Velux vernieuwen

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
76
Punten
28
Ik wil mijn Velux en gaan vernieuwen en zou graag weten wat de beste opties zijn. Momenteel zit ik met 2 ramen met code GGL 808 3000 . Dus ramen van 134x140 CM en voor zover ik gevonden heb van bouwjaar 1991 tot 2001.
De reden dat ik wil vernieuwen is omdat ze enorm veel lawaai binnenlaten en rot beginnen worden.
Ik twijfel om 2x dezelfde maat terug te nemen of 3x een kleinere maat, ik dacht aan 78x98.
Zijn de nieuwe veluxen beter qua geluidsisolatie of zal dit vooral te maken hebben met de grootte van de ramen ?

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
233
Punten
63
Mmmm een raam is maar zo geluidsdicht als de materialen er rond én het glas dat misschien te kiezen is ? ==> geluidswerend dus , dat is niet hetzelfde als geluidsdicht natuurlijk.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.010
Punten
113
NIeuwe veluxen zullen altijd beter zijn qua lawaai. Maar dan vooral aan de randen, aansluitingen en dergelijke. De glasplaat op zich is zowiezo geluidsarm, al kan 3voudig of speciaal akoestisch glas nog wel net iets extra verbetering geven.
Geldt overigens amper voor geluid van vallende regen. Dan moet je rolluiken leggen vrees ik als je echt geen geluid wil.

Maar voor je geluid moet je zeker niet veranderen van 2 naar 3 ramen. Brengt niets op.

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
76
Punten
28
En hoe zit het met het sluitmechanisme van nieuwe veluxen ?
Als ik nu nog maar lichtjes duw tegen de ramen zit er al veel beweging in terwijl ze in gesloten stand staan

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
233
Punten
63
Als ik nu nog maar lichtjes duw tegen de ramen zit er al veel beweging in terwijl ze in gesloten stand staan
Dan zit er duidelijk speling en of sleet op.....
Ik zou terug voor 2 ramen gaan , zal een pak goedkoper zijn dan van 2 naar 3 gaten in je dak én dan nog een andere maat ook.
just my 2 cents...:)

Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
64
Punten
28
Wij hebben hier bij de renovatie van de zolder, één nieuwe (grote) Velux laten steken. In de andere kamer zit dezelfde grootte maar dan oud (20 jaar denk ik). Zolder bij geïsoleerd dus beide ramen op dezelfde manier geïsoleerd en afgewerkt.

Conclusie: geluid(shinder) is bij het oude raam aanmerkelijk groter. Niet overdreven maar je hoort het verschil. Ook qua temperatuur: het nieuwe raam isoleert duidelijk beter, twee a drie graden ongeveer.

Maar wij hebben dus voor het nieuwe raam de standaard genomen en dat werkt perfect.

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
76
Punten
28
Dan zit er duidelijk speling en of sleet op.....
Ik zou terug voor 2 ramen gaan , zal een pak goedkoper zijn dan van 2 naar 3 gaten in je dak én dan nog een andere maat ook.
just my 2 cents...:)
Prijs komt op het zelfde neer, ik plaats zelf. Maar ik zal wss terug dezelfde maat nemen, scheelt veel tijd in pannen aanpassen

bertarna

Actief Lid
Lid geworden
2 apr 2015
Waarderingsscore
76
Punten
28
Nog even een vraagje, bij mijn vorig huis heb ik ook dakramen geplaatst terwijl ik heel het dak aan het vernieuwen was. Toen was het dus ook simpel om een waterkerend manchet te plaatsen rond de ramen aangezien het onderdak uit folie bestond.
Bij mijn huidig huis is het onderdak uit Eternit platen dus weet ik niet goed hoe een manchet te plaatsen.
Aangezien er nu water binnenkomt tussen de ramen en condens van de gootstukken wil ik dit toch graag op een of andere manier plaatsen.
Iemand enig idee hoe ?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Nog even een vraagje, bij mijn vorig huis heb ik ook dakramen geplaatst terwijl ik heel het dak aan het vernieuwen was. Toen was het dus ook simpel om een waterkerend manchet te plaatsen rond de ramen aangezien het onderdak uit folie bestond.
Bij mijn huidig huis is het onderdak uit Eternit platen dus weet ik niet goed hoe een manchet te plaatsen.
Aangezien er nu water binnenkomt tussen de ramen en condens van de gootstukken wil ik dit toch graag op een of andere manier plaatsen.
Iemand enig idee hoe ?
Op dezelfde wijze

Bovenaan