• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ventilatie C+ met toevoer via buis?

Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hey,

Ik zit namelijk met een verbouwing en overweeg om een ventilatie C+ aan te schaffen en zie dat dit enkel de vervuilde lucht afvoert. Dus heb ik een natuurlijke toevoer van verse lucht nodig. Via roosters lukt dit niet ( beschermde gevel en drukke baan), maar ik vroeg mij af of het gewoon niet mogelijk is om buizen te leggen naar alle kamers en deze, mss ook via een aardewarmtewisselaar, rechtstreeks via het dak aan te sluiten. Zodanig dat de lucht aangezogen wordt... Of zou dit voor problemen zorgen etc?

Dankje
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Hey,

Ik zit namelijk met een verbouwing en overweeg om een ventilatie C+ aan te schaffen en zie dat dit enkel de vervuilde lucht afvoert. Dus heb ik een natuurlijke toevoer van verse lucht nodig. Via roosters lukt dit niet ( beschermde gevel en drukke baan), maar ik vroeg mij af of het gewoon niet mogelijk is om buizen te leggen naar alle kamers en deze, mss ook via een aardewarmtewisselaar, rechtstreeks via het dak aan te sluiten. Zodanig dat de lucht aangezogen wordt... Of zou dit voor problemen zorgen etc?

Dankje
Je kan dan beter focussen op balansventilatie oftewel systeem D.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Je spreekt van een aardwarmtewisselaar, dus je hebt een tuin ?

Hier ligt er een AWW onder de grond in de tuin, die via een ventilator in de kelder verse lucht binnenbrengt naar de salon en de slaapkamers.
Dus gekoelde lucht in de zomer en opgewarmde lucht in de winter.
Beneden gaat de lucht vanuit de salon via de living naar de keuken.
Boven van de slaapkamers naar de badkamer.
In de keuken en in de badkamer is er afzuiging terug naar buiten.

Als de mogelijkheid er is moet je, zoals MarcMarc aangeeft, zeker streven naar ventilatie D mét warmtewisselaar.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
+1 voor Ventilatie D (want wat jij beschrijft, is eigenlijk een D)

Ligt de aardwarmtewisselaar er al ?
 
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb een tuin van toch 500 m² dus zal wel genoeg zijn denk ik? Maar de aardewartmewisselaar is meer een optie. C+ kun je blijkbaar niet combineren met natuurlijk aangevoerde lucht via buizen? Dat is eigenlijk gewoon de vraag eerder :). Alvast dank voor de reacties :)
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik heb een tuin van toch 500 m² dus zal wel genoeg zijn denk ik? Maar de aardewartmewisselaar is meer een optie. C+ kun je blijkbaar niet combineren met natuurlijk aangevoerde lucht via buizen? Dat is eigenlijk gewoon de vraag eerder :). Alvast dank voor de reacties :)
Natuurlijk kan je een C+ combineren met aanvoer door een buis. Lucht volgt de weg met minste weerstand. Dus als je huis luchtdicht is, zal toevoer gebeuren door die buis. Als je een raam open zet, gebeurt toevoer via dat raam.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik heb een tuin van toch 500 m² dus zal wel genoeg zijn denk ik? Maar de aardewartmewisselaar is meer een optie. C+ kun je blijkbaar niet combineren met natuurlijk aangevoerde lucht via buizen? Dat is eigenlijk gewoon de vraag eerder :). Alvast dank voor de reacties :)
Natuurlijk kan je een C+ combineren met aanvoer door een buis. Lucht volgt de weg met minste weerstand. Dus als je huis luchtdicht is, zal toevoer gebeuren door die buis. Als je een raam open zet, gebeurt toevoer via dat raam.
Maar dan toch beter een D kiezen als je naar iedere een buis moet leggen
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Ik heb een tuin van toch 500 m² dus zal wel genoeg zijn denk ik? Maar de aardewartmewisselaar is meer een optie. C+ kun je blijkbaar niet combineren met natuurlijk aangevoerde lucht via buizen? Dat is eigenlijk gewoon de vraag eerder :). Alvast dank voor de reacties :)
Natuurlijk kan je een C+ combineren met aanvoer door een buis. Lucht volgt de weg met minste weerstand. Dus als je huis luchtdicht is, zal toevoer gebeuren door die buis. Als je een raam open zet, gebeurt toevoer via dat raam.
Zeker, maar we spreken wel op redelijke afstand (aardewarmtewisselaar, dan naar zolder, dan naar beneden naar ruimtes) en zoals ik beschrijving begrijp gaat dit dan één netwerk van buizen zijn. Je gaat toch ook niet een goede flow hebben in je huis op die manier, veel kans dat je verse lucht in één ruimte gaat krijgen waar eerste aftakking is en het van daar dan naar alle afzuigpunten zal gaan.

Aangezien het grootste werk/probleem bij verbouwen al is opgelost om in iedere ruimte buizen te krijgen, zie ik niet in waarom TS dan niet direct voor systeem D gaat, het is al zo buiten dat hij niet gaat aanzuigen met ventilatie unit.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
We kennen de bedoeling van de TS natuurlijk niet, maar via een aardwarmte net kan je een rooster in een buitenmuur maken, en je buizen buiten ondergronds plaatsen ipv binnen. Je hoeft niet met je buis van de aardwarmte naar zolder te gaan.
 
Lid geworden
11 dec 2020
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik ben er gewoon niet echt goed uit. Wou dit op een efficiënte en makkelijke manier oplossen :). Hoor vaak bij een D systeem dat het verbruik hoger ligt en ook dat je de lucht voelt blazen in je huis... Ik dacht gewoon lucht af te voeren met een C+ en dan via een aardewarmtewisselaar naar de kelder en vandaar uit naar alle kamers. Minste verbruik denk ik en een extra winst dat de lucht niet koud of te warm binnen komt? Minder verwarming. etc. :)
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Ik ben er gewoon niet echt goed uit. Wou dit op een efficiënte en makkelijke manier oplossen :). Hoor vaak bij een D systeem dat het verbruik hoger ligt en ook dat je de lucht voelt blazen in je huis...
Elektrisch verbruik systeem D ligt hoger maar energetisch daalt jouw verbruik door warmteterugwinning uit de afgevoerde lucht en daardoor lagere stookkosten. Als je lucht voelt blazen dan is het ventilatiesysteem niet goed ontworpen/aangelegd (en daar zijn er genoeg van vandaar de negatieve verhalen). Dus stop met focussen op de negatieve systeem D verhalen en ga nadenken over de voorwaarden waarbij een systeem D wel werkt. Hint, luchtsnelheid kanalen, debieten, locatie ventielen, geluidsdempers, drukval beperken.
Ik dacht gewoon lucht af te voeren met een C+ en dan via een aardewarmtewisselaar naar de kelder en vandaar uit naar alle kamers. Minste verbruik denk ik en een extra winst dat de lucht niet koud of te warm binnen komt? Minder verwarming. etc. :)
Rendement van een warmtewisselaar in een systeem D is vele malen hoger dan een aardwarmtewisselaar. Aardwarmtewisselaars kunnen zelden tot nooit uit, moeten op grote diepte (liefst dieper dan 1,5m) in de grond aangelegd worden en om enig effect te hebben zit je al snel aan 20-50m buis die ook nog eens heel duur is omdat er geen weekmakers in mogen zitten.
M.a.w., alle positieve eigenschappen die je aan een aardwarmtewisselaar toekent gaat een systeem D in positieve zin overtreffen. Minder verwarming, meer comfort enz.

Aanvulling: Om überhaupt genoeg lucht via een aardwarmtewisselaar binnen te krijgen moet er per definitie een extra buisventilator geplaatst worden wanneer je met c+ systeem zou werken. Is gelijk het minder stroomverbruik voordeel van C+ geheel verdwenen en vermoedelijk krijg je dan een hoger elektraverbruik t.o.v. systeem D zonder aardwarmtewisselaar door de drukval in de aardwarmtewisselaarbuis.
 
Laatst bewerkt:

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Je kan natuurlijk ook een aardwarmtewisselaar combineren met een D systeem om de voordelen van beide te hebben, maar of dat financieel interessant is daar twijfel ik eerlijk gezegd aan.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik ben er gewoon niet echt goed uit. Wou dit op een efficiënte en makkelijke manier oplossen :). Hoor vaak bij een D systeem dat het verbruik hoger ligt en ook dat je de lucht voelt blazen in je huis... Ik dacht gewoon lucht af te voeren met een C+ en dan via een aardewarmtewisselaar naar de kelder en vandaar uit naar alle kamers. Minste verbruik denk ik en een extra winst dat de lucht niet koud of te warm binnen komt? Minder verwarming. etc. :)
Energie warmteverlies gerecupereerd wordt met systeem D ben je vergeten
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan