• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Venduro randafzuiging

Lid geworden
4 aug 2006
Berichten
98
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ben ik dan weer.
Onze keukenleverancier raadt ons de Venduro randafzuiging aan omdat onze dampkap heel hoog zal hangen, zo is het design van de keuken.
De motor is niet afzonderlijk.

Iemand ervaring?
Hoe zit het met het geluid?
Bedankt voor de tips en ervaringen.
Groetjes,
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
217
Waarderingsscore
0
Punten
0
ben ik ook nieuwsgierig naar, men heeft me deze ook voorgesteld.

Zou een semi-professioneel toestel zijn
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
Bij ons hangt de dampkap op 143cm boven het fornuis.

Is wel geen venduro maar een ventomatic.

En wel degelijk met een motor in de ruimte naast de keuken (berging).

Als je van de keuken in de berging stapt, is het een wereld van verschil aan geluid...



Voor foto's, zie ander topic :



http://forum.bouwinfo.be/viewtopic.php?t=5333&highlight=randafzuiging



Of bijkomend :



img_0260.jpg
[/img]



img_0259.jpg
[/img]
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
54
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mij is er verteld dat het geluid meer te maken heeft met de hoeken in de buizen. Hoe 'zachter ' de hoeken hoe minder geluid!

Bij Venduro vonden ze het zelfs geen slecht idee om de motor in een kast

in de keuken te hangen!!!
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
54
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hebben jullie geen last met dit groot hoogteverschil?

Is er voldoende afzuiging?
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het geluid heeft te maken met volgende zaken:



Kwaliteit motor:

2 verschillende motoren in dezelfde situatie kan veel verschil geven



Turbulentie in de buizen :

Meer bochten meer turbulentie

Grotere sectie buizen geeft lagere luchtsnelheid en dus minder turbulentie

Soort buis : glad of geribd of extra geïsoleerd



Veel succes
 
Lid geworden
12 apr 2006
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enkele vraagjes bij zo'n venduro dampkap met randafzuiging :

- indien ik een dampkap heb van 940 m³/h, moet ik dan ook luchttoevoer voorzien?

- zuigt zo'n dampkap niet teveel warmte af (en ik maar stoken zeker)

- voor boven ons kookeiland : hoe wordt zo'n dampkap opgehangen? Dient de afkasting rondom hiervoor als steun of wordt dit aan het plafond bevestigd?
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
Chrestane wrote:
Hebben jullie geen last met dit groot hoogteverschil?

Is er voldoende afzuiging?



Nog geen overdreven vetafzetting of dampcondens geconstateerd, ook niet op het glas achter het fornuis, dus ik veronderstel dat het wel ok is.

Keuken staat er nu 2,5 jaar.
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
liesje wrote:
Enkele vraagjes bij zo'n venduro dampkap met randafzuiging :

- indien ik een dampkap heb van 940 m³/h, moet ik dan ook luchttoevoer voorzien?

- zuigt zo'n dampkap niet teveel warmte af (en ik maar stoken zeker)

- voor boven ons kookeiland : hoe wordt zo'n dampkap opgehangen? Dient de afkasting rondom hiervoor als steun of wordt dit aan het plafond bevestigd?



Luchttoevoer :

Daar kan ik niet op antwoorden, weet het niet. Bij ons alleszins niet.

Maar de ruimte is ook redelijk groot (+/- 87m³) en loopt over in de aanpalende woonkamer (idem qua volume).



Verwarming :

Dat kan ik ook niet meten, eerlijk gezegd. Maar de dampkap staat maar luttele minuten per dag op, en staat op het maximum enkel bij frieten e.d.



Ophanging :

Je zal niet anders kunnen dan het geheel aan het plafond te bevestigen zeker...
 
Lid geworden
21 jul 2007
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mooi jansenius.

Vraagje ivm de dampkap, heb je deze bij uw keukenleverancier besteld, of rechtstreeks in Lokeren ?

Richtprijsje misschien ook, wij twijfelen tussen de venduro of Novy..
 
Lid geworden
22 jun 2007
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als particulier kun je niet rechtstreeks bij venduro kopen.

richtprijs voor een randafzuiging van 90cm tot 110cm met motor van 940 m³/h zit je aan 742.4 euro ex.btw.

Binnenkort moet ik een randafzuiging plaatsen met koolstoffilters die de gezuiverde lucht weer naar binnen steekt. Misschien een oplossing als je je warme lucht wil binnen houden.



bart
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
mo@ya,

wij hebben geen venduro (lokeren) maar een ventomatic (wetteren) van 1500m³.

geen idee van prijs want dit maakte deel uit van de opstelling van onze keukenleverancier.

misschien kan je bij ventomatic wel als particulier rechtstreeks terecht, maar dat weet ik dus niet, moet je met hen zelf checken.
 
Lid geworden
11 aug 2006
Berichten
2.311
Waarderingsscore
0
Punten
0
sandra19 wrote:
Hier ben ik dan weer.

Onze keukenleverancier raadt ons de venduro randafzuiging aan omdat onze dampkap heel hoog zal hangen (zo is het design van de keuken).

De motor is niet afzonderlijk.

Iemand ervaring ?

Hoe met het geluid ?



Bedankt voor de tips en ervaringen.



Groetjes

He hallo sandra,ik heb zo een venduro in mijn nieuwe keuken(wel nog niet gebruikt)maar ze zuigt echt wel zeer sterk hoor.

En maakt echt niet veel geluid hoor,nogtans heb ik maar een buis naar buiten van 12 idv 16 cm(en dit schrijft venduro voor)
 
Lid geworden
19 jan 2007
Berichten
196
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een eilanddampkap Venduro Ventra met motor van 1800 m³/h , motor op zolder. Afvoerbuis 180 mm. GEEN randafzuiging, stond niet in cataloog 2006. Ik betaalde me blauw: 2400 euro. En ik heb de kap al moeten verlagen zodat die op 80 cm boven de kookplaat zit anders was de afzuigkracht onvoldoende! Dus zo fantastisch zuigt die niet. Geluid is OK. Ik denk dat een Novy met randafzuiging het net zo goed doet.
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
jopos wrote:
Ik heb een eilanddampkap Venduro Ventra met motor van 1800 m³/h , motor op zolder. Afvoerbuis 180 mm. GEEN randafzuiging, stond niet in cataloog 2006. Ik betaalde me blauw: 2400 euro. En ik heb de kap al moeten verlagen zodat die op 80 cm boven de kookplaat zit anders was de afzuigkracht onvoldoende! Dus zo fantastisch zuigt die niet. Geluid is OK. Ik denk dat een Novy met randafzuiging het net zo goed doet.



natuurlijk zuigt dat ding niet : als je het zo hoog wil hangen (vanaf 90cm) moet je gewoon randafzuiging nemen.

als zoiets niet werkt, ligt het aan de configuratie, niet aan het merk.
 
Lid geworden
22 jun 2007
Berichten
49
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je hebt gelijk jansensius, verkeerde keuze van dampkap.

Een eiland dampkap zonder randafzuiging word van 75cm tot 90cm van het blad opgehangen. Als het hoger moet ben je genoodzaakt naar een randafzuiging te gaan.

Dat moest de keukenman toch geweten hebben!!!!



bart
 
Lid geworden
4 aug 2006
Berichten
98
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo Barteke,



Bedankt voor je berichtje. De onze is nog niet geinstalleerd (normaal in januari). Eindelijk, eindelijk.....



groetjes
 
Lid geworden
28 mei 2006
Berichten
1.357
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben een gewone telescopische dampkap van Venduro met buitenmotor. Pure luxe!

Vrienden van ons hebben een Venduro met gewone ingebouwde motor. Ook zeer stil, ook op de hoogste stand. Dat is een verschil met Novy die zogezegd ook superstil is, maar dan alleen in de laagste stand.



Venduro is eigenlijk een merk voor grootkeukens. Dat de afzuigkracht niet zou voldoen lijkt me sterk. Als ik onze dampkap op de hoogste stand zet, waait het in huis! Zelfs frituren doe ik op de laagste stand en je ruikt niets in huis.
 
Lid geworden
11 mei 2006
Berichten
517
Waarderingsscore
0
Punten
0
@handywoman, heb je een richtprijs van jullie dampkap? Op een webshop zag ik een prijs van ong. 1300€, terwijl hier > 2000€ genoemd wordt?!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan