Ventilatie buitenkelder

Lid geworden
18 jul 2019
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

Ik heb de voorbije uren heel wat documentatie en forumthreads gelezen over het ventileren van een kelder, maar wil toch graag nog enkele extra vragen stellen en ook eens aftoetsen of ik de juiste conclusies heb getrokken ...

Ik ben volop in planningsfase voor het verbouwen van een huis uit de jaren '30. Er is momenteel een kelder onder de buitenberging. De berging wordt afgebroken, er wordt een nieuw plafond voor de kelder gegoten (balken en potten) en er komt een valluik in het terras voor toegang naar de kelder. Indien nodig zullen we de muren injecteren maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe vochtig de kelder is want de overheersende geur is die van de oude mazouttank (wordt volgende maand gesaneerd en verwijderd, dit allemaal terzijde). De uiteindelijke kelder zal dus hopelijk weinig tot geen insijpelend vocht hebben en volledig buiten de woning liggen, onder het terras.

We zullen de kelder enkel gebruiken voor opslag dus de lucht moet niet van topkwaliteit zijn, maar we willen wel het vochtgehalte onder controle houden. Daarvoor zullen we in twee hoeken PVC-buizen voor verluchting voorzien. Ik heb begrepen dat dit het beste werkt met geforceerde ventilatie en zou gebruik willen maken van een soort diy C+ systeem: spontane aanzuiging door buis 1, mechanische extractie met buisventilator in buis 2, aansturing d.m.v. microcontroller: ventilator aan ALS (luchtvochtigheid kelder > 65%) EN (buitentemperatuur < (keldertemperatuur -2°C)).

Twee vragen:
  • Zal de ventilator in de zomer vaak genoeg aanslaan om de luchtvochtigheid in de kelder voldoende laag te houden? Heeft iemand hier ervaring mee?
  • Is het ook mogelijk om een kleine warmtewisselaar te gebruiken als ontvochtiger voor de luchttoevoer indien het buiten warmer is dan in de kelder? Hierover vind ik geen documentatie of posts terug, maar is het niet mogelijk dat warme luchttoevoer gecondenseerd wordt op de platen van de warmtewisselaar (ipv op de muren van de kelder) omwille van de koudere lucht die in de andere richting stroomt? Dit heeft als bijkomstig voordeel dat de warmtewisselaar ervoor zorgt dat de kelder niet te koud wordt in de winter.

Alvast bedankt!

KV
 
Wat wil je bereiken met die ventilatie? 

Als de buitentemp al minstens 2 graden kouder moet zijn dan de binnentemp eer je gaat ventileren, dan gaat het daar heel snel heel koud worden in de winter...

Als je het droog wil houden dan zal je in eerste plaats een waterdicht deksel moeten vinden voor in het terras. En het zal een mechanisch geassisteerd deksel moeten zijn anders krijg je 2 tot 3m² terrastegels nooit omhoog.

Daarnaast moet je voor een droge opslag vooral condens vermijden (er van uitgaande dat de kelder verder droog en/of dicht is). Dit doe je door enkel lucht binnen te laten die een dauwpunt heeft dat onder het koudste punt in de kelder ligt (in de risicoperiodes is dat meestal de vloer). Het verschil met de buitentemperatuur heeft daar weinig mee te zien. Op het moment van schrijven ligt het dauwpunt hier bij ons op 14,9° en stijgende (dit kan je bvb met je microcomputer via een web api uitlezen bij een lokaal weerstation). Als je nu vandaag in de kelder gaat meten dan zal de vloer wellicht kouder zijn, dus nu ventileren betekent dan gegarandeerde condensatie. Op zo'n moment moet je ontvochtigen en zeker geen verse  lucht binnenlaten. Ontvochtigen kan inderdaad door een warmtewisselaar op de ingang te zetten en deze te koelen tot (serieus) onder het dauwpunt. Maar als je de verse lucht voor niets nodig hebt, waarom zou je daar dan energie in steken? Hou alles potdicht (elektrische kleppen op in en uitlaat) en plaats een elektrische ontvochtiger op bvb 75 of 80% RV (daarvan moet je wel het condensaat-emmertje regelmatig ledigen) die na een tijdje zal uit gaan omdat de luchtvochtigheid OK is, en weer aan als dat niet meer het geval is (bvb wanneer je het luik geopend hebt om het condensaat te ledigen).
Waarschijnlijk gaan elke nacht de condities voor ventilatie onder de limietdrempel komen en zal er alsnog dagelijks of wekelijks geventileerd worden (alhoewel: de voorbije 24u is het dauwpunt bij ons niet onder 14° -van 01 tot 05u- geweest, max was bijna 17° gisteren rond 16u30 toent het enkele uren piekte na een uiterst lichte regenperiode)

In de herfst en winter kan je permanenter ventileren. 

Aangedreven ventileren is absoluut niet nodig voor zo'n ruimte. De natuurlijke ventilatie zal meer dan genoeg zijn.

PS: je wil een buitenterras boven het betondek van een kelderruimte? Lees hier op het forum alvast eens over welke problemen je mag verwachten of welke kunstgrepen je moet uitvoeren voor een buitenterras op beton. Tenzij het overdekt terras wordt...
 
Bedankt voor je volledige antwoord! Doordat het zo'n uitgebreide respons is, wordt het moeilijk om overzichtelijk te antwoorden, sta mij aub toe om je bericht volledig te ontleden.
D I Y zei:
Wat wil je bereiken met die ventilatie? 

Een kelder zonder muffe geur waar kartonnen dozen stevig blijven ipv in elkaar te zakken van de vochtige lucht.
Als de buitentemp al minstens 2 graden kouder moet zijn dan de binnentemp eer je gaat ventileren, dan gaat het daar heel snel heel koud worden in de winter...

Als de keldertemperatuur rond de 13-15°C is, zal toch ook bij spontane ventilatie tijdens de winter de buitenlucht vaak 2 of meer °C kouder zijn dan de kelder?
Als je het droog wil houden dan zal je in eerste plaats een waterdicht deksel moeten vinden voor in het terras. En het zal een mechanisch geassisteerd deksel moeten zijn anders krijg je 2 tot 3m² terrastegels nooit omhoog.

Het wordt een houten terras, maar dat type luik is inderdaad het plan. Zoals gezegd zitten we nog in planning/ontwerp fase.
Daarnaast moet je voor een droge opslag vooral condens vermijden (er van uitgaande dat de kelder verder droog en/of dicht is). Dit doe je door enkel lucht binnen te laten die een dauwpunt heeft dat onder het koudste punt in de kelder ligt (in de risicoperiodes is dat meestal de vloer). Het verschil met de buitentemperatuur heeft daar weinig mee te zien. Op het moment van schrijven ligt het dauwpunt hier bij ons op 14,9° en stijgende (dit kan je bvb met je microcomputer via een web api uitlezen bij een lokaal weerstation). Als je nu vandaag in de kelder gaat meten dan zal de vloer wellicht kouder zijn, dus nu ventileren betekent dan gegarandeerde condensatie. Op zo'n moment moet je ontvochtigen en zeker geen verse  lucht binnenlaten.

Goed punt, het is inderdaad nuttiger om te regelen op basis van dauwpunt vs. binnentemperatuur dan op basis van buiten- vs. binnentemperatuur.
Ontvochtigen kan inderdaad door een warmtewisselaar op de ingang te zetten en deze te koelen tot (serieus) onder het dauwpunt.

Ik bedoel in dit geval een "passieve" warmtewisselaar met crossflow tussen aanvoer en afvoer, dus dat wil niet per sé zeggen dat de aanvoer wordt gekoeld tot onder het dauwpunt denk ik.
Maar als je de verse lucht voor niets nodig hebt, waarom zou je daar dan energie in steken? Hou alles potdicht (elektrische kleppen op in en uitlaat) en plaats een elektrische ontvochtiger op bvb 75 of 80% RV (daarvan moet je wel het condensaat-emmertje regelmatig ledigen) die na een tijdje zal uit gaan omdat de luchtvochtigheid OK is, en weer aan als dat niet meer het geval is (bvb wanneer je het luik geopend hebt om het condensaat te ledigen).

Ik zou liever geen ontvochtiger plaatsen als er een alternatief is d.m.v. ventilatie omdat zo'n ontvochtiger vaak tot 10x zoveel energie verbruikt als een ventilator.
Waarschijnlijk gaan elke nacht de condities voor ventilatie onder de limietdrempel komen en zal er alsnog dagelijks of wekelijks geventileerd worden (alhoewel: de voorbije 24u is het dauwpunt bij ons niet onder 14° -van 01 tot 05u- geweest, max was bijna 17° gisteren rond 16u30 toent het enkele uren piekte na een uiterst lichte regenperiode)

In de herfst en winter kan je permanenter ventileren. 

Als ik minstens 1x per week kan zorgen dat de RV  in de kelder onder 75% geraakt lijkt mij dat voldoende om geuren te vermijden, ik denk dat ik daarmee wel genoegen kan nemen.
Aangedreven ventileren is absoluut niet nodig voor zo'n ruimte. De natuurlijke ventilatie zal meer dan genoeg zijn.

Omdat de kelder onder het terras zal liggen, wil ik de aan- en afvoerbuizen kunnen verstoppen in bv. een zitbank. Daardoor zal natuurlijke ventilatie wel wat gehinderd worden door de weerstand van de kanalen etc.
PS: je wil een buitenterras boven het betondek van een kelderruimte? Lees hier op het forum alvast eens over welke problemen je mag verwachten of welke kunstgrepen je moet uitvoeren voor een buitenterras op beton. Tenzij het overdekt terras wordt...

Intussen overwegen we ook al om de het plafond van te kelder af te dekken met dezelfde opbouw als een platdak. Merci voor de tip!
 
KVerbouw zei:
  • Zal de ventilator in de zomer vaak genoeg aanslaan om de luchtvochtigheid in de kelder voldoende laag te houden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Dan moet je het temperatuurverloop in de kelder nu al beginnen meten en dat vergelijken met de nachtelijke temperaturen in de zomer. De laatste weken is de temperatuur 's nachts tot 10 à 11°C gedaald... lijkt me voldoende laag om te ventileren vermits de temperatuur van uw kelder in de zomer tot 22-25°C kan oplopen (indien bovenzijde rechtstreeks wordt aangestraald door de zon).
  • Is het ook mogelijk om een kleine warmtewisselaar te gebruiken als ontvochtiger voor de luchttoevoer indien het buiten warmer is dan in de kelder? Hierover vind ik geen documentatie of posts terug, maar is het niet mogelijk dat warme luchttoevoer gecondenseerd wordt op de platen van de warmtewisselaar (ipv op de muren van de kelder) omwille van de koudere lucht die in de andere richting stroomt? Dit heeft als bijkomstig voordeel dat de warmtewisselaar ervoor zorgt dat de kelder niet te koud wordt in de winter.

Inderdaad... een elektrische ontvochtiger is een koelunit met daarachter een verwarmingsunit geschakeld. De koelunit verwijdert het vocht uit de lucht d.m.v. condensatie en de verwarmingsunit verhoogt de capaciteit tot vochtopename van de lucht. Je kan dat kopen als geïntegreerde unit of je kan twee standaard huis-tuin-en-keuken-units achter elkaar plaatsen.
 
Bedankt voor de reacties, ik onthoud dat ik best al op voorhand de temperaturen in de gaten houd om te bepalen hoe ik kan best ventileer, dat mechanische ventilatie niet nodig is en een ontvochtiger misschien wel nodig zal zijn.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan