Van plat dak naar pannendak

Mnxvolders

Nieuw Lid
Lid geworden
2 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo

Huidige situatie: Onze woning heeft deels een plat dak, met in het midden enkele meters pannendak. Dit pannendak loop ook langs het huis (40cm) naar de eerste verdieping. Dit is puur esthetisch Dit pannen dak is puur voor het uitzicht, we kunnen hier niet onder. Er werd ons aangeraden om on plat & pannen dat te isoleren. Het pannen dat isoleren moet langs buiten gebeuren, er is geen andere weg hier naar toe.

In plaats van het platte & panne dat te isoleren overwegen wegen we om hier een volledig pannen dak te plaatsen met isolatie zodat we hier een zolderruimte van kunnen maken en in de toekomst studeerkamer voor onze kindjes. Nu hebben we geen flauw idee wat dit zal kosten en wat het prijs verschil zal om de huidige opzet te behouden en enkel te isoleren.

Graag had ik jullie mening, inschatting van kotsten gehad. Iemand toevallig iets gelijksaardig uitgevoerd?

Rood zijn pannen, oranje is plat dak. De verhouding klopt niet 100% :)
1667764833528.png

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
4.499
Punten
113
Hoe is huidige situatie ?.
En hoe wil je dan pannendak laten lopen ? Want je plannetje is niet echt duidelijk.
Je zal een architect nodig hebben, daar kan je al eens een verkennend gesprek mee hebben.
Je kan ook een dakwerker al eens prijs vragen.
Verder hangt het veel van keuzes af. Trap naar verdiep, pannen, afwerking vloer, muren,....

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
471
Punten
83
Zo te zien ga je niet veel ruimte winnen... Onder 45 graden verlies je zeker de 1e meter...
@prijs : ik schat al minstens 20k, je hebt immers een vergunning nodig en met de huidige prijzen is dit nog eerder laag. En dan de binneninrichting/afwerking nog...

Mnxvolders

Nieuw Lid
Lid geworden
2 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Volgens de voorschriften moet er minstens een dakoversteek van 40cm zijn. Toch al iets gewonnen :) De buiten muren staan 9m & 10.5m uit elkaar. Dus heb nog wel wat plaats over. Als eerste zal dit dienen als Zolder, opberg ruimte. Mooi afwerken kan later en kan ik eventueel zelf nog nog uitvoeren.

Indien ik de uitbreiding niet zou doen zal ik mijn plat dat ook moeten isoleren en zal dit boven op het bestaande platte dak komen. Daarna moet het ook terug afgewerkt worden met een nieuw plat dak. De pannen eraf halen, isolatie steken en pannen terugleggen is ook geen kleine werk.
Vandaar dat ik de overweging maak om een volledig pannendak te plaatsen. Mijn huis is van 1969, De pannen lijken me nog in orde te zijn, maar dakoversteek is ook aan vervanging toe. Daarom dat ik de overweging maak om extra ruimte te maken.

Voor een nieuw dak kan ik gebruik maken van de renteloze lening + bijhorende premies. Als ik mij niet vergis.
Het zal me meer kosten dat weet ik. 20k extra t.o.v. isoleren met huidige constructie meer dan verwacht. 20k totaal prijs is nog iets om te overwegen. Aangezien er ook zonnepanelen komen bied deze combinatie ook wel iets?

Mnxvolders

Nieuw Lid
Lid geworden
2 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik zoek vooral wat input van mensen met eigen ervaring of kennis van zaken of om ideeën op te doen, ...
Mijn mogelijkheden bekijken zonder dat er een verkoper mij iets probeer te verkopen :)

Mnxvolders

Nieuw Lid
Lid geworden
2 feb 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
En hoe wil je dan pannendak laten lopen ? Want je plannetje is niet echt duidelijk.
Je zal een architect nodig hebben, daar kan je al eens een verkennend gesprek mee hebben.
Verder hangt het veel van keuzes af. Trap naar verdiep, pannen, afwerking vloer, muren,....
Het plannetje is de huidige situatie. Deels plat, deels pannen. Ik zou volledige boven verdieping pannen willen plaatsen met eventueel ingewerkte zonnepanelen.
Had vernomen dat een architect meteen al een factuur stuurt of is dit niet altijd het geval?

MattiV

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 jun 2022
Waarderingsscore
100
Punten
43
Bedoel je op het eerste verdiep een volledig nieuw dak? Mag je dan zo hoog bouwen?

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.311
Punten
113
Kan je niet eens een foto posten want echt duidelijk is het nog altijd niet. Als je wat meer info post ga je realistische input krijgen.

Bob.en.bobette.bouwer

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 jan 2015
Waarderingsscore
866
Punten
113
Het plannetje is de huidige situatie. Deels plat, deels pannen. Ik zou volledige boven verdieping pannen willen plaatsen met eventueel ingewerkte zonnepanelen.
Had vernomen dat een architect meteen al een factuur stuurt of is dit niet altijd het geval?
Een verkenend gesprek is meestal gratis. Als je twijfelt kan je het tijdens je telefoontje altijd vragen. Goed afspraken maken immers goede vrienden.

Wat je situatie betreft: zoals reeds aangegeven ietwat meer kadering, foto's, ...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.236
Punten
113
Je mag vandaag voor een nieuw dak al rekenen op ongeveer 300€/m2 dakoppervlak. Met basis stormpannen. Als die al leverbaar zijn.

Bij 45° mag je het vloeroppervlak van de zolder ongeveer x1,41 doen om het dakopp te kennen. Plus de oversteek natuurlijk.
Dat is dan niet geïsoleerd, geen dakvensters en geen dakgoten.
Erelonen van architect komen daar ook nog bij, en btw.

De afbraak en afvoer van de bestaande constructie is er ook nog bij te tellen.

Bovenaan