• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Venduro dampkappen

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn op zoek naar een inbouwdampkap (komt in luifel) zoals op de foto ongeveer.. Maar met iets andere verlichting.. Kleinere lampjes ofzo...

image_299.jpg

Bestaan die?

De grootte zou +- 85-90 cm moeten zijn.

Ook hebben wij een ventilatiesysteem type d in huis, heb ik hiervoor iets speciaals nodig?

Wat is de kostprijs van dergelijke dampkap?

En waar in de regio knokke-heist kan ik een venduro verkrijgen?

is venduro een goed merk? Even goe als novy?

Bijlagen

• image_299.jpg
    image_299.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 2

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.236
Punten
113
kleinere lampjes? dan kan je beter de verlichting weglaten. Is al niet zo veel eigenlijk, die twee spotjes. Wij hebben nog extra verlichting in de nis voorzien.

Venduro is een heel goed merk. Allé, ik heb er na al die jaren toch geen klagen van.

Maar ik heb alleen de plaat. De motor staat buiten op het dak en is van Siemens.

Ventilatie D: dan kies je best voor een recirculatie-principe dat de lucht terug de keuken inblaast om dan opgepikt te worden door de ventilatie. Het vet hangt dan wel al in het vetfilter (dat je overigens regelmatig moet uitkuisen, ongeacht het systeem dat je hebt).

Los daarvan: op de foto hangt de dampkap volgens mij te hoog om nuttig te zijn. Tenminste, toch in die vorm van nis. het plafondje zou iets hoger in de nis moeten hangen (of het voorste muurtje zou iets lager moeten komen tov plafondje) om de damp een beetje te 'vangen' vooraleer die compleet wordt opgezogen.

Lid geworden
19 dec 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wij voorzien in onze nieuwe keuken een dampkap van venduro type RA-SMALL 110 cm. Deze plaatsen we in een zelfgemaakte kast van mdf op een hoogte van ongeveer 1m50 boven het vuur. Ik stel vast dat er twee ledlampen in de dampkap zitten van telkens 3,3 W (3000 k). Zou dit voldoende zijn om licht te geven boven onze kookpotten of voorzie ik beter extra lichten?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.083
Punten
113
Wij voorzien in onze nieuwe keuken een dampkap van venduro type RA-SMALL 110 cm. Deze plaatsen we in een zelfgemaakte kast van mdf op een hoogte van ongeveer 1m50 boven het vuur. Ik stel vast dat er twee ledlampen in de dampkap zitten van telkens 3,3 W (3000 k). Zou dit voldoende zijn om licht te geven boven onze kookpotten of voorzie ik beter extra lichten?
Ik zou ervanuit gaan dat zeker zulke merken weten wat ze doen.
Onze dampkap hangt ook zo hoog en verlichting is voor ons voldoende.
wel een Novy 120cm

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.229
Punten
113
Twee ledlampen in de dampkap van telkens 3,3 W (3000 k), zou dit voldoende zijn ?
Bij ledlampen kijk je best naar de hoeveelheid lumen, dat is de hoeveelheid licht (in alle richtingen).

Tegenwoordig zit de opbrengst van ledlampen gemiddeld rond de 100 lumen/watt.

Dat zou in jouw geval dan 2 x 3.3 x 100 = 660 lumen zijn.
Ter vergelijking, dat is zowat de lichthoeveelheid van een gloeilamp van 60 watt.

Op gebied van kleurtemperatuur, een gloeilamp is 2700 K, een halogeenlamp 3000 K, de klassieke TL-lamp is meestal 4000 K (de 840 buis).

Oeps, ik stel vast dat ik oud word .. want voor de jonge mensen gaat een gloeilamp geen referentie meer zijn 🙃

Lid geworden
19 dec 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Alvast bedankt voor je uitleg! Oud is relatief, hoor ;-)

Een gloeilamp van 60 W lijkt mij onvoldoende boven kookpotten. Het lijkt mij aangewezen om extra lichtpunten te voorzien.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.229
Punten
113
Om volledig te zijn, buiten de lichtbron, met een hoeveelheid licht, is ook belangrijk hoe geconcentreerd de lichtbundel is.

Indien je niet (relatief) jong bent, kan je aan een oude staafzaklamp denken (die met de D-cellen), waarbij je de reflectorkop kon losmaken.
Met de zaklamp in het midden van de kamer en zonder reflector schijnt het licht van het gloeilampje bijna rondom en geeft op de muur weinig licht.

Mét reflector wordt diezelfde hoeveelheid licht gebundeld in een kleinere straal en zie je op de muur een duidelijke cirkel licht.

Ja, misschien een gek voorbeeld maar ik gebruikte zo'n zaklamp vroeger altijd bij de uitleg over satellietcommunicatie, het principe van bundeling door een paraboolantenne, vandaar :)

Je mag dus niet denken aan een losse gloeilamp, maar wel aan eentje in een behuizing met reflector.

Om dat te definiëren spreekt men van de verlichtingssterkte in lux.
Dat is de hoeveelheid licht op een bepaald oppervlak.
1 lux staat gelijk aan 1 lumen/m2

In een keuken rekent men normaal op 300 tot 500 lux gemiddeld, plaatselijk tot 1000 lux.
indien je heel goed in je kookpotten wilt kunnen zien mag het op die plaats dus iets meer zijn dan gemiddeld :)

Als álle licht van die twee ledlampen op een oppervlakte van 1 m² schijnt, heb je daar een verlichtingssterkte van 660 lux.

Is die oppervlakte groter, bv 2 m² (bredere bundel, of hoger boven het oppervlak) dan is de verlichtingssterkte daar 330 lux.

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.083
Punten
113
hangt deze nergens in een keukenzaak ? Kan je gaan kijken.
Onze Novy heeft 4x 2W dus 8w in totaal.
Maar het is lumen dat belangrijk is. Ik heb bv 2 spots, ieders 3w, maar de ene geeft dubbel zoveel licht als de andere

Nogmaals, zou me verbazen dat het niet voldoende licht geeft. Dampkappen is hun core business.
De Leds bij de Venduro zijn zelfs dimbaar.
Ga naar de 120cm versie ener zijn 3 lampen voorzien

Lid geworden
13 mrt 2021
Waarderingsscore
2
Punten
3
Wij hebben zelf in onze nieuwbouw nu de Venduro RA-LL MM/ZM van 120cm, dat is het model met de 2 ledstrips voor en achter en die geven in elk geval zeer veel licht en zijn zoals Mario zegt ook dimbaar.

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.229
Punten
113
opbrengst van ledlampen gemiddeld rond de 100 lumen/watt
Ook nog meegeven dat de efficiëntie van leds kan gaan van 50 lumen/watt (heel slecht = antiek), tot meer dan 200 lumen/watt.

Spijtig dat de fabrikant van die dampkappen niet de volledige specificatie van de verlichting opgeeft.

Maar, zoals hier al aangegeven, is de kans groot dat die zeker voldoende is.
En inderdaad, eens gaan kijken naar zo'n toestel geeft je zekerheid.

Lid geworden
19 dec 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
De dampkap is reeds besteld en wordt deze week geleverd. Misschien sluit ik ze best even aan voor mijn gemoedsrust. Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan