• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Vasco radiator wordt niet volledig warm

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
213
Waarderingsscore
5
Punten
18
Allen,

Afgelopen weekend heb ik een radiator van Vasco omhoog gehangen in mijn badkamer.  De bestaande situatie is een rondleiding waarop alle radiatoren aangesloten zijn.
Toekomstgericht staat de renovatie van al deze radiatoren en leidingen op het programma. Maar omdat we een nieuwe badkamer hebben gezet, is deze radiator aangesloten op de bestaande ringleiding.
Het is een Vasco Bryce met afmetingen 2000 x 600 mm met midden onderaansluiting.
Als ventielset hebben we een ventielset van Vasco zelf gekocht; deze is geschikt voor het tweepijpssysteem.
We hebben al geprobeerd om alle radiatoren dicht te zetten buiten degene op de badkamer dan en de thermostaat op de badkamer te zetten. Maar dit gaf geen deftig resultaat. We zijn gestart met 12.4 graden en momenteel zitten we op 13,6 graden.  Niet echt het gewenste resultaat.
We hebben al ontlucht maar nog steeds is de aanvoer (rechts onder) wel warm maar blijft de linkerkant van de radiator zo goed als koud.
Nu zie ik op de thermostatische kraan wel een plastieken met nummers 1-7 en een N op, maar vind niet direct waarvoor deze dienen.
En op de kraan zelf zie ik geen markering waarop ik dit plastieken kan afzetten.
Kan ik hier meer mee doen?
 

Bijlagen

  • 8aa0dc3a-feb2-451c-909d-5cc5eaf5b82e.jpeg
    8aa0dc3a-feb2-451c-909d-5cc5eaf5b82e.jpeg
    19,2 KB · Weergaven: 6
  • caf7a96a-1999-4c63-b1a0-589ccb7b5b04.jpeg
    caf7a96a-1999-4c63-b1a0-589ccb7b5b04.jpeg
    18,5 KB · Weergaven: 6
  • 8bc45c11-2450-41aa-a99a-a62107aaffc9.jpeg
    8bc45c11-2450-41aa-a99a-a62107aaffc9.jpeg
    26,1 KB · Weergaven: 6
  • dc64409b-52f1-4ea2-b839-555a687a8001.jpeg
    dc64409b-52f1-4ea2-b839-555a687a8001.jpeg
    26,2 KB · Weergaven: 6
  • 04c0b826-7c60-4c93-bc9f-20978f3f75da.jpeg
    04c0b826-7c60-4c93-bc9f-20978f3f75da.jpeg
    14,5 KB · Weergaven: 6
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Is wellicht om de Kv waarde in te stellen. Elke radiator moet hydraulisch ingeregeld worden opdat het debiet de juiste warmte afgifte geeft. 
ben je zeker dat je voetventiel openstaat?
 

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
213
Waarderingsscore
5
Punten
18
Onderaan aan de retour zit een inbus die dient om deze dicht te zetten, deze heb ik al volledig opengezet.

Zou een verkeerde kv-waarde instelling deze lage warmte afgifte kunnen verklaren? Waarvoor dient de N op het plastieken kapje? Ik kan dit nergens terugvinden in de documentatie van de thermostatische kraan.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
papui zei:
Onderaan aan de retour zit een inbus die dient om deze dicht te zetten, deze heb ik al volledig opengezet.

Zou een verkeerde kv-waarde instelling deze lage warmte afgifte kunnen verklaren? Waarvoor dient de N op het plastieken kapje? Ik kan dit nergens terugvinden in de documentatie van de thermostatische kraan.

Er stroom altijd water zelfs bij een verkeerde Kv waarde. Meestal is er een inkeping ofzo als referentie. Maar zoek de kraan op via Google en kijk op de technische fiche ervan: daar zie je hoe die ingesteld moet worden. 
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Dient dat rode stukje niet om de thermostaatkraan te begrenzen of vast te zetten op een bepaalde stand. Bv de N op een bepaald punt zal de kraan altijd op die temperatuur/stand blijven staan en kan er niet aan de kraan gedraaid worden. En van 1 tot 7 zet je bv de 7 op stand 3 en kan de kraan wel dicht gedraaid worden maar niet verder open dan stand 3. 

Zoals er bij sommige thermostaatkranen met pinnetjes gewerkt wordt aan de buitenkant.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Vraagsteller,

zeg eens hoe je ventielset exact noemt een waar je toevoer zit; rechts of links. 
dit is wat ik van vind van een design ventielset van casco:in dit geval gaat het wel degelijk om de Kv waarde instelling maar kan je ook (de toevoer) afsluiten  dus zet dat eens op 7 en test dan opnieuw  

Afhankelijk van het gewenste drukverlies kan men, aan de hand van
het diagram voor design-ventielset hiernaast, het ventiel instellen. BU CL
Het Vasco-design-ventielset is geschikt voor tweepijpsinstallaties (geen éénpuntsinstallatie). De 2 aansluitingen zijn volledig afsluitbaar zodat voor eventueel behangwerk of service de radiator afneembaar is zonder de volledige CV-installatie te moeten ledigen. Voor het afsluiten van de aansluiting, gelieve op de thermostaatkopzijde het standaard geleverde kunststof- afdekkapje op het ventiel te zetten en dan te sluiten. De retour kan u sluiten met de inbusschroef die zich aan de onderkant van het ventiel bevindt.
 

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
213
Waarderingsscore
5
Punten
18
In bijlage zit een foto van het ventielset.

vandaag nog alles eens gedemonteerd en ik constateer het volgende:

bovenaan (ongelukkig gekozen van Vasco lijkt me) zit een inkeping ter referentie voor het plastieken plaatje. 
- N= lijkt op neutraal, het water kan dan zonder weerstand door de toevoer. 
- 1-7= standen voor waarschijnlijk de Kv-waarde. Bij 1 kan het water moeilijker door dan op stand 7. De rest zit ertussen. 
- De retour was volledig vrij, geen weerstand op te merken.

Dit alles is getest toen het ventielset gedemonteerd was, puur getest onder de kraan. Maar het viel duidelijk op.

Op de toevoer en retour die uit de muur komen, heb ik kraantje gezet. Daarna terug water op het systeem gezet en gekeken of er wel effectief water door de buizen kan. Na 2 bar op het systeem gezet te hebben, de kraantjes eens open gezet en er kwam uit beide aansluiting water gelopen. Ik heb er geen manometer opgezet dus er kan eventueel nog wel een obstructie in de buizen zitten maar zitten niet volledig gekneld.

De radiator zelf heb ik getest door de compressor aan te sluiten op de toevoer en te kijken of er lucht uit de retour kwam. Dit was geen probleem dus er zit ook geen obstructie in de radiator zelf.

Alles dan maar terug aangesloten en terug 2 bar op het systeem gezet, alles ontlucht en de watertemperatuur op 70 graden gezet. Maar desondanks blijft de radiator aan de retour vrij koud. De toevoer (dus ook de rechtse kant van de radiator) wordt vrij warm maar de linkerkant en de retour blijft eigenlijk vrij koud. 

Het ventielset is nu aangesloten zonder kraan erop, volgens mij dus volledig open.

De toevoer is op het ventielset rechts en de retour is links. Zo is dat dan ook aangesloten. Dus toevoer aan de kant van de thermostatische kraan. 
 

Bijlagen

  • 56861aaf-18e5-41df-8f30-c5e4268ccab5.png
    56861aaf-18e5-41df-8f30-c5e4268ccab5.png
    484,5 KB · Weergaven: 2
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Hing er vroeger daar een radiator en zo ja, was die even hoog?

enig idee hoe de pomp is ingesteld qua opvoer hoogte /debiet? Mss staat ze op laagste stand en is er te weinig kracht om water hoog genoeg doorheen radiator te duwen. Op welke hoogte staat de pomp tov radiator?
 

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
213
Waarderingsscore
5
Punten
18
Er hing vroeger ook een radiator maar allemaal lager dan degene die er nu hangt. De vroegere kwamen altijd maar tot onder het raam, dit scheelt toch een dikke meter opvoeringen.

Echt geen idee hoe de pomp ingesteld is, het is nu ook geen fantastische ketel. Het huis werd vroeger verhuurd maar toen is het op de markt gekomen als koophuis en wij hebben het toen gekocht. Het is een Riello aqua family plus van ongeveer 10 jaar oud. We weten dat het tijd is om deze te vervangen maar volgend jaar komt Fluvius onze elektriciteits - en gasmeter herzetten en we zoeken dan ineens een nieuwe ketel te plaatsen. We hadden nu wel gehoopt om tussentijds onze badkamer toch warm te krijgen.

De ketel staat een verdiep lager dan de radiator. Scheelt ongeveer 3 meter verticale afstand en 8 meter horizontale afstand. 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Mss toch eens handleiding van die ketel opzoeken en kijken of je de opvoer hoogte kunt opdrijven. Soms kan je dat op de pomp zelf doen of dmv een as die moet in of uitgedraaid worden in de buurt van de pomp. 
het zou moeten lukken dat die ene meter nu net het probleem is (al kan de weerstand van zo een grote verticale radiator best veel hoger zijn dan klassieke raamradiatoren) maar ik denk dat je op een punt gekomen bent dat je niets mag uitsluiten. 
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
En ben je heel zeker dat je radiator zijn toevoer aan de rechterkant is? Zie je daar iets van pijl of op de verpakking?
 

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
213
Waarderingsscore
5
Punten
18
Van de toevoer op het ventielset ben ik 100% zeker. Daar staan een rode en blauwe sticker op de aansluiting.

Nu je het zo vraagt, van de radiator ben ik niet 100% zeker. Maar de ventielset wordt wel als als aanbevolen product op de sites aangeboden bij deze radiators. Dus het zou me dan verbazen als de toevoer van de radiator andersom is.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Men kan zich altijd vergist hebben bij levering. 
check toch maar eens de radiator qua aansluitingen. 
(Maar vraag me niet hoe 
scratchhead.gif
)
 

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
213
Waarderingsscore
5
Punten
18
Hoe ik het op de radiator zelf moet controleren weet ik niet. Maar op de technische fiche van de radiator staat hetgeen je op de foto kan zien.

Aansluiting 0066 en dan lijkt het erop dat je warm en koud kan omdraaien. Klinkt dat logisch?
 

Bijlagen

  • 909e9b39-a417-40e9-9c03-b268d3ac6d9a.png
    909e9b39-a417-40e9-9c03-b268d3ac6d9a.png
    507,2 KB · Weergaven: 2

papui

Lid
Lid geworden
16 jan 2013
Berichten
213
Waarderingsscore
5
Punten
18
De circulatiepomp is instelbaar maar deze staat al op stand 3. Dat is dus een doodlopende piste. 
 

Bijlagen

  • 994c4507-09d1-4cf4-ae4c-1889211f1810.jpeg
    994c4507-09d1-4cf4-ae4c-1889211f1810.jpeg
    22,7 KB · Weergaven: 1
  • d1e2375e-005d-4d60-9efe-c4d03d8f6ac2.jpeg
    d1e2375e-005d-4d60-9efe-c4d03d8f6ac2.jpeg
    239,8 KB · Weergaven: 1
Lid geworden
31 dec 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
In bijlage zit een foto van het ventielset.

vandaag nog alles eens gedemonteerd en ik constateer het volgende:

bovenaan (ongelukkig gekozen van Vasco lijkt me) zit een inkeping ter referentie voor het plastieken plaatje.
- N= lijkt op neutraal, het water kan dan zonder weerstand door de toevoer.
- 1-7= standen voor waarschijnlijk de Kv-waarde. Bij 1 kan het water moeilijker door dan op stand 7. De rest zit ertussen.
- De retour was volledig vrij, geen weerstand op te merken.

Dit alles is getest toen het ventielset gedemonteerd was, puur getest onder de kraan. Maar het viel duidelijk op.

Op de toevoer en retour die uit de muur komen, heb ik kraantje gezet. Daarna terug water op het systeem gezet en gekeken of er wel effectief water door de buizen kan. Na 2 bar op het systeem gezet te hebben, de kraantjes eens open gezet en er kwam uit beide aansluiting water gelopen. Ik heb er geen manometer opgezet dus er kan eventueel nog wel een obstructie in de buizen zitten maar zitten niet volledig gekneld.

De radiator zelf heb ik getest door de compressor aan te sluiten op de toevoer en te kijken of er lucht uit de retour kwam. Dit was geen probleem dus er zit ook geen obstructie in de radiator zelf.

Alles dan maar terug aangesloten en terug 2 bar op het systeem gezet, alles ontlucht en de watertemperatuur op 70 graden gezet. Maar desondanks blijft de radiator aan de retour vrij koud. De toevoer (dus ook de rechtse kant van de radiator) wordt vrij warm maar de linkerkant en de retour blijft eigenlijk vrij koud.

Het ventielset is nu aangesloten zonder kraan erop, volgens mij dus volledig open.

De toevoer is op het ventielset rechts en de retour is links. Zo is dat dan ook aangesloten. Dus toevoer aan de kant van de thermostatische kraan.
Heb je toen een oplossing gevonden voor dit probleem want heb juist hetzelfde probleem met mijn radiator?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan