vanaf volgend jaar GEEN aftrek voor energie meer bij nwbouw

Lid geworden
16 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
uit de standaard:

In de omgeving van de premier wordt het hele verhaal genuanceerd. Nieuwe woningen worden voortaan wel van die fiscale aftrek voor energiebesparende maatregelen uitgesloten. ‘Maar nieuwe woningen moeten volgens de bouwreglementering van de gewesten al aan een hoop energievoorwaarden voldoen, zoals isolatie, dubbel glas met een minimaal rendement, enzovoort. Een fiscale ondersteuning moet erop gericht zijn om mensen ertoe aan te zetten om te investeren in dingen die niet verplicht zijn. De regering wil de beperkte middelen maximaal inzetten om te investeren in de bestaande woningen.'

De aftrek van de zonnepanelen wordt dan wel verminderd, maar men zal zijn investering voortaan kunnen spreiden over vier jaar. Tot nu toe geldt het systeem dat de verschillende mogelijke uitgaven voor energiebesparing geplafonneerd zijn in een zogenoemde ‘energiebox'. Voor het aanslagjaar 2009 is het maximale bedrag van de box 3.440 euro. De regering heeft beslist om de box te verlagen tot 2.000 euro, maar stelt wel een ander voordeel voor in het kader van haar relanceplan. Men kan zijn investering immers drie jaar lang overdragen en ze dus vier jaar lang inbrengen.

‘Het fiscale voordeel voor het plaatsen van zonnepanelen voor het relanceplan was wettelijk beperkt tot 3.440 euro voor 2009. Na de beslissingen van het conclaaf komen de werken in aanmerking tot 8.000 euro, na index van het aanslagjaar 2009 zelfs tot 10.600 euro.' De maatregel gaat pas in vanaf 2011.

Lid geworden
16 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Houdt dit in dat kosten gedaan voor dit jaar (factuurjaar 2009) nog wel mogen afgetrokken worden van de belastingen, maar die voor volgend jaar (factuurjaar 2010) niet meer?

Lid geworden
12 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
jempy wrote:
Houdt dit in dat kosten gedaan voor dit jaar (factuurjaar 2009) nog wel mogen afgetrokken worden van de belastingen, maar die voor volgend jaar (factuurjaar 2010) niet meer?

inderdaad zo heb ik het ook begrepen. Jammer, veel blijft er niet over voor de nieuwbouwers, en (waarschijnlijk) de mensen met een jonge woning <5 jaar.

Lid geworden
3 sep 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
dit staat toch los van de 1.5% rentevermindering op de groene lening bij nieuwbouw?

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
mvanleen wrote:
De aftrek van de zonnepanelen wordt dan wel verminderd, maar men zal zijn investering voortaan kunnen spreiden over vier jaar. Tot nu toe geldt het systeem dat de verschillende mogelijke uitgaven voor energiebesparing geplafonneerd zijn in een zogenoemde ‘energiebox'. Voor het aanslagjaar 2009 is het maximale bedrag van de box 3.440 euro. De regering heeft beslist om de box te verlagen tot 2.000 euro, maar stelt wel een ander voordeel voor in het kader van haar relanceplan. Men kan zijn investering immers drie jaar lang overdragen en ze dus vier jaar lang inbrengen.

‘Het fiscale voordeel voor het plaatsen van zonnepanelen voor het relanceplan was wettelijk beperkt tot 3.440 euro voor 2009. Na de beslissingen van het conclaaf komen de werken in aanmerking tot 8.000 euro, na index van het aanslagjaar 2009 zelfs tot 10.600 euro.' De maatregel gaat pas in vanaf 2011.

Spreken ze nu nog steeds over nieuwbouw? Of gaat het om bestaande woningen? Zonnepanelen zijn geen verplichte investeringen voor EPB regelgeving, maar via site confederatiebouw ging zelfs dit niet meer door voor nieuwbouw.

Lid geworden
26 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
snap het niet zo goed (zal zijn omdat ik blnd ben :lol: )

wij gaan volgende maand zonnepanelen installeren (solar total) en ze hebben ons gezegd dat we voor 2009 iets van een 3500€ kinden inbrengen en een 2e factuur sturen in januari zodat we voor 2010 ook nog eens dat bedrag kunnen inbrengen. ons huis is opgeleverd in oktober 2006 en valt dus nog onder de nieuwbouwwoning veronderstel ik.

Ik het nu zo dat ik dat van 2010 niet meer kan inbrengen en dus zomaar even 3500€ aan mijn neus laat voorbij schieten?

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
leentje wrote:
snap het niet zo goed (zal zijn omdat ik blnd ben :lol: )

wij gaan volgende maand zonnepanelen installeren (solar total) en ze hebben ons gezegd dat we voor 2009 iets van een 3500€ kinden inbrengen en een 2e factuur sturen in januari zodat we voor 2010 ook nog eens dat bedrag kunnen inbrengen. ons huis is opgeleverd in oktober 2006 en valt dus nog onder de nieuwbouwwoning veronderstel ik.

Ik het nu zo dat ik dat van 2010 niet meer kan inbrengen en dus zomaar even 3500€ aan mijn neus laat voorbij schieten?

Er is nog niks beslist. Er gaan geruchten dat de fiscale aftrek voor 2010 idd beperkt wordt tot 2000 Euro (2770 Euro na indexering). Na 2010 (dus 1 januari 2011) gaan alle fiscale aftrekken verdwijnen voor nieuwbouwwoningen (max 2 jaar oud), dus ook beglazing, isolatie, etc. De fiscale aftrek voor bouwleningen blijft. Woningen ouder dan 2 jaar blijven fiscale voordelen hebben. Nieuwe woningen moeten voldoen aan nieuwe energienormen (E80) en extra energiezuinige investeringen worden pas na 2 jaar fiscaal aanvaard.

Zonnepanelen zullen niet meer fiscaal aftrekbaar zijn. GSC blijven wel van kracht, maar gaan van 350 euro (2010) naar 300 Euro (2011) naar ????...

Wij gaan ook panelen plaatsen. De fiscale aftrek van 2009 blijft geldig (3600 Euro), de fiscale aftrek van 2010 gaat van 3800 Euro naar 2770 Euro.

Voor woningen >5j gaat de fiscale aftrek gespreid kunnen worden met een max van 40% van het totale budget met een maximale aftrek van 2770 Euro per jaar (tot de 40%). Je kan dus nog altijd 4 x 2770 Euro fiscale aftrek hebben, zij dat ze het gaan beperken met een maximum van 10000 Euro in totaal.

Meer info op http://zonstraal.forumup.be/about5106-0 ... traal.html

Om het in normale taal te zeggen; iedere nieuwbouwer is de pineut.De reeds gesettelde man met geld kan blijven panelen leggen op zijn dak en de jongere nieuwbouwgeneratie betaalt...

Wij gaan een pak fiscale voordelen verliezen. De logica: de nieuwbouwer heeft toch geen geld voor extra fiscale voordelen, en ze zijn toch al verplicht om te voldoen aan een pak energiezuinige maatregelen. Waarom zouden we ze belonen????

Lid geworden
16 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb het nooit zo gehad met belastingen en financiën... :oops:

Dus nu even voor de duidelijkheid... Ik wil in mijn nieuwbouw (die er al staat maar ik nog niet bewoon) voor volgend jaar nog vloerisolatie en dakisolatie plaatsen. De facturen zullen dus van 2010 zijn. Kan ik deze dan nog fiscaal inbrengen in 2011 al dan niet beperkt tot 2000 € of wordt dit nu afgeschaft?

En ben ik juist dat er nog niks beslist is maar dit slechts een "voorstel" is?

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het gaat in het regeerakkoord komen, dus je gaat idd geen fiscale aftrek meer hebben voor investeringen van 2010, tenzij je een renovering doet van een woning van +5j oud.

Zoals altijd: nieuwbouw wordt benadeeld tegen verbouwing of renovering. Alleen gaan ze deze keer wel erg ver; btw 21% tov 6%, geen fiscale aftrek meer, geen subisidiering, geen renovatiepremie, hoger KI, etc...

Langs één kant willen ze werkgelegenheid behouden in de bouw, langs de andere kant benadelen ze elke bouwer tov een verbouwer.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
pluppie wrote:
Het gaat in het regeerakkoord komen, dus je gaat idd geen fiscale aftrek meer hebben voor investeringen van 2010, tenzij je een renovering doet van een woning van +5j oud.

Zoals altijd: nieuwbouw wordt benadeeld tegen verbouwing of renovering. Alleen gaan ze deze keer wel erg ver; btw 21% tov 6%, geen fiscale aftrek meer, geen subisidiering, geen renovatiepremie, hoger KI, etc...

Langs één kant willen ze werkgelegenheid behouden in de bouw, langs de andere kant benadelen ze elke bouwer tov een verbouwer.

Hou er aub ook effe rekening mee dat Vlaanderen al deftig vol gebouwd is en dat het ecologisch rendabeler is om te renoveren. Niemand verplicht je om een nieuwbouw te zetten dus er is helemaal geen sprake van benadelen. Ik wordt ook benadeeld als ik een Porche met 300pK wil kopen.

Lid geworden
5 aug 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Binnenkort nog meer geklaag als aan de europese eis van gelijke BTW op grond en woning gaat moeten voldaan worden...

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
wat mij vooral irriteert aan dit heel zootje; dat ze zoiets wel een heel tijd op voorhand mogen aankondigen; en niet dat mensen dit moeten ervaren die aan een nieuwbouw bezig zijn (en rekenen op die voordelen).

of is dit om die mensen te kloten die die 6% hebben gehad op schijf van 50.000€ wat ze nu zo terug pakken. is dit het addertje waar ik zolang naar zocht, dat sinterklaas niet bestaat...

Lid geworden
20 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc wrote:
pluppie wrote:

Hou er aub ook effe rekening mee dat Vlaanderen al deftig vol gebouwd is en dat het ecologisch rendabeler is om te renoveren. Niemand verplicht je om een nieuwbouw te zetten dus er is helemaal geen sprake van benadelen. Ik wordt ook benadeeld als ik een Porche met 300pK wil kopen.

Wat is dat nu voor een onzinnige vergelijking??

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ernieken wrote:
jandc wrote:
pluppie wrote:

Vind ik ook wel. Verbouwing in een stad kan ik begrijpen, maar waarom mag men geen nieuwbouw plaatsen in een verkaveling of bouwgrond? Wat met appartementen? Ik ben 100% voor de renovatiepremie, maar hier krijg je al een pak voordeel tov nieuwbouw. Dan komt nog eens de 6% btw regel, die ik ook serieus benadelend vind. Daarenbovenop komen nog de energiepremies.

Wat met zonnepanelen? Waarom zou een woning van >5j meer recht hebben op zonnepanelen dan een nieuwbouw? Waarom krijgen zij ten eerste 6% btw, en ten tweede wel een fiscale aftrek tot het totale bedrag? Een 5j woning krijgt maw de panelen quasi gratis, een nieuwbouw moet het volledige bedrag ophoesten. Wat met woningen die net 5 of 6 jaar oud zijn? Ze hebben goedkope grond, goedkope lening, goedkope materialen en daarenbovenop een pak cadeaus nu. Ik vind het persoonlijk heel deprimerend hoe bepaalde mensen in mijn omgeving zichzelf alles kunnen permitteren, maar slechts 5j ouder zijn. Hun financieel voordeel houdt gewoon niet op. En de regering maakt maar beslissingen waar geen logica in zit.

Mijn visie op de politiek wordt alleen maar zwarter. Ik vraag me af wie die regels in hemelsnaam beslist en omschrijft. Waar zit die persoon zijn logica? De politiek is een hoop onlogica geworden. Voor mij zijn die politiekers allemaal dezelfde hoop rommel geworden. Er zit gewoon NIKS fansoenlijks meer tussen met een beetje gezond verstand.

Lid geworden
22 apr 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
In de oudere woningen valt nu eenmaal meer winst te halen dan de nieuwbouw die toch al stak aan banden is gelegd.

Goed gezien is het wel slim. Rechtvaardig is een ander verhaal.

En het verbaasd mij niet dat de rem er op komt, wij hebben dit al rond 2003 mee gemaakt, toen kon het ook niet op. Zulke maatregelen kosten echt heel veel en uiteindelijk betaal je het uit eigen zak. (minus degene die geen gebruik maken, die betalen dubbel)

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
pluppie wrote:
Ernieken wrote:
jandc wrote:
pluppie wrote:

Vind ik ook wel. Verbouwing in een stad kan ik begrijpen, maar waarom mag men geen nieuwbouw plaatsen in een verkaveling of bouwgrond? Wat met appartementen? Ik ben 100% voor de renovatiepremie, maar hier krijg je al een pak voordeel tov nieuwbouw. Dan komt nog eens de 6% btw regel, die ik ook serieus benadelend vind. Daarenbovenop komen nog de energiepremies.

Wat met zonnepanelen? Waarom zou een woning van >5j meer recht hebben op zonnepanelen dan een nieuwbouw? Waarom krijgen zij ten eerste 6% btw, en ten tweede wel een fiscale aftrek tot het totale bedrag? Een 5j woning krijgt maw de panelen quasi gratis, een nieuwbouw moet het volledige bedrag ophoesten. Wat met woningen die net 5 of 6 jaar oud zijn? Ze hebben goedkope grond, goedkope lening, goedkope materialen en daarenbovenop een pak cadeaus nu. Ik vind het persoonlijk heel deprimerend hoe bepaalde mensen in mijn omgeving zichzelf alles kunnen permitteren, maar slechts 5j ouder zijn. Hun financieel voordeel houdt gewoon niet op. En de regering maakt maar beslissingen waar geen logica in zit.

Mijn visie op de politiek wordt alleen maar zwarter. Ik vraag me af wie die regels in hemelsnaam beslist en omschrijft. Waar zit die persoon zijn logica? De politiek is een hoop onlogica geworden. Voor mij zijn die politiekers allemaal dezelfde hoop rommel geworden. Er zit gewoon NIKS fansoenlijks meer tussen met een beetje gezond verstand.

Sorry hoor maar Vlaanderen is nu al quasi 1 grote stad. Waarom moeten er nieuwe verkavelingen komen? De bevolking groeit nauwelijks. Er staat nu al 't een en 't ander te verkrotten.

Waarom zou er uberhaupt gesubsidieerd moeten worden voor PV panelen? De subsidiering door de GSC's is al absurd te noemen en een type voorbeeld van slecht bestuur (lees: geld verspilling).

En waarom zou je zelfs uberhaupt gesubsidieerd moeten worden om een woning te bouwen? Zoals gezegd: Vlaanderen IS al volgebouwd. En voor miij hoeft subsidiering van woningen ouder dan 5 jaar ook niet hoor. Oorspronkelijk was die limiet 15 jaar en dat is al wat realistischer.

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kris77 wrote:
of is dit om die mensen te kloten die die 6% hebben gehad op schijf van 50.000€ wat ze nu zo terug pakken. is dit het addertje waar ik zolang naar zocht, dat sinterklaas niet bestaat...

Zelfs dat hebben we niet kunnen genieten :evil:

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
@pluppie

Hoe interpreteer jij dan het volgende:

Quote:
De regering heeft beslist om de box te verlagen tot 2.000 euro, maar stelt wel een ander voordeel voor in het kader van haar relanceplan. Men kan zijn investering immers drie jaar lang overdragen en ze dus vier jaar lang inbrengen.

Voor woningen ouder dan 5 jaar kon je toch al genieten van deze spreiding? Heeft men het dan over nieuwbouw hier?

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
jandc wrote:
En waarom zou je zelfs uberhaupt gesubsidieerd moeten worden om een woning te bouwen? Zoals gezegd: Vlaanderen IS al volgebouwd. .

Maar waarom dan onderscheid maken tussen een grondige renovatie en een heropbouw?

jandc wrote:
En voor miij hoeft subsidiering van woningen ouder dan 5 jaar ook niet hoor. Oorspronkelijk was die limiet 15 jaar en dat is al wat realistischer.

Logisch, omdat het dan eerder om onderhoud gaat... Nu wordt gewoon 5 jaar gewacht om een keuken te plaatsen.

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geachte Heer,

De Premier heeft mij gevraagd om op uw onderstaande mail te antwoorden.

In het weekend zijn er inderdaad heel wat onjuistheden en halve waarheden verkondigd over de fiscale steunmaatregelen voor energiebesparende uitgaven (waaronder de zonnepanelen). Jammer genoeg werd niet het forum geboden om de genomen beslissingen correct uit te leggen.

De regering heeft beslist om de belastingvermindering voor energiebesparende investeringen in nieuwbouwwoningen vanaf 1/1/2010 af te schaffen. In tijden van budgettaire moeilijkheden vindt de regering het immers onverantwoord om werken die in een nieuwbouw toch verplicht zijn (o.a. isolatie, dubbel glas, thermostatische kranen enz..) nog fiscaal te ondersteunen.

Voor bestaande woningen blijft de fiscale ondersteuning voor het plaatsen van zonnepanelen behouden. Voor inkomstenjaar 2010 verandert er niets, maar vanaf inkomstenjaar 2011 komt er wel een aanpassing:

Tot nu toe werd het maximumbedrag van de mogelijke belastingvermindering van 2000 EUR (na indexering voor inkomsten 2009: 2770 EUR) per woning opgetrokken naar 2600 EUR (na indexering voor inkomsten 2009: 3600 EUR) indien het om zonnepanelen gaat. Vanaf inkomstenjaar 2011 vervalt deze verhoging en blijft de maximale belastingvermindering op 2000 EUR (met huidige index: 2770 EUR). Deze beperking kan echter niet los worden gezien van de eerdere maatregel die de regering in het relanceplan heeft genomen en waarbij het surplus aan werken kan worden overgedragen naar de volgende 3 jaar. Heel concreet betekent dit dat het fiscale voordeel voor het plaatsen van zonnepanelen vóór het relanceplan wettelijk beperkt was tot 2600 EUR (na index inkomens 2009: 3600 EUR). Na de beslissingen van het begrotingsconclaaf komen de werken in aanmerking voor een totale belastingvermindering van 8000 EUR (na index inkomsten 2009: 11.080 EUR), gespreid over 4 jaar. Dit stelsel is natuurlijk veel voordeliger dan het stelsel zoals het tot en met inkomstenjaar 2008 van toepassing was.

Voorbeeld:

Stel dat zonnepanelen worden geïnstalleerd op een bestaande woning en dat deze in 2010 worden betaald: 25.000 EUR. Dan bedraagt de belastingvermindering in principe 25.000 x 40% = 10.000 EUR.

Voor inkomsten 2010 (aanslagjaar 2011) bedraagt de belastingvermindering 3600 EUR; er wordt 6400 EUR overgedragen naar het volgende jaar. In 2011 (aanslagjaar 2012) bedraagt de belastingvermindering dan 2800 EUR; er wordt 3600 EUR overgedragen naar het volgende jaar. In 2012 (aanslagjaar 2013) bedraagt de belastingvermindering 2800 EUR; er wordt nog 800 EUR overgedragen naar het volgende jaar. In 2013 (aanslagjaar 2014) is er dan nog een belastingvermindering van 800 EUR.

Ik hoop dat hiermee toch wat verduidelijking is gekomen.

Met vriendelijke groeten,

Chris Delaere

Raadgever Financiën en fiscaliteit | Conseiller Finances et fiscalité

Beleidscel van de Eerste Minister Herman Van Rompuy | Cellule Stratégique du Premier Ministre Herman Van Rompuy

Maw, voor nieuwbouw zijn er GEEN fiscale maatregelen meer, noch voor energiebesparende maatregelen, noch voor zonnepanelen. De mensen die het nodig hebben, draaien op voor de grillen van anderen.

Voor woningen >5j is er een quasi terugbetaling van de zonnepanelen na 4 jaar. Nieuwbouw kan naar alles fluiten. Mijn mening? NOOIT OF TE NOOIT krijgen die charels mijn stem nog. Ronduit schandalig, en zeker voor huidige nieuwbouwers. Dat ze dan ALLE fiscale maatregelen stoppen, maar dit riekt enorm naar oneerlijkheid. Hun opmerking over 'budgettaire' problemen moeten ze maar spreiden over iedereen, en niet enkel de nieuwbouwers benadelen. Waarom worden zonnepanelen gratis voor oudere woningen, en nieuwere moeten alles bekostigen? Mijn inziens; juist nieuwe woningen kunnen geoptimaliseerd worden voor zonnepanelen en zonneboilers icm warmtepomp, om zo naar quasi passief huis te gaan. Juist deze woningen moeten gesubsidieerd worden, geen woningen waar ouderen de energie toch al door de ramen gooien. Dat ze deze woningen subsidieren voor isolatie, ok. Of dubbel glas, ok. Maar zonnepanelen??? Welke 50+'er plaatst ledverlichting, welke 50+er investeert in warmtepompen? Welke 50+'er heeft echt voordeel uit 30j gratis energie om zijn leefbudget te verhogen? Deze generatie heeft al ontzettend veel voordeel gehad, en nu geven wij ze nog allemaal gratis stroompanelen. Geef het dan aan nieuwe woningen, of aan woningen die al een grote inspanning hebben geleverd voor energiebesparing. Geen oude frigowoningen zonder isolatie om ervoor te zorgen dat ze kunnen blijven verwarmen op elektriciteit.

Bovenaan