• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ventilatie betonkelder

Lid geworden
9 dec 2010
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Betonkelder (105 m2) heeft last van vieze geur en condesvocht op vloer door gebrek aan goede ventilatie. 

Er zijn 4 verluchtingen van 125 voorzien.  Er is ook een elektrische garagepoort (1,2m breedte) aanwezig. (zie bijlage)

De eerste expert die ik heb laten langskomen heeft me een ventilatiesysteem C aangeboden. 

Ik lees tegenstrijdige berichten over deze oplossing. Kunnen jullie me hierover objectief advies geven?

Is het een idee om de garagepoort via vochtmeter in kelder + domotica te laten fungeren als ventilatie wanneer dit ideaal is ? 

Bedankt

 
 

Bijlagen

  • aantekening_2020-07-06_164606.png
    aantekening_2020-07-06_164606.png
    205 KB · Weergaven: 8

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Er is hierover op het forum al best veel beschreven.

Waar je mee zit, is het dauwpunt en de lage temperatuur van vloer en wanden. Dit wordt door (warme) buitenlucht aan te voeren alleen maar versterkt. Je trekt warme lucht van 22 graden met een RV van 60% binnen, en die lucht koelt tegen de wanden en vloer af naar 12 graden. Die warme lucht heeft een dauwpunt van ergens rond de 13 of 14 graden, en gaat dus condenseren tegen de koudere muren en vloer. Wat je daaraan moet doen, is ofwel de temperatuur van vloer en muren verhogen (lees: isoleren aan de buitenkant en verwarmen aan de binnenkant) danwel de lucht in de kelder ontvochtigen (of voorkomen dat de vochtige lucht binnenkomt).

Ventilatie is in de zomer dus je vijand.

Wij hebben in onze betonkelder een luchtontvochtiger staan, die afvoert naar de pompput, en de kelder blijft daarmee het hele jaar kurkdroog.

Gedwongen ventileren hebben we in het begin ook geprobeerd, door bijvoorbeeld onze WTW ventilatie te laten aanvoeren door de kelder heen, maar dat had een gigantische toename van vocht tot gevolg. Andersom, gedwongen afvoeren, gaat niet veel beter zijn ben ik bang, omdat de lucht die je afvoert ook ergens vandaan aangevoerd moet worden, en die lucht zal in de zomer gegarandeerd warmer zijn dan je keldertemperatuur.
 
Lid geworden
4 feb 2017
Berichten
147
Waarderingsscore
0
Punten
0
@aart: welk type van luchtontvochtiger heb je in je kelder staan? Er zijn tig verschillende types op de markt dat ik niet goed weet welk type werkt. Zitten daar vervangbare onderdelen in (filters of zo) die je vaak moet veranderen? En maakt dat veel lawaai / verbruikt dat veel stroom?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
aartwessels zei:
Er is hierover op het forum al best veel beschreven.

Waar je mee zit, is het dauwpunt en de lage temperatuur van vloer en wanden. Dit wordt door (warme) buitenlucht aan te voeren alleen maar versterkt. Je trekt warme lucht van 22 graden met een RV van 60% binnen, en die lucht koelt tegen de wanden en vloer af naar 12 graden. Die warme lucht heeft een dauwpunt van ergens rond de 13 of 14 graden, en gaat dus condenseren tegen de koudere muren en vloer. Wat je daaraan moet doen, is ofwel de temperatuur van vloer en muren verhogen (lees: isoleren aan de buitenkant en verwarmen aan de binnenkant) danwel de lucht in de kelder ontvochtigen (of voorkomen dat de vochtige lucht binnenkomt).

Ventilatie is in de zomer dus je vijand.

Wij hebben in onze betonkelder een luchtontvochtiger staan, die afvoert naar de pompput, en de kelder blijft daarmee het hele jaar kurkdroog.

Gedwongen ventileren hebben we in het begin ook geprobeerd, door bijvoorbeeld onze WTW ventilatie te laten aanvoeren door de kelder heen, maar dat had een gigantische toename van vocht tot gevolg. Andersom, gedwongen afvoeren, gaat niet veel beter zijn ben ik bang, omdat de lucht die je afvoert ook ergens vandaan aangevoerd moet worden, en die lucht zal in de zomer gegarandeerd warmer zijn dan je keldertemperatuur.

In praktijk loopt het zo geen vaart. 
zolang je niet onder je dauwpunt komt en de lucht afgevoerd wordt, is er geen probleem. Je RV in de zomer zal idd wat stijgen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. 
uiteindelijk is dat de taak van de ventilatie: vochtige lucht afvoeren opdat het niet in de constructie zou dringen. 
dus ja, wij raden aan de ventilatie ook in de zomer te laten draaien, eventueel met een hygrostaat. Vooral in de zomer om het geaccumuleerde vocht van de winter te verdrijven. 
maar als er een geurtje hangt in de kelder heb je hoogst waarschijnlijk een ander probleem: lek in afvoerbuis ergens (tuin,...) of een andere vervuilingsbron. 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
art schreef:

In praktijk loopt het zo geen vaart. 

Ik heb anders dezelfde ervaring als aart: in de zomer ventileren = erger worden van vochtigheid en muffe geur.

een ontvochtiger icm afgesloten ventilatiegaten doet inderdaad wonderen op dat vlak

'vieze geur' kan natuurlijk vanalles betekenen, van vochtige schimmelgeur tot droog klokputje of erger.

toen we nog een condensdroogkast staan hadden in de kelder was het ronduit rampzalig. 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
art zei:
aartwessels zei:
Er is hierover op het forum al best veel beschreven.

Waar je mee zit, is het dauwpunt en de lage temperatuur van vloer en wanden. Dit wordt door (warme) buitenlucht aan te voeren alleen maar versterkt. Je trekt warme lucht van 22 graden met een RV van 60% binnen, en die lucht koelt tegen de wanden en vloer af naar 12 graden. Die warme lucht heeft een dauwpunt van ergens rond de 13 of 14 graden, en gaat dus condenseren tegen de koudere muren en vloer. Wat je daaraan moet doen, is ofwel de temperatuur van vloer en muren verhogen (lees: isoleren aan de buitenkant en verwarmen aan de binnenkant) danwel de lucht in de kelder ontvochtigen (of voorkomen dat de vochtige lucht binnenkomt).

Ventilatie is in de zomer dus je vijand.

Wij hebben in onze betonkelder een luchtontvochtiger staan, die afvoert naar de pompput, en de kelder blijft daarmee het hele jaar kurkdroog.

Gedwongen ventileren hebben we in het begin ook geprobeerd, door bijvoorbeeld onze WTW ventilatie te laten aanvoeren door de kelder heen, maar dat had een gigantische toename van vocht tot gevolg. Andersom, gedwongen afvoeren, gaat niet veel beter zijn ben ik bang, omdat de lucht die je afvoert ook ergens vandaan aangevoerd moet worden, en die lucht zal in de zomer gegarandeerd warmer zijn dan je keldertemperatuur.

In praktijk loopt het zo geen vaart. 
zolang je niet onder je dauwpunt komt en de lucht afgevoerd wordt, is er geen probleem. Je RV in de zomer zal idd wat stijgen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. 
uiteindelijk is dat de taak van de ventilatie: vochtige lucht afvoeren opdat het niet in de constructie zou dringen. 
dus ja, wij raden aan de ventilatie ook in de zomer te laten draaien, eventueel met een hygrostaat. Vooral in de zomer om het geaccumuleerde vocht van de winter te verdrijven. 
maar als er een geurtje hangt in de kelder heb je hoogst waarschijnlijk een ander probleem: lek in afvoerbuis ergens (tuin,...) of een andere vervuilingsbron. 

In de praktijk loopt het dus wel zo'n vaart. Ik vertel uit de praktijk.

In de winter krijg je geen vocht binnen. Je haalt dan koude lucht binnen, die in de kelder opwarmt naar zo'n 12-14 graden, en dus een lagere RV krijgt. Nogmaals, ik praat niet uit de theorie, maar uit de praktijk. Daarnaast, met gedwongen ventilatie is het natuurlijk nooit zo dat de winterlucht in de zomer nog in de kelder hangt. Die ververs je met gedwongen ventilatie meermaals per dag.

Voor wat betreft het dauwpunt heb ik denk ik duidelijk genoeg het voorbeeld gegeven. Sla de tabellen er gerust op na.

De bottomline is dat warme lucht naar binnen trekken in de zomer een averechts effect heeft, en elke vorm van ventilatie zal warme lucht naar binnen trekken.

Indien je een warme kelder hebt is er dus niets aan de hand, maar de meeste mensen zullen gewoon een ongeisoleerde koude betonkelder hebben.

Ik gebruik een Ebac 2650e, die werkt ook goed bij lagere temperaturen. Stil kan ik die apparaten niet noemen, maar in de kelder heb ik daar geen last van. Ik maak af en toe het luchtfilter schoon. Buiten dat eigenlijk geen onderhoud. Het verbruik ligt bij vol draaien rond de 180W, maar hij schakelt op basis van een hygrostaat. Waar je vooral op moet letten is dat je een ontvochtiger hebt die op lage temperatuur al goed werkt.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
aartwessels zei:
art zei:
aartwessels zei:
Er is hierover op het forum al best veel beschreven.

Waar je mee zit, is het dauwpunt en de lage temperatuur van vloer en wanden. Dit wordt door (warme) buitenlucht aan te voeren alleen maar versterkt. Je trekt warme lucht van 22 graden met een RV van 60% binnen, en die lucht koelt tegen de wanden en vloer af naar 12 graden. Die warme lucht heeft een dauwpunt van ergens rond de 13 of 14 graden, en gaat dus condenseren tegen de koudere muren en vloer. Wat je daaraan moet doen, is ofwel de temperatuur van vloer en muren verhogen (lees: isoleren aan de buitenkant en verwarmen aan de binnenkant) danwel de lucht in de kelder ontvochtigen (of voorkomen dat de vochtige lucht binnenkomt).

Ventilatie is in de zomer dus je vijand.

Wij hebben in onze betonkelder een luchtontvochtiger staan, die afvoert naar de pompput, en de kelder blijft daarmee het hele jaar kurkdroog.

Gedwongen ventileren hebben we in het begin ook geprobeerd, door bijvoorbeeld onze WTW ventilatie te laten aanvoeren door de kelder heen, maar dat had een gigantische toename van vocht tot gevolg. Andersom, gedwongen afvoeren, gaat niet veel beter zijn ben ik bang, omdat de lucht die je afvoert ook ergens vandaan aangevoerd moet worden, en die lucht zal in de zomer gegarandeerd warmer zijn dan je keldertemperatuur.

In praktijk loopt het zo geen vaart. 
zolang je niet onder je dauwpunt komt en de lucht afgevoerd wordt, is er geen probleem. Je RV in de zomer zal idd wat stijgen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. 
uiteindelijk is dat de taak van de ventilatie: vochtige lucht afvoeren opdat het niet in de constructie zou dringen. 
dus ja, wij raden aan de ventilatie ook in de zomer te laten draaien, eventueel met een hygrostaat. Vooral in de zomer om het geaccumuleerde vocht van de winter te verdrijven. 
maar als er een geurtje hangt in de kelder heb je hoogst waarschijnlijk een ander probleem: lek in afvoerbuis ergens (tuin,...) of een andere vervuilingsbron. 

In de praktijk loopt het dus wel zo'n vaart. Ik vertel uit de praktijk.

In de winter krijg je geen vocht binnen. Je haalt dan koude lucht binnen, die in de kelder opwarmt naar zo'n 12-14 graden, en dus een lagere RV krijgt. Nogmaals, ik praat niet uit de theorie, maar uit de praktijk. Daarnaast, met gedwongen ventilatie is het natuurlijk nooit zo dat de winterlucht in de zomer nog in de kelder hangt. Die ververs je met gedwongen ventilatie meermaals per dag.

Voor wat betreft het dauwpunt heb ik denk ik duidelijk genoeg het voorbeeld gegeven. Sla de tabellen er gerust op na.

De bottomline is dat warme lucht naar binnen trekken in de zomer een averechts effect heeft, en elke vorm van ventilatie zal warme lucht naar binnen trekken.

Indien je een warme kelder hebt is er dus niets aan de hand, maar de meeste mensen zullen gewoon een ongeisoleerde koude betonkelder hebben.

Ik gebruik een Ebac 2650e, die werkt ook goed bij lagere temperaturen. Stil kan ik die apparaten niet noemen, maar in de kelder heb ik daar geen last van. Ik maak af en toe het luchtfilter schoon. Buiten dat eigenlijk geen onderhoud. Het verbruik ligt bij vol draaien rond de 180W, maar hij schakelt op basis van een hygrostaat. Waar je vooral op moet letten is dat je een ontvochtiger hebt die op lage temperatuur al goed werkt.

aart,

wij spreken ook uit de praktijk hoor, zowel de VVO's die we maken, de prestatieverslaggeving en de expertises die we doen, nadat het geplaatst is of simpelweg op vraag van partijen omdat ze vochtproblemen hebben. de term dauwpunt is me genoegzaam bekend :) 

wij plaatsen loggers in die ruimtes gedurende weken waarmee we online de grafieken volgen van temperatuur, RV, dauwpunt en nattebol temp. op basis daarvan (oa) doen we analyse en een voorstel tot oplossing.

de meeste kelders zijn vochtig in de constructie, elke lucht die je binnenhaalt heeft een voldoende lage RV opdat de hogere dampdruk in de constructie naar de lagere dampdruk van de lucht kan gaan. Anders gezegd: er is voldoende ruimte in de binnengetrokken lucht om wat vocht op te nemen uit de constructie en die stelselmatig af te voeren. 

 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Wil je actief ventileren in de zomer, zet dan een timer op uw ventilatiesysteem en ventileer alleen op het koudste moment van de dag, dat is rond 6h 's ochtends.

Zeker in de winter is het zaak dat de inkomende koude lucht naar beneden wordt geleid zodat het daar kan opwarmen (in de winter is de keldervloer altijd warmer dan de muren).
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Vermits het over een betonkelder gaat mogen we aannemen dat die waterdicht is en dat het probleem enkel een condensatieprobleem is in de zomer. Ik vermoed dat er in de winter geen probleem is.

Het is dan dus hetzelfde fenomeen dat zich ook voordoet bij aart en bij DIY. We hebben het er inderdaad ook al vaak over gehad op dit forum en een 100 % oplossing lijkt nog altijd moeilijk. Het plaatsen van een ontvochtiger kan één en ander verhelpen maar in feite is dat dan symptoombestrijding die dan ook nog eens energieverslindend werkt.

Je zou denken dat wanneer je het ventilatiedebiet maar groot genoeg neemt dat er dan minder kans (tijd) is voor de lucht om te condenseren tegen de wanden en de vloer. 

Met dat voor ogen heeft iemand ooit geprobeerd om de totale aanvoerlucht voor een ventilatiesysteem D vanuit de kelder te nemen ipv langs buiten, echter zonder succes want ook dan trek je in de zomer de vochtige lucht in de kelder.

Maar is er ooit al geprobeerd om niet de aanvoer maar de uitblaas van het systeem de kelder in te sturen ipv naar buiten ? Dus dan zou je drogere gebruikte binnenlucht de kelder insturen die op zijn beurt de  kelderlucht via de verluchtingsgaten naar buiten stuurt.

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Dus dan zou je drogere gebruikte binnenlucht de kelder insturen die op zijn beurt de  kelderlucht via de verluchtingsgaten naar buiten stuurt.

de binnenlucht is niet droger. die is natter dan de buitenlucht. De buitenlucht komt binnen aan X%, warmt op en zakt naar Y%, dan voegen we het leefvocht toe naar Y+%, dus bij afkoelen in de kelder wordt dat X+%...
De lucht binnenshuis is niet droger, hij voelt alleen droger (relatieve luchtvochtigheid is omgekeerd functie van de temperatuur).
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Heb je dat probleem (of kans daarop) ook bij een
  • geïsoleerde, niet verwarmde kelder
  • geïsoleerde, verwarmde kelder
  • niet geïsoleerde, verwarmde kelder

(een niet geïsoleerde, verwarmde kelder kom je wellicht niet vaak tegen, zeker niet in nieuwbouw, maar voor de volledigheid... 
regular_smile.png
)
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
charel zei:
 

Met dat voor ogen heeft iemand ooit geprobeerd om de totale aanvoerlucht voor een ventilatiesysteem D vanuit de kelder te nemen ipv langs buiten, echter zonder succes want ook dan trek je in de zomer de vochtige lucht in de kelder.

Maar is er ooit al geprobeerd om niet de aanvoer maar de uitblaas van het systeem de kelder in te sturen ipv naar buiten ? Dus dan zou je drogere gebruikte binnenlucht de kelder insturen die op zijn beurt de  kelderlucht via de verluchtingsgaten naar buiten stuurt.

 

 

Zeker, dat was ik.

Ik heb beiden geprobeerd. De tweede variant is dramatischer dan de eerste uiteraard. In beide varianten creeer je een behoorlijke luchtflow, maar niet voldoende om te voorkomen dat vocht condenseert op de vloer.

Misschien woon ik wel op bijzonder koude grond :-D

In ieder geval, maar conclusie en advies blijft om in de kelder zeker in de zomer ventilatie zoveel mogelijk te voorkomen. 

Het energieverbruik van het ontvochtigen valt dan ook behoorlijk mee, die machine staat grotendeels stil, als er weinig warme lucht de kelder in komt. Het is vooral een stukje zekerheid dat er geen condensatie plaatsvind. Wanneer je er voor kiest de meeste of alle ventilatiedoorvoeren in de kelder te laten vervallen, en een eenvoudige luchtontvochtiger plaatst, dan denk ik dat je enkel door het laten vallen van die doorvoeren 5-10 jaar zonder problemen die ontvochtiger kostenneutraal kan laten draaien. 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
aartwessels zei:
charel zei:
 

Met dat voor ogen heeft iemand ooit geprobeerd om de totale aanvoerlucht voor een ventilatiesysteem D vanuit de kelder te nemen ipv langs buiten, echter zonder succes want ook dan trek je in de zomer de vochtige lucht in de kelder.

Maar is er ooit al geprobeerd om niet de aanvoer maar de uitblaas van het systeem de kelder in te sturen ipv naar buiten ? Dus dan zou je drogere gebruikte binnenlucht de kelder insturen die op zijn beurt de  kelderlucht via de verluchtingsgaten naar buiten stuurt.

 

 

Zeker, dat was ik.

Ik heb beiden geprobeerd. De tweede variant is dramatischer dan de eerste uiteraard. In beide varianten creeer je een behoorlijke luchtflow, maar niet voldoende om te voorkomen dat vocht condenseert op de vloer.

Misschien woon ik wel op bijzonder koude grond :-D

In ieder geval, maar conclusie en advies blijft om in de kelder zeker in de zomer ventilatie zoveel mogelijk te voorkomen. 

Het energieverbruik van het ontvochtigen valt dan ook behoorlijk mee, die machine staat grotendeels stil, als er weinig warme lucht de kelder in komt. Het is vooral een stukje zekerheid dat er geen condensatie plaatsvind. Wanneer je er voor kiest de meeste of alle ventilatiedoorvoeren in de kelder te laten vervallen, en een eenvoudige luchtontvochtiger plaatst, dan denk ik dat je enkel door het laten vallen van die doorvoeren 5-10 jaar zonder problemen die ontvochtiger kostenneutraal kan laten draaien. 

Dat is zowat het slechtste dat je kunt doen en ook het meest ongezonde. 
men is zich blijkbaar niet bewust van de gevaarlijke gassen zoals Radon die je uit je kelder moet wegventileren. 
simpelweg slecht advies. 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Dat is een goed punt natuurlijk. Daar weet ik te weinig van, en ook in hoeverre de afwerking van de kelder invloed heeft daarop. 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
aartwessels zei:
Dat is een goed punt natuurlijk. Daar weet ik te weinig van, en ook in hoeverre de afwerking van de kelder invloed heeft daarop. 

Het zijn dermate kleine moleculen dat ze doorheen beton gaan. 
 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Moest het een leefkelder zijn dan moet die uiteraard voortdurend geventileerd worden, dan gaat het niet op om die een ganse zomer niet te ventileren. Niet enkel omwille van het radongas maar omwille van nog een boel andere vervuilingen en tekortkomingen in de kelderlucht.

Echter indien de leefruimte's er boven worden geventileerd zoals het moet dan maakt dat eigenlijk niet veel uit.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
charel zei:
Moest het een leefkelder zijn dan moet die uiteraard voortdurend geventileerd worden, dan gaat het niet op om die een ganse zomer niet te ventileren. Niet enkel omwille van het radongas maar omwille van nog een boel andere vervuilingen en tekortkomingen in de kelderlucht.

Echter indien de leefruimte's er boven worden geventileerd zoals het moet dan maakt dat eigenlijk niet veel uit.

Tis niet omdat je een ventilatiesysteem hebt in de leefruimtes dat je de lucht komende van de kelder niet zou inademen. 
je ventilatiesysteem ' boven' verandert helemaal niets aan de giftige gassen (radon is verantwoordelijk voor 8 tot 10% van de longkankers) die doorheen je huis gaan. 
die kan je enkel vermijden wanneer ze reeds in de kelder worden afgevoerd. 
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik redeneer als volgt art:

Het radongas komt uit de ondergrond, in sommige streken is dat merkelijk meer dan in andere, in de ardennen bijvoorbeeld is dat veel meer terwijl het hier bij ons soms bijna te verwaarlozen is.

Soit,dat gas komt dus los door een vloerplaat van beton want zoals je zegt, het zijn dermate kleine moleculen dat die daar dwars doorheen gaan.

Daar waar er een kelder is komt dat dan eerst terecht in de kelder en daarna indien de kelder niet wordt geventileerd op het gelijkvloers. Daar waar er geen kelder is komt dat rechtstreeks binnen op het gelijkvloers in de woonruimte.

Het resultaat is dus hetzelfde, vandaar dat ventilatie sowieso ook hiervoor een must is.

Je zegt dat radon in de woning enkel te vermijden is indien je het eerst in de kelder afvoert maar je moet weten dat niet onder elke woning of onder elke ruimte een kelder is. Trouwens, als je het in de kelder kunt afvoeren dan kan je dat even goed in de ruimte's daarboven. Weg is weg.

 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
charel zei:
Ik redeneer als volgt art:

Het radongas komt uit de ondergrond, in sommige streken is dat merkelijk meer dan in andere, in de ardennen bijvoorbeeld is dat veel meer terwijl het hier bij ons soms bijna te verwaarlozen is.

Soit,dat gas komt dus los door een vloerplaat van beton want zoals je zegt, het zijn dermate kleine moleculen dat die daar dwars doorheen gaan.

Daar waar er een kelder is komt dat dan eerst terecht in de kelder en daarna indien de kelder niet wordt geventileerd op het gelijkvloers. Daar waar er geen kelder is komt dat rechtstreeks binnen op het gelijkvloers in de woonruimte.

Het resultaat is dus hetzelfde, vandaar dat ventilatie sowieso ook hiervoor een must is.

Je zegt dat radon in de woning enkel te vermijden is indien je het eerst in de kelder afvoert maar je moet weten dat niet onder elke woning of onder elke ruimte een kelder is. Trouwens, als je het in de kelder kunt afvoeren dan kan je dat even goed in de ruimte's daarboven. Weg is weg.


 

 

ha neen hé. 
als het gas in de leefruimtes in sta jij daar ook en adem je het in. 
Als het al weggevoerd wordt in de kelder valt er niets in te ademen. 
trouwens, de bevoegde instanties hebben (ik dacht  10000) vlaamse gezinnen een meetinstrument bezorgd en uit de resultaten blijkt -tegen alle verwachtingen in- dat er in Vlaanderen veel meer Radon zit dan eerst gedacht. 
ik heb deze info reeds in een ander topic uitgebreid gedeeld. 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan