Ventilatie D in de kelder of op 1ste verdiep

Lid geworden
25 jan 2016
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hallo allen,

Wij hebben een voorontwerp binnen voor een nieuwbouwwoning met kelder, gelijkvloers en 1ste verdieping. De architect heeft de ventilatie unit D op de 1ste verdieping gezet in een afgesloten ruimte tussen twee slaapkamers en niet bijvoorbeeld in de kelder.
Met jullie ervaring, wat zijn de nadelen om de ventilatie unit D in de kelder te plaatsen ? Meer buizen dus hogere kost maar is er kans op meer "lawaaivorming" door de ventilatie unit in de kelder te plaatsen dan op het 1ste verdiep ?
Dank bij voorbaat,
Mvg,
Olivier

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.359
Punten
113
Uw ventilatieunit moet binnen het beschermd volume staan.
Verder zijn er geen te verwachten problemen met lawaai ofzo.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Uw ventilatieunit moet binnen het beschermd volume staan.
Verder zijn er geen te verwachten problemen met lawaai ofzo.
Ik vind dat persoonlijk niet nodig, die kan wat mij betreft net zo goed in de kelder staan buiten het beschermd en luchtdicht volume. Het is wel best dat je dan vanuit de kelder enkel de twee hoofdleidingen voor pulsie en extractie luchtdicht en zo kort mogelijk tot binnen brengt. Je zal zeker minder risico op geluid hebben vanuit een kelder die luchtdicht is afgesloten van de rest van de woning.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.359
Punten
113
Ik dacht dat dit vanuit epb controle 'verplicht' was om binnen het beschermd volume te blijven? Maar mits enkele minpunten op je epb kan het misschien wel?

Qua performance heb ik er ook geen bezwaar tegen, dat gaat niks uitmaken.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.935
Punten
113
Ik dacht dat dit vanuit epb controle 'verplicht' was om binnen het beschermd volume te blijven? Maar mits enkele minpunten op je epb kan het misschien wel?

Qua performance heb ik er ook geen bezwaar tegen, dat gaat niks uitmaken.
Niet verplicht

@TS is het haalbaar om vanaf kelder 2 buizen naar buiten te brengen zonder te veel problemen, waterdicht …

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Waarderingsscore
107
Punten
43
Bij ons wordt de ventilatie ook in de kelder geplaatst vanwege pro,
- plaats en gemakkelijkere plaatsing/onderhoud.
- eventueel geluid.
- geen dak doorvoeren maar door keldermuur boven eigenlijke maaiveld aan noordzijde gebouw.
- directe aansluiting aan unit BWW.
- toevoer en afvoer naar verdeelboxen in geïsoleerde deel van kelder dus geen verdelers op de verschillende niveaus. Geselecteerde toevoerleidingen kunnen later nog individueel worden aangesloten op een warmtebatterij (indien nodig, warmte komt dan uit buffervat SWW die ook in het geïsoleerde kelder gedeelte gaat komen).

Contra,
- betere afwerking/afdichting bij doorvoeren keldermuur om water tegen te houden maar is zeker te doen

bir

Actief Lid
Lid geworden
7 dec 2018
Waarderingsscore
27
Punten
28
en kan condens afvoer nog weg als toestel in kelder staat ?

VMCDFH

Actief Lid
Lid geworden
4 jan 2020
Waarderingsscore
73
Punten
28
Met jullie ervaring, wat zijn de nadelen om de ventilatie unit D in de kelder te plaatsen ? Meer buizen dus hogere kost maar is er kans op meer "lawaaivorming" door de ventilatie unit in de kelder te plaatsen dan op het 1ste verdiep ?
Dank bij voorbaat,
Hallo Olivier,

Ik ben het altijd eens met #charel ... maar in uw geval is er een kleine discrepantie!

Als uw kelder bewoond en verwarmd is, moet u de WTW in de kelder plaatsen.

Als uw kelder niet bewoond en niet verwarmd is, is het beter om de WTW op de 1e verdieping te plaatsen.

PS) Als u kiest voor een stille WTW (Maico WS, enz.), is een installatie in een kamer tussen 2 slaapkamers geen probleem. Maar het kan de installatie een stuk vereenvoudigen.

Hoogachtend, Pierre

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Plaatsing op het verdiep hoeft inderdaad geen probleem te zijn.
Het is een afwegen van de voor- en nadelen van beide locatie's en die kunnen voor elke woning anders zijn.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.935
Punten
113
Dank bij voorbaat,
Hallo Olivier,

Ik ben het altijd eens met #charel ... maar in uw geval is er een kleine discrepantie!

Als uw kelder bewoond en verwarmd is, moet u de WTW in de kelder plaatsen.

Als uw kelder niet bewoond en niet verwarmd is, is het beter om de WTW op de 1e verdieping te plaatsen.

PS) Als u kiest voor een stille WTW (Maico WS, enz.), is een installatie in een kamer tussen 2 slaapkamers geen probleem. Maar het kan de installatie een stuk vereenvoudigen.

Hoogachtend, Pierre
Waarom moet kelder verwarmd zijn?

KarelAerts

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
8
- eventueel geluid.
- geen dak doorvoeren maar door keldermuur boven eigenlijke maaiveld aan noordzijde gebouw.
- toevoer en afvoer naar verdeelboxen in geïsoleerde deel van kelder dus geen verdelers op de verschillende niveaus. Geselecteerde toevoerleidingen kunnen later nog individueel worden aangesloten op een warmtebatterij (indien nodig, warmte komt dan uit buffervat SWW die ook in het geïsoleerde kelder gedeelte gaat komen).

Contra,
- betere afwerking/afdichting bij doorvoeren keldermuur om water tegen te houden maar is zeker te doen
Kan je omschrijven of vb tonen hoe je uw lucht voorverwarmt met het buffervat?

Samsuffie

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 feb 2021
Waarderingsscore
107
Punten
43
- eventueel geluid.

Contra,
Kan je omschrijven of vb tonen hoe je uw lucht voorverwarmt met het buffervat?
Is nog niet uitgevoerd. Het plan was om een warmwater verwarmingsbatterij op de pulsiekanalen van de leefruimte (3 st van 90mm ) te plaatsen. Als verwarmingsbatterij dacht ik zoiets als hieronder afgebeeld te gebruiken (Ventilatieland, HDW-100 tot HDW-500, zeer compacte afmetingen). Nu dat de ventilatie leidingen allemaal zijn geplaatst zie ik dat ik er niet ga komen om alleen de specifieke kanalen te kunnen kiezen door plaatsgebrek. Ik zou dus moeten aansluiten op de hoofdleiding van 200mm. Dit is echter wat we niet willen, omdat dan alle pulsiekanalen, ook die van de slaapkamers worden bediend. Bijkomende info die ik hier op het forum heb gekregen en gelezen zegt dat de energie overdracht op de lucht te laag gaat zijn om fatsoenlijk te kunnen verwarmen. De praktische uitwerking valt een beetje tegen en de geringe capaciteit heb ik onderschat.
Als een groter debiet (alle pulsiekanalen) ter beschikking staat, nog altijd een goed idee volgens mij. Ik weet dus nog niet of ik zo verder ga uitvoeren. Ik duw de beslissing nog een beetje voor me uit en probeer zoveel mogelijk te info te vinden. De oorspronkelijke insteek was ook als het technisch kan met een compacttoestel kan ik dat zelf ook maar de uitvoering naar de aparte kanalen aansluiten heb ik niet goed bekeken en het is dan ook wel allemaal diy.

De aansluiting op het buffervat kan ik maken op eender welke hoogte van de waterkolom dat ik wil, hangt er vanaf tot hoe diep dat, in mijn geval, de hygiëne spiraal hangt. Als je met een fris waterstation werkt is dit gunstiger denk ik omdat je dan zelf de hoogte van je sww waterkolom bepaalt.
Het (onderste) deel waterkolom voor verwarming kan dan door een gestuurde driewegkraan (A-A of A-B) gevoed worden door de warmtepomp met een voorrangsschakeling voor sww. De temperatuur van het gedeelte verwarming moet niet zo hoog zijn als de voorraad water die voor sww moet zorgen. De stratificatie zorgt dat de lagen redelijk gescheiden blijven
Eigenlijk is het hydraulische schema hetzelfde als voor de aansluiting voor vloerverwarming, alleen dat de temperatuur van de watervoorraad voor vloerverwarming nog kan zakken of er moet een gestuurde drieweg mengkraan geplaatst.

1649693461211.png

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan