• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

VC en EPB

Lid geworden
9 feb 2007
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
We starten dit jaar een nieuwbouwproject. Volgens de architect moet er een VC en een EPB verslaggever aangesteld worden. De architect doet dat zelf ook, maar de prijs is nogal duur (2000€ excl BTW).



Aangezien het een ééngezinswoning betreft met slechts 1 aannemer (voor zowel kelder, ruwbouw als dak) vraag ik me af als er zelfs een VC moet zijn aangezien de ruwbouw bij 1 firma ligt. Ikzelf heb hier een gevoel bij dat dit dan ook weggesmeten geld is. Is het te riskeren om geen VC te nemen?



De EPB verslaggeving zal soieso moeten, aangezien deze een soort certificaat moet afleveren. Daar zal men niet buiten kunnen. Waar moet ik op letten bij het aanvragen/contacteren van VC en EPB mensen want ik heb gehoord dat er cowboys tussen zitten.

Eventuele referenties/contactgegevens/websites naar VC/EPB zijn ook welkom (voor regio Tienen (meerbepaald Kortenaken))



Alvast hartelijk bedankt.
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
Xcalibur wrote:
We starten dit jaar een nieuwbouwproject. Volgens de architect moet er een VC en een EPB verslaggever aangesteld worden. De architect doet dat zelf ook, maar de prijs is nogal duur (2000€ excl BTW).



Aangezien het een ééngezinswoning betreft met slechts 1 aannemer (voor zowel kelder, ruwbouw als dak) vraag ik me af als er zelfs een VC moet zijn aangezien de ruwbouw bij 1 firma ligt. Ikzelf heb hier een gevoel bij dat dit dan ook weggesmeten geld is. Is het te riskeren om geen VC te nemen?



De EPB verslaggeving zal soieso moeten, aangezien deze een soort certificaat moet afleveren. Daar zal men niet buiten kunnen. Waar moet ik op letten bij het aanvragen/contacteren van VC en EPB mensen want ik heb gehoord dat er cowboys tussen zitten.

Eventuele referenties/contactgegevens/websites naar VC/EPB zijn ook welkom (voor regio Tienen (meerbepaald Kortenaken))



Alvast hartelijk bedankt.





Wat is het deel EPB in die 2000 euro?



Voor de EPB zijn er alternatieven genoeg:

- geen ind. ing in uw vriendenkring? familie?



Misschien een techniek: laat uitschijnen aan je archi dat je voor de VC wel een goedkope kan vinden, misschien past hij dan een andere verdeling toe;

- veel voor de EPB (maar daarvoor heb je alternatieven genoeg)

- minder voor de VC : die laat je dan door je archi doen. voor deze functie heb je minder alternatieven (verzekering van de de VC enzo, afin de job van VC houdt meer risico in dan die van EPB verslaggever)
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ook EPB Verslaggevers hebben verzekeringen hoor... Risico's zijn kleiner, maar eventuele boetes voor verslaggever zijn toch niet te onderschatten.



Voor een gemiddelde woning ben je toch snel 10-15 uur aan het rekenen, als je dan de werfbezoeken er nog moet bijtellen, aanpassingen, voorstellen, adviezen,...



Waarom EPB goedkoper moet zijn dan VC is me dus niet duidelijk.



Voor wat betreft het zoeken van een ingenieur in de familie, zorg dan dat deze goed de cursus doorneemt. Zoals eerder al geschreven, de boetes zijn niet te onderschatten. Kan je een kennis opzadelen met een boete wegens fouten omdat je zelf de kost niet wou maken?
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
SvenVD wrote:
Ook EPB Verslaggevers hebben verzekeringen hoor... Risico's zijn kleiner, maar eventuele boetes voor verslaggever zijn toch niet te onderschatten.



Voor een gemiddelde woning ben je toch snel 10-15 uur aan het rekenen, als je dan de werfbezoeken er nog moet bijtellen, aanpassingen, voorstellen, adviezen,...



Waarom EPB goedkoper moet zijn dan VC is me dus niet duidelijk.





Logisch:

- bij de EPB kunne er geen doden vallen (alhoewel als het aspect binnenklimaat vergeten wordt en er brandt een kachel, CO ....)



- geen specifieke opleiding VERPLICHT, gewon registreren. Dus meer concurrentie
 
Lid geworden
15 sep 2006
Berichten
694
Waarderingsscore
0
Punten
0
Xcalibur wrote:
We starten dit jaar een nieuwbouwproject. Volgens de architect moet er een VC en een EPB verslaggever aangesteld worden. De architect doet dat zelf ook, maar de prijs is nogal duur (2000€ excl BTW).



Onze bedragen incl. BTW

Veiligheidscoörd. 1210,00

EPB verslaggever 1089,00



EPB door architect



groeten



PS: De meeste aannemers werken toch met onderaanemers dus is het logisch dat er een VC nodig is.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Over het nut van de VC enz: zie de vele andere topics.



Maar het is zo dat het in de praktijk onmogelijk is om legaal een woning te bouwen zonder VC. Zelfs al werk je met een SOD, die werkt altijd met onderaannemers (wat ze ook beweren). Zelfs leveranciers die op de werf komen tellen mee als aparte aannemer. Dus tja, wettelijk en praktisch gezien is het onmogelijk om een nieuwbouw woning te zetten zonder een VC. (met VC bedoel ik iemand die op een wettelijke manier de taak van VC waarneemt, in praktijk meestal een aparte persoon).



Kun je het riskeren om zonder VC te werken? Nee, omwille van

- later problemen bij verkoop of overlaten van woning.

- heel serieuze problemen bij een ernstig ongeval. Vroeger was men er al wat gemakkelijker in, maar nu gaat het gerecht / de inspectie er van uit dat de architecten en aannemers nu maar al te goed moeten weten wanneer een VC nodig is (praktijk is soms anders, maar soit). Dus als bouwheer is het nog moeilijk om te beweren: ik wist niet dat het moest.
 
Lid geworden
9 feb 2007
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wim69 wrote:
Voor de EPB zijn er alternatieven genoeg:

- geen ind. ing in uw vriendenkring? familie?

Mmm, ikzelf (burgie), maar niet in de richting van bouw/archi (wel IT). Van bouwen weet ik maw weinig af.



De verdeling van de 2000€ is 1200 voor VC en 800 voor EPB.



Ik heb gehoord dat er nogal wat cowboys tussen zittten in VC/EPB land. Zijn er dan geen wettelijke voorschriften wat er zoal in een VC/EPB verslag moet zitten en aan welke normen dat moet voldoen? Zodoende om iedereen quasi dezelfde rapporten te laten maken?

Of zit daar echt zoveel verschil op dat je mogelijk ene VC/EPB persoon neemt die 'er zijn voeten aan veegt' en je uiteindelijk opzadelt met een waardeloos VC/EPB verslag?? Zijn er hier al serieuze conflicten geweest hierom?
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Xcalibur wrote:
Ik heb gehoord dat er nogal wat cowboys tussen zittten in VC/EPB land. Zijn er dan geen wettelijke voorschriften wat er zoal in een VC/EPB verslag moet zitten en aan welke normen dat moet voldoen? Zodoende om iedereen quasi dezelfde rapporten te laten maken?

Of zit daar echt zoveel verschil op dat je mogelijk ene VC/EPB persoon neemt die 'er zijn voeten aan veegt' en je uiteindelijk opzadelt met een waardeloos VC/EPB verslag?? Zijn er hier al serieuze conflicten geweest hierom?



Je moet de 2 dingen wel een beetje uit elkaar houden, ook al is het in de praktijk veelvuldig dezelfde persoon.



VC: geen eisen naar vorm van verslag. In de wet staat zelfs niets over een verslag. Wat staat wel in de wet: opmerkingen moeten genoteerd zijn in het "coördinatiedagboek" (=C.D.) dat op de werf ligt. Zo kan iedereen weten wat de opmerkingen op de werf zijn. Bij ons ligt er uiterste zelden zo'n CD op de werf (waar moet je dat ding leggen, en wat als iemand dat meepakt?). Dat CD wordt vervangen door verslagen, zodat iedereen de opmerkingen kent. En ik heb de indruk dat veruit de meeste VC's zo werken. Heel erg strikt wettelijk gezien is zo'n verslag dus eigenlijk niet volgens de wet, laat staan dat er vormvereisten daarover bestaan.



EPB: ook hier zijn er geen eisen aan het verslag. Strikt wettelijk gezien moeten er zelfs geen werfbezoeken uitgevoerd worden. Hoe je dan je werk degelijk kan doen, is een andere vraag. Dus werfbezoeken zijn niet verplicht (uiteraard wel erg sterk aan te raden), dus hier ook geen verplichtingen naar de inhoud van het verslag.



Zowel voor VC als EPB zitten er heel zeker een aantal profiteurs tussen die hun werk niet degelijk doen. Best kun je zelf eens rondvragen in je kennissenkring met wie zij goede ervaringen hadden. Of aan je architect :wink: . Een officiële erkenning voor VC's is in de maak, maar de politiek doet hierin niet zijn werk (al jarenlang aangekondigd).



Zelf hebben we weinig tot geen conflicten rond VC of EPB, dus zoveel ervaring met conflichten hebben we niet. Van heel serieuze conflicten (dingen die voor rechtbank komen) heb ik geen weet.
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
Xcalibur wrote:
Wim69 wrote:
Voor de EPB zijn er alternatieven genoeg:

- geen ind. ing in uw vriendenkring? familie?

Mmm, ikzelf (burgie), maar niet in de richting van bouw/archi (wel IT). Van bouwen weet ik maw weinig af.



De verdeling van de 2000€ is 1200 voor VC en 800 voor EPB.



No probleme burgie!!!!!



Burgerlijk Ir mogen ook de EPB doen (qua wiskunde staan jullie toch veel verder dan wij ingskes, alhoewel veel moet ge er niet voor kennen om die EPB in te vullen, en die aan de andere kant zitten (bij het binnegeven) kennen er nog veel minder van)



Ge ziet wel: de VC kost meer omdat daar geen concurrentie door de bouwheer mogelijk is.



m_pieter, wat is in feite de bijdrage van de VC in de ontwerp fase?



Te scherpe potloden zijn het blijkbaar niet. Maar wat dan wel?





Mag een PID alleen door de VC oopgemaakt worden? In feite is het een post-werk verslag.

Een as-build plan is nodig (komt van de archi). Maar mag en archi dat ook niet opmaken? Het is toch maar een beschrijving van de bouwstructuur, waar de leidingen zitten enz.
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wet:

===

Verplichtingen op elke bouwplaats, ook al is er geen V.C. verplicht.

In die gevallen waar geen V.C. verplicht is (werken die worden uitgevoerd door 1

aannemer, werken die door de bouwheer zelf worden uitgevoerd) berust er toch de

verplichting bij de bouwheer om een PID op te maken, hetzij door hemzelf, hetzij

door iemand die door de bouwheer wordt aangesteld.





Vraag: mag een PID alleen door de VC opgemaakt worden of mag een archi of een tot archi gepromoveerde Ir/Ing dat ook doen?
 
Lid geworden
20 apr 2006
Berichten
82
Waarderingsscore
0
Punten
0
Veel moet ge er niet voor kennen, een burgie kan dit zeker aan. Een beetje nuchter boerenverstand helpt u zeker een bank vooruit!
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
Opstellen PID:



De aanbevelingen of adviezen die door de veiligheidscoördinator zijn gemaakt in de ontwerpfase en de uitvoeringsfase.

Alle soorten vergunningen: verkavelingsvergunning, milieuvergunning, bodemattest, bouwvergunning, kapvergunning….

Lastenboek, stabiliteitsstudie, allerlei installatieplannen van elektriciteit, verwarming, sanitair, klimaatregeling …

Technische fiches van de gebruikte materialen (verkrijgbaar bij de leveranciers van deze materialen).

Keuringen van elektriciteit, water, liften…

Documentatie, garanties en gebruiksaanwijzigingen van technische apparatuur (verwarmingsketels, boilers, pompen, kleppen, ventielen, keukentoestellen…)

Plannen “as –built”.

De veiligheidscoördinator maakt een fotoreportage van het verloop van de werken. Deze reportage wordt ook bij het dossier gevoegd.

Proces verbaal van overdracht.



Het samenstellen van een PID omvatt toch niks speciaal: dat kan toch ook door een archi gebeuren of door de bouwheer?



Het is gewoon verzamelen van info.



De VC hier geven hun PID niet af zolang de VC factuur niet betaald.



Je moet blijkbaar betalen voor een fotoreportage.



En voor werken zonder archi mag de bouwheer het zelf doen (aanpassen PID)

Dus ik stel mij dus de vraag of het enkel de VC is die een PID mag opmaken.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Wim69 wrote:
Het samenstellen van een PID omvatt toch niks speciaal: dat kan toch ook door een archi gebeuren of door de bouwheer?



Het is gewoon verzamelen van info.



Ik zou het gewoon zelf doen...

Zoals je het beschrijft kan inderdaad het kleinste kind dat.



:roll:
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
SvenVD wrote:
Wim69 wrote:
Het samenstellen van een PID omvatt toch niks speciaal: dat kan toch ook door een archi gebeuren of door de bouwheer?



Het is gewoon verzamelen van info.



Ik zou het gewoon zelf doen...

Zoals je het beschrijft kan inderdaad het kleinste kind dat.



:roll:



Vraag is: magda?



De VC bij het bouwproces:



- toevoegen van standaard tekst bij het lastenboek



- zich indekken met een verzekering en dan de meest logische aanbevelingen maken (veilige stelling, enz)



- komen kijken of de aanbevelingen toegepast worden.



- fotoshoots maken



- info verzamelen en PID maken
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
SvenVD wrote:
Natuurlijk niet, tenzij je een opleiding gaat volgen. Zoek maar eens op www.syntra.be.



Buiten de opleiding, moet je beroepservaring kunnen aantonen.

Is wel dure opleiding en examen.
 
Lid geworden
22 nov 2006
Berichten
63
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ Sven VD



doe jij EPB verslaggeving in hoofd of bijberoep?

is dat de moeite in bijberoep, je schrijft hier dat je per woning toch wel een 10-15 uur aan het rekenen bent.

ikzelf ben nu ook een officiele EPB verslaggever en ga (eerst) mijn eigen woning berekenen.

nu in de verkaveling ben ik er vrij zeker van dat er nog mensen op zoek zijn naar een EPB verslaggever en daarmee mijn vraag.

ik heb momenteel een drukke job, maar voor 800 à 1000 euro 10-15uur rekenwerk haal ik mijn neus niet op



groetjes
 

Wim69

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
485
Waarderingsscore
0
Punten
16
DALZIEL wrote:
@ Sven VD



doe jij EPB verslaggeving in hoofd of bijberoep?

is dat de moeite in bijberoep, je schrijft hier dat je per woning toch wel een 10-15 uur aan het rekenen bent.

ikzelf ben nu ook een officiele EPB verslaggever en ga (eerst) mijn eigen woning berekenen.

nu in de verkaveling ben ik er vrij zeker van dat er nog mensen op zoek zijn naar een EPB verslaggever en daarmee mijn vraag.

ik heb momenteel een drukke job, maar voor 800 à 1000 euro 10-15uur rekenwerk haal ik mijn neus niet op



groetjes



En je kan dan de BTW in eigen zak steken: als je onder de 6250 euro omzet blijft moet je geen BTW betalen aan de fiscus (maar je kan dan ook geen zelfbetaalde BTW aftrekken)



Misschien dat je op die manier 21% in het zwart kunt bijverdienen.



Alleen ga je wel belast worden aan een hoge tarief of aan 33%?



Maar die mensen gaan geen 800 à 1000 euro aan een amateur spenderen.

Om klanten te hebben zul je lager in prijs moeten gaan
 
Lid geworden
22 nov 2006
Berichten
63
Waarderingsscore
0
Punten
0
amateur? Welke EPB verslaggever durft te zeggen dat hij een professional is? ik denk dat eerste EPB-verslaggever nu welgeteld 1 jaar en 3 maanden ervaring heeft, sinds het verplicht is.

ok, iedereen moet het leren, maar wie kan nu een goede van een slechte scheiden?

en iedere EPB verslaggever heeft toch zijn eerste huis - lees ervaring - moeten opdoen?



het gaat erover of men iets doet met de ervaring, daaruit volgt later de betere
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan