• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

veiligheid bij houtvuur

Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
331
Waarderingsscore
0
Punten
0
vraag aan mensen die een houthaard hebben (open of cassette)



Wat hebben jullie voorzien voor brandveiligheid? Ik dacht aan een klein CO2 blussertje, maar vroeg me af of dit zou volstaan om een brandje te blussen...
 
Lid geworden
26 mrt 2006
Berichten
364
Waarderingsscore
0
Punten
0
voesjdoen wrote:
vraag aan mensen die een houthaard hebben (open of cassette)



Wat hebben jullie voorzien voor brandveiligheid? Ik dacht aan een klein CO2 blussertje, maar vroeg me af of dit zou volstaan om een brandje te blussen...
niets, zie dat je het laat installeren door een goede stielman dan kan er normaal niets gebeuren 8)
 
Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
331
Waarderingsscore
0
Punten
0
akkoord, dat zal ook gebeuren, maar een vakman kan niet voorkomen dat er eens een blokje uitvalt of zo als je het deurtje opendoet...



Heeft iemand een CO2 blusser of gebruiken jullie iets anders
 
Lid geworden
13 jan 2008
Berichten
714
Waarderingsscore
0
Punten
0
voesjdoen wrote:
akkoord, dat zal ook gebeuren, maar een vakman kan niet voorkomen dat er eens een blokje uitvalt of zo als je het deurtje opendoet...



Heeft iemand een CO2 blusser of gebruiken jullie iets anders



Als er een blokje uitvalt als je het deurtje opendoet, het je tijd genoeg om het er terug in te smijten hoor. Genoeg meegemaakt bij mijn ouders.

Zou gewoon geen tapijt leggen tot bij het vuur, in verband met de vuur spatters (of hoe noemt dat, zo van die stukjes die eraf springen bij het opbranden van blokken hout).
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou voor een houtvuur geen blustoestel voorzien. Wil je per se veilig spelen, voorzie dan emmer water.



Waarom: klein houtblokje dat er uit valt zal niet plots een vlammenzee veroorzaken, tenzij ervoor een uiterst brandbare tapisplain zou liggen.



Een beetje opletten met brandblussers:



- uit CO2 blusser komt een gas van ongeveer -75°C: levensgevaarlijk bij gebruik door spelende kinderen of bij spuiten op personen: je gaat niet alleen grote vrieswonden veroorzaken, het slachtoffer kan ook stikken.



- poederblussers zijn minder / niet schadelijk voor gezondheid, maar werken beetje als bijtend zuur: als er druppeltje poeder op tegels, stoelen, kasten, kleren, ... terechtkomt geeft dat onherstelbare schade. Je krijgt beschadiging, kleurverschillen, invreten, ...Maw: niet zomaar beginnen spuiten met poederblusser in je woonkamer, t kan zijn dat je meer schade veroorzaakt dan oplost



- daarom vb grote fles water: niet giftig, geen blusschade, kost niets, kan perfect een blok hout doven.



(in keuken zet je wel best vb poederblusser. En dit kan als backup dienen voor je blok hout)



Enfin, wij hebben vroeger thuis regelmatig een open haard aangestoken. We legden dan wel een oud onbrandbaar tapijtje ervoor. Als er iets uitviel, kon dit met een schep teruggegooid worden. Ik denk dat er weinig woningbranden ontstaan door een open haard op t moment dat er iemand bij is. Het is vooral gevaarlijk als je open haard niet 100% uit is, en je gaat dan slapen. En als je er niet bij bent, zal je blustoestel of wterfles ook niet veel doen
 
Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
331
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
...Het is vooral gevaarlijk als je open haard niet 100% uit is, en je gaat dan slapen. En als je er niet bij bent, zal je blustoestel of wterfles ook niet veel doen



Wel het is vooral dat waar ik me zorgen over maak. Wat is de snelste manier om een houtvuur te doven op het moment dat je wil gaan slapen..?

Er is mij al meermaals aangeraden om een broodzak met een paar brokjes steenkool in de haard te leggen om de nacht door wat warmte te laten generen, of ook als je overdag eens weggaat...

Wat denken jullie daarover?
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Op tijd stoppen met hout ingooien is t simpelste :wink: .



Als je het echt niet vertrouwd kun je het heeeeeeel lichtjes blussen met water, dus door water over te sprenkelen. Niet gieten, anders krijg je schueren in je haard door het temperatuursverschil.



Broodzak met houtskool? Waarom moet je warmte maken als er niet bent? Lijkt mij erg gevaarlijk. Dit zou ik nooit doen.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
CO2 blussers laten rondslingeren in huis?



Haard laten branden 's nachts of als je niet thuis bent?



Nooit aan gedaan om een elektrische open haard te zetten? :wink: Dat lijkt mij de veiligste oplossing in jouw geval 8) .
 
Lid geworden
12 apr 2007
Berichten
331
Waarderingsscore
0
Punten
0
neen zulle, heb nu een gashaard (stond in huis als we het kochten) maar dat stinkt te veel. En ik heb een eindeloze bron van gratis hout...

Tis om wat te besparen dat ik het doe...

en in deze 'Fortis'tijden....
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
ja, blijf weg met uw blussers, want als ge het dan nog eens verkeerd gebruikt hebde nog meer misserie.



hier valt ook soms ne blok hout uit (zelden want ge meot gewoon goed stapelen, en als ge hem erin legt, dan zorgde toch dat hem goed ligt)



en zolang ik weet is steen ontbrandbaar en dikke houten balken rond uw haard schieten niet in brand in 1 2 3, dat heeft zijn tijd nodig, voorzie een goei paar handschoenen of gereedschap zoals een stevige tang enzo
 
G

Guest

Guest
ik blus nooit mijn kachel als ik ga slapen??? moet dat dan??



Als er ne blok uitvalt, dan steek ik die er terug in he, eer de vloer eronder vuur vat zal er toch al wat meer moeten gebeuren.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ook geen speciale maatregelen. Zelfs geen emmer water. Nu is ons huis ook niet van een zodanig formaat dat wij een uur moeten lopen op een waterkraan te bereiken. :D

Een uur voordat wij gaan slapen gooien wij geen hout meer in de (inbouw)haard en laten wij de ventilatoren wat harder blazen. Tegen dat wij naar boven gaan is de haard uit.

Wij hebben wel overal rookmelders en CO2 melders hangen.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wexx wrote:
en zolang ik weet is steen ontbrandbaar en dikke houten balken rond uw haard schieten niet in brand in 1 2 3, dat heeft zijn tijd nodig, voorzie een goei paar handschoenen of gereedschap zoals een stevige tang enzo

Wij hebben een parketvloer en als er al eens een brandend blokje hout uit de (inbouw)cassette valt tijdens het bijvullen, dan moeten wij wel heel snel zijn om geen brandvlekken te hebben (we hebben er trouwens al een paar). Daarom ligt er een speciale dikke handschoen binnen handbereik.
 

willem_anneleen

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 nov 2006
Berichten
1.729
Waarderingsscore
4
Punten
38
m pieter wrote:
Op tijd stoppen met hout ingooien is t simpelste :wink: .



Als je het echt niet vertrouwd kun je het heeeeeeel lichtjes blussen met water, dus door water over te sprenkelen. Niet gieten, anders krijg je schueren in je haard door het temperatuursverschil.



Met water doven zou ik zeker niet doen: water verdampt direct, en die stoomwolk neemt een heleboel asse mee. Wordt 1 grote smeerboel.

Houtvuur snel en proper doven kan met zand. Maar dat is niet wat je elke avond in je haard wil doen.

Op tijd stoppen dus...
 
Lid geworden
18 dec 2006
Berichten
65
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij geval van schouwbrand, een grote hoeveelheid zout op het haardvuur gooien.
 
Lid geworden
16 jun 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
0
JorisW wrote:
Bij geval van schouwbrand, een grote hoeveelheid zout op het haardvuur gooien.



he, dat had ik nog nooit gehoord.

meen je dit?
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
Germar wrote:
JorisW wrote:
Bij geval van schouwbrand, een grote hoeveelheid zout op het haardvuur gooien.



he, dat had ik nog nooit gehoord.

meen je dit?



Ik had het geloof ik ook al eens gehoord. Maar ik vraag me af waarom? Hoe werkt dit dan? Fysica, chemie...?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mijn ouders draaien gewoon het roostertje toe (houtkachel) idd wel op tijd stoppen met hout bijvoeren want als het vuur hoog oplaait kun je niet echt dichtdraaien.

meestal gloeit er dan wel nog een kooltje onder de aslaag zodat je dat s anderendaags weer kunt open schudden om je vuur weer op te starten.

Een kooltje kon daar wel eens uitvallen maar op een keramische tegel is dat geen enkel probleem, die doven gewoon als je ze niet opschept.

Als je echt bang bent dat je tapijt of gordijnen in de fik gaan zou ik misschien opteren om zo'n blusdeken bij je kachel te bewaren.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou ook wel eens meer info over dat zout willen weten, lijkt mij interessant.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik zou het niet doen :)



Zout geeft bij verhitting het giftige chloorgas af, en als dit in je huiskamer terecht komt...



Just my 2 cents.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan