten.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand een overzicht van de verschillende beep-tonen?
Ik heb in dit forum ook gelezen dat de unit via een extern relais aanstuurbaar zou zijn, maar vind er verder geen gegevens over. Iemand (was wel voor een D450)?

dank bij voorbaat,

mvg,

Theo

ps: heb er ook eens een stroommeter aangehangen: dat ding verbruikt continu minimum 100 watt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Filters worden ook flink vervangen/gereinigd, dus dat kan het ook niet zijn. Heb er ook al geluidsisolerende panelen rondgezet, maar dat helpt natuurlijk niet voor de aanzuigpunten.
Vervangen of gepoetst? Dit is een verschil.

Visueel poetsen garandeert niet dat de filters ook schoon genoeg zijn en dus geen extra barrière vormen voor de luchttoe- en afvoer vormen en hierdoor de groep harder laten werken.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft iemand een overzicht van de verschillende beep-tonen?
Ik heb in dit forum ook gelezen dat de unit via een extern relais aanstuurbaar zou zijn, maar vind er verder geen gegevens over. Iemand (was wel voor een D450)?
Elke Vasco groep kan je normaal extern aansturen, ik meen dat er dit standaard op zit.

ps: heb er ook eens een stroommeter aangehangen: dat ding verbruikt continu minimum 100 watt!
Staat mooi in de handleiding maar hier werd, zoals je zelf duidelijk laat zien, geen aandacht aan besteed.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
en onderhoud aan het systeem? Je spreekt over 9 jaar. Een toestel dat 9 jaar non stop draait, zonder enige vorm van onderhoud... Ik sta er in deze tijden van wegwerpmaatschappij van te kijken dat die dingen blijven bollen.
Vervuiling in je buizen? Daar ooit al naar gekeken?
waarmee ik niet wil zeggen dat je geen onderhoud gedaan hebt hé ;), dit zijn vragen.

Wij laten hier ieder jaar het toestel controleren & reinigen, om de 4 à 5 jaar gebeurt er een grondige reiniging van het systeem, waar ook de buizen gereinigd worden. Als je soms foto's ziet na een jaar "niet gereinigde unit" van de schoepen van de unit, dan trek ik grote ogen. Vuil dat er toch nog doorsijpelt naar het toestel, nie normaal... En als die schoepen vuil zijn, dan moet het toestel harder werken, en als het toestel harder moet werken dan maakt het meer lawaai...
 
Lid geworden
22 apr 2011
Berichten
26
Waarderingsscore
8
Punten
3
Hoi,

alvast bedankt voor de eerste reacties, hierbij de antwoorden:

reinigen:
- iedere maand stofzuigen filters. De buitenaanzuig kan soms heel smerig zijn (ik dan ook zeer blij met het systeem, wat dat allemaal niet tegenhoud)
- ieder jaar de warmtewisselaar uitnemen en stofzuigen (en met licht natte doek) en dan kan je ook iets gemakkelijker aan de motoren, maar veel ligt daar niet.
- ieder jaar de aanzuigpunten (die zijn het meest vuil, omdat die ook in de natte ruimtes zitten). Aan de luchttoevoerpunten is meestal niets te zien (lijkt me ook logisch omdat de filters van de centrale unit dat tegenhouden).
- ieder jaar: vervangen filters. Ik heb ze nooit gewassen in de vaatwas (heb dat eens ergens gelezen). Met de nieuwe zou dat ook niet meer gaan, omdat die niet meer van groene kunstof zijn, maar een soort karton/papier-achtige filter.

Ik heb het buizensysteem nog nooit laten poetsen, omdat ik begrepen had dat dat pas na 10 jaar was. Het systeem heeft (op enkele uren na) nooit afgelegen. Het is dus niet dat ik het compleet verwaarloosd heb.

@Bob.en.bobette.bouwer
- in de handleiding (zie eerste post) staat niets over externe aansturing? Heb je daar meer informatie over:hoe en wat uitlezen? (zelfs op het elektrisch schema is niets te zien)
de beep-tonen komen echt niet overeen met de handleiding. ik heb ook al geprobeerd de remote in- en uit- te schrijven, dat lijkt te werken.
- die 100 Watt heb ik inderdaad niet op voorhand gechecked. Als je aan het bouwen bent, ben je met andere dingen bezig :). Ik wou het gewoon meegeven, gezien de prijs van elektriciteit tegenwoordig. Ik heb nog niet berekend of dit een vernieuwing zou verantwoorden.

Bijkomend:
- na een grondige jaarlijkse reiniging merk ik geen merkwaardige lawaai-afname of minder toerental of dat hij vaker het debiet vermindert. Uitlezen zou dus heel handig uitkomen.
 

Maarten Vanhoucke

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jul 2016
Berichten
189
Waarderingsscore
108
Punten
43
Als er lawaai is, gaat het waarschijnlijk vuil op de ventilatoren zijn. Of de lagers die trillen (door onbalans).
Die kan je zelf vervangen, enige handigheid nodig en vooral goed oppassen tijdens de uitvoering.
 
Lid geworden
22 apr 2011
Berichten
26
Waarderingsscore
8
Punten
3
Hallo Maarten,

dank je voor je opmerking. We gaan meer en meer in detail over de probleemstelling :) : ik heb net de lagers van een fietswiel vervangen en dat was heel duidelijk door slijtage. Bij het systeem D is het identiek hetzelfde lawaai/geluid als 9 jaar geleden. Het is net alsof het systeem continu in de hoogste stand draait en daardoor hard blaast (in de kleine kamers merken we duidelijk een verschil bij vroeger (bijv wc's).

Het scenario vervuild leek me ook eerst de oorzaak, maar gezien ik geen verschil merk na grondige reiniging is het mijns inziens toch eerder een afstelling. En daar laat de handleiding het afweten :/ (geen duidelijk overzicht met verschillende beep-codes).
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik zou kijken naar het toerental, dat lijkt me het meest aannemelijke als er geen vervuiling is.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
- in de handleiding (zie eerste post) staat niets over externe aansturing? Heb je daar meer informatie over:hoe en wat uitlezen? (zelfs op het elektrisch schema is niets te zien)
de beep-tonen komen echt niet overeen met de handleiding. ik heb ook al geprobeerd de remote in- en uit- te schrijven, dat lijkt te werken.
Er is een 0-10V aansluiting die kan je gebruiken voor de standen in te schakelen. Let op dit is niet continue maar er zitten drie triplevels op die de drie standen van de unit inschakelen.

die 100 Watt heb ik inderdaad niet op voorhand gechecked. Als je aan het bouwen bent, ben je met andere dingen bezig :). Ik wou het gewoon meegeven, gezien de prijs van elektriciteit tegenwoordig. Ik heb nog niet berekend of dit een vernieuwing zou verantwoorden.
Ergens begrijp ik dit en ergens ook weer niet. Tis per slot van rekening geen brood dat ge aan het kopen bent. Hetzelfde zag je nog niet zo lang geleden als mensen een wagen kochten, dan werd er ook niet op verbruik gelet, maar het is wel overduidelijk dat er momenteel veel aandacht naar toe gaat :) .
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Er is een 0-10V aansluiting die kan je gebruiken voor de standen in te schakelen. Let op dit is niet continue maar er zitten drie triplevels op die de drie standen van de unit inschakelen.
Zeker? Dit specifieke model van Vasco heb ik zelf niet maar heb ervaring met het model en die 1-10V-regeling is wel degelijk een volwaardige regeling met ander toerental per volt. Dus zou me vreemd lijken..

Vroeger was dat totaal niet zo.
Hoeveel vroeger? En is het geleidelijk veranderd of plots?
Ik vermoedde dat een van de kinderen met de afstandsbediening geprutst had
Als dit het geval is, zal je inderdaad moeten kijken naar de instellingen

Ben je zeker van het model? Want als de handleiding niet overeenkomt, kan je gewoon het verkeerde model voor ogen hebben.

Misschien heel onnozel: al geprobeerd om te resetten?
 
Lid geworden
22 apr 2011
Berichten
26
Waarderingsscore
8
Punten
3
Hallo,

het is een D400 zoals in deze handleiding beschreven: https://vasco.eu/sites/default/file...e/handleiding_ventilatie-unit_systeem_d_1.pdf

het kan nog de D400 EP zijn, maar deze heeft dezelfde handleiding.

- 0-10V aansluiting vind ik nergens terug. Kan je misschien tonen in de handleiding waar ik dat moet zien?

- vroeger is inderdaad moeilijk te zeggen. Ik denk dat het aantal jaren terug is en dat is niet plots gegaan anders, hadden we dat duidelijker gemerkt.

- reset:
=> unit: er zit geen knop aan, dus gewoon stekker eruit trekken: dus ja
=> afstandsbediening: ook al gereset volgens de handleiding: dat is het enige waar het volgens "het boekje" gaat en ik de juiste signalen hoor.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Zeker? Dit specifieke model van Vasco heb ik zelf niet maar heb ervaring met het model en die 1-10V-regeling is wel degelijk een volwaardige regeling met ander toerental per volt. Dus zou me vreemd lijken..
Ja zeker. Het is 0 - 10V (logisch want 1heeft geen enkele toegevoegde waarde) en is niet continue.

MAAR

Ik trek onderstaande voor TS zijn unit terug (D400). Ik heb model D425 verwisselt (is de opvolger) en die heeft 0-10V interface. TS heeft dus pech, tenzij ie zijn unit vervangt ipv bv de lagers :cool:
Er is een 0-10V aansluiting die kan je gebruiken voor de standen in te schakelen. Let op dit is niet continue maar er zitten drie triplevels op die de drie standen van de unit inschakelen.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Zeker? Dit specifieke model van Vasco heb ik zelf niet maar heb ervaring met het model en die 1-10V-regeling is wel degelijk een volwaardige regeling met ander toerental per volt. Dus zou me vreemd lijken..
Ja zeker. Het is 0 - 10V (logisch want 1heeft geen enkele toegevoegde waarde) en is niet continue.

MAAR

Ik trek onderstaande voor TS zijn unit terug (D400). Ik heb model D425 verwisselt (is de opvolger) en die heeft 0-10V interface. TS heeft dus pech, tenzij ie zijn unit vervangt ipv bv de lagers :cool:
Er is een 0-10V aansluiting die kan je gebruiken voor de standen in te schakelen. Let op dit is niet continue maar er zitten drie triplevels op die de drie standen van de unit inschakelen.
Hier hangt de D425 ;) met volwaardige 1-10V regeling. Elke aanpassing aan de voltages geeft ander toerental (hoor- en meetbaar). 0V sturen zet de unit in “standenschakelaar”-modus en negeert de verdere wijzigingen. Dus van 1V tot 10V regelbaar. Vasco spreekt van 0-10V maar 0V is dus “geen regeling”.

De vorige reeks had ook al analoge sturing. Dus waarschijnlijk al twee reeksen geleden.

Hanteer je de handleiding die bij de unit zat of de online-versie?
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Hier hangt de D425 ;) met volwaardige 1-10V regeling. Elke aanpassing aan de voltages geeft ander toerental (hoor- en meetbaar). 0V sturen zet de unit in “standenschakelaar”-modus en negeert de verdere wijzigingen. Dus van 1V tot 10V regelbaar. Vasco spreekt van 0-10V maar 0V is dus “geen regeling”.
Ik ben niet akkoord met de naamgeving :devilish:. 1- 10V wil zeggen dat bij kabelbreuk of ...het toestel uitschakelt en dat is hier niet. Uiteraard is het logisch omdat je de unit niet mag uitzetten.

Verder heb je volledig gelijk. Ik heb een D350 geinstalleerd in een project van mij en zelf heb ik de DX5. Ik was er quasie zeker van gelezen te hebben dat het werkte met drie triplevels. Daarom ben ik ook in manual van de DX5 gaan kijken en ook hierin staat deze funcitonaliteit beschreven.

Het is tijd voor verlof :cool:

Two thumbs up voor @getmixedup !
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
@getmixedup: Hier hangt de D425 ;) met volwaardige 1-10V regeling. Elke aanpassing aan de voltages geeft ander toerental (hoor- en meetbaar). 0V sturen zet de unit in “standenschakelaar”-modus en negeert de verdere wijzigingen. Dus van 1V tot 10V regelbaar. Vasco spreekt van 0-10V maar 0V is dus “geen regeling”.
Hallo,

sorry dat ik een "Forumleiding" tegenspreek. Een 0-10v werkt niet op deze "simplistische" manier.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
@getmixedup: Hier hangt de D425 ;) met volwaardige 1-10V regeling. Elke aanpassing aan de voltages geeft ander toerental (hoor- en meetbaar). 0V sturen zet de unit in “standenschakelaar”-modus en negeert de verdere wijzigingen. Dus van 1V tot 10V regelbaar. Vasco spreekt van 0-10V maar 0V is dus “geen regeling”.
Hallo,

sorry dat ik een "Forumleiding" tegenspreek. Een 0-10v werkt niet op deze "simplistische" manier.
Hoe werkt ze dan wel en ik stel voor om in het engels te posten. I propose that you repley in English to avoid misunderstanding.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
@getmixedup: Hier hangt de D425 ;) met volwaardige 1-10V regeling. Elke aanpassing aan de voltages geeft ander toerental (hoor- en meetbaar). 0V sturen zet de unit in “standenschakelaar”-modus en negeert de verdere wijzigingen. Dus van 1V tot 10V regelbaar. Vasco spreekt van 0-10V maar 0V is dus “geen regeling”.
Hallo,

sorry dat ik een "Forumleiding" tegenspreek. Een 0-10v werkt niet op deze "simplistische" manier.
Hoe werkt ze dan wel en ik stel voor om in het engels te posten. I propose that you repley in English to avoid misunderstanding.
Gewoon negeren.. blaast in elk topic over ventilatie heel hoog van de toren maar slaat de bal vaak mis. Zelfs als je de vertaalfouten in rekening neemt. Enkel hij kan gelijk hebben…
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
in elk topic over ventilatie
Maar het gaat hier over een 0-10V regeling dat heeft uiteindelijk niets met ventilatie te maken. Misschien heeft ie wel vernieuwende inzichten over regeltechniek :cool: .

Gewoon negeren
Daar heb ik altijd moeite mee, ik woon te kort bij de NL grens.:LOL:
Op gsm krijg je de “handtekening” niet te zien. Maar jij hebt dat over dat varken en de modder staan zeker :p
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
1-10V heb ik toch ook altijd gezien als een analoog signaal voor een bepaalde meetwaarde of setwaarde en met een lineaire schaal.
1V is de ondergrens van de waarde die het vertegenwoordigt en 10V is de bovengrens.
0V is er inderdaad om het onderscheid te kunnen maken tussen "geen signaal" en "wel signaal, tegen de ondergrens aan".

Zelfde principe voor een 4-20mA analoog signaal, waarbij 4mA de ondergrens is van een valabel signaal en 0mA "geen signaal" is.

Alléja zo heb ik het toch altijd geleerd.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan