• Update forum

Op 31-01-2023 is er een update uitgevoerd op het forum. Mocht er na deze update iets niet werken, of indien er iets grafisch niet correct wordt weergegeven, gelieve dit dan te melden in het topic functionele verbeteringen voor het forum . Dan bekijken we en passen we het zo snel mogelijk aan.

Valse wand douche en afvoer wc

Lid geworden
6 okt 2021
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hallo Iedereen,

Voor de douche in onze nieuwe badkamer ga ik een valse wand met een nis plaatsen.
Deze bestaat uit een wand van 240cm x 245cm met een nis van 140cm x 30cm en een loodrecht hierop een wand van 90cm x 245cm.
In de wand komt ook wandverwarming, dit zijn droogbouw panelen van 2cm dik en 25cm breed.
Ik dacht de constructie in hout te doen op de volgende manier:

- Hoofdkader (balk boven, onder, rechts, links en kader nis) in balken van 38x89. De onderste balk wordt bevestigd tegen de chape en de bovenste balk tegen de plafond.
- In het hoofdkader verticale balken van 38x58 die 32mm dieper liggen dan het hoofdkader
- Op deze balken osb platen van 12mm dik
- Op de osb platen horizontale latten van 20mm dik met daartussen de panelen van de wandverwarming

Ik zit wel nog met het probleem dat ik in de wand van 240cm x 245cm de afvoer buis van de wc moet wegwerken, dit is een buis van 90mm.
Voor de houten constructie heb ik 13cm diepte beschikbaar, dit wil zeggen dat ik op het dichtste punt van de buis maar 4cm beschikbaar heb voor het kader.
De buis komt minimaal 5cm boven de chape.
Ik dacht deze op de volgende manier te verwerken:

- In de verticale balken van het hoofdkader een inkeping maken van 5cm op de plaats waar de buis komt.
- Een extra horizontale balk van 38x89 in het hoofdkader juist boven de buis. Hierop komen dan de verticale balken van 38x58.
- Tussen de horizontale balken onder en boven de buis verticale latten van 2cm diep met daartegen het paneel van de wandverwarming of als dit te zwak is latten van 4cm diep en op deze plaats geen paneel plaatsen.

Ik zit nog met volgende vragen:

- Is de bovenstaande constructie ok?
- Is de inkeping van 5cm niet te veel? Moet ik op deze plaats eventueel verstevigen met een haak in de muur?
- Mag de onderste balk direct op de chape of moet ik hier wat ruimte laten ivm met vocht?
- Is het nodig om gedrenkte balken te gebruiken?
- Met welke platen kan ik gebruiken om de valse wand af te werken? De wand en de vloer wordt naderhand afgewerkt met mortex.

Hieronder nog enkele tekening.
Het om de wand van douche, voor de wc gaan we enkel het reservoir omkaderen.

Alvast bedankt.

1669546846392.png
1669546859973.png
1669546987614.png
Intekening wandverwarming:

1669547035815.png
1669547051499.png

Bovenaan