Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

ventilatie? condens op slaapkamer

• Tags binnenklimaat ventilatie ventilatiesysteem vocht vochtprobleem
  • Lid geworden
    19 jan 2008
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    hallo ,

welke ventilatie zouden jullie me aanraden voor in een slaapkamer waar ik een condens probleem heb.

slaapkamer grote is ongeveer 6m bij 4m .

elke firma werkt met een ander merk welke zijn de betere prijs kwaliteit ?

merk: Oxygen , Fox , CTAI - ventilatiesysteem of andere

ik kan niet beslissen en zou graag reacties zien omdat ik niet kan beslissen ( geen ervaring mee ) en wil me niets laten verkopen wat niet nodig is .

dank u ,

Zorgen voor eenvoudige ventilator in badkamer of wc (afvoerruimte) in de buurt van je slaapkamer, vensters in slaapkamer op kipstand, zorgen voor verluchtingsdoorvoer van slaapkamer naar afvoerruimtes (bv spleet onder deur) en je probleem is opgelost.

Ik veronderstel dan wel dat het een ouder huis is dan.

Walter

ik heb al 3 jaar last met periodes ! van zwarte plekken tegen de muur ,bij het afkuisen zijn ze wel verdwenen , en het is condens en dat voel je ook in de slaapkamer , appartement is gelegen tegen het straat dus met een open venster slapen is uitgesloten.

(het is een appartement dat ik verhuur)

heb nu besloten om een ventilatie te plaatsen

en onderaan de deuren komt ook een ventilatie , meer kan ik niet doen om het probleem op te lossen!

nu is de vraag welke systeem ga ik plaatsen ?

Het raam hoeft toch niet open te staan tijdens het slapen? Bij het opstaan een halfuurtje open en voor het slapengaan ook nog even? In principe volstaat zoiets toch, of vergis ik mij?

dan heb je alleen maar pieken! Dit voldoet immers niet aan ventilatienormen. ventilatie is uitermate belangrijk de dag van vandaag! Aangezien men de gebouwen altijd maar luchtdichter maakt. Je hebt veel mogelijkheden van ventilatiemechanismen in de ramen, een mechanische ventilatie dat lucht aanzuigt en afvoert, ect.

Merken ken ik wel niet direct

Het gaat over een bestaand gebouw waar op eigen initiatief maatregelen worden genomen.

Je moet dus helemaal niet gaan voldoen aan de ventilatienorm.

1. Wel volgens de ventilatienorm,

moet je natte, vervuilde lucht gaan afvoeren in je natte ruimtes (badkamer, keuken, wc,..) en aanvoeren langs je droge ruimtes (slaapkamers en livings) ideaal voor nieuwbouw en grondige renovatie of verbouw.

2. Renovatie of oplap oplossing.

Eigenlijk is de ideaalste oplossing elke kamer apart ventileren, maar dit is natuurlijk niet haalbaar voor een nieuwbouw.

In renovatie bestaan systemen die 1 kamer apart ventileren door deze in overdruk te plaatsen. Daardoor bereik je ook meer alle hoeken van de ruimte en kunnen bestaande condens en schimmelproblemen aan gepakt worden.

Ik geef dit voorbeeld, maar er zijn er gegarandeerd nog die zo'n sytemen leveren.

Mr. B wrote:
    Het raam hoeft toch niet open te staan tijdens het slapen? Bij het opstaan een halfuurtje open en voor het slapengaan ook nog even? In principe volstaat zoiets toch, of vergis ik mij?

Om het vocht in de lucht goed af te voeren, dien je wel te zorgen voor een luchtstroom door ook de deur en een tegenovergesteld raam open te zetten. Het verschil in luchtdruk zorgt dan voor een natuurlijke ventilatie. Men noemt dit ook wel "doortochten", en meestal is een half uur dan voldoende.

Enkel een raam openzetten noemt men "verluchten".

Gery wrote:
    Mr. B wrote:

Om het vocht in de lucht goed af te voeren, dien je wel te zorgen voor een luchtstroom door ook de deur en een tegenovergesteld raam open te zetten. Het verschil in luchtdruk zorgt dan voor een natuurlijke ventilatie. Men noemt dit ook wel "doortochten", en meestal is een half uur dan voldoende.

Enkel een raam openzetten noemt men "verluchten".

Wat je dan wel kunt voorhebben is dat de luchtstroom niet in alle hoeken waar problemen zijn kan geraken. Iets wat geforceerde verluchting soms wel in slaagt.

word dat dan veroorzaakt door een koude brug ?

hoow wrote:
    Wat je dan wel kunt voorhebben is dat de luchtstroom niet in alle hoeken waar problemen zijn kan geraken. Iets wat geforceerde verluchting soms wel in slaagt.

Maar dat is dan ook weer afhankelijk van waar de in- en uitvoeropeningen zich bevinden. Bevinden die zich in (respectievelijk) deur en raam dan heeft dit geen meerwaarde tov "doortochten" op een natuurlijke wijze.

patrick1967 wrote:
    word dat dan veroorzaakt door een koude brug ?

Luchtvochtigheid condenseert het eerst op de koudste plaatsen.

Gery wrote:
    hoow wrote:

Maar dat is dan ook weer afhankelijk van waar de in- en uitvoeropeningen zich bevinden. Bevinden die zich in (respectievelijk) deur en raam dan heeft dit geen meerwaarde tov "doortochten" op een natuurlijke wijze.

Correct.

Maar met dat overdruk systeem beweert men dat men die dode hoeken waar de lucht zou stilstaan wel effecient kan ventileren.

hoow wrote:
    Correct.

Maar met dat overdruk systeem beweert men dat men die dode hoeken waar de lucht zou stilstaan wel effecient kan ventileren.

Dat "beweren" natuurlijk de fabrikanten en verkopers. Persoonlijk zie ik weinig verschil tss mechanische en natuurlijke ventilatie.

patrick1967 wrote:
    hallo ,

welke ventilatie zouden jullie me aanraden voor in een slaapkamer waar ik een condens probleem heb.

slaapkamer grote is ongeveer 6m bij 4m .

elke firma werkt met een ander merk welke zijn de betere prijs kwaliteit ?

merk: Oxygen , Fox , CTAI - ventilatiesysteem of andere

ik kan niet beslissen en zou graag reacties zien omdat ik niet kan beslissen ( geen ervaring mee ) en wil me niets laten verkopen wat niet nodig is .

dank u ,

beste, maar ook heel duur : Paul : http://www.paul-lueftung.de/

heel goed : DREXEL & WEISS, orcon, ... bijna alle systemen met gelijkstroommotoren

maar minstens even belangrijk zijn kanalen, geluidsdempers, goede installatie, berekening, geen te grote luchtsnelheden, ... dus advies of uitvoering door een goede vakman

Gery wrote:
    hoow wrote:
    Correct.

Dat "beweren" natuurlijk de fabrikanten en verkopers. Persoonlijk zie ik weinig verschil tss mechanische en natuurlijke ventilatie.

gery dat is juist het probleem ook er is zogoed als geen verluchtig .

-app gelijkvloers:

-slaapkamer 1 venster 2 buiten muren

-living groot schuifraam

-badkamer een afzuig toestel geen raam

en in de slaapkamer heb ik de problemen

nu heb ik in de deuren een ventilatie roosters laten plaatsen en in de badkamer een nieuwe (sterkere) afzuig

als de problemen zich blijven voordoen ben ik wel verplicht van een afzuiginstalatie te plaatsen

bedankt voor de reacties

Ook opletten van verkeerd ventileren.

vb je zet 's morgens direct je slaapkamer raam open waardoor de temp daar een heel stuk daalt.

Je gebruikt dan de badkamer en zet de deur open, de vochtige lucht migreerd naar de kamer maargaat daar niet naar buiten.

Doordat de temperatuur daar zo gezakt is condenseert het vocht er direct op de koude oppervlakten, vb de muren.

Het is dus wel belangrijk om vocht direct af te zuigen en niet nog door heel het hus te laten reizen.

tegen condens

- temperatuur in de ruimte verhogen

- luchtvochtigheid in de woning verlagen

- zorgen voor luchtciculatie

Terug
Bovenaan