• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

ventilatie 1 kamer

Lid geworden
13 mrt 2013
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Wij starten binnenkort met een renovatie. Hierbij worden verschillende droge kamers bijgebouwd.

De bestaande woning bestaat al van voor 2006, hierdoor zijn we niet verplicht een volledig ventilatiesysteem te plaatsen. Er komt echter op de bovenverdieping 1 badkamer, hier zouden we graag een afzuigsysteem plaatsen met een schakelaar of met eenvoudige bediening. Waarvoor zouden jullie hier opteren? Er komt in deze ruimte ook een schouw van onze kachel, ik heb al zitten denken om via deze schouw de lucht uit die badkamer ook af te zuigen, is er hier echter een eenvoudig systeem voor?



Met vriendelijke groeten,

Peter
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Wij hebben hier iets vergelijkbaars: een oud huisje met een badkamer in een achterbouw waar we wel iets van afzuiging willen voorzien, aangezien de damp daar nu lang blijft hangen en voor serieuze condensatieproblemen zorgt op de muren en plafond. Het enige raam dat er nu zit kan niet open en vervalt, er komt wel een velux, maar dat kan natuurlijk niet open als het buiten ijskoud is of regent... Een muur- of dakventilator is hier mogelijk, mits dit niet voor een constant gigantisch warmtelek zorgt (dat warmteverlies niet te vermijden is wanneer er afgezogen wordt is natuurlijk normaal)...



Ik ben dus ook geïnteresseerd in een eenvoudige, liefst goedkope en vooral stille oplossing...



Ik volg dit topic met belangstelling!



Isabelle
 
Lid geworden
23 mei 2012
Berichten
613
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik hen net hetzelfde "probleem". Opgelost door een simpele (wand)ventilator op te hangen met een vochtsensor. Aan de buitenkant een gewoon muurrooster met lamellen.



Ik wilde namelijk niet dat het ding continu aan het draaien is maar ook niet dat het begint te draaien telkens ik het licht aan doe. Voor mij hoeft de badkamer niet geventileerd te worden als ik 's avonds mijn tanden poets voor het slapengaan maar wel als ik een douche neem. En dan liefst nog eventjes nadraaien... De vochtsensor bewaakt dit dus.



Ik had wel de luxe dat er een ventilatieschacht aanwezig was. In de jaren 50-60 bouwde men namelijk nog volgens type A ventilatie. In de loop der jaren nadien vond men het niet meer nodig en nu komt men hierop terug, maar dan met C of D-systemen.
 
Lid geworden
15 mei 2010
Berichten
138
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Wij hebben een jaar geleden onze badkamer naar achter verschoven om zo een bureau te kunnen bijmaken. Hiervoor moesten we een terrasje (dat tussen 2 muren zat, 1 van de buren, 1 van onze slk) veranderen in de badkamer en kwam deze dus meer naar achter.

In onze vorige badkamer hadden we tijdens douchen of gebruik bad last van condens en daarom vroegen we de aannemer een ventilator te plaatsen, deze heeft een buis gelegd die van boven het toilet (naast douche), boven vals plafond badkamer, boven vals plafond slk en dan door de muur naar buiten gaat. Er zijn ook lamellen op geplaatst om wat af te schermen. Het plat dak word door houten balken gedragen dus de buis paste hier goed tussen. Op de buis plaatste hij een (eenvoudige) axiale ventilator die samen met het licht in de douche aangaat.



Naast het toilet loopt de schoorsteen van de gasketel dus we hadden deze ook kunnen gebruiken maar dat hebben we niet gedaan omdat deze vroeger als schoorsteen voor een mazoutketel diende, al wat je daarvan binnenkrijgt lijkt ons ongezond. We vreesden ook voor een verhoogde kans op problemen met vocht of nattigheid.



Nog een optie was om rechtstreeks door het plat dak te gaan, dit deden we ook niet wegens de kans op nattigheid.

Onze ervaring nu met de ventilator is echter eerder negatief; Aangezien hij boven het toilet hangt kan je daar weleens door een koud briesje verrast worden, dit ervaart niemand als aangenaam denk ik :p. Ook geluid komt heel goed binnen, we horen net iets te goed wat er op straat gebeurt, ook al komt de buis niet op de straat uit en staan er (goede???) lamellen op.



Een mogelijke oplossing voor deze problemen is het opvullen van de buis met glaswol, aangezien we weinig last hebben van vocht kan dit bij ons wel. Voor in geval van te veel douchevocht zouden we een ventilatierooster in de rolluikkast kunnen voorzien. Echter weet u van tevoren niet hoe uw toekomstige badkamer hierop zal reageren.



Nog een mogelijke oplossing is het plaatsen van een aangepaste ventilator (ipv een gewone axiale ventilator). Ik heb gelezen over een ventilator met terugslagklep, deze versterkt het effect van de lamellen en deze ventilator zuigt(/blaast) niet naar onder (bij plafondmontage) maar verspreid over het plafond. Bij muurmontage doet deze dat over de muur. Zo heb je geen vaste plaats waar je in de tocht staat maar is deze aangenaam(er) verdeeld.



Ik denk dat goed nadenken over de plaatsing en alle mogelijke materialen/ventilatoren bekijken zeker van belang is. Ik hoop dat mijn ervaring u hier een beetje bij kan helpen.



Veel succes,

Anton
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan