Ventilatie buizen en metal stud

• Tags binnenafwerking plafondafwerking vals plafond ventilatie ventilatiebuis
  • Baroby

Lid
    Lid geworden
    19 sep 2006
    Waarderingsscore
    18
    Punten
    18
    We gaan de plafonds in metal studs van 125mm voorzien. Weet er iemand wat de maximale diameter is van de gaten die je daar in mag maken zonder de sterkte er van in gedrang te brengen? Het zou leuk zijn mocht ik de leidingen van de ventilatie (90mm) er door kunnen trekken, iedereen mag dromen natuurlijk... Of ik probeer voor kleinere(maar meer) ventilatie buizen te gaan of ik moet de leidingen boven de studs laten lopen (veel verlies van hoogte) of ze gaan er toch door en ik kan de studs op een bepaalde manier verstevigen... Iemand ervaring/tips met dit laatste?

Gebuik plagyp-s voor je plafond (=27mm), dan kan je je verluchting daarboven plaatsen.
    Er bestaan trouwens ook platte verluchtingskanalen. Zo heb je geen enkel probleem en kan het zijn dat je je plafond zelfs hoger kan hangen.

Waarom wil je metalstud 125 gebruiken voor je plafond?

Het plafond wordt volledig zwevend ((los) van het plafond voorzien. We zitten met een overspanning tussen 4 en 5 meter. Met de 125mm profielen volg ik de gyproc richtlijnen.

Dan mag je in die metalstud geen verdere gaten aanbrengen om die verluchtingskanalen door te trekken.

Wat je eventueel kan doen is een houten balk op 20 cm van de muur leggen (in de richting dat je luchtkanaal loopt), daar je buis steken en dan in de andere richting je metalstuds monteren. Zo hangt je plafond ook aan die balk vast in plaats van aan de muur. Goed uitrekenen welke hoogte van balk je nodig hebt zodat hij niet doorbuigt over die lengte.

Dat is een goed idee. Ik zal het zo eens proberen uit te tekenen om te kijken of het haalbaar is. Thx!

Dat is een goed idee. Ik zal het zo eens proberen uit te tekenen om te kijken of het haalbaar is. Thx!

Weet dat er heel wat nieuwe topologiën zijn en niet meer enkel de klassieke D of C en dat er ook niet meer wordt gewerkt met de klassieke 3,6m3/m2 maar met 25m3 per persoon en je ook geen pulsie meer moet voorzien in woonkamers en zo.
    ook geen raamroosters bv bij een C.

is een bouwvergunning hier van toepassing?

er ook niet meer wordt gewerkt met de klassieke 3,6m3/m2 maar met 25m3 per persoon en je ook geen pulsie meer moet voorzien in woonkamers en zo.
    ook geen raamroosters bv bij een C.
    Heb even gezocht maar nergens iets gevonden dat dit bevestigd. Heb je ergens documentatie die dit verder uitklaart?

Zelf ben ik al 12 jaar actief in de niet-residentieële markt inzake ventilatie. Als aannemer bij een klasse 8 HVAC firmaw diverse studiebureaus en nu bij de overheid. Dus k hoop dat mijn mening voor iets telt.

Die 25 m3/h staat als minimale toevoer volgens de epb regels en NBN D50-001. Maar de berekening blijft 3,6 m3/h/m2. Waarbij je 75/25 dient te nemen als je lager als dat zou uitkomen. Dat wordt niet "automatisch" zo geselecteerd.
    Minimale debieten EPB

Ventilatie niet-residentieel dient berekent te worden volgens de strengste van de onderste regels en normen
    • EPB richtlijn, welk is gebaseerd op de NBN D50-001 voor residentiele ventilatie
    • Codex van welzijn boek waarbij de algemene regel is 40m3/h/pers te voorzien. Je mag daar naar 25/30 gaan als je een bewijs en risicoanaylse kan aanleveren als je kan garanderen geen verontreinigende stoffen binnen blaast
    • NBN EN 13779
    • Uitzonderlijk andere wetgeving en good praktisch zoals clean rooms, indoor schietbanen de Vlarem II, ATEX wetgeving NPR 7910 1/2 , ...

de residentiële regelgeving is natuurlijk anders dan de tertiaire.
    fabrikanten en distributeurs van residentiële ventilatie geven ondertussen opleidingen aan de sector (bv ventilatieverslaggevers en installateurs) over de nieuwe manier van berekenen en de impact op het verplichte EPC label wanneer men de verhoogde epc label premie wilt verkrijgen.

met de nieuwe topologiën komt men tegemoet aan de renovatiesector alsook aan enkele vervelende effecten bij de klassieke C en D concepten.
    zo kan pulsie en extractie opgesplitst worden naar bv pulsie op +1 en extractie op glv.
    of voor een C geen raamroosters meer maar wel 1 grote, centrale rooster in een ruimte die niet stoort (lawaai, tocht) , bv in de inkomhal.
    Zo is er nu ook het principe van onrechtstreekse ventilatie waarbij geen toevoer of afvoer naar bv een woonkamer nodig is.
    men spreekt dan van een doorkruiste woonkamer. Beetje vergelijkbaar met een open keuken.
    zowat alle combinaties zijn nu toegelaten.

Laatst bewerkt:

Tussenkomst Moderator

Opgekuist en ik zal hem bij naam noemen Bola verbannen voor 24u. Geen spellekes nie meer, je krijgt nog 1 kans, daarna definitief er uit... Dit zagen we van ver aankomen, maar of jij past je aan aan het forum, of je wordt definitief verbannen. 1 kans, laat dat duidelijk zijn!
    En ja publiekelijk, want anoniem is het makkelijk om de boel hier te komen verzieken, zo hebben we er nog al gehad...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan