• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

vast of opengaande ramen

Lid geworden
22 jan 2024
Waarderingsscore
4
Punten
3
We zijn een oude woning volledig aan het renoveren. Het leefgebied (doorlopende keuken/living/eetplaats) is op de eerste verdieping met vele grote raampartijen tot op de grond. De twijfel is dat er twee ramen aan de zuidkant zijn van elk 2m op 2m. Waar de eetplaats staat. Zetten we daar telkens 1 groot vast raam, of telkens met een vast onderstuk van 1m hoogte met daarboven twee draaikiep ramen. In deze ruimte staat ook nog een kleine raam die draaikiep wordt. Wat we denken is dat een vast raam van die grote zeer mooi oogt en een ruimtelijk zicht geeft. Nadelen om ze te kuizen, maar hoe zit het met de zuid kant als de zon er hele middag opstaat.

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.168
Punten
113
Hier zijn er precies veel waarvoor de ventilatie toch ni voldoet als ze ne scheet laten... "ZET DE RAAM OPEN!!! 🤬🤬"

Laatst bewerkt:

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
149
Punten
43
Een vast raamkader of opengaand, hier zit daar toch stevig prijsverschil op.

Wij renoveren, gaan ventilatie D plaatsen. Gaan enkel opengaand plaatsen waar we weten dat we dit gaan gebruiken. Om ze te wassen gaan we geen opengaande plaatsen.

Voordeel vast: goedkoper, kan minder stuk aan, luchtdicht met zekerheid (geen rubbers etc), strakker, ...

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.212
Punten
113
Voordeel vast: goedkoper, kan minder stuk aan, luchtdicht met zekerheid (geen rubbers etc), strakker, ...
.. door de 100% luchtdichting ook minder lawaai van buiten (aansluiting raam naar binnenmuur moet uiteraard ook ok zijn), makkelijker te reinigen doordat er geen 'ambetante' profiel-zijkanten zijn waar het vuil rondom in al die hoekjes kruipt, buitenkant hoeft niet tegelijk met binnenkant te worden gereinigd: buitenkant ruiten kant slagregen worden minder vlug vuil dan binnenkant - aan de andere kant van het huis is dat net omgekeerd, ..

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.538
Punten
113
Google maar eens op ‘ventilatieroosters ramen ervaring’. Ik kom dagelijks klachten tegen over geluidsoverlast.
En tocht
en lelijk
en niet te onderhouden
en …

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.005
Punten
113
Onze ervaring: bij ons gaan 80% van de ramen open, de 20% waar we hiervoor niet gekozen hebben, daar hebben we al spijt van…

Het is toch handig om de ramen eens te kunnen openen.. om ze te poetsen, om tegen elkaar open te zetten snachts in de zomer, om te verluchten (ook al hebben we een ventilatie D),…

de ramen kunnen openen is gewoon een meerwaarde vind ik
Hier net andersom. Reeds veel vaste ramen genomen, maar had er nog wel enkele meer vast gewillen.
Nu ben ik ook oprecht benieuwd waarom. Ik zie geen voordeel, buiten de prijs.

Enlighten me :)
Omdat we die nooit gebruiken. En idd, kosten meer. En de punten die anderen hier al aanhaalden.

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
942
Punten
113
Hier stelde de ramenleverancier ook voor om een groot raam met vleugels te wijzigen naar een vast raam. Gelukkig besefte ik op tijd dat we de zetel dan nooit meer in zijn geheel buiten krijgen, want die kan niet door de deur. Het wordt dus geen vast raam.

Koen022

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mei 2022
Waarderingsscore
186
Punten
43
Oké, duidelijk verdeelde meningen. 😁
Ik zou het niet willen, vast. Dat is mentaal.

Ik woon op de boerenbuiten, vanmorgen even de ramen open gezet en genoten van de frisse lucht, de winterzon helpt toch om de woning dadelijk weer op temperatuur te brengen. Dat de warmtepomp even wat harder moet draaien maakt weinig uit met de PV overschot.

Zonder die optie zou ik me opgesloten voelen.

Maar dat is een puur persoonlijke mening natuurlijk.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.005
Punten
113

Ik woon op de boerenbuiten, vanmorgen even de ramen open gezet en genoten van de frisse lucht, de winterzon helpt toch om de woning dadelijk weer op temperatuur te brengen. Dat de warmtepomp even wat harder moet draaien maakt weinig uit met de PV overschot.

Winterzon warmt veel meer op met het raam gesloten. 😉
Wij zetten ook al eens een raam of schuifraam open. Maar dat zijn maar 4 ramen in de hele woning die we af en toe gebruiken.

Koen022

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mei 2022
Waarderingsscore
186
Punten
43

Winterzon warmt veel meer op met het raam gesloten. 😉
Wij zetten ook al eens een raam of schuifraam open. Maar dat zijn maar 4 ramen in de hele woning die we af en toe gebruiken.
Excuseer m'n slechte zinsopbouw. Ik bedoelde uiteraard nadat ik het weer dicht gedaan heb 😂

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
1.212
Punten
113
Om er bij aan te sluiten, badkamerraam moet hier open kunnen.
Wanneer het bezoek te vroeg is (of ik te laat door het huis nog 'proper' te zetten) en ik sta nog onder de douche, kan ik het raam openen en vlug roepen dat ik er aan kom :)

't Zelfde voor de postbode of pakjesdiensten.
En als ik iets opvallends hoor in de straat, kan ik via daar ook vlug eens rondkijken.

In de grote slaapkamer moet er ook een raam open kunnen om zo naar buiten te gaan en de dakplaten van het terras vlug eens af te kuisen.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.219
Punten
113

Tussenkomst Moderator

amai, stevig mogen opkuisen. Vanaf nu graag terug constructief antwoorden op de gestelde vraag!

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
707
Punten
113
Toch opletten met vaste ramen op verdiepingen. Bij opengaande vleugel(s) kan je de buitenkant van binnen uit poetsen. Niet iedereen durft zomaar een ladder op. En niet iedereen wil beroep doen op een ramenlapper.

Pinguu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jun 2010
Waarderingsscore
257
Punten
63
Opengaande ramen op een verdieping die tot op de vloer komen worden dan weer best voorzien van een doorvalbeveiliging. Dat maakt dan opengaande ramen weer wat duurder ten opzichte van vaste ramen.

Hier hebben we een combinatie van vast en opengaand gekozen. Vaste ramen in de doorloopruimtes (nachthal) en opengaande in de verblijfsruimtes (slaapkamers en bureau).

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
300
Punten
83
Iets wat ik hier nog niet heb zien passeren, is het belang van opengaande ramen i.v.m. een vluchtweg bij brand. Als het vuur de weg naar de deur(en) naar buiten blokkeert, maar je kan dat dan wel via een raam, dan is dat opengaand raam letterlijk een levensredder.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.407
Punten
113
Dat punt denk ik ook. Toch idealiter elke ruimte via 2 mogelijkheden kunnen verlaten. Bij veel ruimten kan een opengaand raam dr 2e uitweg zijn naast de enige deur.

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Waarderingsscore
835
Punten
113
Iets wat ik hier nog niet heb zien passeren, is het belang van opengaande ramen i.v.m. een vluchtweg bij brand. Als het vuur de weg naar de deur(en) naar buiten blokkeert, maar je kan dat dan wel via een raam, dan is dat opengaand raam letterlijk een levensredder.
Inderdaad, was voor ons een reden om in iedere ruimte een opengaand raam te plaatsen. Soms ook gemakkelijk om eens alles open te zetten (bvb bij schilderen), maar iedereen moet voor zijn eigen uitmaken of dat die meerkost waard is.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan