• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ventilatie D - 's nachts te hoge CO2

yvescrv

Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Berichten
119
Waarderingsscore
23
Punten
18
Beste forumleden

Bij onze renovatie (EPB) werd er een ventilatie D (Zehnder Comfoair q350) geplaatst door een aannemer.
Op zich heel tevreden van hun werk; ze hebben in de mate van het mogelijke alle buizen netjes weggewerkt gekregen - en volgens de architect is alles ook volgens de regels van de kunst geplaatst en ingeregeld.

Ik heb thuis een Loxone systeem met CO2 meters - aangesloten op de Ventilatie Bouwsteen van Loxone die de ventilatie unit aanstuurt.
's Nachts met de slaapkamerdeur gesloten en 2 slapende personen stijgt de CO2 snel naar waarden boven 1000 ppm. Dit is de waarde (die we allemaal dankzij Corona kennen) die "relatief" propere lucht aangeeft.

Om onder die 1000pm te blijven moet de unit wel aanzienlijk draaien (50%-60%) wat natuurlijk op een stille slaapkamer wel wat geluidsoverlast met zich meebrengt.

Graag had ik onder deze drempelwaarden gebleven. Wat zijn mijn opties?
-Ventiel wat meer opendraaien
-Opening onder de deur wat vergroten (nu 10mm)
-Ventiel wat meer opendraaien + opening onder de deur wat vergroten (nu 10mm)
-Extractie voorzien (buizen liggen op de zolder - nog niet ingewerkt)

Alvast bedankt

Y.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
De kans is groot dat de zone waarin je ligt, en dus inademt en uitademt, nog een stukje hoger ligt dan wat er op de rode lijn aan de deur gemeten wordt. Het is niet omdat er in een andere hoek van de kamer een lagere waarde wordt gemeten, dat je dan maar moet zeggen dat die waarde de effectieve waarde is die je in je 'inademzone' of 'als gemiddeld' zou mogen rekenen.
Daarom dat de plaatsing van ventielen en hun worp ook zo belangrijk zijn bij ontwerp.
 

yvescrv

Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Berichten
119
Waarderingsscore
23
Punten
18
Het is inderdaad niet omdat een resultaat je hypothese bevestigd dat het resultaat juist is (zoals hier duidelijk gezegd). Ik zal nog wat meer meetpunten voorzien. Maar we zijn op de goede weg!

Ik houd jullie verder op de hoogte!
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Als je nog eens meet met alle sensoren vlak bij elkaar, en over langere tijd, krijg je een idee welk aandeel van deze discrepantie aan de sensor ligt en welk aandeel aan de meetzone ligt.

Gezien jij de bron van CO2 bent, zal de concentratie rond jou hoofd het hoogste zijn in de kamer.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Opgelet met interpretatie.
wanneer er gemeten wordt in een dode hoek van de luchtstroom ga je een vertekend beeld krijgen.
Maar dat geldt voor een hotspot ook.
je deur is natuurlijk een hotspot.
Je mond is een hotspot.
ik zou denken dat de deur een vrij goeie meetplaats is: redelijke ver van uitstoot, continu circulatie van, hopelijk, redelijk goed gemengde lucht.
 

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Berichten
293
Waarderingsscore
83
Punten
28
Daarom dat de plaatsing van ventielen en hun worp ook zo belangrijk zijn bij ontwerp.
Hallo art,

Kunt u uitleggen hoe u het beste een CO2-sensor in een slaapkamer kunt plaatsen? Bedankt
 

yvescrv

Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Berichten
119
Waarderingsscore
23
Punten
18
Wederom een update:
Gemeten debieten - tussen deur open en dicht was er weinig tot geen verschil:
Stand 2: 26 m3/u - 1,05 m/s
Stand 3: 56,1 m3/u - 2.26 m/s

Dit is ook het maximum wat ik uit mijn ventiel krijg (zal waarschijnlijk een 50 m3/u ventiel zijn). Dit komt ook overeen met het instelrapport.

Ook heb ik de sensoren gekalibreerd - nu lopen de waarden redelijk gelijk. Op stand 2 pieken we op 1300ppm en dus is het eigenlijk nog te hoog. De dip in de grafiek is omdat ik het 's nachts te warm had en het raam opendeed (Lang leven de goede isolatie en luchtdichtheid).

De Zehnder CO2 meter is redelijk nutteloos. Geeft enkel Groen - Geel - Rood (dus ik kan geen waarden uitlezen). Op zich geen probleem - en hij gedraagt zich hetzelfde als de Loxone sensoren. Deze kan dus retour.

Ook een CO2 meter van het kantoor een nachtje mee naar huis genomen - deze gaf ook ongeveer dezelfde waarden aan.

Conclusie is dus: op verschillende meetpunten zijn de CO2 waarden te hoog.

Volgende stap: extractie in de badkamer iets verhogen.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2022-11-04 at 20.53.37.png
    Screenshot 2022-11-04 at 20.53.37.png
    446,7 KB · Weergaven: 8

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ventiel 50m3/h voor slaapkamer 2 pers is gewoon te klein
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
In post #5 zei je dit:
Als de deur voldoende opstaat, is er geen probleem.

In je update van net, zeg je dit:
Gemeten debieten - tussen deur open en dicht was er weinig tot geen verschil:
Dit zijn, als ik het juist interpreteerde, 2 waarnemingen die logisch gezien moeilijk met elkaar stroken?

Voor de duidelijkheid:
Wat bedoelde je juist in post #5 met "geen probleem"? Hoe kwantificeerde je dit?
Heb je nu de CO2 metingen herhaald met deur open en dicht en met diverse sensoren en wat zijn de resultaten voor deur open versus dicht bij voor de rest gelijke variabelen?
 

yvescrv

Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Berichten
119
Waarderingsscore
23
Punten
18
Hi Disco Stu

Met de gemeten debieten bedoel ik gemeten met de anemometer. Hiermee bedoel ik de effectieve output in m3/h van het ventiel. Daar de unit ingeregeld werd met deuren open, wilde ik controleren of de debieten zouden veranderen met deuren dicht. Beperkt dus.

C02 waarden met deur open zijn laag - dus hier is er geen probleem. Het is dus met de deur toe dat de waarden naar 1300ppm stijgen.

Zoals door een ander forum lid geopperd, is een andere piste de extractie in de badkamer verhogen - om zo wat meer onderdruk te creëren in de gang en dus wat meer lucht uit de ventilatie opening onder de deur te trekken. Er is een opening van 12mm wat ruim voldoende zou moeten zijn.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Als de debieten tussen deur open en toe nauwelijks van elkaar verschillen, maar de CO2 concentratie wel veel verschilt, dan kan ik dat alleen verklaren dat er doorheen het open deurgat veel "spoeling" is van lucht tussen slpkamer postie sensor en naastliggende gang, los van het netto ventilatiedebiet dat doorheen het deurgat gaat. Tenzij iemand anders nog een denkpiste heeft
Dan lijkt het me verder niet zo relevant meer om het deur-open scenario verder te beschouwen
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Mij lijkt het dat de positie van sensor hier een grote rol speelt.
Nochtans is CO2 een zwaarder gas dan lucht en zou dus eerder onderaan de kamer zitten.
toevallig geen sensor dat je op de grond tegen de deuropening kunt leggen en zo kunt vergelijken met de standaard sensor (naast de deur dacht ik?)
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
De Zehnder CO2 meter is redelijk nutteloos. Geeft enkel Groen - Geel - Rood (dus ik kan geen waarden uitlezen). Op zich geen probleem - en hij gedraagt zich hetzelfde als de Loxone sensoren.

Hoe bedoel je eigenlijk ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan