Van teleruptors naar domotica

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hallo allemaal,

Voor onze verbouwing hebben we gewerkt met eltako teleruptoren, en 24v drukknoppen met SVV kabels. Het systeem werkt prima voor gewoon gebruik, maar ik zou nu een laagje willen toevoegen om wat verlichtingsgroepen samen aan te sturen, van op afstand aan te sturen, met tijdsschema's werken en dergelijke.
Ik heb altijd in mijn achterhoofd gehad dat ik dan alle drukknoppen als inputs kan gebruiken, de outputs zijn dan de set en reset van de teleruptors en met een domotica systeem de link maken.

Ik weet dat het mogelijk is allerhande zaken zelf te bouwen met arduino/raspberry pi en de nodige open source software, maar ik wil ook iets hebben dat 'onderhoudsvriendelijk is'.
Een wijziging aanbrengen aan hoe iets werkt zal op den duur slechts sporadisch gebeuren en de bedoeling is het dan het dan ook intuitief is. Als het dan iets is dat zelf in elkaar geknutseld is spendeer ik meer tijd aan het terug begrijpen hoe alles werkte dan aan de eigelijke wijziging.

Hebben jullie goeie raad van hoe hier best aan te beginnen, welke software te bekijken?

alvast bedankt,
Marc

Je zou kunnen werken met een standaard PLC, zoals een Siemens Logo.

Ik zou eerst naar Loxone kijken in zo'n geval.

Je zou kunnen werken met een standaard PLC, zoals een Siemens Logo.
Een PLC is ontworpen voor industriële automatisatie. Je kunt het gebruiken om je huis te automatiseren, maar het is in de meeste gevallen niet de beste keuze. Loxone is in wezen gelijkaardig aan een PLC maar qua gebruiksvriendelijkheid bv heel wat beter.

Ik weet dat het mogelijk is allerhande zaken zelf te bouwen met arduino/raspberry pi en de nodige open source software, maar ik wil ook iets hebben dat 'onderhoudsvriendelijk is'.
Zelfbouwoplossingen vereisen inderdaad heel wat meer aandacht dan een geintegreerde oplossing. Ik ben ooit begonnen met een RPI waarop ik OpenHAB had draaien om goedkope visualisatie en logica bovenop mijn KNX installatie te hebben. In het begin draaide dat goed maar na een paar jaar moest ik dat toch om de haverklap fixen of rebooten. Ook de ESP8266 met 433mhz zender om de dampkap te sturen en een ledlamp te kunnen dimmen doet meer dan gemiddeld moeilijk.

Laatst bewerkt:
Een wijziging aanbrengen aan hoe iets werkt zal op den duur slechts sporadisch gebeuren en de bedoeling is het dan het dan ook intuitief is. Als het dan iets is dat zelf in elkaar geknutseld is spendeer ik meer tijd aan het terug begrijpen hoe alles werkte dan aan de eigelijke wijziging.
Dat geldt ook voor andere soft en hardware, je vergeet al snel hoe het zat en bent inderdaad meer tijd kwijt aan het denken hoe ging dat ook alweer dan aan de wijziging zelf.
Hebben jullie goeie raad van hoe hier best aan te beginnen, welke software te bekijken?
Zou je niet beter eerst de hardware kiezen?

Dat geldt ook voor andere soft en hardware, je vergeet al snel hoe het zat en bent inderdaad meer tijd kwijt aan het denken hoe ging dat ook alweer dan aan de wijziging zelf.
Zou je niet beter eerst de hardware kiezen?

Het gaat natuurlijk samen. Welke hardware / software combinatie is het best, het maakt me echt niet uit. Niet te duur, gebruiksvriendelijk, flexibel etc .... Maar ik heb even geteld:
Ik heb 32 verlichtingskringen/teleruptoren ('t is hier niet klein). Als ik denk in termen van rpi of arduino denk heb ik dus alleen al met set/reset heb ik 64 io pins nodig om een puls op te geven. En aan de input zijde heb ik .... geen zin om te tellen hoeveel knoppen, maar tientallen dus.

Ik dacht, zonder veel research te doen geef ik toe: als ik dan later een beetje wil 'spelen', neem ik een rpi/arduino, sluit alle inputs (drukknoppen) en outputs (teleruptors set/reset) op aan en ik ben vertrokken...

Ik zie op loxone ook niet zo dadelijk een module waar ik al die input & output op aangesloten krijg.

Ik dacht, zonder veel research te doen geef ik toe: als ik dan later een beetje wil 'spelen', neem ik een rpi/arduino, sluit alle inputs (drukknoppen) en outputs (teleruptors set/reset) op aan en ik ben vertrokken...
Zo werkt dat niet, want je software moet weten in welke staat de teleruptor is (aan of uit na stroomonderbreking) je moet dus een extra contact op de teleruptor hebben/plaatsen om dat te controleren.
Je vervangt die dus beter door een relais.
Nadeel bij een RPI is dat die nogal gevoelig zijn, ik stuur hier al jaren mijn terrasverlichting maar als mijn zwembadpomp om 23:00uur aangaat gebeurd het dikwijls dat de lampen uit gaan (aan gaan ze gelukkig nooit)
Geef mij maar een degelijke PLC met 24V uitgangen, al hebben die weer het nadeel dat ze vreselijk duur zijn (voor mij toch)

Zo werkt dat niet, want je software moet weten in welke staat de teleruptor is (aan of uit na stroomonderbreking) je moet dus een extra contact op de teleruptor hebben/plaatsen om dat te controleren.

Hiervoor kan ik toch gewoon de set en reset gebruiken van dd teleruptor? Set is aan, reset is uit. De 'pulse' ingang zou ik niet gebruiken.
Je vervangt die dus beter door een relais.
Nadeel bij een RPI is dat die nogal gevoelig zijn, ik stuur hier al jaren mijn terrasverlichting maar als mijn zwembadpomp om 23:00uur aangaat gebeurd het dikwijls dat de lampen uit gaan (aan gaan ze gelukkig nooit)
Geef mij maar een degelijke PLC met 24V uitgangen, al hebben die weer het nadeel dat ze vreselijk duur zijn (voor mij toch)

Loxone is natuurlijk ook gewoon een plc met netwerkaansluiting en software.
Ik zou zelf voor eenvoudige automatisering altijd gaan voor een standaard (industriële) PLC.

Hiervoor kan ik toch gewoon de set en reset gebruiken van dd teleruptor? Set is aan, reset is uit.
Als dat er op zit dan uiteraard die gebruiken maar ik zou toch eens checken wat er gebeurd bij stroomuitval.

Hier ook de voorkeur voor Loxone. Daar zijn wel degelijk inputs(analoog en digitaal) en outputs(analoog of relais)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan