• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Van 3maandelijks variabel naar maandelijks?

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Beste,

Ik heb momenteel variabel contract van 3 maandelijks herziening bij Eneco. De kwartaalprijs voor oktober november december zou 0,22 c/kwh zijn.

Ik heb geen digitale meter. Dus mijn totale verbruik zal verspreid worden over de hele jaar( tot maart)met het meeste in wintermaanden.

Nu zijn de prijzen zo hard aan het dalen.

Is het voor mij beter om over te schakelen naar een maandelijkse?

Ik heb tot nu toe amper gas verbruikt. Dus als ik nu mijn meterstanden doorgeef. Dan heb ik heel wat weinig verbruikt en ga ik ook niet aan hoge prijs betalen. En dan kan ik overschakelen naar een lagere maandtarief.

Dit zal pas december zijn met opzegtermijn?

Zal dit niet voordeliger zijn voor mij of zou het op termijn niet echt uitmaken of ik 3 maandelijks variabel blijf of overschakel naar maandelijks?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Daar kan wellicht niemand een zinnig antwoord op geven. Niemand weet wat de toekomst brengt.
Heb je met de maandelijkse index van het eventuele nieuwe contract al eens gerekend wat je het voorbije jaar zou betaald hebben ivglm driemaandelijks?
Met driemaandelijks betaal je de gemiddelde prijs van de 3 maanden, en anders elke maand het gemiddelde van de maand. Dat zal maar weinig verschil maken, denk ik. Zonder digitale meter krijg je toch geen maandelijkse facturering, dus het blijft volgens een artificiële verdeelsleutel.

De prijs voor okt-nov-dec is nu toch nog niet gekend? dat is maar in januari gekend, als de kwartaalindex berekend is.
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Daar kan wellicht niemand een zinnig antwoord op geven. Niemand weet wat de toekomst brengt.
Heb je met de maandelijkse index van het eventuele nieuwe contract al eens gerekend wat je het voorbije jaar zou betaald hebben ivglm driemaandelijks?
Met driemaandelijks betaal je de gemiddelde prijs van de 3 maanden, en anders elke maand het gemiddelde van de maand. Dat zal maar weinig verschil maken, denk ik. Zonder digitale meter krijg je toch geen maandelijkse facturering, dus het blijft volgens een artificiële verdeelsleutel.

De prijs voor okt-nov-dec is nu toch nog niet gekend? dat is maar in januari gekend, als de kwartaalindex berekend is.

De prijs van oktober-nov-dec volgens tariefkaart van Eneco zou al bekend zijn. https://cdn.eneco.be/downloads/nl/general/tk/BC_032_012210_NL_ENECO_GAS_FLEX.pdf
Hier staat namelijk kwartaalprijs 21,84 euro.

Dit is berekend aan de hand van de indexatieparameter TTFDAW-RLP voor 195,29 euro van juli -augustus- september https://cdn.eneco.be/downloads/nl/b2c/acq/indexatieparameters-aardgas.pdf.


Dit tariefprijs van 21,84 euro heeft toch betrekking op de maanden oktober november december? Dus november en december zal 21,84 euro blijven. Of ben ik verkeerd in mijn gedachte? En heeft deze prijzen betrekking op de zomermaanden?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als Eneco zijn tarief baseert op de voorbije periode, dan is dat correct. Had ik niet opgemerkt. Meestal wordt er gebaseerd op de werkelijke periode. Maar dat is een keuze van de leverancier. Beide zijn valabel.

Voor de wintermaanden heb je dit jaar dan wel pech, vroegere jaren geluk (in zomer is gas meestal goedkoper). De index stond een stuk hoger deze zomer en dat ga je nu wel voelen bij jouw hoge verbruik van de winter.
De index schommelt op dit moment ergens rond de 50. Dat is veel lager dan rond 200. Het kwartaal is natuurlijk nog lang, dus het kan verkeren…
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
Als Eneco zijn tarief baseert op de voorbije periode, dan is dat correct. Had ik niet opgemerkt. Meestal wordt er gebaseerd op de werkelijke periode. Maar dat is een keuze van de leverancier. Beide zijn valabel.

Voor de wintermaanden heb je dit jaar dan wel pech, vroegere jaren geluk (in zomer is gas meestal goedkoper). De index stond een stuk hoger deze zomer en dat ga je nu wel voelen bij jouw hoge verbruik van de winter.
De index schommelt op dit moment ergens rond de 50. Dat is veel lager dan rond 200. Het kwartaal is natuurlijk nog lang, dus het kan verkeren…

Dat is de reden dat ik het niet kon volgen. En alle eerlijkheid ik wist het niet. Dus bij mij zou het wel nut hebben om over te schakelen?

Maar vanaf wanneer zal dit overgang pas kunnen? Waarschijnlijk pas in december door de wachttermijn van 1 maand?

het zal wel voor 1 maand winst zorgen dus...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
In december kan de index al weer op 200 of meer staan, of vanaf dan in januari, februari,… waarbij je in je huidige contract die maanden misschien op 50 zou staan.

Niemand weet dat. Dat valt niet te voorspellen.

Het kan opbrengen om te veranderen, het kan serieus veel kosten ook.
 

FeleK-

Lid
Lid geworden
7 feb 2020
Berichten
252
Waarderingsscore
17
Punten
18
In december kan de index al weer op 200 of meer staan, of vanaf dan in januari, februari,… waarbij je in je huidige contract die maanden misschien op 50 zou staan.

Niemand weet dat. Dat valt niet te voorspellen.

Het kan opbrengen om te veranderen, het kan serieus veel kosten ook.

Dat snap ik, het is een moeilijke keuze. Maar als ik nu beslis te wijzigen dat zal vanaf december pas kunnen zeker? De vraag is natuurlijk of het wel waard is voor die maand december alleen.
 

An1973

Lid
Lid geworden
16 mei 2010
Berichten
200
Waarderingsscore
11
Punten
18
of het interessant is om te veranderen hangt volledig af van de parameters die ze gebruiken om je prijs te berekenen. Je hebt contracten die zich baseren op bijvoorbeeld belpex, om ce market...je hebt contracten die maandelijks indexeren of driemaandelijks maar aangezien de driemaandelijkse gewoon het gemiddelde nemen van de maandelijkse, betaal je uiteindelijk evenveel. Je hebt dan ook weer contracten waarbij je pas op het einde van de driemaandelijkse periode weet hoeveel je voor de afgelopen drie maand betaalt terwijl je andere contracten hebt waarop je op 1/10 al weet wat je voor de komende drie maand zal betalen....voor een leek heel moeilijk vergelijken dus
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan