• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Vensterbank puzzelen met recup stukken

Lotte P

Nieuw Lid
Reaction score
8
We zitten nog in de ruwbouw van onze verbouwing, maar ondertussen kijk ik toch al graag eens wat verder naar de mogelijkheden voor de verdere afwerking. Voor enkele vensterbanken heb ik het idee om een soort van puzzel te maken met verschillende recup stukken. Ik zou graag stukken vensterbank slijpen/kappen/geen idee om die dan naast elkaar te leggen en zo een nieuwe vensterbank te vormen. Hopelijk maakt mijn knip&plakwerkje dit wat duidelijk... Ik wil dus echt vensterbanken uit verschillende types/kleuren steen.

Is dit mogelijk om zelf te doen en proper af te werken? Of hebben we dan te veel specifiek materiaal nodig.
Is het realistisch? Of zijn bv de naden tussen de stukken moeilijk goed te krijgen en is het om problemen vragen.
Maak je zoiets op voorhand en dan in zijn geheel plaatsen, of maak je dat meteen ter plekke?

1000 ideeën, weinig kennis en dus heel erg zoekende tussen wat er realistisch is en wat niet :).

Attachments

• Schermafbeelding 2024-05-02 om 21.57.39.png
    Schermafbeelding 2024-05-02 om 21.57.39.png
    546,1 KB · Views: 64
Op een stuk plaat alles aan elkaar lijmen.
Eventueel epoxy gieten.

Dat kan , je kan uit verschillende strips een vensterbank maken.
Lijmen op een plaat en dan die plaat plaatsen.
Maak best wel een mal , kader in hout ter grootte van de vensterbank en puzzel daarin.
Na uitharden haal je de mal weg.
Je kan ook je tegels of strips breken, kapot slaan , en dan die stukken iets uit elkaar trekken en dan opvoegen. Type flagstone of breuksteen.

Op een stuk plaat alles aan elkaar lijmen.
Eventueel epoxy gieten.
Ok, blij dat het mogelijk is :D. Epoxy voor de voegen dan of?
Dat kan , je kan uit verschillende strips een vensterbank maken.
Lijmen op een plaat en dan die plaat plaatsen.
Maak best wel een mal , kader in hout ter grootte van de vensterbank en puzzel daarin.
Na uitharden haal je de mal weg.
Je kan ook je tegels of strips breken, kapot slaan , en dan die stukken iets uit elkaar trekken en dan opvoegen. Type flagstone of breuksteen.
Het is niet écht een puzzel, maar eerder propere rechte stukken naast elkaar, zoals in mijn 'schetsje'. Zou een mal dan ook nodig zijn? Aangezien we daarmee wel mooier de afmetingen in het oog kunnen houden tussendoor dan bij ene echte mozaiek.

Dankjewel voor het meedenken!

Je kan lijmen met speciale lijm voor natuursteen.
Epoxy voegen kan je doen.
Of volledig in epoxy, zoals ze boomstamtafels maken.

We zitten nog in de ruwbouw van onze verbouwing, maar ondertussen kijk ik toch al graag eens wat verder naar de mogelijkheden voor de verdere afwerking
Zo herkenbaar, ik was alles nog aan het uitwerken van de verschillende daken, overhangen, luifels enz... en moeder de vrouw was bij wijze van spreken al aan het verven en meubels aan het kiezen.:D

Wat je vraag betreft, kan je het eigenlijk aanzien als tegelen. Je hebt dus een goede tegelsnijder nodig. Je kunt in principe de tegels rechtstreeks op de dagkant verlijmen zonder onderbord of iets dergelijks. Wil je overhangen hebben is dit wel aangeraden.

Denk er ook aan dat je polierschijven nodig hebt om kopse kanten mooi te krijgen of om ze in verstek te zetten. Als je ze schuin zet slijp je ze best eerst in dus een goede diamandschijf is ook nodig. Raimondi heeft hele goede polierschijven, eigenlijk de beste die ik tot nu toe ben tegengekomen. Slijpschijven hebben zij ook maar kan je ook Carat of dergelijke nemen.

Het materiaal dat je zou nodig hebben voor jouw schetsje is niet van de poes.
Een watergekoelde snijtafel voor natuursteen, lijmklemmen voor de breedte van de vensterbanken, schuur- en poliertafel,…

Dan heb je al een half steenkappersatelier.

Ik zou het in keramiek maken. In natuursteen kan ook maar dat is even duur en heeft, afhankelijk van de steen, meer nadelen.

Sowieso voor de hoeveelheid die TS wil kan je dit allemaal met quasi handgereedschap.

Ik heb mijn eigen badkamer volledig bekleed met XXL keramiek platen 1m20 x 2m60, alles in verstek bad, raam. Is allemaal gedaan met handgereedschap. Voor de geïnteresseerden zoek de gereedschappen van Raimondi op.

Hierbij een vb:
957e2650-0a7a-479d-940a-7e4c1374e79f.JPG

Ik zou het in keramiek maken. In natuursteen kan ook maar dat is even duur en heeft, afhankelijk van de steen, meer nadelen.

Sowieso voor de hoeveelheid die TS wil kan je dit allemaal met quasi handgereedschap.

Ik heb mijn eigen badkamer volledig bekleed met XXL keramiek platen 1m20 x 2m60, alles in verstek bad, raam. Is allemaal gedaan met handgereedschap. Voor de geïnteresseerden zoek de gereedschappen van Raimondi op.

Hierbij een vb:
View attachment 102128
TS wil recuperen wat er reeds is.

Hierbij een vb:
View attachment 102128
Recup had ik gemist. Verder sta ik wel nog achter hetgeen ik vertel.

Het lijkt me sterk dat je met handgereedschap stukken kan verzagen die zó recht zijn dat ze naadloos tegen elkaar passen.

Ik heb zelf ook al met een poliermachine blauwsteen en marmer bewerkt, en dat ziet er goed uit van ver, maar het is ver van goed. Afhankelijk van de lichtinval en kijkhoek zie je toch veel golving en glansverschillen in het resultaat.
Verstekken vallen beter mee, met een verstekglijder waarin de machine gemonteerd zit kom je al ver, en je kan na het zagen een schuurpad monteren voor de laatste halve mm en heel mooi resultaat bekomen.

Dunne keramiek is toch ook een heel ander verhaal dan enkele cm dik marmer.
Met tegels heb ik ook al erg mooie dingen kunnen doen op een trap, maar het is fucking veel werk.

Last edited:
Het lijkt me sterk dat je met handgereedschap stukken kan verzagen die zó recht zijn dat ze naadloos tegen elkaar passen.
raimondi heeft een rail systeem voor de tegel te snijden, slijpen... Hier alles recht alles zonder breuk. Tijdens het proces daarnaartoe is er wel is gevloekt ja :LOL:. Zoals die avond dat ik na het eten nog een kopse kant ging verder in verstek polieren, (ik was al wat moe) laatste stukje: tits stukje langs boven eraf 🤬.

Zoals met vele dingen is het gevoel krijgen voor het materiaal, er een band mee opbouwenen gewoon fouten durven maken. Specials van de eerste keer goed is inderdaad moeilijk, maar toen we leerden lopen ging dat ook niet meteen.

Bewerken van keramiek en steen is quasi gelijklopend. Zoals ik al zei gevoel krijgen voor het materiaal.

Nu ik lees dat TS geen ervaring heeft het zal dus een leerproces worden. Maar na afloop als het gelukt is krijg je een warm zelfvoldaan gevoel.

Je kan lijmen met speciale lijm voor natuursteen.
Epoxy voegen kan je doen.
Of volledig in epoxy, zoals ze boomstamtafels maken.
Epoxy over het geheel ben ik geen fan van, maar 't is uiteraard wel een mooi voorstel. Ik bekijk het wel eens om dit voor de naden te gebruiken.
We zitten nog in de ruwbouw van onze verbouwing, maar ondertussen kijk ik toch al graag eens wat verder naar de mogelijkheden voor de verdere afwerking
Zo herkenbaar, ik was alles nog aan het uitwerken van de verschillende daken, overhangen, luifels enz... en moeder de vrouw was bij wijze van spreken al aan het verven en meubels aan het kiezen.:D

Wat je vraag betreft, kan je het eigenlijk aanzien als tegelen. Je hebt dus een goede tegelsnijder nodig. Je kunt in principe de tegels rechtstreeks op de dagkant verlijmen zonder onderbord of iets dergelijks. Wil je overhangen hebben is dit wel aangeraden.

Denk er ook aan dat je polierschijven nodig hebt om kopse kanten mooi te krijgen of om ze in verstek te zetten. Als je ze schuin zet slijp je ze best eerst in dus een goede diamandschijf is ook nodig. Raimondi heeft hele goede polierschijven, eigenlijk de beste die ik tot nu toe ben tegengekomen. Slijpschijven hebben zij ook maar kan je ook Carat of dergelijke nemen.
Het uitdenken van de ruwbouw is ook voor mij, uiteraard in combi met hier een daar een vakman, want ik heb geen ervaring. Nu zijn we bezig met het leggen van de elektriciteit nadat ik het schema heb getekend en heb laten nakijken door een elektricien. 't Is dus eerder voor de afwisseling dat ik ook al graag aan de afwerking denk :D.

Een vriend van mij zijn vloerders thuis, dus dan ga ik daar eens ten rade ivm de tegelsnijder. Ik denk dat ik ze zonder overhang wil ivm ruimteverlies.

Met het in verstek zetten ben ik precies niet goed mee. In mijn hoofd zijn dat allemaal rechte zijden... Wat precies moet/kan in verstek gezet worden? Diamantschijven hebben we liggen. Polierschijven nog niet.
Een watergekoelde snijtafel voor natuursteen, lijmklemmen voor de breedte van de vensterbanken, schuur- en poliertafel,…

Dan heb je al een half steenkappersatelier.
Oei, dit klinkt een minder goede voorspelling dan de andere reacties. Verdeelde meningen dus. Als ik echt al dat materiaal nodig heb, dan laat ik het idee wel varen. Wordt té duur voor de 3 vensterbankjes waar dit moet komen.

Hierbij een vb:
View attachment 102128
Recup had ik gemist. Verder sta ik wel nog achter hetgeen ik vertel.
Yes, inderdaad recup. Heb stukken uit ons eigen huis, van een vriendin en het containerpark.
Dus heb wel al wat liggen die in mijn ogen bruikbaar was.

Ik heb zelf ook al met een poliermachine blauwsteen en marmer bewerkt, en dat ziet er goed uit van ver, maar het is ver van goed. Afhankelijk van de lichtinval en kijkhoek zie je toch veel golving en glansverschillen in het resultaat.
Verstekken vallen beter mee, met een verstekglijder waarin de machine gemonteerd zit kom je al ver, en je kan na het zagen een schuurpad monteren voor de laatste halve mm en heel mooi resultaat bekomen.

Dunne keramiek is toch ook een heel ander verhaal dan enkele cm dik marmer.
Met tegels heb ik ook al erg mooie dingen kunnen doen op een trap, maar het is fucking veel werk.
Naadloos is voor mij geen must, da's misschien een foutje in de tekening. Uiteraard wel graag een beetje recht.

Op foto's is dat waarschijnlijk niet goed te zien wat je juist bedoeld met veel golving en glansverschil?
Om even te kijken of het iets is waar ik mij zelf zou aan storen of niet.

Ik begrijp niet zo goed waar er in verstek gewerkt wordt. Leek in mijn hoofd allemaal recht op recht. Waar zie ik dit juist fout?
raimondi heeft een rail systeem voor de tegel te snijden, slijpen... Hier alles recht alles zonder breuk. Tijdens het proces daarnaartoe is er wel is gevloekt ja :LOL:. Zoals die avond dat ik na het eten nog een kopse kant ging verder in verstek polieren, (ik was al wat moe) laatste stukje: tits stukje langs boven eraf 🤬.

Zoals met vele dingen is het gevoel krijgen voor het materiaal, er een band mee opbouwenen gewoon fouten durven maken. Specials van de eerste keer goed is inderdaad moeilijk, maar toen we leerden lopen ging dat ook niet meteen.

Bewerken van keramiek en steen is quasi gelijklopend. Zoals ik al zei gevoel krijgen voor het materiaal.

Nu ik lees dat TS geen ervaring heeft het zal dus een leerproces worden. Maar na afloop als het gelukt is krijg je een warm zelfvoldaan gevoel.
Geen ervaring, dus absoluut een leerproces! De hele verbouwing hoor. Maar ik amuzeer mij gigantisch in dat huis :D.

Voldoende recup stukken vinden lijkt geen probleem te zijn, dus we zullen zeker materiaal hebben om op te oefenen. De tabletten hoeven er ook niet in te zitten voor de verhuis, dus er is wel tijd om te proberen. Zoals eerder aangegeven, ga ik eens te rade mij een kameraad die vloerders zijn. Misschien kan ik daar hulp krijgen met het snijden/slijpen/... van de stenen aangezien zij ook geregeld met natuursteen werken.

Helaas geen steenkappers in mijn vriendenkring :p.

Alvast allemaal bedankt voor de info en tips !

Als je vloerders in de vriendenkring hebt, dan hebben die wel een waterzaagtafel. Dan kan je toch redelijk perfect zagen.

Verstek lijkt me ook nergens nodig in jouw geval tenzij je wil uitdikken, dat was in reactie op ander poster.

Met verstek bedoel ik de kopse kanten van het tablet. Je kun deze gewoon op dikte laten en glad polieren of nog een stuk eronder zetten en dat zet je dan jm verstek. Moet niet in verstek maar is wel het mooiste.

Aah, ok. Dan hoef ik daar toch al niet van wakker te liggen, van dat verstek :).
Ik heb alvast alle tips en info opgeslaan.!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief